23-09 D-Day passage MP

Uhm... Ik weet niet wat je bedoeld, maar ik zeg nergens dat de BFA, BFB en BFN geen full pax meer zijn.Dat zijn ze nog wel deglijk, net als de BFG, BFH en BFL. (6 stuks dus)
Ik zeg enkel dat ze (KLM) geen full pax OVER hebben in de vloot (met andere woorden, ze staan redelijk ingeroosterd). In tegenstelling tot M11, die minder intensief staan ingeroosterd. Wellicht heb je dat woordje even gemist :D
 
MCO naar Air France. MIA naar KLM (M11/332?) of Delta (332/763). (MIA is overigens ook zon bestemming waar MP onder druk van KLM mee is gestopt)
MBA naar Kenya Airways.
HAV in combinatie met CUN door KLM (332). Ik verwacht dat daar evengoed markt voor is voor een 4x/5x per week combi vlucht.
VRA heeft geen toegevoegde waarde, met HAV amper 150 km verderop.
CUR gewoon KLM, 7x per week 744 zonder tussenstops op AUA of SXM en in het weekeinde wellicht nog een extra vlucht.
AUA en SXM in combinatie met PUJ.Ik verwacht echt dat daar markt voor is. 3x per week PUJ-AUA (332), 2x per week SXM-AUA (332), 2x AUA (332).

Ik verwacht dat er hiervoor dan ook dat er 3x apart geconfigureerde 332's bijkomen voor het vliegen van deze routes (HAV-CUN en PUJ/SXM-AUA en MIA) in een full-economy sardine uitvoering. (inclusief comfort-zone) (hetzelfde wat AF doet op de MCO en PUJ-SDQ)

De eerste tekenen zijn bekend.
Vanaf 16 januari 2011 vervallen zowiezo de volgende bestemmingen en worden NIET overgenomen door KLM:
MCO (Orlando) Passagiers die een ticket hebben voor Orlando met vertrek na deze datum krijgen geld terug of worden overgeboekt via Parijs met AF.
VRA (Varadero) Passagiers die een ticket hebben voor Varadero met vertrek na deze datum krijgen hun geld terug of kunnen overgeboekt worden op de MP vluchten naar het 100KM verderop gelegen Havana.
Gelijk met Varadero verdwijnt ook de zaterdagvlucht naar PUJ (Punta Cana) omdat Varadero in combinatie met Punta Cana wordt aangevlogen. Naar Punta Cana zijn op maandag en vrijdags nog genoeg stoelen te krijgen.
 
B767-300ER:
Roosters kunnen zo worden omgegooid als er meer geld te verdienen valt, yield management.

En mocht KLM echt krap zitten dan heeft AF nog wel een 777-300 in de aanbieding om MP-productie over te nemen....
 
Flying Viking

Je hoeft mij niet te vertellen hoor wat Yieldmanagement is :D
INn de door jouw geschetste sutuatie verwacht ik dat NBO als eerste zijn full-pax 747 kan inleveren...
Voor de rest verwijs ik je naar de post die meteen boven jouw laatste staat.
 
B767-300ER:
Wat is je bron die publiceert dat MP m.i.v. 16-01-2011 niet meer op MCO en VRA gaat vliegen? Ervan uitgaande dat het waar is zijn er nu 2 nieuwe feiten ontstaan die mijn vermoeden, geuit in posting 71, alleen maar bevestigen.

En om het scenario nog wat zwarter te maken, (ik ga na publicatie van deze nieuwe feiten) ook weer een beetje speculeren.

Mijn inschatting: De KLM-vlieger gaat niet of nauwelijks "profiteren" van het neerleggen van passage door MP. En de kans op "niet" schat ik groter in dan de kans op "nauwelijks". M.a.w. ik geloof er geen moer van dat vliegerwerkegelegenheid van de 767-divisie bij MP overgeheveld gaat worden naar KLM. En daarmee wordt de voorgestelede "ruil" waarbij MP-vliegers KLM-cargo kisten gaan bemannen en KLM-vliegers MP-passagiers gaan vervoeren naar het rijk der fabelen verwezen.
 
Last edited:
Flyingviking,

Bronnen geef ik niet prijs, en vind ik ook niet belangrijk om dat hier te vermelden. Daarmee beperk ik mijn informatiestroom ernstig bij het wel plaatsen van bronnen en breng ik mensen onnodig in moeilijkheden. Ik hoop dat je dat kunt begrijpen.
Uiteraard heb ik bovengenoemde feiten (zoals altijd) eerst even zelf op juistheid gecontroleerd voordat ik het hier post. Toen dit bericht mij bereikte, heb ik eerst zelf geprobeerd een ticket te boeken op martinair.nl voor deze bestemmingen na 16 januari 2011. Dit was onmogelijk. Vervolgens even met Martinair reserveringen gebeld, en deze bevestigde het verhaal wat ik van mijn bron had gehoord. Dat lijkt mij voldoende om vast te stellen dat de mij bereikte informatie inderdaad juist is. Maar mocht je me evengoed niet geloven of een en ander in twijfel trekken, het staat vrij om eigen onderzoek te verrichten.
In de tussentijd verwijs ik nog steeds naar de eerder door mij geplaatste post omtrent de bestemmingen van MP .Helaas acht ik jouw scenario's zeer onwaarschijnlijk. Zeker het verhaal wat je hierboven schetst van de 777-300's van AF. Dat gaat alleen gebeuren als ze ze zelf mogen vliegen, anders niet. Dus dat is geen optie. Voor wat betreft jouw post #71. Over MCO, VRA en MBA zijn we het beide dus eens, over CUN en PUJ niet. :D

Let's wait and see ;)

ArkeFly gaat in ieder geval al profiteren: Start lijndienst AMS-MCO-MIA-AMS (OR0385/OR0386) met een 76W op maandag 28 maart 2011.

Andere vraag. Op de KLM website zijn de Martinair vluchten naar Martinair bestemmingen ook al boekbaar. Dit is mij niet eerder opgevallen. Iemand enig idee wanneer dit gebeurd is. Voorheen kon je op KLM.com tickets naar bijvoorbeeld PUJ alleen maar via CDG boeken (met AF), nu dus ook de Martinair diensten.
 
B767-300ER
Mijn vraag heeft niets met wel/niet geloven te maken, eerder met het feit dat je iets publiceert wat nog niet via officiele kanalen bekend is gemaakt (persbericht o.i.d.). Daarmee zeg ik niet dat het niet waar is of iets dergelijks. In mij posting stel ik niet voor niets dat ik je gegevens als 2 nieuwe feiten beschouw...Niet zo wantrouwend....:grijns:

Mijn bovengenoemde scenario van AF777-300 gaf ik om aan te geven dat er zat alternativen buiten de KLM liggen om productie over te nemen (voor zover die niet wordt afgestoten). Wie had bijvoorbeeld 2 weken geleden gedacht dat AF de route naar Orlando over zou nemen?

Over PUN en PUJ blijven we het inderdaad oneens. Ik verwacht inderdaad niet dat die door blauwe vogels aangevlogen gaan worden. En wel om de door mij genoemde redenen (capaciteit inzetten als netwerkcarrier en dan liggen er zat andre mogelijkheden om C-class passagiers naar o.a. China en Argentinie te vervoeren). Bovendien geloof ik niet dat KLM bijvoorbeeld 3 stk. A-330 in M-uitvoering aan de vloot toe gaat voegen. Die zijn immers met netwerkuitvoeringen niet uitwisselbaar en komen niet tegemoet aan de KLM-doelgroep.

Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden.

Groeten,

Flyingviking
 
Last edited:
Onderstaand artikel bevestigt m.i. de inschatting dat KLM eerder capaciteit vrij gaat maken voor een route naar bijvoorbeeld Argentinië dan dat er in, voor KLM, niet lucratieve routes naar o.a. PUN en PUJ geïnvesteerd gaat worden. De toekomst zal leren wat het gaat worden...

Bron: Luchtvaartnieuws.nl 05-10-2010

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=36549
 
Flying Viking,

Capaciteit vrijmaken voor Zuid Amerika en Afrika klopt helemaal!
Daarom wordt er ook capaciteit toegevoegd! ;)
 
B767-300ER:

Dat is ook prima, alleen is het geen productie die nu door de MP767 wordt uitgevoerd, maar productie binnen het marktsegment waarbinnen KLM actief is. Dit is reguliere groei als netwerkcarrier. Bij deze discussie ging het er juist om dat door menig deelnemer werd gesteld dat KLM de MP productie over zou nemen. Met dit bericht op luchtvaartnieuws wordt mijn inschatting alleen maar versterkt dat KLM zijn handen niet aan vakantievluchten gaat branden.
 
Welke routes heeft MP eigenlijk nog? Ik zie ons ook geen vakantievluchten doen, maar MIA of MCO zijn geen zuivere vakantiebestemmingen zoals bijv. CUN en die lijken me nog wel levensvatbaar. Zijn er nog meer van dat soort bestemmingen?
 
B767-300ER:

Dat is ook prima, alleen is het geen productie die nu door de MP767 wordt uitgevoerd, maar productie binnen het marktsegment waarbinnen KLM actief is. Dit is reguliere groei als netwerkcarrier. Bij deze discussie ging het er juist om dat door menig deelnemer werd gesteld dat KLM de MP productie over zou nemen. Met dit bericht op luchtvaartnieuws wordt mijn inschatting alleen maar versterkt dat KLM zijn handen niet aan vakantievluchten gaat branden.

Helaas bleek gister dat sommige MP vliegers wel denken dat ze aanspraak kunnen maken op deze productie of op elke andere vorm van netwerk productie uitbreiding na een integratie die los staat van het MP passage product...:dozey:
 
Purno

Gelukkig ben ik geen MP Vlieger :D

PT2:
MP vliegt nu op:
MCO, MBA, CUN, HAV, VRA, PUJ, CUR, AUA

Flying Viking
Ik bedoelde meer dat er met de huidige aanwezige capaciteit Zuid Amerika wordt uigebreid, maar met nieuwe aan te schaffen capaciteit de caraibbean zullen worden bediend.
Nogmaals, wait and see!
 
Peter Hartman (KLM) heeft de aanschaf van A333's voor afleveren volgend jaar bevestigd ;)
Dit voor overname van de MP Pax operatie.
Meer orders van dit type zullen volgen. (als oa de M11 vervangen moet gaan worden)
 
@B767-300ER:
Als dat zo is dan heb jij gelijk en heb ik een verkeerde inschatting gemaakt. Indien Peter Hartman het bericht heeft bevestigd kan er elk moment een persbericht uitgebracht worden. Ik wacht de berichtgeving van KLM af.

Groeten,

FV
 
Ik heb al m'n bronnen die ik ken gechecked(o.a. aantal personen en MyKLM).
Er is echter alleen iets bekend over 1 A330 voor komend jaar, 3 meer in 2012.

Ben erg benieuwd wat jouw bron is, en hoop van harte dat het klopt!
 
Ik heb van KLM begrepen dat de uitbreiding van de A-330 vloot er vooralsnog als volgt uitziet:

PH-AOM: Oktober 2010.
PH-AON: Februari 2012
PH-AOO: Maart 2012
PH-AOP: April 2012

Dat schema komt overeen met hetgeen Alien in #198 schrijft.

M.a.w. Indien de 767 divisie bij MP op 01-11-11 al afgebouwd moet zijn, lijkt het mij niet logisch dat de AON,AOO en AOP dienen ter vervanging van MP767-toestellen. Er onstaat dan immers een periode waarbij er geen productie overgenomen kan worden.

Ik ben benieuwd naar de berichten vanuit KLM omtrent het door 767-300ER omschreven scenario. Let wel: Ik zeg niet dat het niet waar is, maar indien de heer Hartman e.e.a. heeft bevestigt dan verbaast het mij dat het nog niet is gepubliceerd.
 
M.a.w. Indien de 767 divisie bij MP op 01-11-11 al afgebouwd moet zijn, lijkt het mij niet logisch dat de AON,AOO en AOP dienen ter vervanging van MP767-toestellen. Er onstaat dan immers een periode waarbij er geen productie overgenomen kan worden.

Verwacht jij dat er een nieuwe A330 uit Toulouse komt overwaaien op de dag dat er een 767 uit de roulatie wordt genomen?

De overcapaciteit (MD11, 747) die nu nog dagelijks wortel staat te schieten (of iets minder efficient in het routenetwerk zijn opgenomen) kunnen de 'groeiambities' van de KLM de komende tijd nog wel even bijbenen. Dus misschien iets met kisten/routes schuiven.

Wat gaat er daadwerkelijk overgenomen worden? Orlando gaat al door AF aangevlogen worden en wellicht dat er ook wat gaat verdwijnen. Ik denk dat er effectief voor nog geen 2 kisten aan vliegbare routes wordt overgeheveld van MP naar de KLM.....
 
Last edited:
Back
Top