Hoe zit met de 767 vervanging van MP?

Afgewezen mensen onderbouwen nooit graag! Het is zo makkelijk dat gelal (gelul)
Hij weet best hoe het zit.

76... Droomlijnertjes nog steeds geen optie? Rumours gaan ook al over Vietnam... Heb ik "ergens" gelezen ;-) ....

Greetz
 
Flameout said:
Afgewezen mensen onderbouwen nooit graag! Het is zo makkelijk dat gelal (gelul)
Hij weet best hoe het zit.

76... Droomlijnertjes nog steeds geen optie? Rumours gaan ook al over Vietnam... Heb ik "ergens" gelezen ;-) ....

Greetz
Flameout....................:passed:

Vluchtdagen winter 2006/2007

Paramaribo!

Met ingang van aankomende winter zal Martinair twee maal per week naar Paramaribo vliegen.
Vanaf 29 oktober a.s. wordt Paramaribo op dinsdag in combinatie met Tobago aangevlogen en op zondag als een sec-vlucht.

Curaçao!

Deze winter heeft Martinair, naast Paramaribo, als nieuwe bestemming Curaçao opgenomen in haar programma. Met ingang van 29 oktober zal Curaçao op zondag in combinatie met Barbados worden aangevlogen. Met ingang van 13 december starten wij tevens een sec-vlucht op woensdag en wordt deze nieuwe bestemming 2 x per week aangeboden.

Mexico

Martinair voert deze winter 3 vluchten per week uit naar Cancun. Vanaf 30 oktober t/m maandag 11 december wordt de vlucht naar Cancun op maandag aangevlogen in combinatie met Punta Cana. Vanaf 18 december worden alle dagen; maandag, vrijdag en zondag, non-stop aangevlogen.

Jamaica

Montego Bay op Jamaica wordt komende winter op donderdag in combinatie met Punta Cana gevlogen.

Tobago

Op dinsdag wordt Tobago via Paramaribo uitgevoerd.

Barbados

Barbados wordt deze winter in combinatie met Curaçao op zondag aangevlogen.

Florida

Deze winter wordt Miami zes keer per week aangeboden; alle dagen met uitzondering van maandag. Orlando wordt vier keer per week aangevlogen: op maandag, donderdag, vrijdag en zaterdag.

Costa Rica

Aankomende winter wordt San José dagelijks aangevlogen. De vlucht op maandag, donderdag en vrijdag wordt gecombineerd met Orlando. De overige vluchten worden, evenals voorgaande seizoenen, in combinatie met Miami aangevlogen. De vluchten tussen Florida en San-José worden uitgevoerd door een toestel in Martinair uitvoering van Lacsa, de nationale carrier van Costa Rica.

Dominicaanse Republiek

De bestemmingen Punta Cana en Puerto Plata worden deze winter ook weer aangeboden door Martinair.
Op maandag wordt Punta Cana vanaf 18 december sec aangevlogen. Op woensdag en zaterdag voeren wij een combinatie uit met Puerto Plata. Op donderdag combineren wij Punta Cana met Montego Bay.

Cuba

Varadero wordt komend winterseizoen 2 keer per week gecombineerd met Holguin op dinsdag en donderdag. Havana wordt 2 keer per week rechtstreeks aangevlogen op zaterdag en zondag.

Sri Lanka & Malediven

Komend winterseizoen worden Colombo en Malé gecontinueerd. Op de woensdag en donderdag (deze vlucht vanaf 14 december) wordt Colombo in een sec-vlucht aangevlogen. Op vrijdag wordt Colombo gecombineerd met Malé.

Vietnam nog niet bekend, houd jullie wel op de hoogte als ik hier ben!
 
Mijn antwoord

Mijn antwoord

EHAM, weet je zeker dat MP Airbus A33O's wil hebben? Zo ja, waar heb je die bron vandaan gehaald? Volgens mij zoekt MP alsnog naar nieuwere toestel zoals Boeing 787 Dreamliner of Airbus A350-WXB's, die gebruiken veel minder kerosine dan de oudere Airbus A330! In ieder geval onderhandelt MP nog met vliegtuigfabrikanten en leasemaatschappij over de orders, wellicht is het op dit moment nog niks bekend.
 
Antwoord

Antwoord

76-er, okay. Dan zijn de Airbus 330 of Boeing 777-200ER de kandidaat om bij MP de 767's te vervangen. Gaat MP die toestellen voor een paar jaren leasen van een leasemaatschappij (SALE of ILFC) voordat die nieuwe toestellen (787 of A350) ver later in jaren 2010 tot en met 2015 de vloot versterken? Tenminste is de Airbus A330-300 iets groter dan de Airbus A330-200, tenzij MP meer passagiers per vlucht met lijndiensten naar carbische bestemmingen meenemen. De 787 komt volgens Boeing, als er geen vertragingen zijn, toch in 2008 bij de eerste klanten in de vloot. Zoals EHAM aangaf dat MP misschien toch meer Airbussen in de vloot wil hebben, om de piloten makkelijker over te kunnen stappen op diverse types zoals Airbus A320- Airbus A330. In de 3 klassen confriguatie van MP van de Airbus A330-200 kan men ongeveer 250 passagiers een zitje vinden, ten anders dan in de Airbus A330-300 toch ongeveer 290 passagiers in 3 klassen een zitje kunnen vinden. De 777-200ER in 3 klassen confriguatie kan men ongeveer 330 passagiers afhankelijk van de stoelindeling die MP misschien neemt: 3-4-3 of 3-3-3in all economy class. De 777-300ER is volgens mij misschien te groot voor MP, maar kan wel in de vloot passen, die kan op de bepaalde moment de MD-11 in de zomermaanden op pax-bestemmingen vervangen. Als MP de 777-300ER zou in haar vloot opneemt, zou dat in 3 klassenconfriguatie ongeveer 420 passagiers per vlucht de stoel kunnen bemachtigen.Dat zal niet gebeuren, denk ik. Want in een Boeing van 420 pax zie je niet altijd makkelijk vol te krijgen per vlucht...... dat is vragen om een halfvolle vliegtuig. Ik denk dat Airbussen de grootste kans maakt om de 767´s vervangen bij Martinair.
 
Berven said:
EHAM, weet je zeker dat MP Airbus A33O's wil hebben? Zo ja, waar heb je die bron vandaan gehaald?
Wow Berven, dat heb ik niet gezegd, ik citeer "MP kan een knappe switch maken als ze de 763'en gaat vervangen voor A332's.
Naar mijn idee is dit geen verkeerde keuze voor MP als men inderdaad meer in de paxen wil investeren dan de afgelopen jaren. Mee eens, de A332 is een stap groter dan de huidige 763 maar kan mijns inziens eenvoudige worden geimplementeerd in de huidige vloot en bestemmingen.
Grote halfbroer KLM/Air France heeft de maintenance voor deze machine ook op de rails dus ook daar kan handig op worden ingesprongen.
De 777 lijkt me ook een maatje te groot evenals de A350, Martinair heeft lang met zijn 76'en gedaan en staat echt niet vooraan in de rij om het nieuwste materiaal in de lucht te brengen.
Ik houd het voorlopig bij de A332, time will tell!
 
Logisch

Logisch

We weten nog niet wanneer de nieuws door MP wordt bekend gemaakt. Weliswaar weten we dat KLM en MP geen grote vloot Airbussen, maar altijd bescheiden, van 4 tot met 15 toestellen en meer niet. Wel opzichte is vreemd dat we in luchtvaartwereld in NL meeste toestellen van Boeing hebben. Dus het is verschillend hoe de maatschappijen de types vliegtuig willen implanteren in de vloot, maar als samenwerking van 2 maatschappijen in mainteance die 2 dezelfde type vliegtuig is bijkomend voordeel en wellicht kostenbesparend. Er zijn ook wel tweehands vliegtuigen die ook voor MP intressant wordt om een fors lage aankoopprijs kan aanschaffen? Die staan vaak in Mojave in V.S. of nergens op een vliegtuigsstalling waar veel toestellen door andere maatschappijen eerder is afgedankt. LTU heeft ook veel A330's in de vloot en die worden al voortgestuwd door 2 motoren van Pratt&Withney, die MP ook gebruikt op haar toestellen.
 
Waarom de 767 vevangen? Als ze economisch voldoen dan houdt je ze gewoon. Moeder KLM heeft de 747-200 ook heeeeel lang in dienst gehad omdat ze goed voldeden. Dat kan bij de MP's 767 ook het geval zijn. Ooit zullen ze vervangen worden, en als mijn 2 cents iets waard zijn wordt het hetzelfde als de KLM heeft besteld om de 767 te vervangen. De geschiedenis wijst uit dat MP altijd een paar jaar later hetzelfde krijgt als wat de KLM besteld heeft, of zelfs kisten van de KLM overneemt. Dit begon met de DC3. Uitzonderingen waren de 757's en A320's.
Het zal me niets verwonderen als de A330 opties die de KLM heeft naar MP komen, en de 767's van een grote vrachtdeur worden voorzien
 
Even een vraagje over de 767's van KLM (waarvoor ik het niet nodig vind een nieuw thread te openen)

weet iemand misschien wanneer de laaste 767 de KLM vloot verlaat? Vlieg binnenkort met KLM naar Washington en zag dat op deze route soms nog de 767 wordt ingezet ipv de A330. Zou graag nog een keer met een 767 willen vliegen
 
Last edited:
Even terug naar MP, hoor nu weer in de wandelgangen dat de pax divisie financieel behoorlijk onder de maat presteert. Men zou zelfs overwegen om van MP een full freighter maatschappij te maken omdat daar wel goede resultaten worden geboekt en voldoende ruimte voor expansie aanwezig is.
Zuiver en alleen geruchten of is er bij deze rookwolken ook een vuurtje aanwezig??
 
Passage naar TUI of Transavia.
Vracht naar KLM/AF.

Ik heb begrepen dat veel vliegers van MP de overstap nemen van passage naar de 747, met in het acherhoofd waarschijnliojk dat, als het zo mocht zijn dat KLM/AF de vracht overneemt, dat ze één op één over kunnen stappen naar KLM/AF.

Maar dan wel onderaan de lijst......
 
Irony

Irony

Maar dan wel onderaan de lijst......

I can still remember all the discussions on the Martinair VNV Forum in 2000-2001 about the former air holland pilots who joined Martinair.

BOTL (Bottom of the List) and function based on seniority is what people wanted - and that's what they got.

The precedent has been set.

One small problem - this also applies to Martinair pilots! :eek: :eek:

The irony of this is not lost on some of us.

Having been on the "receiving end" of this I can assure you it isn't a very nice position to be in. If this happens it's going to be a huge mess.
 
Back
Top