A330 neer bij Tripoli

O, dat is in ieder geval mooi dat er meerdere partijen aan het onderzoek mogen meedoen.
Ik ken Libie verder niet, maar het lijkt me altijd handig als een ander land er zich mee bemoeit.
Maar goed, het is nu afwachten om te zien hoe het gaat.

En gezien de topics die aan de hand van dit topic zijn ontstaan wou ik even mijn excuses aanbieden als ik me oneerbiedig heb gedragen. Dat was zeker niet de bedoeling, ik ben slechts erg nieuwschierig. Bij deze laat ik het dan ook voor wat het is.
 
O, dat is in ieder geval mooi dat er meerdere partijen aan het onderzoek mogen meedoen.
Ik ken Libie verder niet, maar het lijkt me altijd handig als een ander land er zich mee bemoeit.
Maar goed, het is nu afwachten om te zien hoe het gaat.

Het lijkt erop dat de commissie netjes volgens afspraak samengesteld wordt:

NU.nl said:
De onderzoekscommissie bestaat uit Libische en Zuid-Afrikaanse functionarissen, twee Franse experts, vijf van vliegtuigbouwer Airbus en twee waarnemers uit Nederland.

Amerikaanse onderzoekers sluiten zich later vrijdag aan bij de commissie, omdat de motoren en het navigatiesysteem van de Airbus van Amerikaanse makelij waren.
 
Nog een 'expert' die voor z'n beurt praat:
Link

,Goedkoop is natuurlijk niet per definitie onveilig en uiteraard kan er morgen ook iets met KLM gebeuren. Maar iedereen weet dat dat een veilige maatschappij is. Dan is het dus echt een ongeluk"
Dus dit was geen echt ongeluk?:passed:

Het verbaast mij overigens niet dat al deze pulp bij de Telegraaf vandaan komt.
 
Nog een 'expert' die voor z'n beurt praat:
Link


Dus dit was geen echt ongeluk?:passed:

Het verbaast mij overigens niet dat al deze pulp bij de Telegraaf vandaan komt.

Dit is gewoon OAD vs. KRAS en STIP. ik vind het echt heel zwak van ze dat ze over een vliegtuigcrash mekaar zwart maken. er is nog niks bekend geen oorzaak of iets, en ze trekken alle conclusies al, vreselijk.

Net als dat hele gedoe met die advocaat die al vanalles roept en de televaag die het jongetje lastig loopt te vallen. ik heb per direct mijn abonnement bij de telegraaf opgezegd.
 
Last edited:
@ Flash2002

@ Flash2002

Jullie vliegen geen fully managed approaches op de A320?

En de naald? Ik neem aan dat je je Course Deviation Indicator bedoeld oftewel VOR mode op je NAV display?

Wat was de wind op de grond?

Flash, we mogen idd nog geen managed NP approaches doen op de Airbus. (Wel MLS app, geen managed NP app.. Dont ask) Al geloof ik dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen.
Captain vloog de app op VOR ROSE idd, ik had MAP.
Wind op de grond var/3 believe it or not. (was anders een G/A geweest)
 
Om iemand een kans te geven later aan te tonen hoe geweldig zijn telepatische onderzoek naar vliegrampen werkt, is het goed het onderzoeksresultaat nog even met naam en toenaam vast te leggen voor het nageslacht:

Volgens Rob Hoogvliet, vlieginstructeur en 747-piloot, heeft de landing kort voor zonsopgang mogelijk bijgedragen aan de crash. Hoewel het zicht goed was, werd geland na een zware nachtvlucht. "Door de opkomende zon en heiigheid kan de positie verkeerd ingeschat zijn en de snelheid van het toestel nog te hoog zijn geweest", aldus Hoogvliet.

Bron: De telegraaf, 15 mei 2010
 
Ik zie dat MC MD11 zelf inziet dat hij het erbij moet laten. Ik stoor mij al geruime tijd enorm aan mensen die niet gehinderd door enige kennis menen hun mening te moeten geven over allerlei onderwerpen, en zichzelf zo ongeveer in elke thread profileren. Dit forum is primair voor piloten bedoeld. Er zijn honderden andere Nederlandstalige fora waar gediscussieerd kan worden over allerlei onderwerpen, inclusief de luchtvaart. Dat sommige mensen het gezellig vinden om tussen piloten te verkeren, dat geloof ik best. Maar het moet niet leiden tot irritaties bij de groep voor wie deze site is bestemd. Dat er inmiddels twee threads lopen over de Tripoli-crash is niet voor niets. Als niet-piloten zich niet kunnen inhouden en hun hele bestaan lijken te ontlenen aan het zoveel mogelijk posten (ik post dus ik besta) en het beïnvloeden van discussies, verarmt dit de site en wordt het een algemeen luchtvaartforum. Dat is niet de bedoeling. Ik zal dan ook komende periode maatregelen gaan nemen om verdere verschraling te voorkomen. We gaan terug naar de basis: Airwork als portal voor piloten. Nadere info volgt t.z.t.

Dit als huishoudelijke mededeling. Verder ontopic s.v.p.
 
Ook in de Elsevier de melding dat de A330 vlak voor de crash een elektriciteitskabel heeft geraakt. De rapportage is nog iets uitgebreider dan de link die in het bericht hierboven is aangegeven, zie:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/B...liegtuig-Libie-raakte-elektriciteitskabel.htm

In NRC-Handelsblad dd. 15/05 jl. wordt bericht dat het toestel het dak van een huis raakte en daarna een elektriciteitspaal knakte, zie:
http://www.nrc.nl/binnenland/article2544745.ece/Nog_zeven_wonderen_in_Tripoli
Opmerkelijk in deze verslaglegging is dat zich in het betreffende huis een gezin bevond en dat alle zeven gezinsleden de klap hebben overleefd. En dat verder daar - voor zo ver mij bekend - door nauwelijks een ander medium aandacht aan is besteed.
 
Last edited:
Ja opzich niks bijzonders natuurlijk. Als je naar beneden komt raak je de grond en de dingen die erop staan een keer. Het zegt zeer waarschijnlijk niets over de oorzaak van de crash, meer over de manier waarop het de grond raakte.
 
Ik heb tot n week voor de crash in Libië gevlogen met TIP als base... De afgelopen maanden heb ik gezien hoe daar gevlogen wordt en nu ik weet wie de bemanning was... laat ik t zo zeggen: t kwam niet onverwacht helaas.
Ik hoop dat er echt eens wat gaat gebeuren met de veiligheid in die gebieden.
 
Ik ken ze niet persoonlijk. Maar ik heb de mensen in t algemeen leren kennen, hun skills, instelling, motivatie. Zowel verkeersleiding als piloten en cabin crew. Kort samend gevat: schokkend.

Anderhalve week voor de crash heb ik ontslag genomen, omdat er niets aan veiligheid, efficientie en professionaliteit werdt gedaan... evenmin als met onze berichten en (safety)reports over het gebrek aan veiligheid en vooruitgang. Daarom zei ik al: het kwam niet onverwacht. Waar ik wel van stond te kijken was dat het Afriqiyah overkwam (ook al was het n all-libyan crew), omdat, na alles wat ik had gezien en had meegemaakt daar, Afriqiyah als het "meest" verantwoord en professioneel overkwam. Ga dus maar na hoe de rest is...

Happy landings!
 
Ja ik zag 'm ook vanavond. Moeten we hieruit opmaken dat de F/O uit zn stoel was tijdens de landing? Of een kans van 1 op de heel veel dat F/O en captain tegelijk een hartaanval krijgen? Of zit de F/O er alleen voor het sfeertje?
 
Ja ik zag 'm ook vanavond. Moeten we hieruit opmaken dat de F/O uit zn stoel was tijdens de landing? Of een kans van 1 op de heel veel dat F/O en captain tegelijk een hartaanval krijgen? Of zit de F/O er alleen voor het sfeertje?

Hier zouden we volgens de Libische autoriteiten opmaken dat er maar 1 piloot in het vliegtuig zit en dat die heel belangrijk is. Iedereen weet dat als die doodgaat dat het levensgevaarlijk is. Daarom krijgen ze ook zo goed betaald.... denk ik. Tevens behoren we hier uit op te maken dat de Libische medische keuringen heel slecht zijn (zeker als je bedenkt dat ze single pilot vliegen) en dat het dus niet aan Airbus kan liggen.
 
Back
Top