6de vliegles gaat de MIST in

Ik ben blij dat je de onweersbui überhaupt overleefd hebt.

De windshear, de hagel en ook de eventuele bliksem zijn alledrie voor zich in staat om je motorzwever grondig stuk te maken. Dat jullie het daarna met een VFR kaart in IMC naar Hilversum hebben gered, grenst aan een wonder, evenzo, dat je direkt Nieuwegein weet te herkennen als je uit een wolk komt, en het feit dat je op 500 voet niks geraakt hebt. Ik vlieg met mijn A340 met een wijde boog om onweer heen, omdat een beetje onweerswolk ook zo'n groot vliegtuig als een luciferhoutje in stukjes kan breken, of tijdens een approach tegen de grond kan smakken. (ik druk het maar wat populair uit)

De onweerswolk kwam niet onverwacht. Het weer was al marginaal, de komst van buien was reeds bekend. Ik persoonlijk zou zeker het gesprek met je instructeur zoeken. De beslissing om op dat moment te gaan vliegen is misschien heel erg twijfelachtig, maar eigenlijk gewoon ronduit verkeerd en gevaarlijk geweest. Daarvan moet niet alleen jij, maar vooral je instructeur iets leren! Het is voor mij een verschil of je in je eentje een rondje gaat boren, of dat je ook de verantwoordelijkheid hebt voor iemand anders, die nog geen (levens)ervaring heeft om de GO/NO GO beslissing voor zichzelf te nemen, en die je in een levensgevaarlijke situatie kan brengen.

Mijn haren stonden overeind bij het lezen van jouw verhaal. VanFan heeft natuurlijk meer dan 100% gelijk met zijn prachtige citaat "A superior pilot uses his superior judgment to avoid using his superior skills.".

En gefeliciteerd dat je nog leeft.
 
"When you start flying, you have a tiny bag of experience and a huge bag of luck; as the bag of experience grows bigger, the bag of luck grows smaller..."

:)
 
"When you start flying, you have a tiny bag of experience and a huge bag of luck; as the bag of experience grows bigger, the bag of luck grows smaller..."

:)


Ah, ok, ik had het (weer) verkeerd:

"You start with a bag full of luck and an empty bag of experience. The trick is to fill the bag of experience before you empty the bag of luck."

:)
 
Ah ik zit helemaal op de verkeerde kant van de power-curve: lees de post van Buzzer net. Maar toch, dachten we blijkbaar hetzelde :)

(Het komt waarschijnlijk omdat ik op t strand in Ibiza zit, wat doe ik op airwork? :) :)
 
Back
Top