AB van de baan gegleden in DTM

JC

Active member
Klikkerdeklik

Heb wel vaker het gevoel dat ondanks dat het performance wise moet kunnen we een high speed reject toch echt niet halen voor het eind van de baan.

Moet een flinke failure zijn geweest om (op een besneeuwde) baan een high speed reject te doen.

Iemand inside info?

Goed om te horen dat er geen injuries or worse zijn.
 
@ MG, ah je leeft dus wel nog ;)! Neem aan dat het vliegen niet meer gaat lukken ;)? Laat maar weten als je in LAX bent van Februari-Maart, dan zit ik er ook. Gaan we wel ff vliegen ipv Drachten.
 
@JC
Misschien zijn ze na V1 RTO gegaan omdat ze niet zeker waren van de werkelijke snelheid?!
 
Het is 737 weekend bij televaag....eerst die de glijpartij op Dortmund en dan ook nog een blauwe zwaan die weer terugkomt naar EHAM ivm landing gear probleemjes.en dan ook nog een arke die iets te snel het neusje de lucht in tilde en een voorzorgslanding maakte...ach ja ze moeten toch ergens de krant mee vullen.
 
@JC
Misschien zijn ze na V1 RTO gegaan omdat ze niet zeker waren van de werkelijke snelheid?!

Daar heb je wel een goed punt, je weet natuurlijk niet precies welke van de 2 dan V1 aangeeft en of het uberhaupt wel klopt.
 
Het is 737 weekend bij televaag....eerst die de glijpartij op Dortmund en dan ook nog een blauwe zwaan die weer terugkomt naar EHAM ivm landing gear probleemjes.en dan ook nog een arke die iets te snel het neusje de lucht in tilde en een voorzorgslanding maakte...ach ja ze moeten toch ergens de krant mee vullen.

Die 737 van KLM betrof de PH-BXU. Enkele dagen geleden was er ook al een F70(PH-JCT) van KLC die terugkeerde omdat er iets mankeerde aan zijn linker main gear.

ProbeHeat
 
Last edited:
@JC
Misschien zijn ze na V1 RTO gegaan omdat ze niet zeker waren van de werkelijke snelheid?!

Hoi,

Ik zou in geval van Unreliable airspeed nooit een rejected take off doen. Precies om het punt wat J.R. maakt. Toga, wanneer je bij de rooie lampjes van de centerline bent airborne, pitch 15 en de rest van onze memory items. Lullige failure. Afwachten wat het werkelijk was. Inderdaad geluk dat er niemand gewond geraakt is.

C.
 
Bedoel je de 737 van Turkish Airlines hier op EHAM?

En is deze take-off aborted voor V1? Als dat zo is, zou je toch voor het einde van de baan stil moeten staan? Of denk ik nu te simpel?

Nee, bedoelde een kist die 2 verschillende airspeeds had op de ASI en die vervolgens in zee neergestort is. Ben even de naam van de maatschappij kwijt.
 
Het is 737 weekend bij televaag....eerst die de glijpartij op Dortmund en dan ook nog een blauwe zwaan die weer terugkomt naar EHAM ivm landing gear probleemjes.en dan ook nog een arke die iets te snel het neusje de lucht in tilde en een voorzorgslanding maakte...ach ja ze moeten toch ergens de krant mee vullen.

waar staat dat van ArkeFly???

laat maar, al gevonden....
 
vlieg de snelheid van de laagste aanwijzing en ga vergelijken met de standbij. Beter te snel dan te langzaam.

Een uur na een snow closure. Even raden.... de-ice fluid in de pitot of static ports?

Kist is nog bruikbaar, niemand gewond. A good reject is one you can walk away from?
 
...Misschien zijn ze na V1 RTO gegaan omdat ze niet zeker waren van de werkelijke snelheid?!

Air Berlin SOP is een call van de PNF bij het passeren van 80 knopen als airspeed en incapacitation check. De PF reageert met ''checked''.
Tijdens de take off roll hebben beide vliegers dus normaal de ASI in hun scanflow. Indien de PF ziet dat de snelheid voorbij de 80 knopen gaat en hij heeft nog geen call van de PNF gehad, dan roept hij ''80 knots''. Dan zou al een airspeed disagree aan het licht moeten komen.

Grote vraag is dan ook wanneer de airspeed disagree aan het licht kwam. Ik denk niet dat je bij een abort bij 80 knopen normaal over een baan van 2000 meter schiet. Verder lijkt het me logisch dat als de PNF ''80'' roept en jij op je ND een snelheid boven V1 ziet dat je niet reject, maar inderdaad volle pot geeft en pas bij de rode lampen roteert. Andersom lijkt het me logisch dat als PF en PNF snelheden beide onder V1 liggen, bij een airspeed disagree, dat je dan reject...

DTM heeft een zeer korte baan voor een volle, zware 737. Nietemin lijkt het me sterk dat de V1 in de buurt van 80 knopen ligt. Je V1 is aan de onderzijde ook nog gelimiteerd door de Vmcg.

Last but not least was het veld was inderdaad 15 (!) minuten voor dit incident nog SNOCOLO.
 
Back
Top