Advies voor een dertiger

Lay Back

Member
Waarde Airworkers,

Het is geen origineel onderwerp en er valt genoeg over te vinden, desondanks zou ik graag jullie bespiegelingen ontvangen.

Korte geschiedenis.
Ik bezoek het forum al een aantal jaar (sinds 2009) en heb destijds de keuze gemaakt om niet op te gaan (de 'crisis') voor een opleiding tot piloot, maar een 'reguliere' opleiding (fiscaal recht) te volgen.
Uiteindelijk heb ik een universitaire graad behaald (mr. / LLM) en op het moment ben ik dan ook werkzaam in mijn vakgebied (internationaal belastingadvies). Mijn financiële situatie is stabiel: geen leningen, tijdelijk thuiswonend en een 'vermogen' van om en nabij de 20k.

Op een gegeven ogenblik stel je jezelf toch die (existentiële) vragen: wil ik dit de rest van mijn leven blijven doen of zie/heb ik andere mogelijkheden?
Voor mijn gevoel bevind ik mij nu op zo'n kruispunt (over een maand 30 jaren oud:eek!:), oftewel ga ik door als fiscalist of maak ik toch een switch.
Ondanks dat juristen, over het algemeen, risicomijdende personen zijn, neig ik toch steeds meer naar het 'avontuur' (lees: toch een commercieel vliegbrevet behalen).

Ik ben mij bewust van het feit dat het zeer veel tijd en geld gaat kosten en dat het ongetwijfeld niet van een leien dakje zal gaan, maar met inzet en toewijding zou ik een heel eind moeten komen.

'Plan van aanpak'.
Mijns inziens is de modulaire weg, voor mijn situatie, het meest reëel gezien mijn leeftijd en het nog enigszins in toom kunnen houden van de kosten.
Ik ben mij bewust van de zeer beperkte mogelijkheden in Nederland om aan de slag te kunnen met een dergelijke opleiding, hetgeen ik niet bezwaarlijk vind, omdat mijn banden met Nederland niet dusdanig sterk zijn.
De exact te bewandelen weg voor wat betreft de keuze van de vliegschool en dergelijke heb ik nog niet uitgestippeld, maar dat is van iets latere zorg.

Dan de hamvraag: is mijn 'plan plausibel' of ben ik de zoveelste naïeveling die zijn vraag op dit forum plempt in de hoop bevestiging te ontvangen?

Excuses voor de lengte (en narcistische insteek) van het verhaal, maar het schept hopelijk wat meer duidelijkheid en inzicht in mijn situatie.
Bedankt voor jullie reacties alvast!
 
Alles goed gedaan tot nu toe. Gewoon zo door gaan.

Fouten die je niet moet maken:
  • Geld uitgeven voor louche bemiddelaars die gouden bergen beloven en uiteindelijk ook alleen maar diensten van anderen (bijv vliegscholen) verkopen
  • Niet luisteren naar kritiek van je instructeurs
  • Alles van je vliegschool voor zoete koek slikken (blijf kritisch of je nog op het goede pad zit)
  • Als het niet lekker gaat, proberen het met nog meer geld op te lossen
  • Geen lering trekken uit negatieve sollicitaties (altijd proberen feedback te krijgen)
  • Er niet 100% voor gaan, het is geen hobby, het is een nieuwe levenfase die je probeert te starten

Je plan B heb je al, namelijk gewoon weer gaan doen wat je nu doet. Daarmee kom je makkelijk weer uit de schulden, dus lenen is geen probleem. Met je spaargeld kom je al een aardig stuk op weg, zodat je totdat je moet gaan lenen al een paar mensen (instucteurs) hebt die er ook een mening over hebben of het een goede investering is. En anders is een PPL IFR ook leuk om te hebben.

Over een jaar of twee zijn de meeste wachtlijsten wel op, en er wordt niet zo makkelijk meer gefinancierd als vroeger. Ik denk dat het wel goed kan uitpakken als je nu begint.
 
Met 30 jaar oud zou ik me nog echt geen zorgen maken.
Kijk ik een markt zoals die tijdens de krediet crisis... Tja dan wil je zo jong mogelijk zijn.
Maar er komen tekorten... dus nog niet te oud om iets te gaan doen.
 
Ik ben ook op jouw leeftijd begonnen. In de slechte tijd, te weten 2011. Ook een master op zak en studerend en vliegend terwijl ik een goed betaalde baan had. Nu het tij gekeerd is, heb ik een baan bij een maatschappij kunnen krijgen op een kist waar ik altijd al op wilde vliegen. Modulair duurt wat langer, maar het gaf mij rust. Rust vanwege het feit dat ik geen hoge lening bij een bank hoefde aan te gaan en het idee dat ik ieder moment kon stoppen.

De economie zit in de lift. Maar uiteraard weet niemand hoelang dat gaat duren. Modulair is van de ‘vrijmarkters’ nog steeds de veiligste optie. Tijdens het solliciteren heb ik geen voorkeur gemerkt voor integrated boven modulair bij werkgevers.
 
Ja, dat doet mij deugd! Ik was even in de war van de dubbele ontkenning van Cpt Oveur, want ik las te snel...
Fijn om te horen dat ik niet op een te roze wolk zit, maar zo langzamerhand eens wat meer op papier kan gaan zetten om dit alles gestalte te gaan geven.
 
Ik sta helemaal buiten de "markt" van de professionele vliegerij, als bescheiden amateurvliegertje, en heb dan ook geen advies te geven. Toch wil ik je feliciteren met de verstandige keuzes die je totnogtoe gemaakt hebt, en met je doordachte en welverwoorde vraagstelling. Het lijkt me duidelijk dat er een mooie loopbaan op je wacht. Vlieg ze!
 
Zit zelf ook op zo'n kantelpunt (31 jaar, goede baan). Heb vorig jaar bij Austrian Airlines gesolliciteerd, maar nog niks gehoord. Er zijn heel veel aanmeldingen. Bij Swiss kan je ook solliciteren tot 33 jaar voor een ab-initio opleiding. Als het niks wordt, wil ik ook de modulaire weg gaan bewandelen.
 
Zit zelf ook op zo'n kantelpunt (31 jaar, goede baan). Heb vorig jaar bij Austrian Airlines gesolliciteerd, maar nog niks gehoord. Er zijn heel veel aanmeldingen. Bij Swiss kan je ook solliciteren tot 33 jaar voor een ab-initio opleiding. Als het niks wordt, wil ik ook de modulaire weg gaan bewandelen.

Moedig, maar de 'integrated' route vind ik nogal rigoureus en ik weet niet of ik daar veel baat bij heb, onder andere als je kijkt naar je vermogensopbouw.

Het lijkt mij inderdaad lastig om bij zulke vliegscholen/trajecten tot een van de uitverkorenen te behoren.
 
Lay Back,

Ik ben op m'n 33e aan m'n PPL begonnen puur voor de hobby. In 4 weken (21 vliegbare dagen) gehaald in de USA. (wel met flink wat voorkennis vanwege m'n werk in de luchtvaart tot dan toe).
Daarna een aandeel in de Diamondflyers gekocht en lekker gaan vliegen in m'n vrije tijd waarbij het toch wel begon te kriebelen. Daarna vrij snel begonnen aan de ATPL theorie en doorgezet. In 2 jaar tijd alles gehaald in de vrije tijd (frozen ATPL en IR, CPL en ME-IR). Daarna nog een paar jaar lopen prutsen om een baan te vinden maar op m'n 38e m'n eerste baan gevonden op de "All Mighty" Fokker 50. Na veel ellende en hard werken nu op een A320 bij een grote europese carrier.

Alles modulair gedaan en zo goedkoop mogelijk gehouden, zelfs langer over de opleiding gedaan om zodoende de hele boel in verschillende belastingjaren te hebben gedaan en maximale aftrek te genieten. Uiteindelijk geen schuld hebben maakt het leven een stuk aangenamer!

Er zijn hier meerdere forum bezoekers die de door mij afgelegde weg gekopieerd hebben. Met zelfs veel meer succes dan ikzelf kan ik wel zeggen! :)

Succes met je keuze!

Groeten,

:radar: André :radar:
 
Knap! Succes is relatief. :p
Ik verwacht het niet in 4 weken te kunnen doen, maar ik ben wel voornemens om het wat intensiever aan te pakken dan enkel een uurtje per week.
De belastingdruk verlagen, dat hoor ik graag.

Nogmaals dank voor de positieve reacties (motiverende verhalen) en informatie, het wakkert het enthousiasme nog meer aan.

De eerste knoop is doorgehakt. Nu begint het grote vergelijken/uitpluizen met betrekking tot het behalen van het PPL en de invulling daarvan, zoals de vliegschool, doe ik het in het binnen- of buitenland e.d.
Mijn bevindingen/progressie zal ik uiteraard bijhouden (indien gewenst/toegestaan), enerzijds om jullie meningen over bepaalde zaken te horen en anderzijds om mogelijk mensen in de toekomst wat richting te kunnen geven.
 
Interessant! Inmiddels al vervolgstappen genomen?

Ik ben zelf 34 met een goede loopbaan maar het kriebelt nog altijd om te gaan (commercieel) vliegen. Ook leuk om te lezen dat mensen ruim in de 30 nog aan een baan komen, met een modulaire opleiding zo waar.
 
Wat ik in deze discussie vind ontbreken, is wat het uiteindelijke doel is van de topic starters en gelijkgestemden.

Dus hierbij de vraag:

Waar wil je eindigen? Turboprop? Zakenjet? Longhaul?

KL out.
 
Wat ik in deze discussie vind ontbreken, is wat het uiteindelijke doel is van de topic starters en gelijkgestemden.

Dus hierbij de vraag:

Waar wil je eindigen? Turboprop? Zakenjet? Longhaul?

KL out.

Moeilijk zo even definitief te zeggen want geen ervaringsdeskundige maar los van het regelmatig vliegen lijkt mij het vliegen in een kleine jet voor de zakelijke wereld fantastisch. Een variatie aan vluchten en bestemmingen lijkt me daaraan mooi. Plus, je staat iets dichter bij je passagiers en hun reiservaring en daar kan je directer aan bijdragen.
 
Beste Airworkers,

Ik bezoek het forum Airwork nu al een geruime tijd, volgens mij sinds 2006. Lees daarnaast ook veel mee op PPRuNe. Posten doe ik eigenlijk nooit; ik ben namelijk van mening dat alle informatie goed te vinden is en laat dan ook graag de meer ervarende onder ons aan het woord.

Nou goed, ondergetekende is ook een wannabe die van plan is het modulaire traject te gaan volgen op een latere leeftijd, dit wel na het behalen van mijn reguliere HBO opleiding (verwacht medio 2019).

Ik ben nu 26 jaar oud en op dit moment bevind ik mij in het derde jaar van een HBO-ICT opleiding, daarnaast werk ik 1 à 2 dagen per week bij de spoorinfrastructuurbeheerder van Nederland. Toevallig vandaag een nieuwe arbeidsovereenkomst ondertekend bij een andere werkgever om in de zomermaanden extra te gaan werken. Dit allemaal naast mijn huidige bijbaan met als doel natuurlijk de extra financiële middelen om de opleiding te kunnen bekostigen, tevens is de werkervaring ook mooi meegenomen.

Hiervoor heb ik 12 jaar in Spanje gewoond en daardoor spreek ik de Spaanse taal vloeiend. Sinds medio 2014 ben ik weer woonachtig in Nederland, wat mij eerlijk gezegd niet zo heel goed bevalt, de reden hiervan laat ik in het midden.

Waar ik graag zou willen eindigen? Mocht ik de keuze hebben dan zou ik graag willen werken voor een bedrijf wat short-haul opereert met bases vanuit Spanje. Maar goed er zijn maar enkele die de keuze hebben wat betreft een (eerste) werkgever. Eerst maar een volledige focus op mijn werk en het te behalen HBO opleiding alvorens mij druk te maken over de rest van het nog te starten traject.

Tot slot, ik ben totaal niet op zoek naar bevestiging van mijn verhaal. Ik ben alleen zeer benieuwd naar de vervolgstappen die andere voor het modulaire traject (gaan) volgen of dit aan het overwegen zijn.

Groet, Alicantino92
 
Last edited:
Interessant! Inmiddels al vervolgstappen genomen?

Ik ben zelf 34 met een goede loopbaan maar het kriebelt nog altijd om te gaan (commercieel) vliegen. Ook leuk om te lezen dat mensen ruim in de 30 nog aan een baan komen, met een modulaire opleiding zo waar.

Ik moet zeggen dat ik sta te kijken van het aantal scholen in Nederland waar je je PPL kan halen, van de KLM Aeroclub tot Lion Air. Kwaliteit van de school staat voorop, maar in verband met de logistiek kijk ik ook wel met een schuin oog naar de ligging van het vliegveld (R'dam, Hilversum evt. Lelystad).
Ik wilde een lijstje aanleggen, maar veel wijzer ben ik er vooralsnog niet van geworden.
Buiten de keuze van de vliegschool, ben ik wel voornemens om eerdaags sowieso een aantal boeken aan te schaffen om al wat kennis tot mij te nemen. Helaas is Mosbach vrij lastig te verkrijgen, dus waarschijnlijk ga ik voor de boeken van Vrijhof.
Mochten mensen hier nog bepaalde boeken aanraden (hoeft niet puur theoretisch te zijn), ik houd mij aanbevolen!

Wat ik in deze discussie vind ontbreken, is wat het uiteindelijke doel is van de topic starters en gelijkgestemden.

Dus hierbij de vraag:

Waar wil je eindigen? Turboprop? Zakenjet? Longhaul?

KL out.

Zeer valide punt, lastige vraag. Ik hoop in eerste instantie dat mijn toekomstig vlieginstructeur na een aantal lessen concludeert dat ik aanleg heb (niet trekken aan een dood paard). En dat ik na het behalen van het PPL nog steeds dezelfde drive/behoefte heb om door te gaan.
Uiteindelijke doel? Mijn voorkeur gaat, op het moment, uit naar longhaul, maar omdat je carrière gestoeld wordt op je verleden/ervaringen en je gemaakte keuzes dus roet in het eten kunnen gooien, wil ik mij niet blindstaren op dit doel.
Hoofddoel is commercieel piloot worden (klinkt wellicht een beetje knullig/standaard, maar er zijn zoveel factoren die invloed uitoefenen op het behalen van dit doel: niet louter de opleiding, maar ook het vinden van de 'juiste' baan), subdoel is het vliegen als commercieel piloot op longhaul vluchten, mogelijk dat ik hier anders tegenaan kijk na een aantal jaar ervaring.

Moeilijk zo even definitief te zeggen want geen ervaringsdeskundige maar los van het regelmatig vliegen lijkt mij het vliegen in een kleine jet voor de zakelijke wereld fantastisch. Een variatie aan vluchten en bestemmingen lijkt me daaraan mooi. Plus, je staat iets dichter bij je passagiers en hun reiservaring en daar kan je directer aan bijdragen.

Ik denk dat al deze varianten wel bepaalde charmes in zich dragen.

Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden en zo nu en dan lastigvallen met uitgekauwde vragen.:eek!:
 
Ik heb in 2012 mijn PPL boeken via AFE Online gekocht. Dit voornamelijk omdat ik mijn brevet in de VS heb gehaald en het dus fijner vond om de stof in het Engels te leren. Misschien ook iets voor jou om over na te denken, tenzij je nu al weet dat je de hele modulaire opleiding in Nederland gaat doen.

http://www.afeonline.com/shop/afe-ppl-course-series-pack.html

Gezien de "engelse" aard van de luchtvaart is het zowiezo verstandig om meteen te beginnen met engelstalige boeken. Ook bij nederlandse maatschappijen zijn alle handboeken in het engels.
 
Back
Top