23-09 D-Day passage MP

Niet Alleen salaris!

Hij krijgt er een onduidelijke operatie voor terug die hij moet delen met de rest van de Skyteam members, immers daar heeft hij productie afspraken mee.

Daarnaast raakt de klm vlieger zijn hele full vracht tak kwijt, die hij nooit meer terug ziet komen.

In de toekomst mag hij dan solliciteren bij de MAC als hij alleen vracht wil vliegen. Hoogstwaarschijnlijk tegen veel mindere voorwaarden dan die hij nu heeft.

De kans dat erbij martinair opleidingen gaan plaatsvinden de komende jaren voor klm vliegers is niet heel erg groot.

Er is namelijk nog boventalligheid bij de mac die zal eerst moeten worden opgelost. En tenslotte het aantal pensioneringen die de komende jaren plaats gaan vinden is niet heel erg groot. Om niet te zeggen nihil.

gr Easy
 
hiermee levert de klm vlieger salaris in...
Oeps, ja dat punt had ik even over het hoofd gezien. :niet_bli:
easyrider said:
De kans dat erbij martinair opleidingen gaan plaatsvinden de komende jaren voor klm vliegers is niet heel erg groot.
Volgens mij heeft neimand hier ook gezegd dat MP weer gaat opleiden, of heb ik een post gemkst cq verkeerd gelezen?
easyrider said:
Hij krijgt er een onduidelijke operatie voor terug die hij moet delen met de rest van de Skyteam members, immers daar heeft hij productie afspraken mee
Is dat echt zo?. Werden de MP (passage)routes al niet meegeteld bij KLM daar KLM al 50% eigenaar was ten tijde van de fusie met AF?
Dit geldt namelijk wel voor de vrachtroutes, anders waren de MPP en MPQ echt wel bij MP gebleven en de MPS allang terug uit de dessert.
En wat is er "onduidelijk"aan?
 
misschien ligt een deel van het antwoord in de vlootvernieuwing die komen gaat...

De 767 gaat eruit, maar stel dat KLM er een aantal extra bussen erbij gaat nemen?

Groei zal bij KLM altijd minder zijn dan voordat AF een partner werd omdat er keiharde afspraken zijn gemaakt over productieratio's.
De verdeling zal dus voornamelijk tussen KLM en AF afspelen en in zeer mindere mate de andere maatschappijen (uiteraard is er weer een ratio tussen AF-KLM en Delta voor de North Atlantic)

Ik denk dat er nog wat stagnatie gaat plaatsvinden bij KLM voor wat betreft de doorgroei aangezien dit prima binnen de CAO mag en KLM hiermee geld bespaard.
Overigens zal dit proces heel geleidelijk moeten worden ingevoerd (vracht officieel overhevelen naar MAC, want dat is nu nog steeds een tijdelijk verhaal en KLM heeft gewoon haar vrachtkisten nog, maar slechts uitgeleend aan MAC).

Daardoor kan er ook gewoon nog een tijdje met KLM vliegers bij MAC gevloegen worden op de EFR

groeten,

Ik ga weer eens de lucht in
 
In de toekomst mag hij dan solliciteren bij de MAC als hij alleen vracht wil vliegen. Hoogstwaarschijnlijk tegen veel mindere voorwaarden dan die hij nu heeft.

Menig gedetacheerde KL vlieger denkt daar anders over met een 80% werken tegen 100% salaris regeling.
 
B767-300ER:

Over welke widebodies hebben we het dan? De ERF's?
Ja

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is KLM cargo allang overgeheveld naar MP?
Alle Full Freighters vliegen onder MP AOC. Correct me if I am wrong.

De Full Freighters zijn aan MP uitgeleend (beperkte duur) en vliegen, voor de duur van de uitleenperiode, onder MP AOC. Dat is wat anders dan overhevelen wat een permanent karakter impliceert. De uitleenperiode eindigt, volgens mijn gegevens, op 1 november 2011. Ter compensatie voor tijdelijk verloren werkgelegenheid bij KLM worden 25 KLM captains en 25 KLM f/o' bij MP gedetacheerd. Detachering past in het plaatje van uitlenen (tijdelijk karakter). Overhevelen (permanent karakter) vraagt om andre oplossingen. KLM Cargo bestaat naast MP cargo. Denk aan luchtvracht in de 747-combi's, post in bijvoorbeeld de 737 of waardetransport voor bijvoorbeeld de Nederlandse Bank.
 
Last edited:
Menig gedetacheerde KL vlieger denkt daar anders over met een 80% werken tegen 100% salaris regeling.

Klopt, hoewel er voor komende periode wel F/O's worden aangewezen voor de detachering. Zo enorm gewild is het dus toch niet. Echter als je de vracht functies als biedbaar zou maken voor KLM vliegers met functiepay ergens tussen Europa en ICA denk ik dat er genoeg animo zou zijn. Zijn genoeg mensen die nu net geen baas ICA halen (oud luchtmacht, BWK, ergens anders gevlogen etc) die dat graag zouden doen de laatste jaren.
 
Maar dan moet dat wel kunnen. Het is neem ik aan vooral zo rendabel als het nu is met de salarisschaal van de Martinair-vlieger. Misschien niet met een (in dit geval relatief) 'overbetaalde' KLM-vlieger.
 
Hoezo overbetaald... De salarissen liggen helemaal niet zo ver uitelkaar.de top is wat hoger bij KLM . Dus daar zou het niet aan liggen.
 
En tevens, als ICA vracht lager op de senioriteitslijst komt te liggen dan is de betaling ook minder...
 
Maar dan moet dat wel kunnen. Het is neem ik aan vooral zo rendabel als het nu is met de salarisschaal van de Martinair-vlieger. Misschien niet met een (in dit geval relatief) 'overbetaalde' KLM-vlieger.

Daarom dus een nieuwe functie binnen de KLM regeling vliegerloopbaan. Namelijk (Martinair) vrachtvlieger. Functiepay is minder dan KLM ICA, maar meer dan KLM Europa. Je zou ze zelfs een eigen CAO kunnen geven gebaseerd op die van Martinair.

@Clipper. Hoeft niet een groot verschil te zijn, maar 10% kan wel net het verschil zijn tussen rendabel en niet rendabel. Daarbuiten gaat het natuurlijk niet alleen om het salaris wat jaarlijks wordt uitbetaald. Ook het aantal uren dat gevlogen wordt, overnachtingen op station, daggeld etc spelen een rol, evenals de flexibiliteit van de vlieger binnen de CAO afspraken.
 
Daarom dus een nieuwe functie binnen de KLM regeling vliegerloopbaan. Namelijk (Martinair) vrachtvlieger. Functiepay is minder dan KLM ICA, maar meer dan KLM Europa. Je zou ze zelfs een eigen CAO kunnen geven gebaseerd op die van Martinair.

@Clipper. Hoeft niet een groot verschil te zijn, maar 10% kan wel net het verschil zijn tussen rendabel en niet rendabel. Daarbuiten gaat het natuurlijk niet alleen om het salaris wat jaarlijks wordt uitbetaald. Ook het aantal uren dat gevlogen wordt, overnachtingen op station, daggeld etc spelen een rol, evenals de flexibiliteit van de vlieger binnen de CAO afspraken.

Leuk dat we hier al over praten maar is dit niet een beetje voorbarig?! :dozey:

Martinair passage verdwijnt. De Martinair vliegers zitten in onzekerheid thuis en vrezen voor hun baan en wij praten al over hoe wij die mooie vrachtfunctie's kunnen inschalen in onze RVL. Zo maken we ons als ( junioren ) KLMers niet bepaald populair onder onze Martinair collega's.....

Er zijn belangrijkere onderwerpen bij deze integratie..... ( boventalligheid, behoud werkgelegenheid bij MP collega's, bescherming werkgelegenheid KLM collega's, etc )

Gr, Purno
 
Purno,

Tuurlijk is het voorbarig. Ook is het op weinig gebaseerd. Net zoals 90% van alle berichten hier is het een idee over hoe het misschien in de toekomst zou kunnen gaan lopen. Niets meer, niets minder.
Ik begrijp dat de Martinair collega's met enorm veel onzekerheid zitten. Dat is enorm k*t en dan zit je niet te wachten op een discussie als deze, maar om het gehele onderwerp dood te zwijgen vind ik ook wat overdreven. Het is echter geenszins bedoeld om over te komen als dat 'we' azen op 'hun' banen.
Wat betreft het tweede punt zal ik mijn verhaal compleet maken. (ik snap dat dat niet uit mijn eerdere posts blijkt) Ik verwacht niet dat er gedwongen ontslagen zullen vallen. De Martinair passage vliegers zullen worden omgeschoold tot vrachtvliegers met behoud van salaris. (En een iets andere functie. 747/md11 ipv 767) De gedetacheerde KLM vliegers kunnen terug komen. Passage routes worden verdeeld onder KLM/AF. Hoe de details daarin uitgewerkt zullen worden zou ik niet kunnen raden. Weet ook niet precies hoe het numeriek in elkaar zit. Aangezien er volgens mij eerder al is besloten dat er geen Martinair vliegers meer worden aangenomen zullen er op een gegeven moment plekken vrij komen binnen Martinair. Dan pas zal het eerder geposte scenario gaan spelen.

Ik hoop dat ik nu wat completer ben geweest in mijn idee hierover. Nogmaals wil ik geen enkele collega voor zijn hoofd stoten. Ik ben niet uit op iemands baan, en wil ook niet beter worden van deze situatie.
 
Prachtig al deze "experts". Vooral Easyrider die denkt dat het over het aantal "poppetjes" gaat. Ooit gehoord van FTE's ? DAAR gaat het namelijk om, ZO wordt overtolligheid al dan niet bepaald ! Om je een idee te geven, dat getal van 400 gaat naar 275 !!!!!!!!!!

Groet
 
Prachtig al deze "experts". Vooral Easyrider die denkt dat het over het aantal "poppetjes" gaat. Ooit gehoord van FTE's ? DAAR gaat het namelijk om, ZO wordt overtolligheid al dan niet bepaald ! Om je een idee te geven, dat getal van 400 gaat naar 275 !!!!!!!!!!

Groet
Beste Sjakie

Volgens mij heb ik het de hele tijd gehad over 50 FTE;s
Ik kan me vergissen natuurlijk
 
He sjakie,

natuurlijk begrijp ik dat het om fte gaat. Ik denk ook niet dat het er 400 zijn maar eigelijk 600. Daarnaast denk ik niet dat de meeste meteen mogen deeltijden als ze al worden aangenomen.

Voorlopig vind ik de cabine niet interessant daar heb ik geen verstand van.

terug naar het topic de martinair vlieger.

easy
 
Easyrider, het licht in de duisternis !

Ik begrijp nu dat je gewoon tendentieuze informatie wenst te verspreiden.

Als die 400 cabine leden er nu ineens 600 zijn dan begrijp je er echt absoluut niets van.
Je hebt dus geen enkel idee hoeveel FTE's er in de cabine staan en hoeveel FTE 76 vliegers er zijn. Die 120 upgrade je waarschijnlijk ook naar 200 ! Kennelijk denk jij er baat bij te hebben onjuiste informatie te verspreiden.

B767-300ER, mijn posting is absoluut niet aan jou adres gericht.

Het is jammer dat door dit soort lampjes de mensen die klare taal wensen te spreken zich steeds meer terugtrekken van dit medium.

Sjaak
 
Back
Top