2nd Officer

Zeer moeilijk te zeggen. Ik ben momenteel bijna 2 1/2 jaar coco geweest en ga binnenkort door naar F/O B737.
Over het algemeen is de stap van coco naar F/O B737 of F/O F50/F70/F100.
 
Volgens mij is de KLM lekker de KLS wachtlijst aan het legen als ik zo de berichten van verschillende kanten hoor...

Hoeveel man heeft de KLS nog op zijn wachtlijst staan?
 
Maar dat kan toch niet, al die leerlingen die nu in de opleiding zitten hebben toch wel een contract getekend of iets dergelijks..
 
ik bemoei me er niet meer mee, voordat de huidige studenten en wannabe's weer boos op me worden ;)
 
Officiële wachtlijst bestaat niet meer, aangezien er geen "baangaranties" meer door de KLM worden afgegeven. Wat ik begrepen heb, is dat de leerlingen die nu afstuderen op een lijst worden gezet. Zodra KLM dan mensen nodig heeft, krijgt zij de "CV's" van die ex-leerlingen van de KLS. Dan worden zij door de KLM uitgenodigd voor een aanname-gesprek. Er is geen garantie dat je wordt aangenomen. Ik heb zelfs gehoord dat er de laatste tijd meer mensen worden afgewezen op het uiteindelijke aanname-gesprek bij de KLM.
 
Niet mijn woorden deze keer!!!

Wasabi, was (good for him!) gelukkig op het juiste moment klaar bij de KLS.. Hoop dat de huidige studenten ook nog aan de bak komen onder een blauw jasje. Maar de invloed vanuit la france zal steeds belangrijker worden, en ze lopen daar echt niet warm voor de KLS, als er mensen met duizenden uren en type rondlopen op moeder aarde, die ook solliciteren bij de Franse trots..

(bron: een TRI/TRE binnen de KLM, oud theorie leraar van me, die ik nog regelmatig spreek)

Oh shit, ik zou niet mee doen..
 
Maar nodigt de KLM mensen uit aan de hand van de positie op de (wacht)lijst of aan de hand van de CV?

Hoeveel leerlingen worden er nu ongeveer per maand aangenomen?
 
Belangrijker;

Hoeveel worden er AFgewezen? en wat gaan die doen? en hoelang voordat ze ongv. een goed betalende (vlieg)baan hebben? en hoe dokken ze hun rente!

Ok, A B C nu kapt FD er echt mee..
 
Ik geloof, maar hierop kan beter iemand die op de lijst staat antwoord geven, dat men op volgorde van afstuderen wordt gevraagd. Dus op positie op die lijst.

Ik zat destijds inderdaad bij één van de gelukkigen. En ik wil met deze posting echt niet iemand bang maken. Alleen maar aanraden om je niet blind te staren op de KLM, ook al begrijp ik dat het natuurlijk super gaaf is als je bij de KLM kunt beginnen.

Ik heb in de wandelgangen gehoord dat circa 25% momenteel wordt afgewezen op het aanname-gesprek bij de KLM. Naar de oorzaak hiervan kan ik alleen maar gissen.

Tja, voor wat betreft het aantal mensen dat momenteel aangenomen wordt. Ik heb ook van horen zeggen dat het er circa 10 - 12 per maand zijn.
Vooralsnong is de planning om circa 100 F/O's B737 op te leiden in de periode okt. 2004 t/m juni 2005. Deze komen hoofdzakelijk uit de groep coco's en co F50. Deze groep zal naar ik aanneem aangevuld worden met nieuwe mensen. Al met al is er echter nog niet echt sprake van een uitbreiding van het vliegercorps.
 
Afgelopen maanden zijn er maandelijks inderdaad ongeveer 12 mensen aangenomen en begonnen als CRP -400, MD11 of 777 bij KLM.
Verwachtingen zijn dat dit aantal gaat afnemen maar dat de aannames niet gaan stoppen.

Op dit moment worden er meer mensen afgewezen dan een half jaar geleden maar het percentage ligt zeker niet boven de 10%.
 
Op je brevet komt om precies te zijn bij Aircraft Ratings te staan:

B747-400 (Cruise Relief Co-Pilot, VFR/IFR)

Is dus in zoverre een beperktere rating als voor captains en F/O's.

Grtn
 
Wasabi said:
Op je brevet komt om precies te zijn bij Aircraft Ratings te staan:

B747-400 (Cruise Relief Co-Pilot, VFR/IFR)

Is dus in zoverre een beperktere rating als voor captains en F/O's.

Grtn

Wat houdt de type-rating voor s/o's precies in?? Leer je ook starten en landen of is het puur cruise relief?
 
Je wordt als S/O getrained voor alle noodscenarios tijdens de vlucht en landing en op de grond. Zowel vanuit de linker stoel als uit de rechter stoel. Op de simulator vlieg je ook approaches en maak je landingen, je mag echter in het echt geen take-off's and landingen maken.
Wel word je erop getrained om als PNF (Pilot Not Flying) te fungeren tijdens een approach/landing mocht bijvoorbeeld de F/O of Capt. onwel zijn geworden tijdens de vlucht.

Voor het merendeel is het dus voornamelijk Cruise Relief.
 
Hey Wasabi, vlieg je als coco in de sim ook V1 cuts en dergelijke?
Lijkt me best lastig om dat 2 keer per jaar te doen als je verder geen 'hands on time' krijgt.
 
Je gaat als coco 5x per jaar de sim in, en ja, tijdens de type qualificatie doe je tot in den treure starts en landingen met alle scenario's die daar bij horen.
 
In welke situatie kan je als coco in de echte wereld dan tijdens de start achter het stuur komen te zitten, en dan ook nog als PF zonder type? kunnen ze die tijd niet beter gebruiken voor approaches?
 
Volgens mij begrijp je het principe niet helemaal. Een coco heeft gewoon een type qualificatie op het desbetreffende toestel, alleen met de restrictie starten en landen (als PF).

En, ik geloof dat jij ook vliegt dus zou je het moeten weten, als crew ben je een team en is het belangrijk dat iedereen in dat team volledig op de hoogte is van elke vliegsituatie. Het is dus uiteraard belangrijk dat een coco exact weet van de hoed en de rand bij starts en landingen.

Bovendien doet een coco die zaken in de sim ook vanwege die eis van 3 starts en landingen in de voorgaande 90 dagen...
 
Yo N!

VWB je crew verhaal heb je helemaal gelijk! je hebt er echter geen full type rating voor nodig om te weten hoe v1 cuts etc gaan.

Hebben jullie (neem aan dat jij coco bent?) Een volledige Type 74/md11/777 (kies er een uit) op je brevet staan? dus zonder limitations ofzo? dacht dat je als coco geen "echte" TR kreeg? anyway, good for you dan!

fly safe!
 
Back
Top