2nd Officer

@Cloggy het is een goede leerschool om te wennen aan de lijnoperatie, want zoals Gonna al zei er zijn veel dingen waar je in je Cessna'tje niet over nadenkt wat nu wel naar voren komt.

Luanda Control en Brazzaville Info zijn ook wat minder goed uitgerust dan de mensen in Amsterdam en Parijs qua verkeersleiding ook daar moet je mee leren omgaan! Bovendien moet je ergens beginnen (ook met afbetalen ;) )
 
de eisen zijn nu redelijk hoog. teveel mensen die naar de draak willen. maar je kan altijd solliciteren zit je in het systeem.

ik ken alle NLers bij de draak,janus dus ook, we zijn een keer doorgeslagen in downtown HKG!!

k.
 
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die net is afgestudeerd het liefst als S/O aan de bak wilt gaan. Je moet juist zien dat je zo snel mogelijk genoeg uren bij elkaar sprokelt om bij goede maatschappij op rechts te mogen beginnen.
 
Probeer je olie op het vuur te gooien speedair?
Lijkt me een prima optie om zo bij een mainline carrier je binnen te werken.
Okee professioneel gezien is het niet zo heel erg waarderend en je loopt het risico als eerste eruit gegooid te worden als S/O maar verder, what the heck? Live life.
S/O verdien je ook al stukken beter dan F/O bij bijverbeeld KLM Exel etc. (no offence boys)

Zie echt het probleem niet
 
S/O heeft kort door de bocht gezegd geen reet met "sturen" te maken,maar dan ook echt NIETS !

Als je hiermee kunt leven,..... doe je in die jaren wel een leuk stukje cockpit ervaring op en dat is zeker mooi mee genomen. Zeker als je daarna op bijv. de 73 terecht komt ! En bovendien zie je nog 's wat van de wereld.

Ik zou het misschien nog wel doen ook als ik de kans zou hebben, hoppa, op die senioriteitslijst, wat van de wereld zien en thuis af en toe m'n ppl kunsten bij proberen te houden, why not ? ... paar daagjes bonaire, beetje duiken, paar dagen thuis :cool:

Er wordt naar mijn mening veel te vaak gekeken naar wat je mag, waar je zit, etc ! Maar wat dacht je van levensstijl ??
 
Whoop Whoop, wat ik probeer aan te geven is dat ik een functie is SO niet een functie vindt waarin je een constructieve bijdrage levert aan het resultaat van het bedrijf.

Je hoort mij niet zeggen dat een S/O functie overbodig is, maar als het betreft dat het iemand zonder typerating is voor een toestel zonder enige bevoegdheid dan bevindt je je wel in gevaarlijk vaarwater, het hoeft maar even slecht te gaan met het bedrijf en je hoepelt er zo weer uit, ondertussen zit je nog wel met een schuld die moet worden afbetaald, 0 komma 0 gemaakte vlieguren als bestuurder en een arbeidsmarkt waarin het alsmaar moeilijker wordt om uberhaupt op een jet aan het werk te kunnen.
 
Mijn mening hierover is vrij simpel..

Als ik vandaag klaar zou zijn met m'n opleiding en morgen kon beginnen bij de KLM als S/O (Enige maatschappij op deze planeet waarbij je met 200 uur aangenoment kunt worden als S/O) zou ik het gelijkt doen! tuurlijk! duh! ik zou op m'n blote poten lopen naar Schiphol voor mn eerste baan! lijkt me vrij duidelijk..

Echter nu, (en bijvoorbeeld voor Bounty en Speedair) zit ik rechts als F/O, verdien ik evenveel als een S/O bij de KLM als ik 15 dagen per maand vlieg (echter, een stuk minder indien ik minder dan 15 dagen vlieg...) Vlieg ik zelf m'n legs, en log ik waardevolle uren..

Misschien dat als ik morgen naar de KLM zou kunnen dat ik dat dan zou doen (ben jong, dus hup op die sen. lijst!) maar hoop (en dacht dat de KLM dat ook doet?) dat ze mensen met ervaring dan laten beginnen op bv de F50..

Ik blijf er echter bij, dat ik er no problem mee zou hebben om tussen de 2 en 4 jaar S/O te zijn bij CX.. Geweldige maatschappij lijkt me dat (en een S/O daar krijgt wat een senior F/O bij de KLM vangt..)

Samenvatting:

Als eerste job? tuurlijk! gelijk doen! gek als je het niet doet..
Maar als je eenmaal gewen aan sturen bent, om dan 'terug' te moeten naar de jump.... got my point?

Take care!
FD
 
En speedair heeft indeed wel een klein puntje.. Waar op deze planeet ga je solliciteren met je 107.000 euro schuld, 200 uur kleinspul, geen type en een hoop 'cruise pilot' uren?

Aan de andere kant, ik zie niet 1, 2, 3 mensen weggestuurd worden bij de KLM binnenkort..
 
Speedair said:
wat ik probeer aan te geven is dat ik een functie is SO niet een functie vindt waarin je een constructieve bijdrage levert aan het resultaat van het bedrijf.

1 S/O mee lijkt me goedkoper dan twee F/O's. Dit berekend over de gehele ica vloot ? behoorlijk sommetje !

0 komma 0 gemaakte vlieguren als bestuurder..... [/QUOTE]

tja, als bestuurder....... :rolleyes: Een kennis van mij vliegt bij virgin op de bus. Wil je weten hoeveel uur per maand hij "stuurt" ? Het antwoord eindigt op ......... minuten !! Jawel, en dat is per maand ! Als je tegenwoordig ica vliegt ben je niets meer dan een systeembeheerder ! Het verschil met S/O ? 2 landingen per maand......als je geluk hebt !

Even ter info,mocht dat het misverstand zijn : S/O's mogen wel degelijk de uren schrijven die zij uitvoeren ! Daar heeft de IVW een formule voor bedacht.
 
het verschilt per bedrijf wat een F/O doet en een Cpt. Bij mijn werkgever zijn de taken gelijk verdeeld, maar captain blijft ten alle tijden eindverantwoordelijk.

Wie welke leg vliegt gaat binnen ons bedrijf altijd in goed onderling overleg bij het voorbereiden van de vlucht in het crewcentre.

Wat betreft de opmerking van Bounty 53, een S/O kan dan wel goedkoper zijn een F/O maar ik kan me toch zo voorstellen dat je verkeersvlieger wilt worden om zelf met een kist van A naar B te vliegen en niet "gevlogen" te worden terwijl je zelf niets mag doen, daar zit je dan 8 uur per leg je nageltjes te kouwen todat er een F/O plekje vrij komt op een F50 (en dan mag je nog van geluk spreken als dat zo is) want het kan in een keer ook heel slecht gaan met een bedrijf en dan mag je als eerste door de draaideur vertrekken.
Er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en de luchtvaart is de eerste die er hinder van ondervindt.
 
Mensen waarom nou altijd minderwaardig praten over collega's . Iedereen wil vliegen, of het nu als captain Iglo is of als S/O.

En welk onderwerp er ook besproken wordt op dit forum het eindigt altijd hetzelfde!
 
Dames!

Voornamelijk re posts van mensen die lekker uurtjes aan het boren zijn op jets in het buitenland.. (Als co of als BAAS!?)

Lang verhaal kort: Als coco / crp / 2 bander / tweede tweede / noob / ben je dus WEL "binnen".
Omdat (o.a.) de KLM deze policy reeds een jaar of 55 hanteerd snap ik de commotie niet echt m.b.t. deze (luxe) positie.

Maar er zijn in deze woelige tijden gelukkig LEGIO mogelijkheden om als "AI" / "low timer" direct als F/O los te gaan!
(En dan ook nog zonder 45 ruggen neer te leggen én de juiste reet te likken)

(Ps: Wederom geen frustratie, maar boerenverstand en een beetje nuchterheid.)

Good Flying,

Vne- JUNK
;)
 
co voor nog minimaal 2 jaar! (ben 2 jaar te jong voor m'n FAA ATP..)

Mij hoor je echter niet klagen.. Leven (belasting %) is goed hier..

Later!
 
Last edited:
Back
Top