6de vliegles gaat de MIST in

@Nosig, "m'n" is gewoon spreektaal en "mijn" is dus niet fout. Sterker nog in een formele tekst "mag" je deze verkortingen niet gebruiken. Niet dat dit een formele tekst is maar "mijn" is dus zeker niet fout.

Dit is niet mijn (m'n) kennis hoor, ik heb gewoon heel handig mijn (m'n) internet gebruikt.
 
En wat wilde je met die kaarten gaan doen dan ? Op Fl 50 of 60 dwars door de icing ergens (Groningen ?) een STAR gaan vliegen of zo ? ILS frequentie kan ik me nog wat bij voorstellen (van je thuisveld dan in dit geval, maar die frequentie weet je wel uit je hoofd), maar zo uitgebreid zal de motorzwever wel niet geïnstrumenteerd zijn.

Ik zou 100 keer liever in een weiland staan, dan met non-approved avionica, zonder zelfs maar pitot heat IFR gaan rondboren in een TMG. Met een SEP en approved spullen heb je helemaal gelijk.

Inderdaad, je moet niet van te voren bij een niet-IFR kist een IFR plan als backup gebruiken (in dit geval hadden ze gewoon niet moeten gaan). Maar als het freezing level hoog genoeg is kunnen dat soort kaartjes prima van pas komen. In dit geval, als je andere optie op 500 ft hoogte met marginaal zicht op weilandjes jagen is in de buurt van Lopik, zou het handig zijn geweest om buiten de buien in IMC te holden tot je een nadering kan maken op EHRD of EHAM. We hebben het natuurlijk dan over een extreme situatie, maar dan lijkt mij een IMC nadering met hulp de veiligere optie. Als het freezing level te laag zit is het een ander verhaal, ook met SEP en approved spullen moet je dan niet IMC gaan.
 
@Nosig, "m'n" is gewoon spreektaal en "mijn" is dus niet fout. Sterker nog in een formele tekst "mag" je deze verkortingen niet gebruiken. Niet dat dit een formele tekst is maar "mijn" is dus zeker niet fout.

Dit is niet mijn (m'n) kennis hoor, ik heb gewoon heel handig mijn (m'n) internet gebruikt.

Ik wil dit niet opblazen, maar ik had het niet over "m'n", ik had het over "me instructeur" dat je een paar keer gebruikt. Dat is een heel ander woord, niet een verkorting en ook geen juiste spreektaal. Just a tip, komt zo raar over namelijk (naar mij toe dan). Met m'n is niets mis, dat is inderdaad een normaal gebruikte verkorting van mijn (bezittelijk voornaamwoord). Me / mij is een persoonlijk voornaamwoord.

irriteer mij???

Ja.
 
Maar ik zit er wel mee dat je vind dat het niet positief is voor M'N instructeur. Je kan hem toch niet kwalijk nemen dat het weer zo ernstig veranderd in korte tijd?

En misschien is m'n verhaal dan wat onduidelijk want iets voor Nieuwegein hadden we wel weer zicht waardoor we konden zien dat we op die locatie zaten en we hadden Lopik dan ook echt wel in zicht.

Je laat in de METAR en uit je communicatie met de instructeur al zien dat het twijfelachtige weersomstandigheden waren. Ondertussen waren jullie met een niet-IFR kist, dus geen backup mogelijkheden als je in IMC zou komen. Het backup plan was, zo te lezen, om gewoon voor een bui snel te landen. In dit geval met zulk twijfelachtig weer en zo'n kist moet je gewoon besluiten om niet te gaan.

En zelfs als de weersverwachting goede weer aangaf maar toch versneld slechter werd, dan lijkt mij dat de juiste oplossing niet in het laagvliegen zonder zicht ligt. Dat blijkt ook wel als je net op tijd uit de wolken komt, net voordat je bij de mast van Lopik bent (op dezelfde of lagere hoogte). Was je instructeur zich daar bewust van voordat je de bewolking uit vloog? Zo te lezen dus geen gebruik van resources (GPS / VOR / DME / Amsterdam Info (vooral die laatste)) om uit de benarde situatie te komen. Dat allemaal lijkt op het eerste gezicht gewoon niet goed te spreken voor je instructeur, maar zoals eerder gezegd missen wij wellicht hier belangrijke details en nuances. Maar zoals je het nu gepost hebt komt het gewoon niet positief over (in onze ervaren ogen). Ik kan me goed voorstellen dat het wellicht minder erg is dan dat je door je adrenaline ervaren hebt.
 
http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.php

"Ik irriteer mij" kan dus niet. "Jij irriteert mij" kan weer wel, maar betekent heel wat anders...

P.

Ok, ik snap nu wat je bedoelt maar bovenstaande klopt ook weer niet. Ik irriteer me kan dus wel (en is zelfde soort betekenis als "Jij irriteert mij"), maar ik irriteer me aan iets kan kennelijk niet. Het had dus moeten zijn "Ik erger me aan het gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord", of "Ik irriteer me door jou gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord" ;). Bedankt voor de correctie (al dan niet foutief).
 
Is het overigens niet zo dat er alleen maar TMG en niet SEP mag worden gevlogen op Valkenburg?

TMG's mogen volgens mij überhaupt niet IFR zijn uitgerust. Los van de meningen hoe dit allemaal wel en niet voorkomen had kunnen worden.
 
Nee, ze hebben ook een Katana en de zweefclub is (meen ik) in het bezit van een Piper Cub.
 
Ik heb begrepen dat de Katana nu niet op EHVB staat, omdat het niet mag van de provincie Zuid-Holland vanwege geluidsoverlast. Dat is natuurlijk de grootste lariekul, omdat een Dimona net zoveel geluid produceert als een Katana. Inmiddels schijnt de provincie wel goedkeuring gegeven te hebben, en komt de Katana weer naar EHVB.

Zo is het mij althans verteld door de ledenadministrateur, nadat ik hem vroeg of ik ook op de Katana kon lessen. Ik zal er nog eens naar vragen op mijn eerste les.
 
Bij mij borrelt, lezende deze thread, deze famous quote spontaan naar boven:

A superior pilot uses his superior judgment to avoid using his superior skills...


grtz VF
 
Ok, ik snap nu wat je bedoelt maar bovenstaande klopt ook weer niet. Ik irriteer me kan dus wel (en is zelfde soort betekenis als "Jij irriteert mij"), maar ik irriteer me aan iets kan kennelijk niet. Het had dus moeten zijn "Ik erger me aan het gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord", of "Ik irriteer me door jou gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord" ;). Bedankt voor de correctie (al dan niet foutief).

Het punt van PPP was dat "irriteren" geen wederkerend werkwoord is. M.a.w. Ofwel ik erger mij, ofwel iets irriteert mij.

Zie ook: [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=UDgYk3692Vk[/YOUTUBE]

Tja... wie kaatst kan de bal verwachten
 
Nou, ik erger me er wel aan dat ik mezelf irriteer met het ergeren aan het misbruik van het woord "me", nu helemaal door de topicdrift. Dat dan weer wel... :).
 
Ik wil me aansluiten bij Nosig waar het gaat om het punt dat er tegenwoordig op het internet enorm vaak gebruik wordt gebruikt van me waar er eigenlijk mijn (of m'n) gebruikt zou moeten worden. Vreselijk irritant !! Verloedering van de taal en voor mij getuigt dat van disrespect voor je moerstaal en disrespect voor andere deelnemers aan de discussie. (Kennelijk vind je het niet belangrijk genoeg om voor mij en de andere lezers de moeite te nemen om je netjes uit te drukken in je eigen taal.)
:eek:fftopic:

Maar goed, on-topic: Zoals ik e.a. lees had je gewoon niet weg moeten gaan. De omstandigheden waren marginaal en de voorspelling was dat het slechter ging worden. Dan ga je dus gewoon niet vliegen. Ja, ik ben ook wel eens gaan vliegen in marginaal weer, maar toen wisten we wel dat het marginale weer stabiel was. Ik heb er toen ook veel van geleerd. Les met een leraar naast je is dan best leuk. Was het weer beter geweest, dan was ik die dag voor het eerst solo gegaan, maar nu dus niet.
Circuit ligt daar op 1000 voet, maar we zijn die dag niet boven de 800 voet geweest, omdat je anders echt met je hoofd in de wolken zat. Ja, ik was blij dat mijn leraar mee was, want het eerste rondje waren we dus mooi het vliegveld kwijt, omdat er ook nog even een pluk mist onder de wolk uitstak. Toen dus eerst een kop koffie en vanuit de toren nog eens goed gaan kijken... Pluk wolk weg en zo te zien een spiegelgladde onderkant van de wolken. Dus nog een paar circuits gedaan.

Op basis van wat ik lees, vind ik het onverstandig van jou dat je aan je les begonnen bent, maar je geeft zelf aan: Zesde les. Toen had ik ook de wijsheid nog niet in pacht en op dat moment nam ik ook gewoon aan dat alles kon als mijn leraar zei dat het kon.
En ja, sorry, het lijkt mij dus verwijtbaar dat je leraar met een dergelijke kist in dergelijke omstandigheden is opgestegen. Daar zijn de meningen (zo te lezen) trouwens ook niet verdeeld over.

Overigens: Gefeliciteerd dat je weer veilig aan de grond bent gekomen. Ik hoop dat je er heel erg veel van geleerd hebt en dat je ook veel van deze discussie opsteekt.
 
A(b)IR:

Mooi dat je dit verhaal verteld hebt! IMHO valt hier veel van te leren (niet alleen voor jou hoor :) ) (Learn from other peoples mistakes, because you won't live long enough to just learn from your own)

Ik denk echter alleen niet dat je moet verwachten dat dit een vehaal is van "wat hebben we het goed gedaan" (En zo bedoel je het waarschijnlijk ook niet)...

In het ideale geval was je niet opgestegen.
--------------------------------
(Kleine les.... :blabla:)

Er zijn 3 levels van "Error Management" nl: Avoid, Trap, Mitigate.

Deze zijn omgekeerd evenredig met 3 levels van "Situational Awareness" nl: Notice, Understand, Think Ahead.

D.w.z.:

Think Ahead -> Avoid
Understand -> Trap
Notice -> Mitigate

In jouw geval als (voornalmelijk) je instructeur op het Think Ahead level had gezeten had je niet opgestegen en had je het hele probleem Voorkomen (Avoid)

Jullie zaten waarschijnlijk op het "Notice" level (opstijgen en "oh shit thunderstorms.... = Notice) en Mitigating the situation door uit te wijken en zelfs over een noodlanding na te denken. (en niet door een Thunderstorm te vliegen)

------------------

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je Thunderstorms met ONTZETTENDE respect moet behandelen!!

Nederland is een klein landje en met dat weer zou ik al mn reserveringen hebben om met een grote commercial jet met weather radar (A320, 777, etc etc...) op te stijgen..

Die SA op RTM staat voor ontzettend zwaar weer en om dan met een SEP op te stijgen is volledig onverantwoordelijk. Maar helaas komt wijsheid alleen met ervaring en hoop dat je dit voor de rest van je vliegcarriere onthoud.

Om er een andere cliche tegen aan te gooien: Wanneer je begint met vliegen heb je 2 emmers. Eentje met geluk (en die zit vol) en de andere met ervaring (en die is leeg). De truuk is om te zorgen dat de emmer met ervaring vol raakt voordat de emmer met geluk op is.... :blabla:
 
Staande ovatie voor Buzzer, hartelijk bedankt voor je reactie, ik heb nog nooit in zo'n korte tijd zoveel geleerd over de luchtvaart!

En nee, natuurlijk was dit geen handeling om trots op te zijn, ik heb het puur geschreven om ervan te leren en dat heeft me op mijn wenken bediend!

De rest ook bedankt voor de reacties en ik zie uit naar mijn volgende vlucht!
 
Back
Top