17 jarige piloot ( in opleiding ) die voor de PPL gaat!

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je even moet bijkomen na een aantal long haul vluchten 😅

Wist nog niet dat je echt al 3 maanden lang bezig bent met zo’n sim vlucht voor te bereiden. Daar zal ik zeker dus even wat rekening mee moeten gaan houden in de toekomst.

Bedankt voor het delen!
Meesten doen het een week of twee vantevoren, of zelfs minder. Ligt er helemaal aan wat er op het programma staat en hoe ervaren je bent. Maanden besteden aan een simcheck is wat overdreven, ook al spreid je het uit. Doe liever iets anders met m'n tijd :)
 
Meesten doen het een week of twee vantevoren, of zelfs minder. Ligt er helemaal aan wat er op het programma staat en hoe ervaren je bent. Maanden besteden aan een simcheck is wat overdreven, ook al spreid je het uit. Doe liever iets anders met m'n tijd :)
Ah oké, gelukkig maar dan. Zou ik mogen vragen op welk toestel u vliegt?
 
Het is niet dat ik maanden nachten lang aan het studeren ben.
Wel dat ik zo’n drie maanden van tevoren aan een mentaal lijstje begin wat ik door moet nemen.
Een beetje het fuik- idee, drie maanden van te voren wat algemeen beginnen en tot een dag of drie van te voren heel specifiek leren.
Dit is waar het systeem van US beetje verschilt van EU.
Als je hier voor een airline proficiency check zakt blijft dat voor de rest van je carriĂšre op je record staan.
Het kan het verschil uitmaken of je wel of niet bij een volgende werkgever wordt aangenomen.
Met de nadruk op “kan”. Hoeft niet, kan verschil uitmaken.
Het is ieder jaar een jeopardy- event zoals dat heet.
Bovendien is er een breed spectrum aan mensen die zich daar nooit zorgen over maken tot mensen die hun hele carriĂšre last hebben van examen vrees.
Ik kan je wel vertellen dat als ik een examen locatie binnenloop ik ter plekke de helft vergeet en instant twee keer zo dom.
Maar goed, dat hoef ik verder niet te verdedigen.
C’est la vie.
 
Beste forum leden,
Ik was even de KLM FA toelatingseisen aan het bekijken en stuitte ik op het volgende. "Daarnaast moet er nog een aanvullende natuurkunde cursus worden behaald bij het Boswell of Wismon Instituut."

Echter toen ik op de websites van de scholen keek stond er dat het je eigenlijk opnieuw door de bovenbouw stof neemt.
Dat begrijp ik niet echt.. Ik leg toch al het staatsexamen af voor Natuurkunde? Waarom moet ik dan opnieuw les volgen om precies het zelfde examen af te nemen..? Heb ik iets verkeerd gelezen of begrepen of weet iemand hier de reden voor? Heel erg bedankt 😁
 
Vandaag de eerste solo navigatievlucht gedaan. Ik had alles goed voorbereid en gebruikgemaakt van de tips (zoals via Google Maps de route bekijken en de omgeving verkennen).

Het heeft me veel zelfvertrouwen gegeven. Helaas schakelde SkyDemon zichzelf uit na het circuitrondje met de instructeur voor de solo vlucht, dus ik heb mijn route niet vast kunnen leggen.

Gisteravond heb ik ook het KLM Blue Delft House-evenement mogen bijwonen. Flink genetwerkt en op de foto gegaan met de CEO & de directeur van KLM Nederland. Enorm leuke ervaring.
 
Al langere tijd niet meer gevlogen. Bijna een maand nu.

De weersomstandigheden werken me erg tegen op dit moment en het is erg lastig om mijn solo vlucht in te plannen.

Is het ĂŒberhaupt nog verstandig om een solo te gaan doen na Ă©Ă©n maand lang niet vliegen? Een normale les inplannen schijnt ook lastig te zijn aangezien het ‘rooster’ al vol zit voor komende 6 weken..

Heeft iemand tips hoe ik het beste kan omgaan met langere tijden niet vliegen?
 
Ik zou zeker op dit moment niet aanraden om solo te vliegen.
Beetje apart dat je instructeurs(?) geen ruimte voor je kunnen maken om 30-40 minuten circuits met je te vliegen.
 
Ik zou zeker op dit moment niet aanraden om solo te vliegen.
Beetje apart dat je instructeurs(?) geen ruimte voor je kunnen maken om 30-40 minuten circuits met je te vliegen.
Oké, dan ga ik eerst om een opvris vlucht vragen.. Het is een vliegschool, dus ze plannen de agenda altijd volledig vol. In dit soort gevallen is dat enorm irritant aangezien ik dan nog langer op de grond zit.


Heeft u hier vaak last van gehad in uw carriĂšre?
 
Leerlingen vliegen standaard Ă©Ă©n of twee keer per week. Als je echter slecht weer treft wil je zo kort mogelijk daarna een herkansing. De laatste weken hebben we voornamelijk regen gehad en dan ontstaat er een stuwmeer van nog uit te voeren lessen. Zes weken is wel erg veel, tenzij er instructeurs zijn die hun vakantie buiten het zomerseizoen gepland hebben en nu dus weg zijn. Maar in dit soort periodes moet je je agenda aanpassen aan wat de school goed uitkomt.

Intussen kun je studeren op de theorie en misschien wat procedures oefenen in een flight simulator op de computer. Dat vliegt compleet anders, maar je repeteert de procedures dan wel. Het vingertoppengevoel krijg je alleen in een echt vliegtuig.
 
Normaal is de agenda voor de komende 4 weken al volgeboekt. En nu dus 6 weken door de weersomstandigheden.

Ik heb de vliegsimulators geprobeerd op mijn computer maar het werkte bij mij voor geen meter. Heb meerdere uren trouble shooting gedaan maar kreeg het nooit echt smooth aan de gang.

Ik zal wat theorie gaan leren en wat chair flying doen. Dan blijf ik op die manier de procedures oefenen.

Bedankt voor de reactie.
 
Ik zou aanraden om te blijven lezen, leren, oefenen met overland vluchten plannen.
Neem de wind van vandaag maar verhoog het zicht en de wolkenbasis.
Back in the day
nam het mij 8-9 maanden om mijn PPL te halen. In het voorjaar begonnen.
Ik heb in Florida bijna altijd alleen met full time leerlingen gewerkt. Op niet vlieg dagen werk je vooruit met de theorie lessen .
Vergeet YouTube niet, staat voor 90% onzin op om je tijd te verdrijven maar als het algoritme een beetje aan je gewend is zijn er heel veel goede vlieg video’s.
Ook goed om je Engels te oefenen.
 
Geweldig dat de vliegopleiding zo intrek is, maar toch een behoorlijke beperking van de opleiding. Gelden deze wachttijden ook als je na je opleiding eens iets wilt huren? Kijk dan alvast om je heen naar een leuke vliegclub (bijvoorbeeld Vliegclub Teuge!) Anders is de lol er snel af....
 
Geweldig dat de vliegopleiding zo intrek is, maar toch een behoorlijke beperking van de opleiding. Gelden deze wachttijden ook als je na je opleiding eens iets wilt huren? Kijk dan alvast om je heen naar een leuke vliegclub (bijvoorbeeld Vliegclub Teuge!) Anders is de lol er snel af....

Als je vanuit Eindhoven zonder rijbewijs voor iedere vlucht eerst met het OV naar Teuge moet is de lol er ook snel af denk ik.

Maar vlieglessen plan je als ze het druk hebben gewoon weken vooruit in en dat kan met huren ook. Ik heb zelf de luxe van een participatie met goede beschikbaarheid, maar ik denk dat je ook bij een vliegclub met een paar honderd leden vooruit moet plannen om te kunnen vliegen.
 
Geweldig dat de vliegopleiding zo intrek is, maar toch een behoorlijke beperking van de opleiding. Gelden deze wachttijden ook als je na je opleiding eens iets wilt huren? Kijk dan alvast om je heen naar een leuke vliegclub (bijvoorbeeld Vliegclub Teuge!) Anders is de lol er snel af....
Ik denk dat er puur een instructeur tekort is, dus huren zou geen probleem moeten vormen.

Ik heb vandaag gebeld of er toevallig nog iets voor vandaag beschikbaar is. ( Je weet nooit of er last minute toch nog een aantal plekken vrijkomen. )

Dus nog even hopen dat het goed weer is vanmiddag.đŸ€ž
 
Volhouden. Komt goed. Ik heb in het natte/koude seizoen ook wel eens een maand niet kunnen vliegen door samenlopen van omstandigheden. Toch in 10/11 maanden PPL.

Gewoon volop blijven plannen en de uitgevallen lessen gebruiken voor theorie.

Oefen de checklists op een grote cockpit foto. Oefen de RT. Dat soort dingen bijhouden.

Voor wat betreft solo: je zal in deze situatie niet solo gaan zonder eerst een rondje met de instructeur. Als je tijdens dat rondje je ritme weer te pakken hebt, en de instructeur ziet dat je het kan, dan kan je het. Punt.

Is niet iets waar je jezelf druk over hoeft te maken, tenzij het voor jouzelf echt te wankel voelt natuurlijk. Dan moet je dat bespreken. Voor de rest... Laat het maar gebeuren zoals het komt.

In het algemeen zullen ze dat natuurlijk na een maand niet vliegen, niet zomaar direct doen. Dat je dan eerst wat anders gaat doen is geen verloren les ofzo; dan kunnen ze (tenzij je echt een terugval hebt natuurlijk) gewoon iets naar voren halen wat anders nĂĄ je eerste solo gedaan zou worden, zoals navigatie, basic instrument, enz.

En zelfs ĂĄls je een terugval hebt, kom je van zo'n extra les sterker terug.
 
Ben een flink tijdje wat meer inactief geweest.

Ik heb een vrij zware les gehad in December.

Ik had eventjes de tijd nodig om te reflecteren. Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik even alles op pauze moest zetten om mijzelf eventjes goed in de spiegel aan te kijken. Ik heb een aantal nachten erg slecht geslapen door deze les. Zoveel foutjes gemaakt.

Gelukkig niks ernstig uiteraard, maar dit was wel de eerste keer dat ik mijzelf echt tegen kwam. Het heeft me flink laten twijfelen aan mijzelf en echt mijn zelfvertrouwen beschadigd.

Na veel reflecteren en meer trainen heb ik een weekje terug weer een les genomen.

De feedback van die les was dat ik dominanter moest worden in de cockpit. Als ik het ergens niet mee eens was, moet ik het zeggen.

En dat heb ik ook gedaan laatste les. We zouden een voorzorg landing techniek oefenen, maar de instructeur wilde dit doen in een wolk.

Onze kunstmatige horizon was defect. Ik heb toen ook meteen gezegd dat ik me daar niet comfortabel bij voelde en iets onder de wolk wilde zakken zodat ik toch nog iets kon zien om enige oriëntatie te kunnen behouden.

De instructeur ging akkoord.

Deze les ging verder perfect. Ik heb de les zelf voorbereid en heb het ook goed uitgevoerd. Dit heeft mijn zelfvertrouwen toch weer een flinke boost gegeven.

Ik heb in principe bijna alle lesstof gedaan. Alleen nog de solo navigatie vluchten..
 
Om te leren vliegen moet je een heleboel leren
ook een aantal zaken die niet direct ‘tastbaar’ of ‘meetbaar’ zijn.
Dit zijn zaken zoals “vliegerschap” en “situational awareness”.
Deze twee overlappen een beetje.
Wie ben ik, wat kan ik, waar ben ik nu mee bezig en waar ben ik comfortabel mee.
Zonder te weten wat er aan de hand was durf ik te zeggen dat je een hele waardevolle les hebt gehad.
 
Last edited:
Zonder te weten wat er aan de hand was durf ik te zeggen dat je een hele waardevolle les hebt gehad.
Een extreem waardevolle les.

Het is inderdaad lastig om daarin je ontwikkeling in te meten tot je wat meer gaat uitzoomen. Op korte termijn is het heel lastig om je ontwikkeling hierin te meten. De langere termijn kan ik zelf wel flinke progressie in terug zien.

Het is een beetje vergelijkbaar met de sportschool. Op korte termijn zie je weinig verschil in je spieren, maar als je iets verder terug gaat kijken dan zie je het wel.

Alleen vind ik het lastig om zo af en toe zo uit te zoomen.

Bedankt voor dit realisatie momentje.
 
Ik moet zeggen dat ik als leerling en ook als frisse PPL een hele krappe ‘view’ had.
Reageren ipv anticiperen en ook vaak niet begrijpen hoe je nu ineens voor dat probleem stond.
Terwijl je eigenlijk al een langere tijd die richting op ging maar nooit herkend.
Normaal proces maar je moet wel begrijpen dat je als nieuwe brevet houder niet alles ineens alleen moet doen.
Daar heb je simpelweg de kennis en ervaring nog niet voor. Dit geldt trouwens voor ieder brevet, ook de meer geavanceerde.
Vorige week in Luik nog dusdanig een approach en go around verkloot dat er een rapportje nodig was. Even de harde realiteit dat je wederom niet zo goed was als je dacht dat je was.
C’est la Vie d’une Aviateur
..
 
Back
Top