Even een reactie vanuit DLD.
Als eerste, maar dat is al vermeld, is de standard-call bij Air Berlin inderdaad "Attention crew on stations" 2x, en dat hoor je ook.
Verder weet ik uit tweede hand, maar waarschijnlijk van dichter bij de bron dan jullie, dat de beslissing tot reject vlak voor V1 (1 knoop ofzo) genomen is.
Verder moet het vliegtuig natuurlijk vrij van sneeuw en ijs zijn, maar in ons OM-A wordt ook gezegd dat als het kan voorkomen moet worden dat er deicing fluid in de engines en de static ports/pitot heat moet komen. Misschien dat de crew daarom tegen de deicing crew gezegd heeft dat ze de engine cowlings daarom niet moesten spuiten, maar dat is natuurlijk speculatie van mijn kant, ik was er niet bij. :593:
Verder kun je in het filmpje goed zien dat er een aardige hoeveelheid vloeistof langs de romp/ over de ramen vloeit, dus ik kan me voorstellen dat er ook wat van die vloeistof in de static port gelopen is, maar ook dat is speculatie...
Verder wat "food for thought": Er wordt hier op het forum gezegd dat het misschien beter was geweest in dit geval airborne te gaan: 15 graden pitch, en gaan met die banaan enzo, maar als je van te voren al weet dat je na 300' in de soep terecht komt en je je pitot-statische systeem niet vertrouwen kunt, dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om dan te zeggen "we gaan!"
ik kan me in deze situatie heel goed voorstellen dat je toch besluit maar in de ankers te gaan... En zoals gezegd, Vóór V1...
Als ik wat meer echte informatie heb, die ik enigszins safe lekken kan, dan hoort u het wel weer...