A(b)IR
New member
Daar zat ik dan, als jong jochie (16) tussen de luchtverkeersleiders van EHHV. Starend uit het raam naar de regen, veel wind, veel bewolking en naar onze Diamond Dimona die op het natte gras staat. Laat ik bij het begin beginnen.
Zondagmorgen, ik dacht dat ik weer een mooie leuke leerzame vlucht zou maken maar ik begon daaraan te twijfelen toen ik het weer zag. Ik belde mijn instructeur om te informeren naar de situatie. Mocht ik vliegen of niet? Instructeur wist het zelf ook nog niet dus zou gaan overleggen en mij zsm terugbellen. Na ong. een half uurtje kreeg ik te horen dat ik naar het veld mocht komen want we zouden toch een poging wagen. Aangekomen op EHVB leek het erg slecht weer te zijn, maar na circa een half uurtje klaarde het snel op en was de lucht mooi blauw. Vliegen dus! (lokale lesvlucht zoals altijd) In de briefing hebben we besproken dat we dit keer geen touch & go's gingen maken omdat het toch nog redelijk winderig was, ipv daarvan zouden we een paar low passes maken zodat ik kon leren hoe ik om moest gaan met crosswinds tijdens een landing. "best zat, zei ik." Toen we in het vliegtuig zaten begon 't daarboven weer een beetje tricky te worden, voor VFR was het nog net te doen dus we gingen dan ook. Rustig getaxiied naar rwy 23 en ik mocht de start. Dat ging goed en we verlieten het circuit. We zouden langs de kust naar Noordwijkerhout vliegen, maar net uit het circuit zien we enorme wolken ontstaan op onze altitude (1100 ft). Omdat we nog in de buurt van het veld waren (1 km ervandaan) besloot de instructeur om gewoon terug te vliegen en te gaan landen, want hier konden we geen oefeningen in doen. Dus ik vlieg een beetje stotterend (door de wind) het circuit in. "PapaHotel1423 is on downwind rwy 23 full stop landing." Valkenburg: "ACV ground, papahotel1423 unable to land because of bad weather! Do not land! There is a thunderstorm here!" Valkenburg:"****, je moet naar het zuiden! Daar ziet het er het beste uit! Ga naar het zuiden! Do you copy!?" Wij: "Papa23 going to south" Podverdomme, opeens zitten we in een grote zwarte wolk met regen, hagel, wind! Binnen een paar seconde vonden er abrupte weersveranderingen plaats. We vlogen ook niet meer gelijdelijk, hevige turbelentie en me instructeur nam het over. We probeerden naar het zuiden te gaan maar dat ging niet lukken, we zagen niks meer en het zuiden zag er ook zeker niet goed uit vanuit de lucht. We draaiden naar het oosten en gingen op 500 ft vliegen, maar alsnog hadden we hevige turbelentie. De instructeur duwde de kaart in mijn handen en ik begon toch wel redelijk nerveus te worden. Hij zei dat we naar Hilversum zouden gaan en daar proberen te landen, als we dat niet zouden halen zouden we een weilandje pakken in die buurt. Wij: "ACV ground, papa23 with you, we moeten naar EHHV, dat is de enige oplossing, bel ze en zeg dat we eraan komen!" Valkenburg: "Roger, ACV ground."
Dit filmpje was ongeveer op dit moment:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=BdAoK0bUTm4[/YOUTUBE]
En dit is de METAR van toen:
SA 30/05/2010 14:55->
METAR EHRD 301455Z 32014KT 240V010 4500 SHRAGS SCT018CB BKN038
09/06 Q1008 TEMPO 29020G33KT TSRA TEMPO 9999 NSW=
Door de adrenaline weet ik niet zo goed meer wat er toen allemaal gebeurde maar op gegeven moment wisten dus echt niet waar we zaten omdat we gewoon no sight hadden, na ongeveer een paar minuten bleken we boven Nieuwegein te zitten, dus we probeerden toch door te vliegen naar EHHV. Maar na een paar minuten was de situatie zo slecht dat we bijna besloten om een weiland te pakken -ik bedacht bij me zelf al hoe Sacha de Boer van het NOS avondnieuws over deze vlucht zou gaan vertellen- , toch nog overwogen om met hoge snelheid (110kts) richting EHHV te vliegen om daar te landen, kon dat niet, dan zouden we terug vliegen naar dat weilandje dat er redelijk goed uitzag. Me instructeur wist de frequentie van EHHV uit zijn hoofd en probeerde contact te maken. Na een paar keer proberen kregen we antwoord en kregen toestemming om te landen op 31R. Eindelijk begonnen we iets meer te zien en zagen we het veld liggen en ik maakte mijn eerste OVL compleet met een geslaagde landing op EHHV (mijn eerste keer op dat veld). Wat een opluchting!! Hoe moet ik dit in hemelsnaam uitleggen aan mijn ouders!?
EINDEEEEE, oh AHUM! "Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?"
En sorry voor de spelfouten,:grijns:
GRTZ, A(B)IR
www.pilotweb.nl
Zondagmorgen, ik dacht dat ik weer een mooie leuke leerzame vlucht zou maken maar ik begon daaraan te twijfelen toen ik het weer zag. Ik belde mijn instructeur om te informeren naar de situatie. Mocht ik vliegen of niet? Instructeur wist het zelf ook nog niet dus zou gaan overleggen en mij zsm terugbellen. Na ong. een half uurtje kreeg ik te horen dat ik naar het veld mocht komen want we zouden toch een poging wagen. Aangekomen op EHVB leek het erg slecht weer te zijn, maar na circa een half uurtje klaarde het snel op en was de lucht mooi blauw. Vliegen dus! (lokale lesvlucht zoals altijd) In de briefing hebben we besproken dat we dit keer geen touch & go's gingen maken omdat het toch nog redelijk winderig was, ipv daarvan zouden we een paar low passes maken zodat ik kon leren hoe ik om moest gaan met crosswinds tijdens een landing. "best zat, zei ik." Toen we in het vliegtuig zaten begon 't daarboven weer een beetje tricky te worden, voor VFR was het nog net te doen dus we gingen dan ook. Rustig getaxiied naar rwy 23 en ik mocht de start. Dat ging goed en we verlieten het circuit. We zouden langs de kust naar Noordwijkerhout vliegen, maar net uit het circuit zien we enorme wolken ontstaan op onze altitude (1100 ft). Omdat we nog in de buurt van het veld waren (1 km ervandaan) besloot de instructeur om gewoon terug te vliegen en te gaan landen, want hier konden we geen oefeningen in doen. Dus ik vlieg een beetje stotterend (door de wind) het circuit in. "PapaHotel1423 is on downwind rwy 23 full stop landing." Valkenburg: "ACV ground, papahotel1423 unable to land because of bad weather! Do not land! There is a thunderstorm here!" Valkenburg:"****, je moet naar het zuiden! Daar ziet het er het beste uit! Ga naar het zuiden! Do you copy!?" Wij: "Papa23 going to south" Podverdomme, opeens zitten we in een grote zwarte wolk met regen, hagel, wind! Binnen een paar seconde vonden er abrupte weersveranderingen plaats. We vlogen ook niet meer gelijdelijk, hevige turbelentie en me instructeur nam het over. We probeerden naar het zuiden te gaan maar dat ging niet lukken, we zagen niks meer en het zuiden zag er ook zeker niet goed uit vanuit de lucht. We draaiden naar het oosten en gingen op 500 ft vliegen, maar alsnog hadden we hevige turbelentie. De instructeur duwde de kaart in mijn handen en ik begon toch wel redelijk nerveus te worden. Hij zei dat we naar Hilversum zouden gaan en daar proberen te landen, als we dat niet zouden halen zouden we een weilandje pakken in die buurt. Wij: "ACV ground, papa23 with you, we moeten naar EHHV, dat is de enige oplossing, bel ze en zeg dat we eraan komen!" Valkenburg: "Roger, ACV ground."
Dit filmpje was ongeveer op dit moment:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=BdAoK0bUTm4[/YOUTUBE]
En dit is de METAR van toen:
SA 30/05/2010 14:55->
METAR EHRD 301455Z 32014KT 240V010 4500 SHRAGS SCT018CB BKN038
09/06 Q1008 TEMPO 29020G33KT TSRA TEMPO 9999 NSW=
Door de adrenaline weet ik niet zo goed meer wat er toen allemaal gebeurde maar op gegeven moment wisten dus echt niet waar we zaten omdat we gewoon no sight hadden, na ongeveer een paar minuten bleken we boven Nieuwegein te zitten, dus we probeerden toch door te vliegen naar EHHV. Maar na een paar minuten was de situatie zo slecht dat we bijna besloten om een weiland te pakken -ik bedacht bij me zelf al hoe Sacha de Boer van het NOS avondnieuws over deze vlucht zou gaan vertellen- , toch nog overwogen om met hoge snelheid (110kts) richting EHHV te vliegen om daar te landen, kon dat niet, dan zouden we terug vliegen naar dat weilandje dat er redelijk goed uitzag. Me instructeur wist de frequentie van EHHV uit zijn hoofd en probeerde contact te maken. Na een paar keer proberen kregen we antwoord en kregen toestemming om te landen op 31R. Eindelijk begonnen we iets meer te zien en zagen we het veld liggen en ik maakte mijn eerste OVL compleet met een geslaagde landing op EHHV (mijn eerste keer op dat veld). Wat een opluchting!! Hoe moet ik dit in hemelsnaam uitleggen aan mijn ouders!?
EINDEEEEE, oh AHUM! "Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?"
En sorry voor de spelfouten,:grijns:
GRTZ, A(B)IR
www.pilotweb.nl
Last edited: