Dutchmil services

Respect!

Respect!

Als GA-vlieger kom ik voornamelijk in het weekend regelmatig in contact met de mannen (waar zijn de vrouwen?) van Dutch Mil. Meestal meld ik mij alleen maar aan en meld mijn intenties, ik vraag niet om services. Dit niet zo zeer om Dutch Mil te vermoeien, maar om mijn meeluisterende collega piloten te informeren. Zelf let ik altijd goed op wat er op de frequentie gebeurt. Uiteraard is VFR=uit je doppen kijken, maar dit soort extra informatie helpt je gewoon om de vlucht veilig en verantwoord uit te voeren.
Als je weet dat je niets van Dutch Mil hoeft te verwachten is alles wat ongevraagd jouw kant op komt mooi meegenomen. Zo vloog ik afgelopen zondag zonder er erg in te hebben de Schiphol TMA-1 in op een iets te hoge hoogte en met mijn transponder nog aan. Ik ben ook maar een mens en ik maak ook wel eens een fout. Als je passagiers hebt dan wil je die ook af en toe te woord staan en dan laat je wel eens een steekje vallen. Natuurlijk reuze stom en vervelend van mij en het zal mij niet snel weer gebeuren. Maar.... ik werd na een paar minuten netjes aangeroepen. Op het moment dat ik de oproep kreeg realiseerde ik mij mijn fout en heb meteen de daling ingezet. Ik heb uiteraard gereageerd op de oproep en de enige reactie was "1500 voet is beter". Fantastisch gewoon, geen gefoeter, geen vermaning, gewoon behulpzaam. Bij Dutch Mil snappen ze heus wel dat dit niet mijn "boze opzet" was en juist dankzij hun alertheid is een potentieel gevaarlijke situatie snel opgelost. Respect!

Ik ben ook blij met de plannen om de radiobelasting in het weekend te verminderen door de CTR's van bv Soesterberg en Deelen gewoon zonder klaring te mogen kruisen. Dat scheelt een hoop getoeter op de radio, want die toestemming krijg je toch altijd.
 
Ik ben ook blij met de plannen om de radiobelasting in het weekend te verminderen door de CTR's van bv Soesterberg en Deelen gewoon zonder klaring te mogen kruisen. Dat scheelt een hoop getoeter op de radio, want die toestemming krijg je toch altijd.

Maar blijf dan in vredesnaam wel uit de ATZ, en cross niet overhead!
Denk aan de lierkabels!
 
De hele discussie met veel aandacht gevolgd en weer het nodige opgestoken. DM staat bij mij altijd bij en meestal check ik ook in. Echter moet me van het hart dat de dekking van DM met name in het westelijk deel van Brabant ronduit belabberd is. Meestal kan ik ze niet horen als ik pak 'm beet onder een voet of 1200 vlieg (dat kan voorkomen met een oldtimer die nog geen transponder heeft hè?), wel het verkeer dat DM oproept, maar de antwoorden komen niet door. Transmitter coverage moet echt worden verbeterd!
Vwb de service, alleen maar grote waardering voor ze.
 
De hele discussie met veel aandacht gevolgd en weer het nodige opgestoken. DM staat bij mij altijd bij en meestal check ik ook in. Echter moet me van het hart dat de dekking van DM met name in het westelijk deel van Brabant ronduit belabberd is. Meestal kan ik ze niet horen als ik pak 'm beet onder een voet of 1200 vlieg (dat kan voorkomen met een oldtimer die nog geen transponder heeft hè?), wel het verkeer dat DM oproept, maar de antwoorden komen niet door. Transmitter coverage moet echt worden verbeterd!
Vwb de service, alleen maar grote waardering voor ze.

Je probleem komt echt niet doordat je onder de 1200ft vliegt hoor. Als je terugkomt van bijv. EBOS en je wordt bij COA door Oostende Approach overgezet naar DM dan krijg je op 3000ft ook geen antwoord van DM. Pas als je boven Vlissingen vliegt dan reageren ze op je oproepen. Dat is dan wel zo`n 15 minuten na de border. Volgens iemand die bij Eurocontrol gewerkt heeft is het gebied ZW Nederland niet voorzien van genoeg "steunzolen" om overal coverage te hebben.
 
Je krijgt een beperkte of geen toestemming als bijvoorbeeld (zoals afgelopen zondag) een Antonov 124 verwacht wordt.

Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat de procedure ook zodanig wordt aangepast dat je toestemming impliciet wordt verleend, maar dat je wel eerst een proefoproep moet doen naar de toren van de betreffende ctr om na te gaan of die actief is of niet. Een niet actieve CTR leidt dan tot een impliciete "see and avoid yourself" toestemming. Zou mij wel handig en veilig lijken als een niet bemande frequentie bijvoorbeeld een automatisch bandje laat lopen zodat je zeker weet dat hij niet bemand is (je zult maar per ongeluk niet de goede frequentie insleutelen).
 
Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat de procedure ook zodanig wordt aangepast dat je toestemming impliciet wordt verleend, maar dat je wel eerst een proefoproep moet doen naar de toren van de betreffende ctr om na te gaan of die actief is of niet. Een niet actieve CTR leidt dan tot een impliciete "see and avoid yourself" toestemming. Zou mij wel handig en veilig lijken als een niet bemande frequentie bijvoorbeeld een automatisch bandje laat lopen zodat je zeker weet dat hij niet bemand is (je zult maar per ongeluk niet de goede frequentie insleutelen).

Ik zou gewoon bij Dmil vragen of de betreffende CTR active is, je luistert ze immers toch al uit. Of ze geven je de toren frequentie om crossing te vragen, of ze zeggen ja/nee en meestal cleared to cross er achteraan. (Ik heb het hier echter over militaire CTR's.)

En zoals HansO al aangaf, ook al is de ATZ lager, cross hem wat hoger, op 1500ft komen ze ongeveer van de lier.
 
kruisen CTR

kruisen CTR

Om alvast een tipje van de sluier te lichten,...
Er zijn plannen in ontwikkeling om de (mil) ctr's hx te maken, zoals de huidige Duitse werkwijze. In het kort, vliegbasis open, ctr active en evt. crossing vragen bij de toren. Veld gesloten, ctr houdt op te bestaan, uitluisteren op (een nog te installeren) ATIS, op de lokale torenfrequentie. Daar hoor je de status van een veld, hoor ATIS, kruisen toegestaan zonder benodigde toestemming, hoor je een verkeersleider, ff oproepen. Tevens wordt er aan gewerkt om de ATZ, als een basis is gesloten te vergroten naar: hoogte 2500ft, straal 4nm. De rest van het luchtruim (ctr) neemt de classificatie over van het omliggende luchtruim, dus G en E. Vwb het kruisen van dat stukje luchtruim worden er wel een aantal aanvullende voorwaarden gesteld.
Zoals gezegd, dit maakt onderdeel uit van een pakket van maatregelen om de druk (overbelasting) van de infofrequentie te verminderen en het aantal oproepen te beperken tot de daadwerkelijk noodzakelijke oproepen.

Gr FR
 
Last edited:
Hoe zit het ook alweer:
als je VFR de grens overgaat (op vliegplan) ben je dan verplicht om je in de eerste buitenlandse FIR te melden? Als ik naar bijv. Duitsland ga vanaf EHTE, meld ik me meestal niet aan bij Dutch Mil, maar wel net voor ik de grens overga bij Langen Info. Is dat verplicht? Ik kan het zo gauw even niet in de AIPs terugvinden.
 
Ik heb de regeltjes niet zo voor me (het is al laat), maar ik ben er zeker van dat het verplicht is om je aan te melden bij DM/AI voor je de grens overgaat en een ETA voor de FIR boundery te geven.
 
Je probleem komt echt niet doordat je onder de 1200ft vliegt hoor. Als je terugkomt van bijv. EBOS en je wordt bij COA door Oostende Approach overgezet naar DM dan krijg je op 3000ft ook geen antwoord van DM. Pas als je boven Vlissingen vliegt dan reageren ze op je oproepen. Dat is dan wel zo`n 15 minuten na de border. Volgens iemand die bij Eurocontrol gewerkt heeft is het gebied ZW Nederland niet voorzien van genoeg "steunzolen" om overal coverage te hebben.

Datgene wat de Eurocontrol medewerker zegt klopt niet. Voor de freq. 132.35 staat een steunzender op (in) Walcheren, tenminste, zo wordt deze bij het Mil aangeduidt. Probleem is dat we niet de zenders van alle steunzenders tegelijk kunnen gebruiken en dus regelmatig switchen van steunzender. Hieruit blijkt hoe belangrijk het is dat wanneer je oproept je tegelijk aangeeft wat je positie is op dat moment, wel gaarrne in relatie tot grotere steden of bakens. Zo weten wij welke zender geactiveerd dient te worden. Bijkomend probleem is dat wanneer iemand in Zeeland oproept en er tegelijk iemand roept in de buurt van de waddeneilanden (op dezelfde freq dus) ik, als controller dat wel hoor, maar jullie als vlieger niet. Om het verhaal compleet te maken, voor de 132.35 staat onze main in Nieuw Milligen en hebben we steunzenders in: Den Helder, Groningen, Eindhoven en Walcheren. Dat zou dus voldoende dekking moeten geven dacht ik.

Gr FR Dutch Mil:rt:
 
Om het verhaal compleet te maken, voor de 132.35 staat onze main in Nieuw Milligen en hebben we steunzenders in: Den Helder, Groningen, Eindhoven en Walcheren. Dat zou dus voldoende dekking moeten geven dacht ik.

Gr FR Dutch Mil:rt:

Dat zou ik ook denken, maar ik vlieg het meest vanaf EHGR. Als ik de CTR verlaat bij knp. Hooipolder is het mij nog nooit gelukt om DM aan de lijn te krijgen. Begint zo'n beetje bij Gorinchem op iets te lijken, maar dan begin ik alweer meer geïnteresseerd te raken in A'dam Information (die wel heel goed te ontvangen is). Dit is om het even in welk vliegtuig ik vlieg. Moet er wel bij vermelden dat we meestal tussen 1000 en 2000 voet hobbelen. Ga ik vanaf EHGR meer N-O dan kan ik jullie wel wat sneller oppikken. Er bestaat volgens mijn collega SKHV vliegers wel degelijk een zwart gat boven west Brabant, ik ben dat met ze eens.
Zijn daar wel eens veldsterktemetingen uitgevoerd?
 
Last edited:
Dat zou ik ook denken, maar ik vlieg het meest vanaf EHGR. Als ik de CTR verlaat bij knp. Hooipolder is het mij nog nooit gelukt om DM aan de lijn te krijgen. Begint zo'n beetje bij Gorinchem op iets te lijken. Dit is om het even in welk vliegtuig ik vlieg. Moet er wel bij vermelden dat we meestal zo'n beetje tussen 1000 en 2000 voet hobbelen. Ga ik vanaf EHGR meer N-O dan kan ik jullie wel wat sneller oppikken. Er bestaat volgens mijn collega SKHV vliegers wel degelijk een zwart gat boven west Brabant, ik ben dat met ze eens.
Zijn daar wel eens veldsterktemetingen uitgevoerd?

Het gedeelte Zeeuws Vlaanderen (als je net de grens over bent en Nederland in vliegt bij Breskens e.d.) heeft volgens mij geen dekking. Het is me i.i.g. nog nooit gelukt om daar DM te pakken te krijgen.
 
Er bestaat volgens mijn collega SKHV vliegers wel degelijk een zwart gat boven west Brabant, ik ben dat met ze eens.

Ik ben het daar niet mee eens. Afgelopen tijd veel van Woensdrecht gevlogen en als wij navigeren, vliegen wij (vaak) 800ft AGL. Heb nog nooit problemen ondervonden met het ontvangen van Dutchmil boven west-Brabant noch boven Zeeland (Zeeuws Vlaanderen) op die hoogte.
 
Ik ben het daar niet mee eens. Afgelopen tijd veel van Woensdrecht gevlogen en als wij navigeren, vliegen wij (vaak) 800ft AGL. Heb nog nooit problemen ondervonden met het ontvangen van Dutchmil boven west-Brabant noch boven Zeeland (Zeeuws Vlaanderen) op die hoogte.

Gebruiken jullie in de PC7 UHF of dezelfde VHF als wij? Vindt dit namelijk een bizar verhaal.
 
Het gedeelte Zeeuws Vlaanderen (als je net de grens over bent en Nederland in vliegt bij Breskens e.d.) heeft volgens mij geen dekking. Het is me i.i.g. nog nooit gelukt om daar DM te pakken te krijgen.

Ik kan het hier niet volledig mee eens zijn. We werken regelmatig een heli vanaf EBOS naar de Pistoolhaven in de buurt van Rotterdam (loosdenferry). Hier hebben we wel goed radiocontact mee en die mannen vliegen meestal west van COA onder de 1000ft langs de kust naar Rotterdam.
We zijn trouwens intern wel bezig met een onderzoek betreffende radio's, maar dat heeft meer betrekking op het interne systeem en het verschil in signaalsterkte tussen de verschillende zenders en vooral ontvangers.

Gr Fr:rt:
 
Back
Top