23-09 D-Day passage MP

En wat gebeurt er dan wanneer de 767 wordt uitgefaseerd...?
vergelijkbaar type of functie volgens senioriteitslijst...

Ben wel benieuwd met welke oplossing ze komen met/voor het korps.
 
Even afwachten wat de gesprekken tussen de bonden zal opleveren. Eerlijk gezegd denk ik dat als MP mensen cabine en cockpit bij KLM zullen doorstromen dat gewoon onderaan de lijst zal zijn. Niets meer en minder... Ik begrijp ook niet waarom KLM mensen dan denken dat zij op de senioriteitslijst gepasseerd worden... Daar zorgt de VNV wel voor hoor dat dat niet zal gebeuren... Verder was het best bewaarde geheim bij MP natuurlijk dat iedereen wist dat passage al jaren verliesgevend was... Te lang is er niets gebeurd met de vliegtuigen, product aan boord etc etc. HV had al voorzien dat zij de kant op moesten van betaalde service... Maar in deze tijden waar elke dubbeltje omgedraaid moet worden vraag ik mij af of HV niet het volgende slachtoffer is... Oh ja, ik vroeg mij af waar de concurrenten van TUI: Cook / OAD nu hun icastoelen na november 2011 gaan onderbrengen. Toch niet bij ArkeFly? Is er dan geen markt voor een AirBerlin, Condor etc om de plek van MP over te nemen...
 
Zal wel lekkere discussies zijn op het vnv-forum.

Mijn inschatting is dat de toonzetting is: "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke".

I do miss the VNV Forums - clueless posters who have only worked for one employer and have no idea about the "real" world where most of us work. High entertainment value.

I remember the discussions when a large group of air holland staff joined MP. I'll bet the same people that were screaming "BOTL and function according to seniority" are singing a very different tune these days!

The irony of the present situation isn't lost on some us.

Een mooie quote van VNV Forum:

"De KLM-vlieger moet er niet beter van willen worden ten koste van de MP-vlieger.
De MP-vlieger moet er niet beter van willen worden ten koste van de KLM-vlieger."

Talk is cheap. The VNV is all about BOTL and function according to seniority - there have been several precedents over the years. The VNV has a very poor record dealing with non KLM Pilots - I've experienced this personally. Never again!

Ik houd mijn hard vast voor de toekomstige overtolligheid bij MP en de toekomst van de jonge vlieger in Nederland.

For most Pilots there is no future in the increasingly f*cked up Dutch market. The future is Asia - that's where all the jobs are going to be.

My advice:- Get your Licence/Get your Type Rating/Get your experience/Get out!
 
Last edited:
My advice:- Get your Licence/Get your Type Rating/Get your experience/Get out!

Sorry, maar dat laatste is echt .........

Ik heb mijn license, heb mijn typerating, heb mijn experience maar zit prima bij mijn huidige werkgever. Ik pieker er niet over om naar Azië te vertrekken.

Over Martinair en KLM: Ik ga ervan uit dat het VNV voldoende rekening zal houden met alle partijen. Ik vertrouw op hun expertise en kundigheid en wacht gewoon af met welke oplossing zij zullen komen.
 
Even wat feiten:

ong.400 cabine leden voor 4 767.

120 vliegers 767 voor 4 vliegtuigen.

Je hoeft geen deskundige te zijn om te beseffen dat dit niet efficiënt is.


Hoe rendabel zijn deze passage vluchten eigelijk? Hoe rendabel zijn deze vluchten onder KLM vlag? Wetende dat TUI Arke, air berlin en alle andere charter clubs ook op deze lijnen zitten.

De enige rendabele tak van Martinair was vracht. Laat nu net de KLM daar ook een divisie van hebben met 4 prachtige ERF die nieuw en efficiënt zijn. De vracht die klm vervoert in de belly's en de combi's is trouwens vele malen groter dan de totale vracht divisie van de MAC. De uitruil die er nu zit aan te komen, Mac de freighters en KLM de passage lijkt me niet realistisch.

Luchtvaart maatschappijen werken met senioriteit, en die is heilig. Dat is bij alle grote luchtvaart clubs zo. Als je niet met senioriteit werkt is de promotie vaak pure willekeur en zijn de arbeidsvoorwaarden voor iedereen vaak verschillend. Geluukig werken ze bij MArtinair ook met senioriteit.

Ik denk niet dat de klm vlieger uit is op de productie van de Martinair vlieger. Ze willen alleen niet hun promotie kansen opofferen voor een groot aantal boventallige mac vliegers en cabine leden. Integratie met een gezond bedrijf waarvan de verhouding vliegtuigen, piloten, cabine en rendabele lijnen goed is kan nooit een probleem zijn. Helaas is dit nu niet het geval.

Om al de problemen die bij de MAC zijn neer te leggen bij de grote KLM, en te verwachten dat daar voor iedereen een mooie deal uitkomt is erg naïef.

De enige hoop die ik koester is dat de markt binnen nu en een jaar weer gaat aan trekken zodat we extra productie kunnen inzetten waarmee we meer mensen binnenboord houden.

Om de discussie nog ingewikkelder te maken. KLM heeft productie afspraken met Air France en niet met Martinair helaas.

Dat een aantal zijn afgewezen bij de KLM en daar nooit over heen zijn gekomen en iedere discussie omtrent de KLM aangrijpen om hun frustratie te botvieren vind ik jammer.

Als laatste:

Ik denk niet dat de KLM vlieger beter is dan elke andere vlieger die vliegt voor een luchtvaartmaatschappij. Aannames hangen vaak af van een beetje geluk of dat er toevallig een vacature vrij is.

Gelukkig heeft de Martinair vlieger een goede ontslag regeling, dat dwingt de directie in ieder geval tot het maken van verstandige beslissingen.

Spannende tijden.

gr Easy
 
Onmogelijke Hypothese, maar toch ter nuancering:
KLM raakt de komende 10 jaar geleidelijk zijn halve vloot kwijt zoals MP nu. AF neemt die bestemmingen grotendeels over en breidt uit.AF noemt ondanks dat de bestemmingen kansloos, KLM inefficient etc.
KLM vliegers vechten voor hun baan, AF vliegers denken aan hun promotiekansen.
En de Air Berlins, Emirates, China Southerns, Delta etc van deze wereld zijn lachende derden..
 
'Om al de problemen die bij de MAC zijn neer te leggen bij de grote KLM, en te verwachten dat daar voor iedereen een mooie deal uitkomt is erg naïef.'

Als volledige buitenstaander is het toch altijd op mijn overgekomen dat de problemen van de MAC grotendeels ontstaan zijn door toedoen van de KLM. Om hieraan voorbij te gaan is neerbuigend en getuigd van weinig inzicht.

'Dat een aantal zijn afgewezen bij de KLM en daar nooit over heen zijn gekomen en iedere discussie omtrent de KLM aangrijpen om hun frustratie te botvieren vind ik jammer.'

Deze manier van zelfverheerlijking siert ook niet.

'Integratie met een gezond bedrijf waarvan de verhouding vliegtuigen, piloten, cabine en rendabele lijnen goed is kan nooit een probleem zijn. Helaas is dit nu niet het geval.'

Dat was het bij de integratie van KLM bij de AF ook niet. De KLM was toen op sterven na dood. Dat hebben vakbonden van AF toen zeer vriendelijk opgelost in mijn ogen. Maar goed, dat moet je maar kunnen en willen....Ze hadden ook nog 2 weken kunnen wachten en de scherven voor een appel en een ei kunnen opkopen toen.
 
Onmogelijke Hypothese, maar toch ter nuancering:
KLM raakt de komende 10 jaar geleidelijk zijn halve vloot kwijt zoals MP nu. AF neemt die bestemmingen grotendeels over en breidt uit.AF noemt ondanks dat de bestemmingen kansloos, KLM inefficient etc.
KLM vliegers vechten voor hun baan, AF vliegers denken aan hun promotiekansen.
En de Air Berlins, Emirates, China Southerns, Delta etc van deze wereld zijn lachende derden..

Daarin zijn we beschermd door de productieafspraken die gemaakt en ondertekend zijn door AF en de Franse vakbonden.

Daarnaast is die angst nu eerder andersom door de tegenvallende AF resultaten en de betere KLM cijfers.
 
Jo,

Ik heb hetzelfde meegemaakt bij de overname door CX!
Identiek verhaal!
Oplossing

Onder op de lijst bij CX met behoud van stoel en type en
Ja wij hebben tien ook onze eigen -400 meegebracht!
Ik had ook liever de Y of rits senioriteitslijst gehad maar dat
Is het niet geworden helaas!
Ik had toen 8 jaar senioriteit, en er waren gasten met 20+ jaren die
Ook gewoon onderop gingen

Succes ermee

Het probleem is alleen dat onderaan de lijst met behoud van stoel en type wel kan voor de 744 vliegers, maar niet voor de 763 vliegers, daar de 767 met het verdwijnen van Martinair ook verdwijnen van de vloot. Wat heb je aan behaoud van type als het type verdwijnt? Wat gebeurd er dus met die vliegers?
birdie2008 said:
Oh ja, ik vroeg mij af waar de concurrenten van TUI: Cook / OAD nu hun icastoelen na november 2011 gaan onderbrengen. Toch niet bij ArkeFly? Is er dan geen markt voor een AirBerlin, Condor etc om de plek van MP over te nemen...
Condor=100% Thomas Cook. Echter is de Nederlandse markt te beperkt om vanaf Amsterdam kisten te vliegen met enkelt Thoams Cook (Neckermann) en Oad stoelen. Martinair kreeg die kisten ook niet vol met die 3 touroperators. (In tegenstelling tot ArkeFly, welke haar kisten wel vol krijgt met haar merken Arke en HI)

In Belgie vliegen Thomas Cook passagiers naar het Caraibbisch gebied, na het verdwijnen van Martinair vanaf Brussel, nu mee met JetairFly...., na een mislukt jaartje met XL airways France.
Nogmaals ArkeFly (TUI NL) lacht zich nu waarschijnlijk helemaal rot. Bottleneck: ze hebben slechts 3 kisten.... Toch maar een oudje bewaren ;)
 
Klm op sterven na dood?

Dan heeft air france dus veel te veel betaalt en hadden de klm'ers nooit z'n goede deal mogen hebben.

Als het waar is dat de klm over 10 jaar niet meer bestaat dan moeten we het nu helemaal keihard spelen.
Is dit trouwens wat je hoopt dat we over een paar jaar niet meer bestaan?

Ik denk niet dat de Martinair vlieger daarop zit te wachten.

Om alle problemen bij Martinair neer te leggen is misschien niet correct maar het is niet de klm vlieger die de overname wilde maar de klm directie. Laat zij dan ook maar betalen voor deze geweldige overname.

Hopelijk komt de vakbond met een briljant plan wat ik niet kon bedenken.

gr Easy
 
Last edited:
Allereerst: KLM vliegers kunnen hier niets aan doen!
Dus ga nu a.u.b. niet af lopen geven op KLM vliegers en hun mening en RECHT op behoud van hun arbeidsvoorwaarden.
Er zijn veel mensen die het liefst bij KLM hadden gevlogen, maar nu een negatieve mening zijn toebedeeld over KLM en haar corps...niet doen.

Ik begrijp de frustratie van buitenstaanders dat het bij KLM zo goed geregeld is en dat er een luxueuze situatie is zodat je kunt kiezen wat je wilt vliegen en voor een riant salaris en het feit dat men het bij andere maatschappijen toch minder goed voor elkaar heeft. We weten allemaal welke gevoelens achter de tekst schuilgaat en dat geeft niets...

Ik zeg "minder goed", niet "slecht" omdat we werk hebben en dat kan dus blijkbaar ook anders.

Dat de VNV forumlezers en schrijvers alleen ervaring zouden hebben bij 1 maatschappij is een misvatting en getuigt van gebrek aan kennis van zaken...reageer dan niet tenzij je het je te doen is om mensen op te jutten, dan nog: zeg dan niets want daarvoor is dit forum niet bedoeld.

Waarheid doet soms pijn en dat passage van Martinair gaat verdwijnen is een feit. Dat er een oplossing komt is een feit. Dat niet iedereen er blij mee zal zijn is een feit.

Dat er commerciële belangen in het spel zijn, begrijpt elk nadenkend persoon. Dat dit soms hard gaat is ook geen verrassing.
Wiens schuld het is dat passage van MAC stopt is een vraag die je niet eenduidig kan beantwoorden, dus laten we onszelf respecteren en dan ook neit doen alsof wij even kunnen vertellen waar het aan schort.

MAC collega's, jullie zijn van harte welkom bij de Blauwen, maar ik denk dat jullie gewoon bij de Rode blijven en de optie wordt geboden om bij de Blauwen te komen mits onderaan de lijst. Zoiets zal het worden.

De komende tijd zal interessant worden omdat het KLM weer goed bezig is haar positie te versterken (want die is nooit zwak geweest omdat men optijd de keuze heeft gemaakt om met AF in zee te gaan). De keuzen zullen interessant zijn en de oplossing zal een integraal plan zijn van Skyteam, AF-KLM, KLM en het VNV.
 
Nu vraag ik me af, wat er dan zal gebeuren als alle MP vliegers bij de roden blijven (Lees 767pax-> Naar 744Cargo). Wat gebeurd er met de 50FTE's van KLM die MP gebruikt om de 4x744ERF van KLM (onder MP) te vliegen?
 
Mijn gezonde boeren verstand zegt mij dat de KLM'ers terug gaan naar KLM om bij MAC ruimte te creëren voor MAC vliegers, dit blijft natuurlijk gissen...
De 767 vliegers moeten zoiezo omgeschoold worden, dat lijkt mij een geleidelijke proces aangezien je niet zomaar even 50 FTE voor 747 tevoorschijn tovert.
Misschien wel coco bij KLM bij een overschot.

Ik ben er van overtuigd dat het VNV bestuur er bovenop zit en een oplossing aan het brouwen is met zomin mogelijke kosten voor de bedrijven en zoveel mogelijk behoud van werkgelegenheid bij MAC.

Schiet net door mijn hoofd dat dit ook weer eventueel een verdere stagnatie kan opleveren voor de KLS jongens en meiden...

De tekst hierboven is overigens nergens op gebaseerd, maar slechts een hersenspinsel van iemand die met interesse vanuit KLM deze ontwikkeling volgt...
 
Mijn gezonde boeren verstand zegt mij dat de KLM'ers terug gaan naar KLM om bij MAC ruimte te creëren voor MAC vliegers, dit blijft natuurlijk gissen...
De 767 vliegers moeten zoiezo omgeschoold worden, dat lijkt mij een geleidelijke proces aangezien je niet zomaar even 50 FTE voor 747 tevoorschijn tovert.
Misschien wel coco bij KLM bij een overschot.

Ik ben er van overtuigd dat het VNV bestuur er bovenop zit en een oplossing aan het brouwen is met zomin mogelijke kosten voor de bedrijven en zoveel mogelijk behoud van werkgelegenheid bij MAC.

Schiet net door mijn hoofd dat dit ook weer eventueel een verdere stagnatie kan opleveren voor de KLS jongens en meiden...

De tekst hierboven is overigens nergens op gebaseerd, maar slechts een hersenspinsel van iemand die met interesse vanuit KLM deze ontwikkeling volgt...

Jouw scenario is ook hetgeen ikzelf als meest reeel acht; ook vanuit mijn eigen hersenspinsel.

Ik ben alleen zoekende naar feiten hoeveel FTE aan KLM-ers op de freighters vliegen, en hoeveel MP-ers boventallig zijn na uitfasering van de 76.
 
Onmogelijke Hypothese, maar toch ter nuancering:
KLM raakt de komende 10 jaar geleidelijk zijn halve vloot kwijt zoals MP nu. AF neemt die bestemmingen grotendeels over en breidt uit.AF noemt ondanks dat de bestemmingen kansloos, KLM inefficient etc.
KLM vliegers vechten voor hun baan, AF vliegers denken aan hun promotiekansen.
En de Air Berlins, Emirates, China Southerns, Delta etc van deze wereld zijn lachende derden..
Verschil zit em in overname vs fusie.
Daarbij is er geloof ik al een AFKL senioriteitslijst.

Mijn gezonde boeren verstand zegt mij dat de KLM'ers terug gaan naar KLM om bij MAC ruimte te creëren voor MAC vliegers, dit blijft natuurlijk gissen...
De 767 vliegers moeten zoiezo omgeschoold worden, dat lijkt mij een geleidelijke proces aangezien je niet zomaar even 50 FTE voor 747 tevoorschijn tovert.
Misschien wel coco bij KLM bij een overschot.

Ik ben er van overtuigd dat het VNV bestuur er bovenop zit en een oplossing aan het brouwen is met zomin mogelijke kosten voor de bedrijven en zoveel mogelijk behoud van werkgelegenheid bij MAC.

Schiet net door mijn hoofd dat dit ook weer eventueel een verdere stagnatie kan opleveren voor de KLS jongens en meiden...

De tekst hierboven is overigens nergens op gebaseerd, maar slechts een hersenspinsel van iemand die met interesse vanuit KLM deze ontwikkeling volgt...

Dit lijkt mij juist de minst waarschijnlijke optie, omdat de KLM vlieger dan productie inlevert ten bate van de MP vlieger. De KLM vlieger zou er in deze dus op achteruit gaan, ten eerste creëer je daardoor namelijk weer overtolligheid bij KLM en ten tweede lopen de lager geplaatsten promotiekansen mis voor 4 ICA bakken.
 
Dit lijkt mij juist de minst waarschijnlijke optie, omdat de KLM vlieger dan productie inlevert ten bate van de MP vlieger. De KLM vlieger zou er in deze dus op achteruit gaan, ten eerste creëer je daardoor namelijk weer overtolligheid bij KLM en ten tweede lopen de lager geplaatsten promotiekansen mis voor 4 ICA bakken.

4 ICA bakken? Welke? De 767's gaan er tegelijk met Martinair passage direct uit.
Of bedoel je de ERF's?
Ik denk dat alles valt of staat op de manier waarop KLM (SkyTeam?) passage gaat opvangen. Gaat KLM de gehele productie vliegen? Of gaat er een gedeelte naar AF (MCO), Kenya (MBA) etc...

Naar mijn idee het volgende: KLM A332 divisie wordt uitgebreid, KLM 744 vliegers die bij MP geplaatst zijn gaan terug naar KLM. 767 vliegers omgeschoold naar de cargobakken van MP744, en vervolgens sterfhuis van MP vliegers. Plaatsen die vrijkomen worden, na eerst boventalligheid de hebben weggenomen, ten gunste van KLM.
Tampie said:
Ik ben alleen zoekende naar feiten hoeveel FTE aan KLM-ers op de freighters vliegen, en hoeveel MP-ers boventallig zijn na uitfasering van de 76.

50 FTE's van KLM vliegen bij MP op de 744 cargobakken (BCF en ERF)
113 (56 om 57) vliegers bij de MP 767 divisie.
Kleine aantekening, er komt per februari wel weer een 744 bij (terug) bij MP Cargo, daar de MPS dan weer operationeel gaat vloegen.
 
@B767

ik snap wat je bedoelt. 4 ica 76 eruit en inruil de 74 van klm. en de 50 man KLM weer terug naar KLM.

echter was het maar zo simpel.

de KLM-ers verliezen dan 4 "echte ICA-bakken" met de daarbij behorende functie pay. want de functie pay voor baas is hoger op de 74 dan op de airbus. voor de co's maakt het verschil uit in de hoeveelheid airbussen voor zijn functiepay.

maar ik denk dat dit geen onoverbrugbaar probleem zal zijn.
 
Ik denk dat de complexiteit vooral gelegen is in het feit dat KLM waarschijnlijk (mijn inschatting) 4 widebodies overhevelt aan MP en het onduidelijk is wat ervoor terugkomt. Daar zal eerst duidelijkheid over moeten bestaan alvorens het bestuur van de VNV en de ledenraden een standpunt in kunnen nemen. Ik denk niet dat de productie van 4*767 wordt overgeheveld naar KLM. Hooguit een divisieuitbreiding van 1-2 stk. A330, en ook dat hoeft niet eens het geval te zijn. Het enige wat bekend is, is dat MP stopt met passage en zich op cargo gaat concentreren. En dan staat er voorlopig een punt. Omtrent het overhevelen van Cargo van KLM naar MP is (nog) niets gecommuniceerd. Ik verwacht wel dat het gaat gebeuren maar het blijft een speculatie/inschatting.
 
Ik denk dat de complexiteit vooral gelegen is in het feit dat KLM waarschijnlijk (mijn inschatting) 4 widebodies overhevelt aan MP .

?? Over welke widebodies hebben we het dan? De ERF's?
Omtrent het overhevelen van Cargo van KLM naar MP is (nog) niets gecommuniceerd. Ik verwacht wel dat het gaat gebeuren maar het blijft een speculatie/inschatting
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is KLM cargo allang overgeheveld naar MP?
Alle Full Freighters vliegen onder MP AOC. Correct me if I am wrong.

clipper said:
@B767

ik snap wat je bedoelt. 4 ica 76 eruit en inruil de 74 van klm. en de 50 man KLM weer terug naar KLM.

echter was het maar zo simpel.
Bijna. 4x 767 ica eruit bij MP, 4x ERF van KLM naar MP met ENKELT MP vliegers (76 en 74! (is dan wel overtollig)) KLM vliegers terug naar KLM inruil voor extra A332's voor de passagevluchten van MP....
 
Back
Top