Respect!
Respect!
Als GA-vlieger kom ik voornamelijk in het weekend regelmatig in contact met de mannen (waar zijn de vrouwen?) van Dutch Mil. Meestal meld ik mij alleen maar aan en meld mijn intenties, ik vraag niet om services. Dit niet zo zeer om Dutch Mil te vermoeien, maar om mijn meeluisterende collega piloten te informeren. Zelf let ik altijd goed op wat er op de frequentie gebeurt. Uiteraard is VFR=uit je doppen kijken, maar dit soort extra informatie helpt je gewoon om de vlucht veilig en verantwoord uit te voeren.
Als je weet dat je niets van Dutch Mil hoeft te verwachten is alles wat ongevraagd jouw kant op komt mooi meegenomen. Zo vloog ik afgelopen zondag zonder er erg in te hebben de Schiphol TMA-1 in op een iets te hoge hoogte en met mijn transponder nog aan. Ik ben ook maar een mens en ik maak ook wel eens een fout. Als je passagiers hebt dan wil je die ook af en toe te woord staan en dan laat je wel eens een steekje vallen. Natuurlijk reuze stom en vervelend van mij en het zal mij niet snel weer gebeuren. Maar.... ik werd na een paar minuten netjes aangeroepen. Op het moment dat ik de oproep kreeg realiseerde ik mij mijn fout en heb meteen de daling ingezet. Ik heb uiteraard gereageerd op de oproep en de enige reactie was "1500 voet is beter". Fantastisch gewoon, geen gefoeter, geen vermaning, gewoon behulpzaam. Bij Dutch Mil snappen ze heus wel dat dit niet mijn "boze opzet" was en juist dankzij hun alertheid is een potentieel gevaarlijke situatie snel opgelost. Respect!
Ik ben ook blij met de plannen om de radiobelasting in het weekend te verminderen door de CTR's van bv Soesterberg en Deelen gewoon zonder klaring te mogen kruisen. Dat scheelt een hoop getoeter op de radio, want die toestemming krijg je toch altijd.
Respect!
Als GA-vlieger kom ik voornamelijk in het weekend regelmatig in contact met de mannen (waar zijn de vrouwen?) van Dutch Mil. Meestal meld ik mij alleen maar aan en meld mijn intenties, ik vraag niet om services. Dit niet zo zeer om Dutch Mil te vermoeien, maar om mijn meeluisterende collega piloten te informeren. Zelf let ik altijd goed op wat er op de frequentie gebeurt. Uiteraard is VFR=uit je doppen kijken, maar dit soort extra informatie helpt je gewoon om de vlucht veilig en verantwoord uit te voeren.
Als je weet dat je niets van Dutch Mil hoeft te verwachten is alles wat ongevraagd jouw kant op komt mooi meegenomen. Zo vloog ik afgelopen zondag zonder er erg in te hebben de Schiphol TMA-1 in op een iets te hoge hoogte en met mijn transponder nog aan. Ik ben ook maar een mens en ik maak ook wel eens een fout. Als je passagiers hebt dan wil je die ook af en toe te woord staan en dan laat je wel eens een steekje vallen. Natuurlijk reuze stom en vervelend van mij en het zal mij niet snel weer gebeuren. Maar.... ik werd na een paar minuten netjes aangeroepen. Op het moment dat ik de oproep kreeg realiseerde ik mij mijn fout en heb meteen de daling ingezet. Ik heb uiteraard gereageerd op de oproep en de enige reactie was "1500 voet is beter". Fantastisch gewoon, geen gefoeter, geen vermaning, gewoon behulpzaam. Bij Dutch Mil snappen ze heus wel dat dit niet mijn "boze opzet" was en juist dankzij hun alertheid is een potentieel gevaarlijke situatie snel opgelost. Respect!
Ik ben ook blij met de plannen om de radiobelasting in het weekend te verminderen door de CTR's van bv Soesterberg en Deelen gewoon zonder klaring te mogen kruisen. Dat scheelt een hoop getoeter op de radio, want die toestemming krijg je toch altijd.