A330 neer bij Tripoli

Q-nimbus

Active member
Ruim 100 doden bij vliegtuigongeluk Tripoli

Uitgegeven: 12 mei 2010 09:02
Laatst gewijzigd: 12 mei 2010 10:13

TRIPOLI - Door een vliegtuigongeval woensdag op de luchthaven van de Libische hoofdstad Tripoli zijn 105 doden gevallen. Een Nederlands kind heeft de crash overleefd, meldde een veiligheidsfunctionaris van de luchthaven.

Het geslacht en de leeftijd van het kind is nog onbekend. Het Franse persbureau AFP meldt dat het om een achtjarige jongen gaan. Het Duitse persbureau DPA echter meldt dat het om een meisje van negen gaat.

Ongeluk

De Libische vliegmaatschappij Afriqiyah Airways, waarvan het toestel is, sprak van een ''ongeluk''.

Vlucht 771 uit Johannesburg in Zuid-Afrika stortte kort voor de landing bij Tripoli neer, meldde de zender al-Arabiya. De slachtoffers zijn 94 passagiers en elf bemanningsleden, meldde de functionaris op anonieme basis.
Oorzaak
De oorzaak van de crash van het toestel, een Airbus 330, is nog onbekend. Afriqiyah Airways vliegt met vliegtuigen van Airbus, meldt de website van de maatschappij, die in handen is van de Libische staat.
Na een tussenstop in Tripoli zou het toestel verder vliegen naar de Londense luchthaven Gatwick.

© NU.nl/ANP



Bron Nu.nl
 
Ben benieuwd naar de oorzaak, wel opvallend om te lezen dat alleen een kind de crash heeft overleefd net als die A310 van Yemeni Airways waarbij ook alleen een kind de crash had overleefd!

En de 2de A330 in een jaar tijd,..
 
Zo, ik hoor nu op NOS dat balkenende het heeft over tientallen nederlanders.

Zou dit iets te maken kunnen hebben met de aswolk? Ik hoorde gisteren dat de as ook nu het Marokkaanse luchtruim belemmerde en libie ligt niet zo veel verder van ijsland vergeleken met Marokko..
 
VAG_1273643671.png
 
Zou dit iets te maken kunnen hebben met de aswolk? Ik hoorde gisteren dat de as ook nu het Marokkaanse luchtruim belemmerde en libie ligt niet zo veel verder van ijsland vergeleken met Marokko..

Het lijkt mij onwaarschijnlijk. http://metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1273622150.png. De feitelijke aswolk is nog weer kleiner dan de nofly zone, en die ligt daar al niet. Sowieso schakelt as zo'n kist niet in 1x uit, dus je zou dan verwachten dat er dan in ieder geval iets tegen ATC gezegd zou zijn...

De geruchten gaan dat de luchtvaartautoriteiten hebben gezegd dat de kist een 'technisch defect' had.... Beetje vaag en natuurlijk enigzins voorbarig.

Helemaal niks maar het is wel frapant dat er 2 binnen een jaar tijd tijdens een commerciële vlucht zijn neergestort...

Dat valt toch wel mee lijkt me, gezien de hoeveelheid toestellen? Maar goed, dat is een mening en maakt verder weinig uit.
 
Ja dat had ik ook gehoord dat hij zo nieuw was, en de maatschappij vloog ongeveer net zo lang als dit toestel bestond, met de A330.

Wat bizar is dat, dat er zo 61 nederlanders overleden zijn. En wij waren al nationaal geschrokken toen er 60 gewonden waren op 4 mei
 
Het valt me op hoe erg het vliegtuig eraan toe is; alles ligt in duizend stukken. Als de verhalen kloppen dat ie op short final is neergestort zou je verwachten dat het toestel er beter aan toe was geweest....
 
Ik hoor net uit onbevestigde berichten dat deze machine GISTERAVOND om 18:20lt zou landen, en om 18:15lt is gecrashed. Gisteravond om 02:00lt zat ik nog nieuws te kijken, toen was er nog niets bekend....

Wow weet je dat heel zeker? We kunnen hier niet praten over tijdverschil want het ligt maximaal 2 uur van ons weg. Of is het slechts 1?

Op deze site lees ik 6:10. Dus AM, niet PM.
Misschien heb jij het over vertrektijd? Ik hoorde dat hij gisteravond vertrok rond 7 uur ergens, dus dat zou kunnen.
Maar toch vind ik een 12 uur vlucht van zuid- naar noordafrike een beetje veel.

Oh update: die site heb ik nog eens bekeken en ze hebben hun artikel veranderd en ook het zinnetje met de 6:10 geplande landingstijd is verwijderd.
 
Van flightstats.com; scheduled time of departure 9:30 PM
scheduled time of arrival 6:20 am.
 
Back
Top