Geef je pilotenleven een cijfer

Geef je pilotenleven een cijfer

  • Was ik maar wat anders gaan doen!

    Votes: 11 9.2%
  • 2

    Votes: 1 0.8%
  • 3

    Votes: 5 4.2%
  • 4

    Votes: 4 3.3%
  • 5

    Votes: 6 5.0%
  • 6

    Votes: 7 5.8%
  • 7

    Votes: 16 13.3%
  • 8

    Votes: 31 25.8%
  • 9

    Votes: 13 10.8%
  • Leukste baan op aarde, zou niet anders willen!

    Votes: 26 21.7%

  • Total voters
    120
Simpel, zet het verhaal van Metrodriver naast dat van Nosig en het is duidelijk dat het wel alle kanten opkan. Toch wel opletten met dat verhaal van het "spiegeltje". Trouwens, ik kan tientallen redenen aanhalen waarom mensen jaloers op me kunnen zijn. Ik kan er ook tientallen aanhalen waarom ze dat net niet moeten zijn.

Ik heb een tijdje bij mijn schoonouders gewoond, na de eerste week kon ik mijn "droomjob" al houden vanwege het 24 op 24 werkritme en onmenselijk slaappatroon. Als ik ga sport zijn er periodes dat mijn lichaam resoluut elke inspanning weigert (10' trager dan normaal trainingstempo op 10km, hartslag die niet wil stijgen, allemaal tekenen van extreme vermoeidheid), de voeding die we tijdens duties binnen krijgen is erbarmelijk (spijsvertering is dan ook het eerste waar ik vermoeidheid aan merk), de werkomgeving verrevan gezond (jij neemt de stick vast en zit op dezelfde stoel als waar net de ingenieurs mee gewerkt hebben... en proper zien die er niet echt uit...), ... je levensverwachting mag je dus wel een beetje bijstellen, daar ben ik zeker van. Je mag me dan nog een spiegel aanbieden, dat je job een stuk van je leven afneemt kan je niet zomaar verantwoorden (en dat geldt voor elke job.

Langs de andere zijde, ik heb wel een lekkere mixed grill in Istanbul gegeten dit weekend. Al was een lekker glaasje wijn nergens te vinden. Eerder die week was dat in Tallinn en Moskou. Los van de lokale temperaturen (nog niet echt terrasjesweer) is dat wel een leuke bezigheid.

Trouwens, een vraagje voor de mensen die in de buurt ervan vliegen. Die radioactieve wolk, waar zit die ergens, en als dat binnen ons "vliegterritorium" is, wordt daar rekening mee gehouden?
 
Een spiegel, waar zal ik beginnen?

Als ik in '97 iets meer geluk had gehad met weer en beschikbaarheid van vliegtuigen en examinatoren dan had ik mijn brevet 2 weken eerder op zak gehad en een sollicitatie kunnen beginnen bij de grote blauwe, zoals mijn klasgenoten die daar nu allemaal zitten. Ik kreeg een brief een dag nadat de niet-zo-goede winstcijfers bekend werden met de mededeling dat er geen nieuwe sollicitaierondes zouden komen. En het maakte toen niet uit welke vliegschool je gedaan had. Was ik daar aangenomen, dan had mijn poll nummer waarschijnlijk ook boven de 7 gezeten. Het leven bij de blauwe is een heeeeeel stuk beter dan bij de meeste andere bedrijven, ook financieel. Ga eens een van de voormalige Northwest (nu Delta) vliegers vragen wat er met hun salaris, pensioen en werkschema's gebeurd is. En dan hebben we het nog over een goed bedrijf. Of ga eens bij je collega's van Southern Air langs. Veel voormalige collega's van me zitten daar: op papier 20 dagen van huis, echter je weet nooit wanneer je thuis komt, vaak houden ze je een dag of wat langer weg, $3600 per maand voor f/o's eerste jaar, extreem lange duty days (op de -200 is er geen limitatie omdat er een f/e in de cockpit zit), onderhoud dat net genoeg is en dan kan ik wel doorgaan. Iedereen klaagt, iedereen wil weg, maar waar naar toe? En het kan nog echt veel slechter.

Q-nimbus: Wat de spiegel betreft: misschien moet je daar eens in gaan kijken en je realiseren hoe verrekte goed je het wel hebt en echt bij de elite top van de luchtvaart zit. Realiseer je dan op hetzelfde moment dat 99% van de vliegers die je in de lucht of op de grond tegenkomt het met minder geld en meer bullsh!t moeten doen.
 
Ben in principe superhappy met mn job (behalve het punt salaris dankzij gedwongen 80%, maar rondkomen gaat nog steeds prima dankzij medewerking van de mensjes van de bank)
Diensplanning elke maand dichtbij perfect; elk jaar kan ik 11 maanden op vakantie; reisvoorwaarden zijn absolute prima; collega's (met de normale uitzondering hier en daar) bevallen meer dan goed; leuke ops, leuke kist....

Vraag is alleen voor hoe lang nog....En daar zit t m nou net in. Na 3,5 jaar verwacht je enigszins 'safe' te zitten, feit is dat je, in het ergste geval, over een jaar of 2/3 als je vloot eruit gekickt wordt, met een hoogstwaarschijnlijk waardeloze typerating staat. Dan zijn een paar duizend uur jet ervaring op een medium kist leuk en aardig, maar met de markt van tegenwoordig ook meteen compleet nutteloos aangezien niemand dat ding meer vliegt.

Dat je eigen bedrijf dingen nog steeds als twee verschillende bvtjes ziet als het uitkomt, en je de situatie krijgt dat bij het ene deel mensen gezocht worden, en bij het andere deel mensen gedwongen op deeltijd worden gezet/voor hun baan moeten vrezen (lijkt mij een simpele oplossing voor die twee problemen) is superfrustrerend.

Aan de andere kant; als je lekker met de dag leeft en 0,0 toekomstplannen maakt is het allemaal wel schitterend...
 
Ik geef het een 5.5 Het vliegen een 7.5 maar al het gezeur erom heen maakt me gek. Nu 6 jaar een salarisverlaging gekregen van 20% netto! Slikken of stikken. Het is hard werken, 450 sectoren per jaar en bijna 900 uur per jaar! Al het romantische is weg, net zoals het respect waarmee men met je omgaat! Misschien ligt dit aan het low cost leven……..

Geld is ok, echter geen pension!
 
Ik weet dat er ook werkgevers zijn waar je dat soort "perks" niet hebt en een enkele waar je zelf voor je koffie moet betalen. En ook ik moet af en toe, helaas vaker dan ik zou willen, mijn wekker om 04:00 uur zetten. Maar in tegenstelling tot alle vroege ploegendiensten op de grond, kom ik nu meestal daarna naar beneden met de chocolade croissantjes, de stukjes gesneden meloen, het verse stokbrood, een vers sapje en pas gezette koffie en thee al klaar gezet. En daarna een verwarmd busje pal voor de deur die me pal voor de kist afzet (goed, soms een stukje door de terminal wandelen). Daarna even wat knopjes indrukken, wat papiertjes doorbladeren die iemand al voor me heeft geprint en geniet en een half uur later hang ik weer achterover naar de zonsopgang te kijken met een gratis bak thee en een gratis jodekoek in m'n absoluut niet met eelt bedekte handen. En het geld dat ik daarvoor krijg, ik voel me bijna schuldig. Die schuld merk ik echt niets meer van. En een leven zonder onregelmatigheid, zou ik echt doodvermoeid van raken.

Serieus, ik kan echt niets mooiers, leukers en beters bedenken. Die spiegel is belangrijk inderdaad.

Nosig, mooi verhaal. Hier hoeven we gelukkig ook niet voor onze "brandstoffen" te betalen, alleen is de koffie niet best. De jodenkoek is hier een simit en de wekker om 04:00 nog een luxe (02:00 geen uitzondering). Fruit is er ook en het verwarmde busje is hier een gekoeld busje dat me voor mijn deur ophaalt en daar na de vlucht weer afzet. De knopjes en papieren zullen wel ongeveer dezelfde zijn. :)

Helaas merk ik mijn schuld nog wel, hoewel mijn salaris zeker niet slecht is. Al met al geef ik het een 8.
 
Een dikke 9.

2 jaar regional gevlogen, 3.5 jaar low cost, en nu longhaul bij, wat op PPJN heet, een "legacy".

Ja het is hier ook druk, en ja er wordt ook geklaagd over fatigue, maar al met al doe ik liever af en toe een augment vlucht of een nachttrip dan 4 sectoren.

Bij de oranje low cost was het 4 sectoren, van soms net iets meer dan een uur per sector. Doe dat 3 dagen op een rij en je vliegt misschien 15 uur. Volgende week naar een tropisch eiland, 6.5 uur heen, 48 uur vrij, 6.5 uur terug, bijna even productief maar qua lifestyle echt stukken beter.

Salaris is dan wel niet zo goed als bij de oranje lowcost, maar aan de andere kant heb ik geen woonkosten, geen kosten aan m'n woon/werkverkeer en een redelijk goede pensioenvoorziening, mits ik blijf hangen, dus netto nog steeds meer te besteden.

Dubai is niet voor iedereen, en ja het is een land met regels en ja het is in de zomer heet. Aan de andere kant, het is in Europa op de meeste plekken 9 maanden van het jaar te fris om lekker buiten te zitten en binnen de grenzen die hier gesteld worden kan je een doodnormaal leven lijden.

Mij hoor je niet klagen...
 
Was eerst een 3 maar nu een dikke 10! haha.., just happy to be in training for the 747-400, en de nieuwe 747-8!!!! Zat net vandaag in de sim even voor de 800... UNBELIEVABLE!!!
 
Was eerst een 3 maar nu een dikke 10! haha.., just happy to be in training for the 747-400, en de nieuwe 747-8!!!! Zat net vandaag in de sim even voor de 800... UNBELIEVABLE!!!

Een nieuw vliegtuigtype vliegen is 2 maanden UNBELIEVABLE en dan.....? Weer terug naar een 3 tot aan het pensioen?
 
Aangezien de 747 niet bij zijn huidige TR's staat wellicht een nieuwe werkgever ergo nieuwe (betere) arbeidsvoorwaarden ergo de komende tijd een 10?
 
Zou kunnen maar blijkt niet uit zn post.

Als dat wel zo is,dan nog blijft mijn post overeind. Ook bij een nieuwe werkgever mag ik hopen dat er meer is dan het type alleen dat het nu een 10 maakt.

Oh ja, als de 747 al bij z'n ratings stond dan hoefde hij daar nu geen typerating voor te doen. Logisch! :)
 
Mooi man! 747 Blijft toch de koning van de lucht! De nieuwste helemaal! Ga maar bij de andere spotters staan later dit jaar als ik haar naar Amsterdam vlieg, kun je het zelf zien ;)
 
Dat beantwoord niet de vraag of het cijfer van een 3 naar een tien is gegaan alleen vanwege het type want dat zou niet zo mooi zijn nl.
 
Oh ok.., ben gewoon erg happy om weer aan het werk te zijn bij een erg goede maatschappij hier, na meer dan 2 jaar misery. Unemployed, maatschappijen die me bedonderden, of het vliegtuig dat ik vloog verkoopten, test flights op DC-10's die bijna uit elkaar vielen etc etc. In die periode dus het cijfer 3! Nu begint hopelijk een goede periode, en so far erg onder de indruk van deze maatschappij. Het is de world leader in 747 vracht transport, en nu doen we ook passagiers. 15 flight attendents per vlucht, ze moeten allemaal in Houston,Texas wonen, en ik ontmoette gisteren de new hire classes. Vandaar dat ik zo enthousiast was en die 10!
 
Dussss....747 vliegen en lekkere wijven. Verschil tussen 10 en weinig. Snap nu waarom ik mijn p-leven niet hoger rate, 'k heb geen van beiden. Je mag overigens wel een punt aftrekken voor het feit dat je dat bullshit land woont: Hi I'm Linda, I'll be your waitress for tonight. Oohh, You guys got an accent, where you from, Holland, O MY GOD, that's so cool, my grandparents are from Lithoania. Let me know If there's anything I can do for you guy's, alright......arghhh
 
Q-nimbus: Wat de spiegel betreft: misschien moet je daar eens in gaan kijken en je realiseren hoe verrekte goed je het wel hebt en echt bij de elite top van de luchtvaart zit. Realiseer je dan op hetzelfde moment dat 99% van de vliegers die je in de lucht of op de grond tegenkomt het met minder geld en meer bullsh!t moeten doen.

Beste Metrodriver,

Ik realiseer me heel goed hoe verrekte goed ik het heb, en hoe slecht sommige anderen het hebben. Mijn punt is dat veel mensen die het toch behoorlijk goed hebben tóch wat te klagen hebben. Dit gebeurd bij alle airlines, zelfs KLM. Sommigen zien alleen de slechte punten, terwijl ze het ontzettend goed hebben.

Tevens durf ik te stellen dat 90% van de mensen hier op het board het veel beter hebben dan 'de normale man'. Je hoort veel mensen bij de Low Cost Carriers klagen, terwijl de condities toch echt niet zo slecht zijn. Door te weinig zelfreflectie, ervaring en vergelijkingsmateriaal willen mensen dat nog wel ees uit het oog verliezen.

Want DAT is waar ik me aan stoor: mensen die klagen terwijl ze het eigenlijk best goed hebben. En trust me, ik heb alle sympathie voor de mensen die echt onderaan de ladder staan en genaaid worden waar ze bij staan, en daadwerkelijk recht van spreken hebben.

Met vriendelijke groet,

Q.
 
Back
Top