A(b)IR:
Mooi dat je dit verhaal verteld hebt! IMHO valt hier veel van te leren (niet alleen voor jou hoor
) (Learn from other peoples mistakes, because you won't live long enough to just learn from your own)
Ik denk echter alleen niet dat je moet verwachten dat dit een vehaal is van "wat hebben we het goed gedaan" (En zo bedoel je het waarschijnlijk ook niet)...
In het ideale geval was je niet opgestegen.
--------------------------------
(Kleine les.... :blabla
Er zijn 3 levels van "Error Management" nl: Avoid, Trap, Mitigate.
Deze zijn omgekeerd evenredig met 3 levels van "Situational Awareness" nl: Notice, Understand, Think Ahead.
D.w.z.:
Think Ahead -> Avoid
Understand -> Trap
Notice -> Mitigate
In jouw geval als (voornalmelijk) je instructeur op het Think Ahead level had gezeten had je niet opgestegen en had je het hele probleem Voorkomen (Avoid)
Jullie zaten waarschijnlijk op het "Notice" level (opstijgen en "oh shit thunderstorms.... = Notice) en Mitigating the situation door uit te wijken en zelfs over een noodlanding na te denken. (en niet door een Thunderstorm te vliegen)
------------------
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je Thunderstorms met ONTZETTENDE respect moet behandelen!!
Nederland is een klein landje en met dat weer zou ik al mn reserveringen hebben om met een grote commercial jet met weather radar (A320, 777, etc etc...) op te stijgen..
Die SA op RTM staat voor ontzettend zwaar weer en om dan met een SEP op te stijgen is volledig onverantwoordelijk. Maar helaas komt wijsheid alleen met ervaring en hoop dat je dit voor de rest van je vliegcarriere onthoud.
Om er een andere cliche tegen aan te gooien: Wanneer je begint met vliegen heb je 2 emmers. Eentje met geluk (en die zit vol) en de andere met ervaring (en die is leeg). De truuk is om te zorgen dat de emmer met ervaring vol raakt voordat de emmer met geluk op is.... :blabla: