@Superpilut & Climb350:
Ik verklaar mezelf graag nader:
Mijn opmerking was wellicht wat provocatief gesteld, maar het komt er uiteindelijk wel op neer.
Eerst een beetje bedrijfskunde: elk commercieel bedrijf (dus ook die in de luchtvaartindustrie) heeft als eerste prioriteit het maken van winst. Als er niet meer geld binnenkomt als dat er uitgaat kun je het bedrijf snel opdoeken. Dat staat dus op de eerste plaats.
Dat de vliegveiligheid ook niet op de laatste plaats staat is natuurlijk duidelijk. Dat heb ik ook niet gezegd. Bij elke maatregel die genomen kan worden om het vliegen veiliger te maken, worden de te dekken risico´s met de kosten vergeleken. Veel systemen en procedures die weliswaar de veiligheid zouden verhogen maar niet bijdragen aan een economischere of efficiëntere vluchtuitvoering worden vaak niet of slechts vertraagd ingevoerd. Sterker nog, heel vaak worden bepaalde dingen pas ingevoerd als ze eerst wettelijk verplicht worden gesteld! Zelfs als al héél lang bekend is dat ze een zinvolle bijdrage aan de veiligheid hebben. Denk bijvoorbeeld aan GPWS of TCAS. Die werden pas verplicht nadat er eerst een aantal ongelukken gebeurd waren die daardoor voorkomen hadden kunnen worden.
Als de vliegveiligheid de ultieme prioriteit (dus nog voor het maken van winst) heeft, dan kun je de tent net zo goed sluiten. Want 0 risico bestaat niet. De kosten van veiligheidsmaatregelen zouden in het oneindige stijgen om maar zo dicht mogelijk bij die 0 te komen.
Dat de vliegveiligheid niet de eerste prioriteit heeft is, in mijn ogen, bij dit ongeval goed te zien. Iedereen die een beetje verstand van de materie heeft, weet dat dit vliegveld, onder deze omstandigheden, een hoger risisco heeft als bijvoorbeeld een vliegveld met lange en brede banen die omringd worden door weilanden. In Congonhas zijn de banen erg kort en bovendien tamelijk glad. Aan beide uiteinden van de baan zijn geen vrije zone´s om een vliegtuig met relatief geringe schade af te kunnen remmen. Sterker nog, aan de baaneinden gaat de grond steil naar beneden waarna je midden op straat en tussen de gebouwen staat. Het hele vliegveld is zo krap gebouwd dat er nauwelijks nog marge is als het fout gaat.
Als de vliegveiligheid dus toch het aller-, allerbelangrijkst is zorg je er o.a. voor dat de vliegvelden waar je naartoe vliegt veilig zijn en geen onnodige risico´s met zich meebrengen. Maar ja, op Congonhas is veel geld te verdienen en als jij het niet doet, dan doet een ander het wel! Oftewel, hier kun je goed zien waar de prioriteit ligt!
Een beetje doordenken en er zijn zo nog heel veel andere voorbeelden te bedenken waaruit je dezelfde conclusie kunt trekken.