Dutchmil services

Kern: roep D*Mill alleen op als je specifiek een service nodig hebt. Alleen "request FIS" was geen reden genoeg.
Reden: overbelasting. Te veel verkeer, te weinig mensen.


Er wordt hier volgens mij met name gerefereerd naar situaties in het weekend met een zonnetje en zo'n 25 graden, kortom, wanneer half Nederland gaat vliegen:grijns: . Is jullie goed recht. Ik durf te beweren dat op doordeweekse dagen, mooi weer of niet, op de flight information service van DM niets aan te merken is. Personeelsitem.. :huilt: Maar da's geen nieuws... Weekenden zijn gewoon hectisch. Wanneer het wat drukker wordt en die kist net airborne van Seppe oproept maar die bij Teuge niet hoort transmitten, die op zijn beurt niet weet dat ie een uitzending van een para op Texel uitblokt heb je alweer een uitdaging :D . Ondertussen zit die vent of vrouw een uur achter de buis waarvan 80% van de tijd schrijven en 20% daadwerkelijk de buis scannen. Callsign, type, dep, dest, route, hoogte en aan- en afmeldtijden van elke kist die vfr vliegt wordt bijgehouden. stel je even voor. Ik kan me ook wel weer voorstellen dat de service geïnterpreteerd door de piloteurs op zulke momenten wat minder wordt.

Als je alleen FIS vraagt zijn ze tot niets veplicht en zul je ivm drukte zeer waarschijnlijk ook niets krijgen.

Ik denk dat je wél op moet roepen. Het gaat niet alleen om flight info maar ook om alarmering. Mee eens dat bij grote drukte de flight information er wel eens bij inschiet, maar dan kom je weer op de vfr-rules uit :p: . Van meeluisteren leer je ook een hoop..

Verder vertelden ze dat er veel vliegers (ook ik) bij de initiele call geen melding maakte van de huidige positie. Ivm 2 zenders is dit WEL belangrijk.

Verder, omdat de zender automatisch uitzend op de locatie waar het laatste bericht ontvangen wordt is het extra belangrijk om niet "voor te kruipen" bij berichten.

Het is idd zo dat bij beantwoording van de call de zender wordt aangekozen die het dichtst in de buurt staat van de laatste transmitter. Echter, vaak staat deze optie in het weekend niet aan omdat dan iedereen iedereen gaat uitblokken. Raar maar waar. Dan beter alle zenders gebruiken zodat heel Nederland weet dat er op een moment uitgezonden wordt op de freq.
Ieder voordeel heb z'n nadeel :radar:
 
Fijn,

2 DMillers die lijnrecht tegen over elkaar staan, de een zegt roep nietop, de ander wel.

Wellicht een idee om intern af te spreken wat het beleid is: wat wil DMill van VFR vliegers en dit als organisatie helder naar buiten uit dragen?

PS: Persoonlijk ben ik ook voor oproepen...


Greetz,

JC
 
:wegkwijt: Het is ook geen verplichting, maar wordt wel aangeraden en ik sta daar achter, zeker mbt alarmering. De meeste vliegers van de groene velden weten toch ook niet wanneer en of restricted area's aktief zijn, of ctr's onder DM of lokale controle zijn, etcetera. zeker niet in het weekend...

:passed: Gelukkig zijn er verschillende meningen, de wereld, en vooral deze, zou maar saai zijn als iedereen er hetzelfde over dacht.

Het beleid van DM staat eenduidig vast, hoor, gewoon de regelgeving volgen; en je bent niet verplicht om op te roepen. Ik ventileerde alleen mijn eigen opinie :D ..
 
In aanvulling op mijn collega die het fort tot nu toe alleen met verve heeft verdedigd :)

Het getuigt natuurlijk ook van inzicht van de vlieger wanneer er wel en niet wordt ingechecked. Als je lokaal een rondje Teuge gaat doen en geen bijzondere gebieden verwacht te gaan kruisen én het lijkt wat druk op de frequentie, dan is het niet het moment om RT te gaan beoefenen.

Op een goeie zomerse dag verwerken we meer dan 200 VFR vluchten, waarbij dat niet gelijkmatig over UDP wordt verdeeld, maar het in pieken op ons af komt. Er roepen dan inderdaad meerdere vliegtuigen tegelijk, van Ameland tot Midden-Zeeland, die elkaar niet kunnen verstaan. Onze radio's tunen in op de laatst ontvangen oproep, maar dat is niet altijd degene die we eerst antwoord willen geven. Kortom, drukte en techniek staan dan een goede service in de weg. En met twintig kistjes (allemaal 7000 op de box) verspreid over onze TMA's komen we niet echt toe aan 1 op 1 begeleiding. Het enige wat we dan doen is in- en uitboeken van callsigns op een logsheet. En vergis je niet, tegelijkertijd spreken we tegen een C17 die dik 30.000' boven je kruist van oost naar west.

In zo'n geval is het raadzaam om wel uit te luisteren op de info frequentie, maar niet in te checken. Je laat dan ruimte vrij voor collega's die wél verplicht moeten oproepen, bv voor het kruisen van CTR's, of die een vorm van assistentie nodig hebben. Hebben we je nodig, dan proberen we je aandacht te trekken door iets te roepen als "aircraft 2nm south of Apeldoorn, are you on this?". Dat is dan je cue om wel in te checken.

In de (niet meer zo verre) toekomst gaat dit hele systeem overigens op de schop. Er zijn vergaande plannen(!) om op 132.35 ATIS te gaan uitzenden met luchtdruk en relevante info. De CTR's worden vrij te kruisen (vrij van de ATZ natuurlijk) na een korte check julliezijds op de toren frequentie of er iemand is. Voor echte noodgevallen kom je op de IFR frequentie waar je dan direct hulp kan krijgen.

Ik begrijp dat er soms nog wat onduidelijkheid is over de te bieden service op het gebied van FIS. Schroom niet om duidelijkheid te vragen, desnoods telefonisch bij het Mil zelf. Nog beter, kom eens kijken: niet allemaal tegelijk en individueel, maar via de vliegclub waar je bij bent aangesloten. Het kan een hoop onduidelijkheid weghalen als je eens met eigen ogen ziet tegen wat/wie je praat, en vooral wat de mogelijkheden en problemen aan onze kant zijn. Wij aan de andere kant houden ons altijd aanbevolen voor uitnodigingen van jullie kant :)
 
Top dat jullie op dit board meelezen en reageren, verhoogd het wederzijdse begrip enorm denk ik.

Ik ben in het verleden eens bij jullie langs geweest(ook de oude gevechtleidingbunker), en ik kan het zeker aan anderen aanraden! Erg cool om het een keer te zien en een praatje te maken met de controlers

En ook als 'diamond' en 'snowman' aan de lijn gehangen bij rapcon west en delta monitor:)
 
Het is zeker goed om het verhaal eens van de andere kant te horen. Ik denk dat veel van het onbegrip voort komt uit simpelweg niet weten hoe het werkt.
Bedankt dan ook voor een kijkje in de keuken. ;)
 
Ik ben een keer bij jullie in die bunker geweest!

Echt reuze interessant!!! Echt de moeite waard. Zo zie je ook eens wat jullie doen en vooral hoe!
We hebben het gedaan via iemand van atc en nogmaals echt de moeite waard!

Het is een service aan vliegers, een naar mijn mening goede service.
Veel mensen vergeten vaak dat er bij DM ook ifr verkeer wordt afgehandeld en gaan dan direct lopen zeiken dat het allemaal zo slecht is... dit is jammer. Juist zulke mensen zou ik eens aanraden om eens te gaan kijken bij DM, daarna denk je echt wel anders. Of kijk anders eens bij je locale atc (niet op een groen veld). Kijk eens in de keuken van TWR, APR, RADAR. Die jongens doen goed werk en zonder hun kunnen we ook niet vliegen, vergeet dat niet!
 
Flight Information Service Dutch Mil

Flight Information Service Dutch Mil

Na het forum te hebben gelezen, met af en toe tenen krommende opmerkingen, wil ik mijn 2 collega´s ondersteunen.
Vwb. flight info, de naam zegt volgens mij voldoende, je kunt informatie vragen, maar we zijn soms gewoon te druk om van allerlei info de lucht in te sturen. Trouwens, daarvoor worden er volgens mij Notams uitgegeven. Ik persoonlijk heb de indruk dat deze regelmatig onvoldoende worden gelezen (aandachtspuntje vliegers:) ).
Vwb radio, voor de hele Amsterdam FIR is maar 1 freq. (132.350) beschikbaar. Om landelijke dekking te hebben maken we gebruik van meerdere steunzenders. Omdat een VFR vlieger in Noord Nederland zijn collegavlieger in Zuid Nederland niet hoort en wij dus wel, wordt er zeer regelmatig door meerdere vliegers tegelijk een oproep gedaan. Soms lijkt het wel een wedstrijd wie er het eerst aan de beurt wil zijn. Het komt regelmatig voor dat het de VFR vlieger aan R/T ervaring waardoor oproepen onnodig lang en soms onbegrijpelijk zijn voor ons. Probeer er dan maar eens uit te komen als er meerdere klanten oproepen. Als je dan op een mooie zomerse dag een uur lang alleen maar hebt zitten R/T-en wil het wel eens gebeuren dat je niet zo vriendelijk meer klinkt.
Vwb. transponder, wanneer je op een drukke dag 20 of meer 7000 codes ziet rondfladderen weet je na verloop van tijd echt niet meer wie wie is, hoe goed je je best ook doet. (aanvulling opmerking BS, per 31 maart 2008 wordt mode S transponder verplicht, met aircraft I/D of callsign in het label. Dan wordt het voor de infocontroller een stuk gemakkijker om verschillende vliegtuigen, indien nodig, voor elkaar te waarschuwen. Daarnaast zijn er meer ontwikkelingen waarover u allen tzt dmv AIC´s zult worden geinformeerd (o.a. invoering ATIS met landelijke dekking) Ik kan me vootellen dat er mensen zijn die mijn opmerkingen als negetief commentaar zien, is het niet mijn bedoeling negatief over te komen.

Tot slot, u bent van harte welkom om eens langs te komen op het AOCS voor een bezoek. Wat mij betreft ook in het weekend zodat jullie kunnen zien wat voor een hekseketel het kan zijn.

Mvg FR (dutch mil controller):airforce:
 
Dit soort reacties vergroten het begrip zeker. Ik wil zelf toch ook een positief geluid laten horen. Heb jullie één keer nodig gehad en heb toen bijzonder goede service gehad.
Al weer heel wat uurtjes geleden moest LHU zijn "grote" solo driehoek vliegen. Lelystad-Texel-Hoogeveen-Lelystad. Het was geweldig weer, zo'n mooie winterdag, lekker temperatuurtje en geen wolkje te zien. Met misschien wel een tikje te veel zelfvertrouwen, want twee weken eerder nog met instructeur gedaan, op pad in een C-152. Vlucht naar Texel was heerlijk, daar een kopje koffie gedronken en op pad naar Hoogeveen.

Heerlijk vliegen, lekker winterzonnetje in de rug, schitterend uitzicht en constant het heerlijke gevoel van ik doe dit echt helemaal alleen, zonder hulp. Maar ergens na staphorst, herkende ik opeens niet meer wat op de grond zag. De weg die moest komen, kwam maar niet en de kaart stemde niet meer echt overeen. Het weer was schitterend, ik kon mijlenver kijken en keek dus ook te ver. Ik besloot nog maar even dezelfde koers te vliegen, misschien kwam de weg toch nog wel :rolleyes: Maar de weg kwam niet, ik besloot dan maar weer koersje west te vliegen.:rolleyes: Maar ik was van niets wat ik zag nog zeker. Eens een rondje draaien en dan maar weer oost. Ik had geen idee meer van waar ik was, ik was vedwaald op weg van Lelystad naar Hoogeveen:duh:
Langzaam begon ik toch wel een beetje nerveus te worden. Wat als ik het helemaal niet vind ? Wat nu, ik kan ook niet gewoon door blijven vliegen naar het oosten, dan zit ik straks in Duitsland. Dutchmil geroepen: Dutchmill, Pappa Hotel Alpha Lima India, student pilot on solo x-country, unkwown postition. Werd gerust gesteld, kreeg een transpondercode en werd naar EHHO gelootst. :yeehaa:
Met mijn instructeur gebeld, die werd al langzaam een beetje ongerust, maar zei: "prima opgelost !" Getankt en twee kopjes koffie later weer vol goede moed op weg naar Lelystad.
Die vlucht verliep zonder problemen:biertje:
Dutchmill bedankt !
 
Zo zie je maar weer, wij (Dutch Mil controllers) zijn nooit te beroerd om te helpen, als je maar vraagt. (niet te veel en te vaak graag)
Trouwens,zou graag Dutch Mil met een (1) L geschreven zien, we zijn en blijven militairen, hebben niets met een molen te maken.....
 
Dutch Mil controllers, wat zijn de mogelijkheden tot bezoek? Kun je bij wijze van spreken gewoon even bellen en langskomen, of moet er iets anders gedaan worden?
 
Ik ken de procedure niet uit mijn hoofd, zal vandaag nog ff checken hoe e.e.a. geregeld kan (moet) worden. Kom er dus in ieder geval op terug
 
hi,

wat ik mij afvraag: het verhaal van LHU, zijn dat eigenlijk geen dingen die je vraagt aan amsterdam info? is dutchmil niet enkel om toestemming te vragen om actieve militaire zones te crossen ? of zie ik dat verkeerd ?

(vlieg in belgie, dus weet niet precies hoe het in nederland zit)

thank you,
digits
 
@ FR Dutch Mil: Ik wist niet dat dat Mil van Militair kwam, dacht van de plaatsnaam Nieuw Milligen. Er wordt ook altijd gesproken van Nieuw Milligen TMA's

@ Digits: Dat deel van Nederland is een Nieuw Milligen TMA en wordt dus gecontrolleerd door Dutch Mil.

Groet,

Leon.
 
Bezoek is zeer goed mogeljik. Kwestie van namen verzamelen, datum kiezen en dan een keer een avond langs komen. Overdag is voor de meesten doorgaans wat moeilijker, bovendien hebbn wij dan minder tijd om te begeleiden. Een groep van ongeveer 10 personen zou het mooist zijn, dan houd je het een beetje overzichtelijk en kan iedereen zijn/haar vragen kwijt. Natuurlijk kunnen we bij voldoende belangstelling meerdere sessie organiseren.

De procedure is dat wij namen moeten hebben met geboorteplaats en datum. Dat gaat langs onze sectie Inlichtingen & Veiligheid om te kijken of jullie geen boefjes zijn, en dan kom je gewoon in je autootje naar Nieuw Milligen rijden; op vertoon van een geldig legitimatiebewijs kom je dan binnen, wij wachten je op, geven een tour door de bunker en voila!

Ik stel wel voor dat we een systeem opzetten waarbij namen e.d. via de email verzameld worden. Dat lijkt me beter voor de provacy van een ieder...

Zinvol om hier een nieuwe thread voor te maken (anders gaan we zo off topic...)?
 
@ digits, misschien is een bezoekje op: www.ais-netherlands.nl de moeite van een bezoekje waard. Hierin staan alle gebieden in het Amsterdam FIR benoemd en welke instantie FIS verleent (ENR2 ATS luchtruim).
@ LHU Dutch Mil is een afgeleide van Dutch Militairy en dat komt weer gedeeltelijk van Militairy Air Traffic Control Centre. Het onderdeel ligt in de buurt van het dorpje Nieuw Milligen op de Veluwe. Over hoe ze aan de naam Nieuw milligen TMA´s komen weet ik niet exact. Moet bekennen dat ik me daar nooit erg druk over heb gemaakt. Die naam was er al toen ik begon in de verkeersleiding en heb me daar niet druk over gemaakt. De opleiding was al moeilijk genoeg;)
 
Back
Top