KLS Selectie PO2

Status
Not open for further replies.
zelf heb ik het gvss boek van iemand van de luchtmacht. incl vlucht data a t/m f. best handig, kan ik tenminste rustig doorlezen.
ik ga nu wel verder op de gvss thread

zozo dus jij gaat gvss met voorkennis doen... zo kunnen de mensen die jou selecteren toch nooit onderzoeken of jij in staat bent in korte tijd een bepaalde hoeveelheid informatie te verwerken. Ik denk dat je jezelf alleen maar voor de gek houdt op deze manier......
 
@ luk

ben het met je eens dat je wordt getest op je vermogen om data snel te verwerken. Maar het is alleen maar goed om jezelf goed voor te bereiden.
Het heeft geen zin de vlucht data uit mn hoofd te leren, maar het geeft een indicatie van hoe zoiets er uit ziet. Iedereen die iemand kent die het gvss heeft gedaan, heeft diezelfde informatie. Ik ken niemand persoonlijk die zo'n test heeft afgelegd, dus bereid ik me op andere manieren voor. Kan je dat begrijpen?
 
Ik ken ook niemand die GVSS had gedaan, maar ik ging zonder enige verdere informatie de week in en ik ben gewoon door naar COVA. Dus 't is onzin dat je moet weten hoe elke vlucht eruit ziet. Wat je hier leest in Kennisbank, is al duidelijk genoeg wat er van je verwacht wordt.
 
Vluchtinformatie van vlucht a t/m f bij voorbaad al hebben heeft werkelijk geen enkel nut. Het enige wat dit kan doen is jou in verwarring of stress brengen wanneer je daadwerkelijk met de GVSS bezig bent. Wanneer je de fam. vlucht hebt gehad en vlucht a en je weet al wat je met vlucht f moet doen kan dit jou alleen maar extra stress en zenuwen bezorgen! Bovendien worden een heel aantal gegevens uit het blauwe boekje gecorrigeerd/gewijzigd op de GVSS te KLS, dus handelingen etc.etc. voorbereiden heeft ook weinig nut. Leer gewoon het blauwe boekje goed uit je kop, en gaandeweg gedurende de GVSS blijf je jezelf steeds corrigeren en leer je weer nieuwe dingen. Concentreer je zo veel mogelijk op je eerstvolgende vlucht, dat was in ieder geval voor mij de beste manier. Ik had ook de mogelijkheid vlucht a t/m f in te zien, maar heb het exact om bovenstaande redenen niet gedaan!

Echter, het is je eigen beslissing. Ik kan alleen maar zeggen, denk even rationeel na over waar je mee bezig bent en bedenk even of het daadwerkelijk een extra bijdrage levert aan je prestatie op het GVSS, of dat het risico met zich mee brengt dat je enkel slechter presteert!

Overigens, dit heeft allemaal niets met PO2 te maken, dus ik zou het waarderen als de posts over GVSS werden verplaatst naar het GVSS topic of werden verwijderd...dank :D
 
Hoe kom je er dan achter dat je defintief niet door bent..?

Uiteindelijk vandaag pas iemand te pakken gekregen die me kon vertellen waarom ik bij de EPST niet door was. Voornamelijk twee redenen:
- Ze waren bang dat ik door mijn intelligentie niet goed kon samenwerken in een groep met mensen die minder intelligent zijn dan ik.
- Aangezien ik ook bij de KLS ingeschreven stond twijfelden ze aan mijn motivatie om bij EPST te vliegen (niet aan mijn motivatie om te vliegen, die was prima).

Toch grappig dat ik bij de KLS te horen kreeg dat ik prima functioneerde binnen de groepsopdracht en dat ik een nuttige bijdrage leverde.
 
Heb overmorgen PO2 en heb enkele vraagjes:

- moet die levensbeschrijving handgeschreven zijn of mag dit ook getypt?
- hoe lang duurt elk onderdeel ongeveer? kwestie van wat inzicht te hebben hoe laat ik ongeveer een trein en bus terug heb nr België.

Voor de rest weet ik ongeveer alles wat ik moet weten dankzij de kennisbank ;)
Heb me zo goed mogelijk voorbereid, zeker de kritische vragen die ze bij mij zeker gaan stellen.
 
Ja hoor kan gewoon getypt!
En ik denk dat je zo rond 3-4 uur klaar bent in. Neem aan dat je naar Houten gaat?
Gesprek duurt een klein uurtje, net zoals de drie 'vragenlijsten' daarna. Hierna krijg je een lunchpauze van ongeveer ene half uur, gevolgd door de groepsopdracht die een half uur duurt. Wij moesten toen nog iets van een uur (leek een eeuwigheid) wachten op de resultaten.
Kan verschillen per groep, maar hou 15.00 tot 16.00 uur aan.
 
Ah ok merci, had hem geschreven maar typen is natuurlijk wat mooier uitzien :)

Ik moet naar Den Haag, zal wel ongeveer dezelfde planning zijn denk ik.
Maar het gesprek is dus als eerste? Is mss ook beter, zwaarste deel als eerste.

Heb alles eens uitgetypt wat ze me kunnen vragen en wat ze me 100% zeker gaan vragen, kwestie dat ze me niet teveel kunnen verrassen en dat ik vloeiend kan antwoorden :)
 
Da's een prima voorbereiding. Uittypen is altijd beter dan handgeschreven zou ik zeggen, en ga er maar van uit dat je pas rond 5 uur klaar bent (hangt er vanaf hoe groot de groep is bijv.). Gesprek hoeft niet persé als eerste. Bij ons werd de groep bijv. in tweeën verdeeld. De eerste groep deed eerst het gesprek, daarna de vragenlijst. De tweede groep andersom. Hoe dan ook, succes en laat ons weten hoe het is gegaan!
 
Ben niet geslaagd op PO2 omdat ik in het middelbaar ben blijven zitten en ik niet assertief genoeg bleek te zijn!!
Een dikke schande vind ik want ze zeiden eveneens dat ik motivatie toonde en er heel wat van afwist en dat ik goed met de andere kandidaten overweg kon.

Psychologische tests zijn dus echt wel totaal niet betrouwbaar want ik ben allesbehalve assertief en blijven zitten, sjees dat kweetni hoelang geleden heb na dit jaar mijn diploma IT dus wat voor relevantie heeft dat blijven zitten dan?
En op PO1 had ik heel goed gescoord dus.

Maarja de "experts" zullen wel gelijk hebben zeker, had al altijd gezegd dat zulke vragenlijsten en testen gewoonweg onzin zijn en niet veel voorspellen en ze hebben me gewoonweg gelijk gegeven! Ik had evengoed kunnen liegen maar dan ben je al zo eerlijk.

Dat ze die tests gebruiken om te kijken of je geen schroef los hebt zitten ofzo.
Was serieus onder de indruk van hun tegenstrijdige bevindingen!

Maar goed, de moed niet verliezen, eind september heb ik ingangsexamen Eurocontrol en ben ondertussen ook eens bij SFA gaan kijken. Ziet er een goede opleiding uit, alleen de eerste 10.000€ moet je zelf betalen dus ben nu nog harder aan het werken en maar aan het sparen.

Nu heb ik nog een vraagje, krijg je een deel van de selectiekosten terug? Staat zoiets op de site van de KLS van 150€? Kan dit?

Anyway, ik zal hier zeker nog op dit forum rondhangen!!! :)
 
Je krijgt je geld niet terug.
Psychologen zullen het misschien niet altijd 100% gelijk hebben, maar ze komen meestal wel in de buurt. Verder zul je ook echt niet alleen afgewezen worden doordat je niet assertief bent (of het nou waar is of niet). Zij kijken naar het totaalplaatje en krijgen wekelijks vele kandidaten over de vloer, dus zullen er wel degelijk verstand van hebben lijkt mij.
De tests op papier zullen uiteraard niet kunnen zeggen hoe jij precies bent. Maar ze kunnen jouw antwoorden wel vergelijken met het gesprek. Zo krijgen ze in ieder geval een beter beeld.
Heb je er verder nog iets over gezegd? Ben je er tegenin gegaan?
In ieder geval, veel succes met eventuele andere selecties. Je weet in ieder gevaal waar je aan moet werken of wat je meer moet laten tonen.
 
Dat ben ik met de laatste eens ja, ze zitten er niet voor niks. Maar dat neemt niet weg dat het vervelend is! Ik ga 30 augustus naar Houten voor het eerste psychologische onderzoek. Echt spannend! En voor een evt. PO2 heb ik alvast een map gemaakt waar ik alle brieven in bewaar en waar ook een paar lijsten inzitten met vragen die ze kunnen gaan stellen. Deze vragen beantwoord ik dan steeds in gedachten, waarna ik ze 'evalueer' en probeer te verbeteren. Zo hoop ik dat ik niets aan het toeval ga overlaten!

Ik ga naar PO1 in pak, hoewel het misschien niet per sé nodig is, wil ik toch graag een goede indruk geven daar. Volgens mij doet iedereen dit wel, dus val je meer op als je in spijkerbroek gaat dan in pak denk ik!

Stél dat ik word afgewezen, wat erg jammer zou zijn, maar welke kans wel aanwezig is, dan denk ik erover na om óf bij de NLS óf bij SAA te gaan kijken. Wat adviseren jullie?

Groeten en bedankt!
 
Deze vragen beantwoord ik dan steeds in gedachten, waarna ik ze 'evalueer' en probeer te verbeteren. Zo hoop ik dat ik niets aan het toeval ga overlaten!

Ik heb ook hele gesprekken in mijn gedachten gevoerd. Het lijkt gewoon op een echt gesprek en je voert het eigenlijk al bijna uit, waardoor alles beter in je hoofd blijft zitten. Ook kan je nu beter doorvragen en het lijkt mij beter dan op papier zetten. Ik heb in ieder geval geen spijt gehad van deze methode!
Succes met de PO's!
 
Ook ik heb voor m'n PO2 een vragenlijst met antwoorden geschreven. Daarbij goed nagedacht hoe ik ook negatieve dingen zou beschrijven (daar wordt natuurlijk ook op ingegaan). Vooral dat laatste helpt, omdat je beter uit je woorden komt en een onderbouwing kunt geven dan wanneer je je laat verrassen door de psycholoog.

Tomanhouche, balen man. Een psychologisch onderzoek is altijd een momentopname waardoor het wel een afwijking kan hebben met je daadwerkelijke persoon. Desondanks lukt het slechts 20 procent om de selectie te halen, dus 80% valt vroeg of laat af. Laat het je alleen niet op je zitten maar ga verder met de andere selecties; de KLS is niet heilig, er zijn er meer......

Daarnaast heeft iedereen negatieve kanten. Daarbij is zelfreflectie de grootste kracht om je bewust te maken van deze negatieve kanten. Sta open voor jezelf en maak een lijstje met de drie sterkste punten en ook een lijstje met de drie zwakste punten! Mogelijk dat je dan enige overeenkomsten ziet, hoe confronterend het soms ook kan zijn......

Laurents, succes met je PO!
 
Zelf minder: slechts 17 % ...

Ik had berekend dat bij een eindpercentage van 17 %, de kansen voor mij bij de COVA lagen op 70 % haha. 6 op 8 door bij po1, 2 op 4 door bij po2, 6 op 9 door bij gvss..leidt tot 7 op 10 door bij COVA! haha.

(Dit even tussendoor;))
 
Ik had berekend dat bij een eindpercentage van 17 %, de kansen voor mij bij de COVA lagen op 70 % haha. 6 op 8 door bij po1, 2 op 4 door bij po2, 6 op 9 door bij gvss..leidt tot 7 op 10 door bij COVA! haha.

(Dit even tussendoor;))

lol!! Van waar heb je die precieze slaagcijfers per fase??
 
Als je zo gaat rekenen sta ik er ook nog niet zo slecht voor: PO1 4/7 door, PO2 2/4 door. GVSS en COVA moet nog, maar tot nu toe nog maar 28,6% door, oftewel ik zou een kans hebben van 20/28,6 = 70% om de GVSS selectie en de COVA te halen :)

Helaas mag je zo niet rekenen... :radar:
 
Zit ik dit onderwerp rustig te lezen, vind ik dit !!!


Uiteindelijk vandaag pas iemand te pakken gekregen die me kon vertellen waarom ik bij de EPST niet door was. Voornamelijk twee redenen:
- Ze waren bang dat ik door mijn intelligentie niet goed kon samenwerken in een groep met mensen die minder intelligent zijn dan ik.


Ja hoor...., ik ben geen chirurg geworden omdat men bang was dat de andere chirurgen jaloers op me zouden worden als ze zien hoe ik de scalpel hanteer.


Deze vorm van iemand zeggen dat die ongeschikt is (althans in hun ogen),
verdient een prijs !

:passed:
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top