A330 neer bij Tripoli

Jezus, wat een drama dit. Ongelofelijk.

Precies deze zin werd zojuist op NOS Radio 1 Journaal geciteerd. Gefeliciteerd!
http://radioplayer.omroep.nl/radio1-default-video/ (als iemand weet hoe je dat kan terugbekijken, het was 18:18 12 mei 2010

Haha, hij zei op nederlandse websites komen er allerlei reacties enzo.
En hij had het over mensen die verstand ervan hadden, of die deden alsof.

Maarja, wel grappig, ik meende het al te herkennen. Hij citeerde letterlijk wat je zei in de uitzending
 
Even off topic:

Stab trim, je wordt net op het radio 1 journaal geciteerd. Hieruit blijkt toch wel dat er hier van het forum info wordt gehaald o.a. met dit soort gebeurtenissen. Iets om in je achterhoofd te houden(in het algemeen, niet met jou post uiteraard, stab trim!)

Ben erg benieuwd naar de oorzaak, met de af crash in het achterhoofd.
 
Even off topic:

Stab trim, je wordt net op het radio 1 journaal geciteerd. Hieruit blijkt toch wel dat er hier van het forum info wordt gehaald o.a. met dit soort gebeurtenissen. Iets om in je achterhoofd te houden(in het algemeen, niet met jou post uiteraard, stab trim!)

Ben erg benieuwd naar de oorzaak, met de af crash in het achterhoofd.

Haha, kijk eens aan. Een bevestiging dat ik toch niet helemaal gek ben. Ik begon al te twijfelen aangezien ik mij de zin niet 100% kon herinneren.
 
Wel opvallend dat bij dit ongeluk de vertical stabilizer als enige overblijft, net als bij het Air France ongeluk. Ik wil niet speculeren, maar was het niet zo dat de vertical stabilizer eraf kwam bij het American Airlines Flight 587 ongeluk in New York. De FAA was van mening dat de piloten excessive controle inputs hadden uitgevoerd op de yaw-access (below Va) om te proberen de wake turbulance van de vorige vliegtuigen te ontwijken. Ik denk dat de Airbus serie vliegtuigen, in tegenstelling tot Boeing, de vertical stabilizer d.m.v. een bonding-proces bevestigd.
Misschien is dit wel het zwakke punt van de Airbus 300 t/m 340 vliegtuigen.
 
Wel opvallend dat bij dit ongeluk de vertical stabilizer als enige overblijft, net als bij het Air France ongeluk. Ik wil niet speculeren, maar was het niet zo dat de vertical stabilizer eraf kwam bij het American Airlines Flight 587 ongeluk in New York. De FAA was van mening dat de piloten excessive controle inputs hadden uitgevoerd op de yaw-access (below Va) om te proberen de wake turbulance van de vorige vliegtuigen te ontwijken. Ik denk dat de Airbus serie vliegtuigen, in tegenstelling tot Boeing, de vertical stabilizer d.m.v. een bonding-proces bevestigd.
Misschien is dit wel het zwakke punt van de Airbus 300 t/m 340 vliegtuigen.

You don't have a clue what you are talking about.

In the Tripoli images there is also part of the rear fuselage present with the rudder. The rudder clearly did not detach.

AA587 is not relevant. You can tear the rudder off any aircraft by going stop to stop- back and forth. Doing this exceeds the design limitations.

Airbus rudders are attached to the fuselage by bolts - no bonding.

I earn my living flying A330/A340 - you don't.

There is nothing structurally wrong with these aircraft - please quote me
 
Precies deze zin werd zojuist op NOS Radio 1 Journaal geciteerd. Gefeliciteerd!
http://radioplayer.omroep.nl/radio1-default-video/ (als iemand weet hoe je dat kan terugbekijken, het was 18:18 12 mei 2010

Haha, hij zei op nederlandse websites komen er allerlei reacties enzo.
En hij had het over mensen die verstand ervan hadden, of die deden alsof.

Maarja, wel grappig, ik meende het al te herkennen. Hij citeerde letterlijk wat je zei in de uitzending

Even off topic:

Stab trim, je wordt net op het radio 1 journaal geciteerd. Hieruit blijkt toch wel dat er hier van het forum info wordt gehaald o.a. met dit soort gebeurtenissen. Iets om in je achterhoofd te houden(in het algemeen, niet met jou post uiteraard, stab trim!)

Ben erg benieuwd naar de oorzaak, met de af crash in het achterhoofd.

Het heeft dus wel degelijk 'zin' om medeleven te betuigen op zo'n openbaar forum. Dat is al vaker een heet discussiepunt geweest (zowel hier als op andere fora).

Ben in ieder geval blij dat ik precies geciteerd ben, en niet verdraaid of verknipt. Want zo voel ik me er inderdaad over. Ongelofelijk dat een moderne kist als de A330 zoveel klappen te voortduren krijgt, en dat hier mensenlevens de dupe van zijn. Toeval? Hoogstwaarschijnlijk. Maar dat maakt het niet minder erg.
 
Dit kwam ik tegen op yahoo mail:

According to initial reports, the plane crashed as it neared the threshold of Tripoli International's main east-west runway, while preparing to touch down from the east.

The main runway at Tripoli Airport is 3,600 yards (meters) long. According to international airport guides, the airport does not have a precision approach system that guides airplanes down to the runway's threshold, but has two other less sophisticated systems that are in wide use throughout the world.

Landing from the east= landen op 27.

Wat vliegafstand betreft maakt het niets uit of je op 27 of 9 landt. Het enige verschil is dat 27 een ILS heeft, 9 heeft een VOR approach.
Wat de vor approach een beetje moeilijker maakt is als ATC je een shortcut geeft naar de FAP. Je komt hier aan onder een 90+ gradenhoek met de inbound course (en iets te hoog) en je moet daar op inspelen door een paar mijl voor de FAR iets naar links te gaan, gevolgd door een rechterbocht om onder een 45 graden hoek (of minder) de inbound course op te pikken, doe je dit niet dan zit het vliegtuig een paar mijl op de final course te zig-zaggen. Dit was zeker op onze oude DC10-en het geval.

Rwy 9 is vaak de preferred rwy in de morgen. Heeft misschien iets te doen met zeewind invloeden.

Runway 27 heeft een ILS. Wat ik wel een aantal keren heb gezien daar is dat de glideslope het niet deed wat niet bekend was bij ATC. Een snelle call en de G/S was weer aan het werk.

Tripoli is een moderne luchthaven, zeker vergeleken met een heleboel bestemmingen van Afriquia. Het was onze fuelstop op bijna elke vlucht vanuit Afrika naar Europa, ben er ontelbare keren geweest
 
Dan zou ik dit tog eve lezen.

Iemand die zo schrijft en een baas A330/340 met meerdere duizenden uren terecht wijst... :dozey:

19of77 schrijft toch duidelijk dat de vertical stabiliser vast zit met bouten en niet d.m.v. bonding? Verder strookt jouw post niet met het artikel, dit gaat over het carbon fibre materiaal, niet over bonding. Dat artikel is een hypothese, niets meer niets minder. Verder is die hypothese betreffende de Af447 crash niet echt onderbouwd. Dit kan ook niet aangezien de FDR/CVR niet gevonden zijn.

Deze A330 vloog met lage snelheid zonder zware turbulentie. Verder had de kist pas 1600 uur en 420 cycles, dus ''carbon fibre'' fatigue lijkt me onwaarschijnlijk. Op de foto's kun je zien dat zowel de vertical stabiliser als het rudder niet gesepareerd zijn bij de verbindingspunten. Je hypothese gaat dus niet op...
 
beelden gemaakt door een getuige (dus in tegenstelling tot alle andere beelden, die worden gecontroleerd door de regering daar) : http://nos.nl/video/156940-ooggetuigebeelden-van-de-crashsite.html Deze beelden zijn van de rampplek, zoals je ziet is bijna alles opgeruimd.

Huh? Bijna alles opgeruimd???
Dit toestel is compleet geruïneerd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de B 737-800 die vorig jaar in NL uit de lucht viel. Alle trieste restanten van die eens zo fraaie Airbus A330 liggen er nog:
http://nos.nl/video/156942-61-nederlanders-omgekomen-bij-vliegtuigcrash-in-tripoli.html
Oorzaak?
Hopelijk wijst het onderzoek het snel uit.

En wat weer een verdriet! Alle ontzetting, leegte, pijn, gemis…
Ik heb het wel heel erg te doen met dit jongetje dat als enige de crash heeft overleefd. Hoe moet hij nou toch verder?

Onbegrijpelijk blijven voor mij ook altijd weer die opsommingen van eerdere luchtvaartrampen waar Nederlanders bij omkwamen, zoals hier:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=34846
Wat is het nut, de zin daar toch van????

Zo veel vormen van verdriet
ik noem ze niet
Maar één, het afstand doen en scheiden
en niet het snijden doet zo'n pijn
maar het afgesneden zijn.


Zo veel sterkte voor alle betrokkenen!
 
Last edited:
Precies.. er zal toch eerst een onderzoek gestart moeten worden, voordat alles wordt opgeruimd, lijkt me. Valt de RT nog te achterhalen trouwens?
 
Huh? Bijna alles opgeruimd???
Dit toestel is compleet geruïneerd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de B 737-800 die vorig jaar in NL uit de lucht viel. Alle trieste restanten van die eens zo fraaie Airbus A330 liggen er nog:
http://nos.nl/video/156942-61-nederlanders-omgekomen-bij-vliegtuigcrash-in-tripoli.html

Ik snap dat je ge-emotioneerd bent maar als je niet eventjes je best doet om te kijken waar ik het over heb (rest van dit topic lezen, met name mijn posts) dan kan ik het niet helpen mij aangevallen te voelen.

Het is heel leuk dat je die beelden plaatst. Die beelden zijn van vanochtend 9/10 uur. Ik heb het over NU! Daar zit een hele dag tussen.

Ten tweede is de reden dat ik dat zeg.. juist het ongeloof! Dat kan toch niet zo snel?! Tenzij je met graafmachines alles gewoon naar timboektoe bonjoured.

De regering van libie laat niemand dat filmen, de enige beelden zijn van hun zelf. Zij laten zien wat ze willen laten zien. En mijn filmpje was van een onafhankelijk persoon, genomen van een veel later tijdstip waarop je duidelijk ziet dat het compleet verlaten is en dat alles weg lijkt.
 
...
Rwy 9 is vaak de preferred rwy in de morgen. Heeft misschien iets te doen met zeewind invloeden.

@Metrodriver, graag jouw commentaar als ervaringsdeskundige ...
In de METARS is sprake van rustig weer en bijna geen wind. Echter ik kan mij uit de meteoles herinneren dat er in woestijngebied sprake kan zijn van heftige horizontale windshear a.g.v. van een dunne inversielaag. Het staat mij bij dat het met name op kan treden relatief kort na zonsondergang ... door snelle afkoeling van woestijnopppervlak terwijl de luchtmassa er boven nog warm is. Nu is dit ongeluk in de ochtend gebeurd, kan het nu zo zijn dat er ondanks of juist dankzij de bewolking toch sprake was van een grondinversie.
Zijn er wellicht vertikale wind-, temp- en bewolkingsprofielen bekend.
 
Precies.. er zal toch eerst een onderzoek gestart moeten worden, voordat alles wordt opgeruimd, lijkt me.

Dat is de hele reden dat ik erover begin. Bovendien wou ik even toevoegen dat (zoals te lezen in mijn andere posts in dit topic) dat ik op Nederland 1, NOS heb gehoord van een ooggetuige dat bijna alles al opgeruimd was en dat er nog maar 5 mensen bij de crash aanwezig waren vanavond.

Ik kon het niet geloven, en daarom begon ik hierover.
Vergeet niet dat de regering van Libie alle touwtjes in handen heeft. Wie weet wat er precies gebeurd? Ze hebben al lang een lijst in handen met alle namen van de overlevenden, maar dat soort dingen houden ze achter (nogmaals ik kan het fout hebben, al mijn info komt van NOS) dus wie weet hoe ze dit allemaal aanpakken?

Ik maakte mij zorgen dus ik dacht ik begin een discussie
 
Als alles inderdaad is opgeruimd zou dat het ongeval wel een vreemd luchtje geven..
Maar heeft Airbus hier dan geen inspraak op? Of is het hele onderzoek niet nodig omdat er al een oorzaak bekend is?
Kan me níet voorstellen dat de boel al is geborgen...
 
Als alles inderdaad is opgeruimd zou dat het ongeval wel een vreemd luchtje geven..
Maar heeft Airbus hier dan geen inspraak op? Of is het hele onderzoek niet nodig omdat er al een oorzaak bekend is?
Kan me níet voorstellen dat de boel al is geborgen...

Toen ik voor het laatst informatie kreeg was er volgens mij nog niemand van Airbus aanwezig. Bovendien wordt nog betwijfeld of buitenlandse hulpverleners geholpen zullen worden door Libie met informatie en dergelijke.
 
Back
Top