2nd Officer

sipkewynia

New member
Ik vroeg me af als je van de KLS af komt, en je komt als 2nd officer op een 777,747 of md11 bij KLM terecht (stel je voor....) Verdien je dan net zo veel als een 1st officer, of rond de hoeveel euro verdien je dan.
Ik las op (http://www.ppjn.com/jklm.html) dat je als F/O 30000 verdiend. Maar zit je daar dan als S/O ver onder????
 
Nouja, in zekere zin belangrijk, omdat je natuurlijk die schuld hebt!

Maar het gaat uiteindelijk om die stoel waar je wilt komen te zitten!
 
De hele reden waarom KLM (en CX en Qantas) met een 2nd officer werkt is omdat het goedkoper is dan 2 F/O's gebruiken.. Uiteraard krijgt een S/O dus ook minder betaald.. Verder doet de S/O idd niks anders dan George in de gaten houden tijdens cruise flight..

Het lijkt me niet verkeerd om bij CX als 2nd officer te moeten beginnen (ook financieel gezien niet..) aangezien je daar op het moment niet langer dan 2 tot 4 jaar S/O bent voordat je naar de rechterstoel 330/777 mag..

FD
 
De KLM heeft een beloningssysteem waarbij het salaris niet afhankelijk is van de functie, althans in het begin. Alle S/O's en F/O's F70/100, B737, B767 vallen in dezelfde systematiek, waarbij betaling afhankelijk is van senioriteit. Dus of je nu begint als F/O europa of als S/O maakt niet uit in salaris. Overigens is het salaris ook leeftijdsafhankelijk, en telt het aantal dienstjaren ook nog mee.

En ik zeg het wel eens vaker, neem ppjn alsjeblieft niet te serieus.
 
Een hele discussie, maar mij lijkt het nog steeds te mooi om op de 777 als S/O te mogen meevliegen! Mijn instructeurs bij de GVSS kregen in die week net te horen dat ze op de 777 mochten:D hmm..jaloers:D
 
Whoop whoop: Second Officer=Cruis Relief Pilot
Afterburner: in z'n neus te peuteren...
Go-flight Een hele discussie, maar mij lijkt het nog steeds te mooi om op de 777 als S/O te mogen meevliegen!

Nou spannend hoor een beetje urenlang op FL350+ boven de oceaan/sahara naar instrumenten zitten turen (krant lezen) en dan als het weer een beetje interresant wordt daling/landing weer een beetje toeschouwer zijn!
Misschien een beetje cynisch, ben tenslotte geen piloot!

C
 
cloggy,

cynisch? ja, maar wel leuk:grijns:

kan het ook zeggen ben tenslotte geen S/O
 
Ik ben 't wel, en heb het naar mijn zin hoor. Je kan alles een beetje rustig bekijken als je net begint, leert toch erg veel van de operatie (komt toch meer bij kijken dan ik vooraf had gedacht), en inderdaad je mist de landingen. Vind ik nu nog niet zo erg. En meteen wat leuke bestemmingen natuurlijk.

Gaat allemaal natuurlijk ook een keer vervelen, dan ben je aan een nieuwe uitdaging toe. Gelukkig ben je ook niet eeuwig S/O...
 
Geef mij dan maar de rechterstoel hoor.
Maar snap waarom dames en heren zo willen beginnen.
Ik zou het zelf ook gedaan hebben, maar zit toch wel lekkerder hoor aan de rechterkant ;)
 
wat doen de captain en f/o eigenlijk als jij daar op cruise alt. alles in de gaten zit te houden?? maffen zkr :D
 
Inderdaad! En ze sturen je weer naar achter als het echte werk weer begint :p:
Overigens is dat bij CX stukken beter geregeld dan bij KLM, waar je zeven jaar machteloos moet toekijken als S/O voordat je F/O 737 kunt worden.
 
koenemans said:
Inderdaad! En ze sturen je weer naar achter als het echte werk weer begint :p:
Overigens is dat bij CX stukken beter geregeld dan bij KLM, waar je zeven jaar machteloos moet toekijken als S/O voordat je F/O 737 kunt worden.

is dat een standaard overstap?? van s/o naar 737?
 
Jo,

wij hebben ook S/O s(cadetten) maar die zitten gewoon rechts ook tijdens start en landing.
zodra ze 1500 uur hebben en een ATPL worden ze JFO, na 2 jaar JFO worden ze SFO.

kom je als direct entry fo bij ons wordt je gelijk SFO met het bij behorende salaris.

Bij CX start je als S/O en vandaar groei je door, met het verschil dat ze voor elke upgrade SO->JFO->SFO een examen moeten doen.

k
 
Back
Top