23-09 D-Day passage MP

Uhm.. wacht even met het trekken van je conclusies.
Ik zocht transfer even in een andere dan gebruikelijke hoek omdat je het had (dacht ik) over het stuk VRA-HAV over de weg, dacht dat je dat bedoelde met transfer (zoals chartervluchten dat kennen dat al hun passagiers vanaf de luchthaven met een busTRANSFER naar hun hotel gebracht worden). Kon dat dus niet direct plaatsen.

Dat transfer een bekend begrip is snap ik zelfs :D:D

En nee, het was geen memo naast het kopieerapparaat.

Check. Mijn conclusie over je kennisnivo enigszins overhaast getrokken.

Je idee inzake eventuele produktie bij de KLM blijft een interessante..
Ben benieuwd of een gerenommeerd landelijk dagblad dit overneemt of in ieder geval eea gaat uitzoeken.
:nicethread:
 
MCO naar Air France. MIA naar KLM (M11/332?) of Delta (332/763). (MIA is overigens ook zon bestemming waar MP onder druk van KLM mee is gestopt)
MBA naar Kenya Airways.
HAV in combinatie met CUN door KLM (332). Ik verwacht dat daar evengoed markt voor is voor een 4x/5x per week combi vlucht.
VRA heeft geen toegevoegde waarde, met HAV amper 150 km verderop.
CUR gewoon KLM, 7x per week 744 zonder tussenstops op AUA of SXM en in het weekeinde wellicht nog een extra vlucht.
AUA en SXM in combinatie met PUJ.Ik verwacht echt dat daar markt voor is. 3x per week PUJ-AUA (332), 2x per week SXM-AUA (332), 2x AUA (332).

Ik verwacht dat er hiervoor dan ook dat er 3x apart geconfigureerde 332's bijkomen voor het vliegen van deze routes (HAV-CUN en PUJ/SXM-AUA en MIA) in een full-economy sardine uitvoering. (inclusief comfort-zone) (hetzelfde wat AF doet op de MCO en PUJ-SDQ)

767, good thinking en een goede post. Dát geblèr naar elkaar, schieten we niks mee op. Wellicht een keer een goede kroeg opzoeken met z'n allen en het nog eens rustig bespreken, elkaar recht in de ogen kijkend!

Keep up the good work, cheers
 
Tsja,

Erg sympathiek, maaruh, denk niet dat een stel schreewers op dit board enige invloed kunnen uitoefenen op het proces.

Maar aan de andere kant.....elk excuus om flink bier te drinken....
 
Waar we het nog niet over gehad hebben is dat KLM kampt met een airbus restrictie, nl maar 25 % van de vluchten op dit toestel mogen met een coco gevlogen worden. De bestemmingen waar jullie het over hebben zijn in klm termen "3 mans" vluchten.

Er zullen dus 3 "2 mans" vluchten bij moeten komen elders in het netwerk om 1 airbus route erbij te krijgen op een ex- MP route.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat, maar ik zet dan eerder m'n geld in op een MD11.

of

De 25% regel wordt eindelijk een keer onder handen genomen. Merendeel van de vliegers op de 330 schijnt de regeling niet te willen zoals die nu bestaat.
 
Waar we het nog niet over gehad hebben is dat KLM kampt met een airbus restrictie, nl maar 25 % van de vluchten op dit toestel mogen met een coco gevlogen worden. De bestemmingen waar jullie het over hebben zijn in klm termen "3 mans" vluchten.

Er zullen dus 3 "2 mans" vluchten bij moeten komen elders in het netwerk om 1 airbus route erbij te krijgen op een ex- MP route.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat, maar ik zet dan eerder m'n geld in op een MD11.

of

De 25% regel wordt eindelijk een keer onder handen genomen. Merendeel van de vliegers op de 330 schijnt de regeling niet te willen zoals die nu bestaat.

Wat is het precieze omslagpunt om over te gaan van een 2 mans naar 3 mans operatie?
 
Waar we het nog niet over gehad hebben is dat KLM kampt met een airbus restrictie, nl maar 25 % van de vluchten op dit toestel mogen met een coco gevlogen worden. De bestemmingen waar jullie het over hebben zijn in klm termen "3 mans" vluchten.

Wat is dit voor iets dan? Als je 3 man nodig hebt kan je toch gewoon een coco meesturen? Of komt het dat ze een laag aantal coco's hebben op de 330 dat deze restrictie er is?
 
Als ze toch 3 bussen speciaal configureren kunnen ze er toch gelijk een crewrest in plempen, heb je van die regel volgens mij ook geen last meer v.w.b. deze vluchten!
 
Ik stel voor dat we eerst maar eens de feiten afwachten (hoewel ook ik het leuk vind om zo nu en dan flink te speculeren....:))

De enige feiten die nu bekend zijn, zijn de volgende:
1. MP gaat m.i.v. 01-11-2011 geen passagiers meer vervoeren en gaat zich 100% richten op cargo.
2. KLM heeft aangegeven mogelijk een deel van de MP-passage productie over te nemen. Garanties zijn niet afgegeven.
3. AF begint een route naar Orlando, daar waar MP zich terugtrekt.
4. Bij MP zitten momenteel 25 KLM F/O's en 25 KLM captains om het tijdelijke verlies van KLM-productie (KLM Cargo 747's die bij MP vliegen) te ondervangen (deal KLM-VNV die volgens mij op 01-11-2011 afloopt).

In het, voor de vlieger, zwartste scenario geeft KLM invulling aan de toezegging om een deel van de MP pax-productie over te nemen waarbij er bij MP werkegelegenheid van 4stk. 767 verloren gaat en er bij KLM geen enkele vacature voor vliegers bijkomt voor het opvangen van de capaciteit. Dat kan bijvoorbeeld worden bereikt door op Curacao/Aruba nog meer met 747 full pax of 777-300 kisten te gaan vliegen ipv bijvoorbeeld de MD11. 400+ pax in een vliegtuig ipv 2 toestellen met ruim 200 passagiers waardoor de pax.capaciteit bij KLM met zo'n 25-30% wordt uitgebreid. Daar tegenover staat dat je met 3 vliegers 80% van de passagiers kan vervoeren als met een 767 en MD11 bij elkaar waarbij je 6 man nodig hebt om dezelfde productie te halen. Mijn rekensommetje klopt niet helemaal maar de essentie is: Overname van stoelcapaciteit impliceert niet automatisch een evenredige uitbreiding van werkgelegenheid voor vliegers. En dat hoeven wij de rekenmeesters van de afdeling yield-management bij de KLM niet uit te leggen.

Laten we eerst maar afwachten op welke wijze KLM invulling aan mogelijke doch niet noodzakelijke capaciteitsuitbreiding gaat geven. Dat lijkt mij een mooi vertrekpunt om verder te gaan speculeren.
 
Daarnaast zijn er ook nog eens de produktie afspraken met AF EN de JV met delta.
Lezend door de VNV notulen van de laatste maand pakt de koop en de inclusie van Alitalia ook niet helemaal voordelig uit in de JV voor KLM/AF!

De oplossingen zijn niet zo eenvoudig als men denkt!

Het is lachwekkend dat sommigen op dit board denken meer inside informatie te hebben dan het VNV!

Dat gezegd hebbende heb ik een hoop meer vertrouwen in het VNV bestuur om tot een evenredige en faire oplossing te komen dan een paar posters op dit board die denken wat te bereiken door met steeds grotere letters te gaan schrijven of een bar sessie voor te stellen!
 
Wat is het precieze omslagpunt om over te gaan van een 2 mans naar 3 mans operatie?

Ik zou dat even moeten opzoeken, maar uit m'n hoofd is dat 9 uur blocktime.

Wat is dit voor iets dan? Als je 3 man nodig hebt kan je toch gewoon een coco meesturen? Of komt het dat ze een laag aantal coco's hebben op de 330 dat deze restrictie er is?

Als volgt : De A330 uitvoering van KLM heeft geen horizontale rustgelegenheid (lees: bed)
Om deze reden is met VNV afgesproken dat slechts 25% van de vluchten met 3 man (> 9 uur) uitgevoerd mag worden.

kort vb : 4 routes erbij, met de huidige afspraak mag dan op slechts 1 route daarvan een vlucht met coco worden gemaakt (> 9uur).

Zowel KLM als VNV zien dat graag anders, echter, ze willen er beiden wat voor terug. Daar is men tot op heden nog niet uitgekomen.
 
Ik zou dat even moeten opzoeken, maar uit m'n hoofd is dat 9 uur blocktime.



Als volgt : De A330 uitvoering van KLM heeft geen horizontale rustgelegenheid (lees: bed)
Om deze reden is met VNV afgesproken dat slechts 25% van de vluchten met 3 man (> 9 uur) uitgevoerd mag worden.

kort vb : 4 routes erbij, met de huidige afspraak mag dan op slechts 1 route daarvan een vlucht met coco worden gemaakt (> 9uur).

Zowel KLM als VNV zien dat graag anders, echter, ze willen er beiden wat voor terug. Daar is men tot op heden nog niet uitgekomen.

Ok bedankt, hier in de zandbak wordt op vluchten met 3 piloten een stoel in de business class vrijgehouden, voor elke 3uur rust kan je 1 uur duty erbij tellen. Is dat niet mogelijk bij KLM?
 
De 3 nieuwe A332's in sardine uitvoering uitrusten met een crewrest maakt een einde aan het probleem.

@Flying Viking
Punt 4 is niet juist. Dit zijn geen vliegers, maar FTE's! Een groot wezenlijk verschil.

Over je speculatie: Helaas heeft KLM geen 744's full-pax over ;) In tegenstelling tot M11
 
B767-300 ER:
Sinds waneer zijn o.a. de PH-BFA, PH-BFB en de PH-BFN geen full pax. meer? Vorige week nog wel. Dan zijn ze wel erg snel omgebouwd of verkocht....Volgens mij heeft KLM 5 of 6 747-400 full pax. in dienst.

Vwb je opmerking mbt FTE's heb je gelijk.

Groeten,

Flyingviking
 
Last edited:
Back
Top