2nd Officer

Je krijgt een "echte" typerating op je brevet, echter, zoals ik al eerder meldde, met een restrictie op starten en landen. Het is een CRP typerating.
Dat moet natuurlijk ook wel, anders mag je nooit zelf de controls hebben tijdens de vlucht en dat hebje uiteraard wel.
 
Even geheel off-topic... @Rinze: je krijgt de groeten van Wessel uit je initial course bij you know who. Cheers and enjoy the Bus!
 
Rinze,

Als coco moet je minimaal 4 keer per jaar de sim in (iedere 3 maanden). De vijfde is niet verplicht, maar wordt toch vaak ingepland voor wat extra 'exposure'.

Twee van de vier simbeurten zijn checks. De eerste een FCL-check. Je krijgt dan voordat je de simulator ingaat eerste een aantal vragen die je moet beantwoorden. Dit zijn dan vragen die gaan over de verschillende Aircraft Operating Manuals. Daarna ga je de simulator in. Tijdens de simulatorsessie krijg je allerlei failures voorgeschoteld (Emergency Descent, Multiple Engine Stall/Flameout e.d.). Als alles goed gaat wordt na de sessie je brevet weer voor 1 jaar afgetekend.
De andere check, is de zogenaamde BOM/FRG check. Ook bij deze sessie krijg je allereerst theoretische vragen voorgeschoteld die nu gaan over het BOM (Basic Operations Manual). Daarna wederom de simulator en en krijg je een programma wat lijkt op het programma van de FCL check.

Tussen deze 2 checks in, word je nog ingedeeld voor de zogenaamde Type Recurrents. Type recurrents zijn over het algemeen lastiger. Tijdens deze type recurrents wordt er iedere keer eigenlijk een nieuw onderwerp aangepakt. Je vliegt bijvoorbeeld in de buurt van Almaty en moet dan door een failure uitwijken, naar Almaty. Daar aankomende krijg je te maken maken hoogliggend terrein, zeer lage temperaturen (allerlei correcties op hoogtes) en het feit dat ze daar met meters werken i.p.v. in voeten. De type recurrents zijn over het algemeen dus bijzonder druk, maar wel zeer leerzaam.

Hopelijk heb je nu meer een beeld wat een coco tijdens de simsessie's doet.

Groeten,

Wasabi
 
Back
Top