KLS Selectie PO2

Status
Not open for further replies.

AlphaIndiaRomeo

New member
Bij deze zoals beloofd de thread KLS Selectie PO2 waar volledig de aandacht geschonken wordt aan het 2e onderdeel van fase 1; Psychologisch Onderzoek II. Wederom is feedback meer dan welkom!

Psychologisch Onderzoek 2
Fase 2 betreft een persoonlijk interview, een aantal persoonlijkheidstesten en een groepsopdracht. Voor deze dag heeft men ook een levensbeschrijving, een pasfoto en kopieën van je diploma's en cijferlijsten nodig. Dit wordt tijdig gemeld in een brief de je hebt ontvangen voor aanvang van Fase 1 (PO1).

Persoonlijk interview
De psycholoog kijkt naar je besluitvaardigheid, de doordachtheid van je antwoorden, je beleefdheid, je voorkomen (nette kleren/pak aan), terwijl hij vraagt naar je verleden, je motivatie, je sterke punten en je zwaktes.

Mogelijke vragen:

of je je ouders en broers/zussen kunt beschrijven. (leeftijd/beroep)
of je van hun wat sterke en zwakke kanten kan vertellen.
hoe je jezelf zou omschrijven in het omgaan met anderen.
wat voor type leider je bent
hoe je opvoeding thuis was
waarom eerst iets anders (bijv. luchtverkeersleidingtest, andere HBO o.i.d.) gedaan en nu voor piloot kiezen
waarom piloot / wat is je motivatie om te vliegen (belangrijk!)
hoe je de toekomst ziet omdat de luchtvaart nu in een dip zit
of je naar de opendag van de KLS was geweest en wat je je daarvan kunt herinneren
waarom de KLS en niet EPST/NLS bijv.
hoe de opleiding van de KLS er uit ziet (theoretisch gedeelte en praktisch gedeelte.

En nog een paar van dat soort vragen om je persoonlijkheid te achterhalen. In principe loopt hij gewoon je levensbeschrijving na en haalt hij wat punten eruit waar hij wat meer over wilt weten. "ik zie dat je......" etc. Als je dit gesprek voorbereidt dan kun je het beste een lijstje met punten maken waar je per se over wilt praten. Als je aan het einde van het gesprek dan nog punten hebt waar je niet over gepraat hebt dan kun je die daar vertellen.

Je motivatie is het belangrijkste is waar ze over vragen. De opleiding is zwaar en ze willen weten wie je bent en of je over voldoende doorzettingsvermogen beschikt om de eindstreep te halen. Dit alles heeft veel te maken met je motivatie.
Vliegen is een droom van velen, maar probeer argumenten te vinden.

Persoonlijkheidstesten
133 stellingen (op papier of computer)
Bijv.: Ik ben iemand die op school altijd goed zijn best deed.
a) juist
b) onjuist

90 stellingen (op papier of computer)
Bijv.: als ik huiswerk maak dan ga ik voor het beste resultaat
a) niet mee eens
b) beetje mee eens
c) redelijk mee eens
d) totaal mee eens

226 stellingen (op papier) waar je per stelling steeds uit a of b moet kiezen.
Bijv.:
a) als mensen fouten maak geniet ik ervan om ze dat te vertellen
b) ik denk vaak neerslachtig over mezelf

Zoals je ziet zitten er bij deze 226 stellingen vaak dingen tussen waar je het allebei niet mee eens bent, toch moet je degene kiezen die het 'minst niet waar' is.

Groepsproject
Bij de groepsopdracht werk je met een groep van 2 tot 5 man aan een bepaalde opdracht. Het doel hiervan voor de psychologen is om te inzicht te verkrijgen in de manier waarop de kandidaat handelt en samenwerkt in een groep. De onderdelen waarover een score op wordt opgemaakt zijn: samenwerken, taakgericht leiderschap, mensgericht leiderschap, assertiviteit en effectiviteit.

Je moet met je groepje (zo'n 6 personen) een luchtvaartschool beginnen. Je hebt een startbudget van Euro 108.000,-. Je moet daarvoor een vliegveld huren. Je moet kiezen tussen een vliegveld in Denemarken, Zwitserland en één in Portugal. Ook heeft je nieuwe bedrijf 'De Dodo' een openstaande vacature op te vullen. Je hebt hier weer 3 keuzes. Daarna moet je nog vliegtuigen kiezen, je kunt kiezen tussen een aantal zweefvliegtuigen (voor beginners, overgangs, en gevorderden), éénmotorige vliegtuigen en tweemotorige vliegtuigen. Het geld wat je voor deze dingen te besteden hebt is Euro 100.000,-. Dan heb je nog Euro 8.000,- voor een aantal vergunningen, voor overdag vliegen met motorvliegtuigen of zwevers, avond en nacht. Ook moet je nog reclame maken, hier heb je de keuze uit, radio, tv, en billboards.
Je keuzes moet je presenteren aan de kredietverstrekkers (ofwel de twee psychologen). Voor deze opdracht heb je 25 minuten de tijd. Belangrijk is om je goed in het gesprek te mengen, voor een goede beoordeling bij de psychologen. Het gaat niet zozeer om de oplossing, maar meer om de manier van aanpak en het samenwerken. Het moet dus niet zo zijn dat iedereen door elkaar gaat praten en zn eigen zin door wil drijven. Je moet zorgen dat iedereen aan het woord komt en zo niet dat je de personen die zich afzijdig houden bijv. vraagt om hun mening. Dan scoor je op leiderschap etc.
Er zijn ook nog andere groepsopdrachten in omloop zoals een eiland waar je een hotel, winkelcentrum, autorent, jachthaven en een duikschool moet plaatsen. Ook hier teveel mogelijkheden met een te klein budget. Als je alles wilt gaan afwegen, dan zul je aan 25 minuten echt niet genoeg hebben. Bedenk bijvoorbeeld eerst een doelstelling (voor de budget toerist) en ga dan aan de slag. Dan kun je gerichter keuzes maken en werk je naar iets toe.

Na afloop van de groepsopdracht heb je eerst een pauze van ongeveer een uur zodat de psychologen een eindscore kunnen opmaken van alle kandidaten. Na de pauze wordt je dan meegenomen naar een kleine ruimte en vertellen ze hoe jij in elkaar steekt, wat je sterke punten zijn en wat je zwakke punten zijn. Dan wordt ook meegedeeld of je doormag naar de volgende ronde in het selectietraject. Ongeveer twee weken later ontvang je het volledige rapport dat over jou is opgemaakt. Ditzelfde rapport wordt gelijktijdig naar de KLS gestuurd die dan contact met je opnemen om een afspraak te maken voor de GVSS.

Voor zover het gedeelte uit de kennisbank. Nu de persoonlijke tips..
Belankrijk is zowiezo dat je bij de groepsopdracht niet teveel aandacht op vraagt. Je moet wel laten zien dat je je wilt mengen in de discussie en dat je daadwerkelijk een bijdrage kan leveren aan het eindresultaat, maar je moet ook anderen een kans geven. Teveel de aandacht op eisen kan tegen je werken!
Zoals reeds eerder vermeld is het ook belangrijk dat je netjes gekleed en in pak komt. Het is vermoeiend, maar probeer je ook gedurende de gehele dag netjes te gedragen. Ga dus niet zitten ruften, boeren en over sex drugs en rock & roll lopen praten in de wachtkamer! Je weet immers nooit wat er om de hoek staat te lonken ....
Een CV meenemen samen met je levensverhaal kan erg handig zijn. Bij het gesprek met de psychoog komt het goed over als je daar af en toe naar verwijst, laat zien dat je veel tijd hebt gestoken in voorbereiding!
Hoe ziet de dag van een piloot er uit? Erg handig om jezelf even af te vragen, want die vraag kan je bijna zeker weten verwachten! (bijvoorbeeld; staat op, ontbijt, stapt in auto (grapje er tussen mag natuurlijk ook), neemt vluchtplan door etc.etc. vlucht maken etc.etc.)
Wat is het verschil tussen de KLS en andere luchtvaartscholen? Laat zien dat je een bewuste keuze maakt! (bijvoorbeeld; garantiefonds verschilt met die van de NLS, prefered supplier KLM, overeenkomst met ABN en Friesland bank, Job Centre, intern op de campus)

Tot slot
Wat heb ik zelf verder voorbereid? Bij deze een checklist, was voor mij zelf erg handig..
-Levensbeschrijving opstellen (tijdlijn met belangrijke gebeurtenissen, uitgebreide beschrijving)
-CV opstellen
-Positieve & negatieve eigenschappen van jezelf opschrijven
-Beschrijving familie (eigenschappen & kwaliteiten, vervullen ze een voorbeeldfunctie? Bijv. motivatie of ambitie?)
-Mogelijke vragen bedenken & opzoeken, beantwoorden voor jezelf
-Motivatie uitwerken
-Verschil met andere luchtvaartscholen uitwerken
-Toekomst beeld uitwerken (opleiding, carriere, luchtvaartsector)

Boeken, naslagwerken en WWW's met overige informatie
De lucht in, maar waarom met ú? van Jaap Schellinger
Het Psychologisch Onderzoek van Wim Bloemers met tests en uitleg
Alles over psychologische tests van J.R.R. van Minden
Handout van de presentatie op de KLS Voorlichtingsdag (matige kwaliteit)
 
Last edited:
Ik vindt het weer netjes en goed van je dat je even de tijd neemt om een leuke topic van te maken :)
 
Alhoewel ik op 02/07 eerst PO1 moet afleggen heb ik alvast het boek "Alles over psychologische Tests" aangeschaft.

Ziet er een zeer goed boek uit als voorbereiding op PO2 alsook voor PO1 aangezien er een hoofdstuk gaat over Impression Management en IQ met wat IQ reeksen.

Velen raden ook het boek van Schellinger aan "De lucht in, maar waarom met u?".
Dat heb ik alvast ook besteld maar dat duurt nog even eer dat aankomt aangezien ik in België woon :)

Maar eerst zo hoog mogelijk scoren op PO1.

@AlphaIndiaRomeo: zeer goed initiatief!!!
@Erky: normaal verbeter ik mensen niet maar Ik vindT is nu toch wel basis Nederlands :p ;)
 
Voor PO1 heb ik ook zeker wel wat nut gehad aan die boeken, dus zou ik als ik jou was zeker even bekijken! Maar daar hebben we weer het PO1 topic voor gelukkig! Overigens, ik heb op beide threads een link gezet naar een scan van de handout presentatie van de voorlichtingsdag van de KLS..kwaliteit is iets minder, maar goed, misschien dat iemand er wat aan heeft!
 
Ik kwam vandaag een stukje tekst tegen,

'' blablablablabla .......
.......Praat niet te veel, weinig woorden hebben meer kracht....
...blablablall.... ''


Wat vinden jullie ervan voor bij de PO2, is het gunstig? Of moet je dit juist voorkomen en zo veel mogelijk 'lullen'?
 
Kwaliteit gaat in mijn ogen altijd boven kwantiteit. Een grote kwantiteit aan kwaliteit is nog beter :)
 
Ik kan mij herinneren dat ik enorm veel 'geluld' heb. Was een goedlopend gesprek, ze vroeg veel, ik praattte nog meer. Hoe beter je dingen kan motiveren en uitleggen, des te meer kans je hebt op een mooi resultaat.
Je moet gewoon geen onzin lullen, hoewel een grapje tussendoor best mag. Veel praten hoeft echt niet gelijk slecht te zijn...
 
Wat ik zelf tijdens het gesprek heb ervaren is dat ik het meeste aan het woord was...
Ze begon met het stellen van een aantal vragen over m'n levensbeschrijving waarna ik eigenlijk zelf me hele levenbeschrijving af ging...
Verder vond ik het een heel open en luchtig gesprek met af en toe een grapje tussendoor... :p:
 
Wat ik zelf tijdens het gesprek heb ervaren is dat ik het meeste aan het woord was...
Ze begon met het stellen van een aantal vragen over m'n levensbeschrijving waarna ik eigenlijk zelf me hele levenbeschrijving af ging...
Verder vond ik het een heel open en luchtig gesprek met af en toe een grapje tussendoor... :p:

Eigenlijk ga je ook over dingen praten waar je het anders nooit over hebt...
 
Gewoon uitgebreid antwoorden waar zei vragen op stellen en misschien als je nog een link tussen bijvoorbeeld de vraag die dan gesteld wordt en een ander sterk punt van je daar zelf op verder gaan. Alleen zoals hier boven wordt gezegdt, niet zo veel mogelijk lullen om je tijd vol te krijgen.
 
Beste mensen, mag ik jullie op handen en knieen bedanken voor alle tips! Heeft echt super geholpen. Ik was eerst best zenuwachtig omdat ik niet echt wist wat me te wachten stond, maar ik voel me er helemaal op voorbereid!!

Vorige week PO1 gehaald, heb me niet zo goed voorbereid op het hoofdrekenen, ik had er een 4 voor :dozey: maar voor de rest 8en en 7ens. tip voor de mensen die het nog moeten doen: veel sommen oefenen, het is niet moeilijk, maar je vecht tegen de klok....letterlijk!

Morgen PO2!!!!! Ik heb me er goed op voorbereid, beide boeken gekocht, "de lucht in, maar waarom met ú?" is echt een aanrader!!!

Zijn er nog mensen die dit ook nog moeten doen?

wens me iig succes voor morgen!

:radar:
 
Op naar gvss!! Ging best wel goed, psycholoog had een paar op en aanmerkingen:
Ik was iets te aanwezig, en ik deed de groepsopdracht te perfect....(?)
Maar goed, wel gehaald, nu nog op een briefje van de kls wachten!!
@Pirke: nee man, ik had het woensdag...jij wel?

weet iemand misschien welke klassen er nog mensen aannemen dit jaar? want ik hoorde gisteren dat alles tot feb vol zitl, klopt dat?
 
Ik zat inderdaad een dag na je dan. Vandaag een brief gekregen, 20-8 t/m 23-8 mag ik naar de GVSS.
 
vorige week had je po2? en nu al een brief?? dat gaat best snel!!
hoe ga jij je erop voorbereiden?

relaxed gap, iig succes alvast
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top