Opleiding Aviation op HvA, 2007

Je zal het wel als behoorlijk pittig ervaren zonder Wiskunde B, behalve als je veel aanleg voor wiskunde hebt. Er zit in het eerste jaar veel Wis B van de HAVO/VWO in met een uitbreiding daarop, maar als je dat niet gehad hebt is het wel lastig, zo ervaren de meesten het althans. In het 2e jaar idem dito. Dus je moet zelf de keuze maken. Misschien kan je een extra cursus doen en dan tijdens de opleiding veel aandacht aan je wiskunde besteden. Zeker ook als je de vlieg-/verkeersleiding kant op zou willen gaan zal je wel wat wiskunde B tegen komen...
gr
 
Goodafternoon,

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat deze opleiding nou te bieden heeft voor de stella aviation academy opleiding, want mijn broertje wil namelijk ook piloot worden. Hij is 17 jaar als hij klaar is met zijn havo, daarom leek het me en mijn ouders beter om een vooropleiding te doen.

Ik hoorde van mede klasgenoten, dat een vooropleiding inderdaad gunstig is en dat je met de vooropleiding van de hva sneller door je theorie komt, maar heeft dit nou een behoorlijke invloed op je latere vliegcariere?

Want ik ben namelijk na mijn havo, meteen eind augustus begonnen bij stella, dus ik heb helemaal geen vooropleiding gedaan. Ik was toen 18 jaar oud.

Zouden jullie a.u.b. mij kunnen inlichten?

Alvast bedankt,

Over and out.
 
Het is zo dat als de maatschappijen de keuze hebben tussen iemand die van de HAVO afkomt en iemand die ook HBO heeft gedaan ze vaak voor de persoon van het HBO gaan omdat deze meer levens ervaring heeft, en ook al ervaring heeft met in groepen werken en leiding geven. (met bijvoorbeeld projecten).

Maar het traject via de HvA zwaarder, omdat je in principe heel veel meer stof in een veel kortere tijd krijg in de laatste 2 jaar (je doet het 3e en 4e jaar eigenlijk tegelijk).
Verder is de selectie via de HvA veel strenger dan de eigen selectie van stella wat vliegers betreft.
 
Jullie mogen me binnen 2 jaar verwachten, ik ben van plan 2 jaar de opleiding te volgen en daarna hopelijk bij Oxford Aviation Academy men vliegopleiding doen :)
 
Waarom ga je maar 2 jaar HBO doen?

Dat kost je een hoop knaken. OV en Stufi * 24 kan aardig aantikken...
 
Als ik het 4 jaar doe ben ik 23 jaar en 25 als ik mijn (F)ATPL heb behaald.

Ik vind 21 jaar de perfecte leeftijd om aan mijn vliegopleiding te beginnen, natuurlijk is er geen perfecte leeftijd maar jah, je snapt wel wat ik bedoel ;)

Als de studie me goed bevalt kan ik hem nog altijd afmaken.

Ik zie die 2 jaar gewoon als een overbrugging die me een beetje zal voorbereiden op men latere vliegopleiding, Aërodynamica, Natuurkunde, vliegtuiginstrumenten, ...


Maar je, het zal inderdaad een hoop kosten om als belg 2 jaar in Nederland te studeren.
 
Tja, mag je wel uitleggen bij de EPST waarom je je studie niet hebt afgemaakt. Ik zou gewoon een HBO papiertje halen of gewoon gelijk aan een vliegopleiding beginnen. Het voordeel als je hem afmaakt is dat je OV en stufi in een gift wordt omgezet, dus kost het je niets. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat voor Belgen geregeld is.
 
Je kan toch ook rechtstreeks bij OAA een opleiding volgen, zonder tussenkomst van EPST?

Het is waarschijnlijk interessanter om het te doen met tussenkomst van EPST, maar daar heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept.
 
Ja kan ook. Maar dan moet je volgens mij wel zelf je financiering regelen. EPST heeft een garantiefonds die garant staat voor het opleidingsbedrag dat je leent bij de ABN-AMRO. OAA, heeft niet zo'n garantiefonds. Ze hebben wel een deal met HSBC, maar dan moet je voldoen aan een aantal criteria, zodat je het geld daar kan lenen.
 
Goodafternoon,

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat deze opleiding nou te bieden heeft voor de stella aviation academy opleiding, want mijn broertje wil namelijk ook piloot worden. Hij is 17 jaar als hij klaar is met zijn havo, daarom leek het me en mijn ouders beter om een vooropleiding te doen.

Ik hoorde van mede klasgenoten, dat een vooropleiding inderdaad gunstig is en dat je met de vooropleiding van de hva sneller door je theorie komt, maar heeft dit nou een behoorlijke invloed op je latere vliegcariere?

Want ik ben namelijk na mijn havo, meteen eind augustus begonnen bij stella, dus ik heb helemaal geen vooropleiding gedaan. Ik was toen 18 jaar oud.

Zouden jullie a.u.b. mij kunnen inlichten?

Alvast bedankt,

Over and out.


Na de VWO heb ik 1 jaar Aviation Studies gedaan (propedeuse gehaald) en daarna ben ik naar SAA gegaan. Als het aan mij lag was ik meteen naar SAA gegaan maar mijn ouders wilden graag dat ik eerst "iets anders" zou gaan doen. En daar heb ik achteraf helemaal geen spijt van!
In dat jaartje leer je al best veel over de luchtvaart in het algemeen en krijg je vakgerelateerde onderwerpen voor verkeersvlieger.
Maar of de studie een behoorlijke invloed heeft op je latere vliegcarrière? Dat zou de toekomst uit moeten maken...
 
Even een informatief vraagje. Hoe zit het met je OV-studentenkaart als je na het eerste jaar Aviation de KLS selecties gaat doen en hier doorheen komt. In dat geval stop je met je studie zonder deze afgerond te hebben. Klopt het dan dat je het eerste jaar OV terug moet betalen?
 
Nee dan kun je alsnog dokken voor zover ik weet. Tenzij je binnen tien jaar dus een HBO opleiding afrond. Stoppen voor februari dus of daarna terugbetalen. Kan een duur grapje worden dus. Als je begint dan zou ik dat eerst afmaken als ik jou was.
gr
 
Kan iemand mij vertellen of er al cijfers/percentages bekend zijn over degene die gekozen hebben voor het uitstroomprofiel naar LVNL? Ik ben erg benieuwd of het percentage dat door de selecties heen is gekomen nou echt veel hoger ligt dan bij de mensen die rechtstreeks via LVNL gaan.

Er is er op dit moment maar 1 van de tweedejaars over. Die staat op de reservelijst en is dus nog in afwachting of hij mag beginnen of niet. Weet niet hoeveel zich er hadden aangemeld maar dat waren er geen tientallen iig.
gr

Laatst op een voorlichting geweest. Die ene persoon die 3bergen noemt klopt inderdaad, de andere zeventien zijn afgekeurd. Voor zover je over betrouwbare percentages kunt spreken (dit is pas het eerste jaar dat dit traject bestaat) is dit dus 5,56%.


Besides: alszijnde iemand die ook alleen naar de HvA gaat voor z'n propedeuse valt het me toch redelijk rauw op m'n dak dat ik dan m'n OV en stufi moet gaan terugbetalen, dat zal al snel 3000 euro zijn voor een jaartje. Kan je niet gewoon meteen aangeven dat je hier geen gebruik van wilt maken? Ik heb een auto dus dan ga ik daar wel mee naar school, ik heb ook geen zin om een jaarlang mezelf rijk te rekenen en het vervolgens alsnog terug te moeten geven. Waardeloze regeling trouwens voor mensen die hun eigen vastomlijnd plan trekken (piloot worden is al zo duur :()
 
Dus dat percentage ligt ongeveer gelijk met het percentage van de normale selectie? (niet via HVA) Dit verbaast me wel, het toont eigelijk aan dat je net zo goed gelijk selecties kunt doen i.p.v. eerst een jaar Aviation Studies.:rolleyes:
 
Het eerste jaar Aviation Studies helpt je ook niet door de selectie heen. Het is alleen bedoeld als back-up waarop je kan terugvallen al zou je bijvoorbeeld na 1,5 jaar alsnog afvallen bij de LVNL.
 
Dus dat percentage ligt ongeveer gelijk met het percentage van de normale selectie? (niet via HVA) Dit verbaast me wel, het toont eigelijk aan dat je net zo goed gelijk selecties kunt doen i.p.v. eerst een jaar Aviation Studies.:rolleyes:

Had je dat niet verwacht dan?
 
Back
Top