Vragen GVSS

Hallo, ik vroeg me af in hoeverre het handig is om de GVSS van te voren te oefenen. Heeft het nut om eerder in een sim te stappen? of is het beter om er als leek in te stappen? wat zijn jullie ervaringen? want op het CML vertellen ze dat je beter gewoon niet moet oefenen. Bedankt

ik denk dat iedereen zijn eigen mening hierover heeft, en geloof me, daar zijn al aardig wat topics over volgediscussieërd :) je kunt voor de grap eens wat teruglezen.
als ik uit eigen ervaring spreek heeft 'oefenen' bij mij niet geholpen, simpelweg omdat ik nog nooit in een sim had gezeten en zelden flight simulator heb gespeeld. blijkbaar vonden de instructeurs dat ik toch genoeg progressie/vliegerhandje bezat om me door te laten gaan

eigenlijk is er dus geen touw aan vast te knopen of oefenen nou wel of geen zin heeft...
 
Ik heb nog een vraag over de GVSS:
In het blauwe boekje staat dat je moet trimmen bij een "Overgang van horizontale vlucht naar de klimlvlucht" en bij "klimende bochten". Maar er staat niet in dat je bij bij een "Overgang van horizontale vlucht naar de daalvlucht" en bij "dalende bochten" moet trimmen.

Waarom is dat zo?
 
Tijdens mijn gvss zei mijn instructeur dat je trimt voor een snelheid en niet voor een neusstand.
Als je dus al getrimt hebt voor een snelheid bijv. 80 kts en je gaat daarna dalen met 80 kts (vermogen verminderen) hoef je niet meer grof te trimmen. De neusstand gaat dan vanzelf naar beneden doordat het toerental omlaag is gegaan.
 
Ik weet niet of de simulator ook zo werkt, maar volgens mij staat in de ppl theorie dat je bij elke verandering van vermogen of neusstand moet trimmen.

Maar correct me if Im wrong, want ik ben maar een zweefvlieger!
 
Last edited:
Tijdens mijn gvss zei mijn instructeur dat je trimt voor een snelheid en niet voor een neusstand.
Als je dus al getrimt hebt voor een snelheid bijv. 80 kts en je gaat daarna dalen met 80 kts (vermogen verminderen) hoef je niet meer grof te trimmen. De neusstand gaat dan vanzelf naar beneden doordat het toerental omlaag is gegaan.

Als je trimt voor 80 kts met behoud van hoogte dan trim je je neusstand omhoog. Dat is toch wel erg duwen om de hele weg te zakken naar 0 ft als je je neus onder de horizon moet houden.
 
Als je trimt voor 80 kts met behoud van hoogte dan trim je je neusstand omhoog. Dat is toch wel erg duwen om de hele weg te zakken naar 0 ft als je je neus onder de horizon moet houden.

Valt mee hoor ;) ik heb recent gvss gedaan en kan je vertellen dat als jij het vermogen naar 1550 brengt, de neusstand zakt en het vliegtuig gaat dalen.
 
Ik ben nu ook aan het leren voor de intake maar ik begrijp 2 dingen niet helemaal.

1. In het boekje wordt gesproken over het 3 slagen nose down trimmen om in de trim range te komen (bij level off), wat wordt hiermee bedoeld?

2. Hoe komt het dat bij de aanvang van een klim de snelheid omhoog gaat van 65 tot 75 kts wanneer je de image van de kunstmatige horizon op 7,5° nose up brengt?
 
2.

De start:

Je hoort "get ready", dan voer jij uit:
brakes - On
parking brake - off
Throttle - full

Je geeft dus vol gas maar staat nog met geactiveerde remmen op de startbaan.


Je hoort 3 seconden na get ready: "begin", jij voert uit:
Brakes - release
airspeed 65 Kts - nose up

Dus je stijgt pas op als je over de grond een snelheid hebt van 65 Kts.
Als je dan opstijgt met nog steeds oplopende snelheid moet je 7.5 graden nose up hebben (Je zult dan ongeveer een snelheid bereiken van 75 Kts).
 
1. In het boekje wordt gesproken over het 3 slagen nose down trimmen om in de trim range te komen (bij level off), wat wordt hiermee bedoeld?

1. Met een 'trim range' bedoelen ze hier een gebied waar je uiteindelijk voor deze horizontale vlucht een fijntrim zal vinden

Winds,

WvdB
 
Als je trimt voor 80 kts met behoud van hoogte dan trim je je neusstand omhoog. Dat is toch wel erg duwen om de hele weg te zakken naar 0 ft als je je neus onder de horizon moet houden.

Je trimt voor snelheid en niet voor neusstand. Tuurlijk blijft je neusstand stabiel omdat je anders snelheid zou vermeerderen/verminderen. Als je snelheid 80kts afgetrimt is blijft de neusstand stabiel onder welke hoek het vliegtuig ook daalt/stijgt (tot een bepaalde grens natuurlijk).

Winds,

WvdB
 
Je trimt voor snelheid en niet voor neusstand. Tuurlijk blijft je neusstand stabiel omdat je anders snelheid zou vermeerderen/verminderen. Als je snelheid 80kts afgetrimt is blijft de neusstand stabiel onder welke hoek het vliegtuig ook daalt/stijgt (tot een bepaalde grens natuurlijk).

Dat is natuurlijk vrij logisch

Winds,

WvdB
 
Ik heb maandag mijn gvss intake, maar ik heb nog wat vragen:

-Waar zit het trimwiel nou precies?? In het boekje hebben ze dat pijltje staan bij de throttle...

-Ik snap de werking van het neveneffect van rollen niet helemaal(van rollen komt gieren) Zou iemand dit beter kunnen uitleggen?

- Als je trimt heb ik uit het boekje af kunnen leiden dat je de trek/duwkracht opheft wat dus inhoud dat je het stuur niet meer naar voren/achteren hoeft te trekken/duwen. Hoe merk je dit dan?? Kan je gewoon het stuur langzaam loslaten??

Alvast bedankt! :)
 
-Trimwiel: Daar hoef je je helemaal niet druk over te maken dies zo groot die vind je met gemak wanneer je er bent

-Wat betreft gieren is rollen visa versa. Zie het als schaatsen en je begrijpt wat ik bedoel. Zodra je een bocht maakt legt de ene vleugel een kortere weg dan de andere hierdoor heeft de buitenste vleugel meer snelheid nodig. Hierdoor krijgt het meer lift dan de binnensten en wil die dus omhoog. VISA VERSA voor de werking van rollen is gieren.

- Ja want het is feedback controls, kortom op druk. Dus als je niet trimt ben je niet relaxed bezig. Goed trimmen is de sleutel tot succes
 
- trimwiel zit naast de gashendels (throttle dus)

- Ik heb t precies zo geleerd bij zweefvliegen als cheff zegt... Als je giert zit je binnenste vleugel zeg maar in de binnenbocht en legt minder afstand af als de buitenste vleugel. Doordat de buitenste vleugel een grotere afstand aflegt krijgt hij meer snelheid wat dus meer lift opleverd. Daardoor rol je

- Het trimvlakje zorgt ervoor dat je horizontale staartvlak in een bepaalde stand blijft staan. Als je dus zorgt dat je goed getrimd hebt hoef je niet meer op je snelheid te letten...
je leest t goed je trimt voor een snelheid en niet voor een hoogte ! je hoogte regel je met je power en je snelheid met je neusstand
 
oke bedankt voor jullie(snelle) reacties!!

P.S. Nog even over dat van rollen is gieren; In het boekje staat iets over de het gewicht die je in 3 verschillende componenten heb en daardoor glijd het vliegtuig ofzo...Het is me nog niet heel duidelijk:passed:
 
oke bedankt voor jullie(snelle) reacties!!

P.S. Nog even over dat van rollen is gieren; In het boekje staat iets over de het gewicht die je in 3 verschillende componenten heb en daardoor glijd het vliegtuig ofzo...Het is me nog niet heel duidelijk:passed:

Daar moet je niet aan denken, je moet gewoon logisch die neveneffecten leren en weten hoe de rest werkt. Uiteindelijk doe je de bochtjes op gevoel met voetenstuur, je let er gewoon op dat je turn coordinator goed staat icm je voetenstuur en je draaihoek, neusje ietsje boven de horizon en alles gaat prima :) het is zelfs mij gelukt.. en als je me zou kennen zou je weten dat dat heel veel zegt;)

Succes! En bovenal; geniet ervan! Als je plezier erin hebt gaat het veel makkelijker!!
 
Back
Top