A330 neer bij Tripoli

Beste MC MD 11, het spijt me voor je dat je door mijn post voelt aangevallen. Dat is mijn intentie niet en zo steek ik ook niet in elkaar.
Ik ben verbaasd door je opmerking dat bijna alles al zou zijn opgeruimd.
Ik heb al je posts nogmaals gelezen en die doen niets aan mijn verbazing af.
Het door jou geplaatste filmpje van Chris Lemson dateert van 17.26 uur. Hier nog een van een iets later tijdstip, met commentaar van dezelfde Chris:
http://nos.nl/video/156965-chris-lemsom-bezocht-de-rampplek-in-tripoli.html?from=video.carousel
Het ziet er allesbehalve naar uit dat bijna alles al is opgeruimd.
 
Last edited:
Dat is de hele reden dat ik erover begin. Bovendien wou ik even toevoegen dat (zoals te lezen in mijn andere posts in dit topic) dat ik op Nederland 1, NOS heb gehoord van een ooggetuige dat bijna alles al opgeruimd was en dat er nog maar 5 mensen bij de crash aanwezig waren vanavond.

Wellicht dat de vertaling niet correct is verlopen of dat men het "nieuws" niet goed heeft geïnterpreteerd (wie zal het zeggen).
Kijkend naar de foto's dan zou je toch kunnen stellen (er van afleiden) dat het een "high-energy" impact betreft.

Zeer naar nieuws wat ditmaal extra dichtbij komt door de aanwezigheid van een groot aantal Nederlanders. RIP aan alle slachtoffers en familie en vrienden alles sterkte toegewenst.
 
Humm.. Dan zou ik dit tog eve lezen.

I have read it - it changes nothing. The rudder and fin may be made of a composite material but they are attached to the fuselage with bolts (conventionally).

I stand by my original statement - You don't know what you are talking about

19of77, I believe that in the AA crash the whole vertical tail came of the airplane.

You are correct that was indeed the case - I was in too much of a hurry to correct irrelevant/incorrect information.

For the press who are reading this:-

The photos are quite clear - the rudder/fin is still attached to a section of the fuselage - AA587 is not relevant to this accident.
 
Een andere 'bron' van info is nog niet genoemd: http://www.afriqiyah.aero/news.html
Mijn eerste reactie was, huge impact, er is weining van over...
Heb alleen F50 ervaring op dit veld, vond het er altijd prettig op vliegen. Wij hadden altijd sportieve landingen door het 'brandend' zand...

Medeleven gaat uit naar de nabestaanden...
 
Rwy 09 dus.. Van wat ik me kan herinneren is er allen een dodgy NPA voor de 09.. Dat in combinatie met de opkomende zon en lage bewolking maakt me nieuwsgierig waarom de crew de ILS op 27 niet gebruikt hebben...

Enkele weken geleden de 09 VOR/DME approach gedaan in Tripoli.
TPI VOR is bar slecht. De naald was 'all over the shop'. Dat gecombineerd met 40 knopen tailwind op 2000ft en slecht zicht door een stofstorm maakte t geen prettige approach. ATC was niet erg geintereseerd in onze vraag waarom ze 27 niet als active runway gebruikten.
 
Enkele weken geleden de 09 VOR/DME approach gedaan in Tripoli.
TPI VOR is bar slecht. De naald was 'all over the shop'. Dat gecombineerd met 40 knopen tailwind op 2000ft en slecht zicht door een stofstorm maakte t geen prettige approach. ATC was niet erg geintereseerd in onze vraag waarom ze 27 niet als active runway gebruikten.

Inderdaad bizar dat 09 dan de preferred runway kan zijn. Misschien had de fluctuatie te maken met de volgende notam:

A0033/10 NOTAMR A0032/10
Q) HLLL/QNVLF/IV/BO/AE/000/999/
A) HLLT B) 1002211047 C) 1005151030
E) TRIPOLI VOR TPI FREQ 114.5 MHZ INTERFERENCE FROM SIGNAL BEING
EXPERIENCED DURING CURRENT AIRPORT DEVELOPMENT WORK (VOR SHOULD BE
USED WITH CAUTION)


Voor meer interessante info m.b.t. crash blijft Aviation Herald wel een goede site, dus bij deze een link:

http://www.avherald.com/h?article=42b63b20&opt=0
 
Beste MC MD 11, het spijt me voor je dat je door mijn post voelt aangevallen. Dat is mijn intentie niet en zo steek ik ook niet in elkaar.
Ik ben verbaasd door je opmerking dat bijna alles al zou zijn opgeruimd.
Ik heb al je posts nogmaals gelezen en die doen niets aan mijn verbazing af.
Het door jou geplaatste filmpje van Chris Lemson dateert van 17.26 uur. Hier nog een van een iets later tijdstip, met commentaar van dezelfde Chris:
http://nos.nl/video/156965-chris-lemsom-bezocht-de-rampplek-in-tripoli.html?from=video.carousel
Het ziet er allesbehalve naar uit dat bijna alles al is opgeruimd.

Dankjewel, Boeing747, dat je dat even uitlegt. Ik zal me dan maar niet aangevallen voelen.

Die beelden die je stuurt. Het eerste deel daarvan is zo'n beetje hetgeen te zien op mijn filmpje. Op die beelden zie je geen mens. Niemand die nog iets daar doet. Voor de rest liggen er alleen nog een beetje rubble en zand. Maar dat zal gelegen hebben aan de angle en locatie van het filmen. Op de rest van de beelden van jou filmpje is duidelijk te zien dat er nog wel veel ligt. Maar toch vind ik het raar dat er daar niemand bezig is. Iedereen kan er zomaar naar toe.

Ik weet niet wat ze wel en niet al hebben opgeruimd, maar zoals die crash van Helios boven Athene was opgelost doordat ze dat deel van het panel vonden, waarop die ene knop nog stond op "manual" ipv "auto". stel dat zomaar iemand daar naar toe kon gaan, en die knop kon aanraken, dat zou het hele onderzoek verpest hebben.

Of is het er zo leeg omdat alles is afgezet misschien

( ik heb het over het eerste deel van het filmpje, waar niemand te zien is)
 
Ik weet niet wat ze wel en niet al hebben opgeruimd, maar zoals die crash van Helios boven Athene was opgelost doordat ze dat deel van het panel vonden, waarop die ene knop nog stond op "manual" ipv "auto". stel dat zomaar iemand daar naar toe kon gaan, en die knop kon aanraken, dat zou het hele onderzoek verpest hebben.

Of is het er zo leeg omdat alles is afgezet misschien

( ik heb het over het eerste deel van het filmpje, waar niemand te zien is)

wat mij gister opviel op een van de filmpjes van de NOS, was dat er bovenop een bergje een man stond met een megafoon, die opriep, dat iedereen die niks te maken had met berging e.d. van het terrein weg moest.... er liep wel echt veel volk rond,
 
Enkele weken geleden de 09 VOR/DME approach gedaan in Tripoli.
TPI VOR is bar slecht. De naald was 'all over the shop'. Dat gecombineerd met 40 knopen tailwind op 2000ft en slecht zicht door een stofstorm maakte t geen prettige approach. ATC was niet erg geintereseerd in onze vraag waarom ze 27 niet als active runway gebruikten.

Jullie vliegen geen fully managed approaches op de A320?

En de naald? Ik neem aan dat je je Course Deviation Indicator bedoeld oftewel VOR mode op je NAV display?

Wat was de wind op de grond?
 
van AV Herald :


By walter on Thursday, May 13th 2010 07:17Z


The BBC also reports of something happening before the a/c hit the ground:

"Eyewitnesses said the plane started to break up as it came in to land in clear weather."[/
INDENT]​
 
Na het hele topic doorgelezen te hebben vind ik eigenlijk dat alleen 19 of 77 en een handjevol anderen hier ( voorlopig ) hun zegje mogen doen.
Alle neefjes van Chuck Yeager en andere Discovery Channel-experts : ga a.u.b heel snel wieberen naar geen stijl.nl om daar een beetje de professional uit te gaan lopen hangen.

Een crash is al erg genoeg.
 
Frans Vreede van AKD advocaten mag zich diep gaan schamen! Wat een rund... en zeer onprofessioneel om een dag na de crash zo op het onderzoek vooruit te lopen!
Een goedkope reclamestunt...

Misschien moet ik eens op zoek gaan naar foto's van een crash waarbij het staartvlak gevonden is. Ga er veel vinden dus hebben die crashes allemaal een overeenkomst. Eh... ja er was aprake van een crash. Heb hier echt geen woorden voor!

Hoop dat geen van de nabestaanden zich door deze onprofessionele clown laten vertegenwoordigen, die ongetwijfeld alleen maar op airbus centen uit is.
 
Na het hele topic doorgelezen te hebben vind ik eigenlijk dat alleen 19 of 77 en een handjevol anderen hier ( voorlopig ) hun zegje mogen doen.
Alle neefjes van Chuck Yeager en andere Discovery Channel-experts : ga a.u.b heel snel wieberen naar geen stijl.nl om daar een beetje de professional uit te gaan lopen hangen.

Een crash is al erg genoeg.

Mee eens.
 
Is er eigenlijk ook een algemene regelgeving of iets dat organisaties het recht geeft zich te bemoeien met een onderzoek zoals deze, op het moment dat de regering van een land alle invloed van buitenaf weigert?

Het is puur een vraagje, misschien dat de NTSB ofzo zulke rechten heeft (wat me sterk lijkt) of dat de fabrikant van het toestel altijd zulke rechten heeft. Was daar wel benieuwd naar.

En wat is toch vreselijk, zo hoorde ik vandaag dan een beetje informatie over de nabestaanden en slachtoffers en dan voel je wat zo'n ramp doet. Een man wiens vrouw EN twee kinderen zijn overleden, kinderen die in een klap beide ouders kwijt zijn. Vreselijk..
 
Lijkenpikkers zijn het.....


Quote van een weblog:

Als iemand er behoefte aan heeft, HIER kun je jouw abonnement opzeggen!:
De snelste manier om jouw Telegraafabonnement te beëindigen (als je daar behoefte aan hebt) is trouwens telefonisch via 088 824 824 2 (keuze 4)

Via twitter is inmiddels een Telegraaf-boycot gestart @telegraafboycot
 
Wat erg...

Er staat dus dat hij (nog) niet wist van het overlijden van zijn ouders in de crash. De telegraaf zou er toch maar iets over gezegd hebben!
 
Is er eigenlijk ook een algemene regelgeving of iets dat organisaties het recht geeft zich te bemoeien met een onderzoek zoals deze, op het moment dat de regering van een land alle invloed van buitenaf weigert?

Het is puur een vraagje, misschien dat de NTSB ofzo zulke rechten heeft (wat me sterk lijkt) of dat de fabrikant van het toestel altijd zulke rechten heeft. Was daar wel benieuwd naar.

En wat is toch vreselijk, zo hoorde ik vandaag dan een beetje informatie over de nabestaanden en slachtoffers en dan voel je wat zo'n ramp doet. Een man wiens vrouw EN twee kinderen zijn overleden, kinderen die in een klap beide ouders kwijt zijn. Vreselijk..

In principe heeft het land waar de crash plaatsvindt het alleenrecht om aan de haal te gaan met de wrakstukken. Maar als het land het ICAO annex 13 heeft geratificeerd, dan hebben een aantal partijen recht om mee te doen met het onderzoek. Hieronder vallen o.a. de staat van de airline, de vliegtuigbouwer, de staat van de vliegtuigbouwer, maar ook andere belanghebbenden (en als een groot deel van de pax van 1 nationaliteit is, dan valt die staat daaronder). Op deze manier hoort Libië nu dus deze partijen uit te nodigen om mee te werken aan het onderzoek. Tenzij Libië ervoor kiest om het uit handen te geven, hebben ze wel de leiding over het onderzoek.

Als ze niet getekend hebben, dan heeft niemand ook maar ergens recht op (over eigendommen valt te betwisten, maar dat moet dan via een rechtzaak in Libië geregeld worden). Als ze wel getekend hebben, maar toch niemand uitnodigen, dan kan er een klacht worden ingediend wegens het niet naleven van een internationaal verdrag. Wat je daarmee opschiet is in zo'n geval een goede vraag....
 
Back
Top