Geef je pilotenleven een cijfer

Geef je pilotenleven een cijfer

  • Was ik maar wat anders gaan doen!

    Votes: 11 9.2%
  • 2

    Votes: 1 0.8%
  • 3

    Votes: 5 4.2%
  • 4

    Votes: 4 3.3%
  • 5

    Votes: 6 5.0%
  • 6

    Votes: 7 5.8%
  • 7

    Votes: 16 13.3%
  • 8

    Votes: 31 25.8%
  • 9

    Votes: 13 10.8%
  • Leukste baan op aarde, zou niet anders willen!

    Votes: 26 21.7%

  • Total voters
    120
Hier heb ik ook wel een mening over Hector. Ik denk dat iedere vrouw het begrijpt als je 'een keertje' er niet bent, met de verjaardag van je zoon, dochter, oma, whatever. Echter, als je er voor de 5e keer op rij NIET bent, omdat je toch nog even die vlucht moest doen, of omdat die klere dispatcher zijn passagiers niet op tijd bij de gate kon krijgen, of omdat je simulator ECHT niet op een andere dag kon worden ingepland... Dan wordt zelfs de meest geduldige vrouw een beetje kribbig. EN TERECHT. Verder eens met eerder genoemde argumenten.

Goed gesproken! Heel herkenbaar.

Het lijkt erop dat het geluk nu weer een klein beetje aan onze kant is (voor zolang het duurt). Binnen mijn maatschappij hebben we een redelijk grote uitstroom nu met name vanwege de sociale factoren. Bijna niet thuis en erg lastig om een beetje stabiel leven te hebben. Sommige mensen verkassen naar een andere maatschappij en andere mensen geven er compleet de brui aan (gaan met vroeg pensioen)....

Maar ja ... toch vind ik het nog wel heel erg leuk om te doen.... iedereen is anders ...
 
Shitty pay, geen sociaal leven meer, weinig perspectief in de sector. Bij bezuigingen, rarara wie is is het eerste slachtoffer dat mag inleveren??

Daar kan ik inkomen. In het volgende niet:

Q nimbus
Telkens als ik denk, laat ik dan maar bij een andere maatschappij solliciteren, stoot ik telkens op: "je moet duits kennen", "sorry je moet die bepaalde type hebben"," sorry u bent niet de geschikte kandidaat want u heeft gefaald op onze psycho testen. Moet ik nog doorgaan.? En dat terwijl bijna ieder ander een normaal, sociaal en rijkelijk leven heeft. Toch nog een 3 gegeven voor het vliegen ansich, maar het leven daarond 'zuigt'.

Ik quote jou nu even, maar dit is niet specifiek voor jou bedoeld maar voor de honderden anderen die ik altijd dezelfde excuses hoor gebruiken.

Als je te lui bent om Duits te leren (hoe moeilijk is dat nou voor een Nederlander) en je goed voor te bereiden op de testen (ja, ik ben ervan overtuigd vrijwel IEDEREEN die testen kan halen mits je goed voorbereid bent), dan moet je ook niet klagen.

Je hebt klagers die er wat aan doen en klagers die bij de pakken neer gaan zitten. Ook ik heb weleens wat te klagen, maar als iets mij niet bevalt (met vliegen of daar buiten), dan doe ik daar wat aan.

Ja, ik heb makkelijk praten. Maar hebben jullie enig idee hoeveel buitenlanders er bij KLM vliegen die Nederlands hebben moeten leren, om maar wat te noemen? Tientallen, zo niet honderden. Wellicht iets om in je achterhoofd te houden.

Goede banen komen niet aangewaaid; daar moet je je best voor doen.

Succes met alles.

Q-nimbus
 
Last edited:
Ik kan me vergissen, maar ik geloof niet dat jullie bij de KLM AIRPORT standby's hebben...

Nou vooruit, maar ook bij KLM zit je weleens met kerst in Teheran, of hang je op januari boven de plas. Ik doelde op dit soort dingen in z'n algemeenheid. Cabine heeft het overigens wel.
 
Daar kan ik inkomen. In het volgende niet:



Ik quote jou nu even, maar dit is niet specifiek voor jou bedoelt maar voor de honderden anderen die ik altijd dezelfde excuses hoor gebruiken.

Als je te lui bent om Duits te leren (hoe moeilijk is dat nou voor een Nederlander) en je goed voor te bereiden op de testen (ja, ik ben ervan overtuigd vrijwel IEDEREEN die testen kan halen mits je goed voorbereid bent), dan moet je ook niet klagen.

dassault

locatie: België

Hoe moeilijk is het voor een Nederlander om Nederlands te lezen?

Voor mij: Nadat ik een mooie CAO had getekend een paar jaar geleden werd het een acht, daarvoor een zeven.
 
Last edited:
digits

locatie: België

Hoe moeilijk is het voor een Nederlander om Nederlands te lezen?

Bedankt voor je opmerking, feitelijk sluit dit echter niet uit at digits een alsnog een Nederlander is, als we toch over kleinigheden gaan vallen. :kiss:

Zullen we de futiliteiten over locaties en airport standby's achterwege laten? Liever heb ik dat jullie met argumenten komen.
 
Ik geef liever 2 cijfertjes.

Het werk op zich een volle 8, niets zo leuk als te mogen werken onder het categorietje "small boys with big toys" (10-2 wegens de groeiende aandacht van big brother op je activiteiten)

Hoe het werk ingepast wordt in de hedendaagse economie een schamele 3. Ik dacht toen ik begon "vluchtje gedaan, gsm af, hupie naar huis!", maar de vermoeidheid, de absurd onregelmatige werkuren die je werkschema doorkruisen, de continue veranderingen in je planning jaag je niet weg met een gsm die je afzet. Familie en vrienden zijn ook slachtoffer, zeker in je "grumpy hours". Het is een heel aparte en veeleisende levensstijl, vaak een pure aanslag op je gezondheid. Voeg daarbovenop een bitter sausje van crisisgevoeligheid en onzekerheid....

Het gemiddelde zou dus een 5,5 (nipt over de lijn) moeten zijn, maar gemiddeldes.... De gemiddelde mens heeft ook één kloot en één tiet... snap je?
 
Ik heb aan alle klagers de volgende tip (mensen die echt genaaid worden daar gelaten): ga eens een maandje mee lopen in ploegendienst met het grondpersoneel van de maatschappij waar je werkt. Werkt erg verhelderend; in veruit de meeste gevallen hebben zij het vele malen zwaarder dan wij.
 
Ik heb aan alle klagers de volgende tip (mensen die echt genaaid worden daar gelaten): ga eens een maandje mee lopen in ploegendienst met het grondpersoneel van de maatschappij waar je werkt. Werkt erg verhelderend; in veruit de meeste gevallen hebben zij het vele malen zwaarder dan wij.

sorry hoor... maar dat slaat natuurlijk als een l*l op een drumstel. Alhoewel, ik heb ook in de VOTs gezeten, in de bagagekelder gewerkt en de troep (en believe me, je komt de goorste dingen tegen) van passagiers in de cabine opgeruimd dus ik snap je punt.

Maar de reden dat het appels met peren vergelijken is, is dat zij niet 130.000 eetjes in het rood staan wat hun stukken flexibeler maakt in het vinden van een andere baan.
 
@ Dassault: ik ben het helemaal met je eens. Wat de talen betreft, moet je nu echt Duits, Frans, Spaans, Turks, Italiaans, Pools, Portugees, Grieks, Deens, Noorsen Zweeds kennen om een sollicitatie voor een baan buiten NL te Krijgen? Ja, maar zo zou het niet moeten zijn. Je kunt tenslotte niet alle talen leren. Ik denk dat het een voorwaarde zou moeten zijn dat je een taal leert NADAT je een baan hebt aangeboden gekregen.

Ook ik ben het zat dat je alleen met een bepaalde type rating in aanmerking kunt komen. Nadat je aangenomen bent moet je immers toch weer de hele cursus door.
Je moet een 737 type hebben om een 747 baan te krijgen ?????? Mijn ervaring op de DC10 (ietsje kleiner dan de 747, maar 3 x groter dan een 737): tig keer de oceaan over, 5 continenten gezien met allemaal hun eigen karakteristieken. Alles onder de hier-zijn-de-sleutels-en-geld-en-zie-maar-hoe-je-terug-komt manier van opereren. Heel wat anders dan de 737 vent die rondjes rond de kerk heeft gevlogen onder constante radar controle en overzicht van het bedrijf. Wie zou je nu voor de 747 willen hebben? Geen van beiden heeft de type!

Ik heb nog steeds geen baan, twee zijn er voor mijn neus voorbij gegaan vanwege mijn NL paspoort. Bij 1 bedrijf kreeg ik een baan als direct-entry captain aangeboden totdat mijn paspoort boven tafel kwam. Dat bedrijf is nu precies een voorbeeld van hoe beroerd het is in de luchtvaart. Bruto Salaris als f/o is $3000 / maand (=36000/jaar!), elk jaar daarna $120 er bovenop. Captains beginnen bij $5400/ maand. Health insurance voor een gezin: $700.-/ maand. Salaris begint na het afronden van de line training, daarvoor krijg je $250 per week trainingsgeld. De eigenaar is multi-miljoenair en koopt elk vliegtuig in cash. Er is echter geen geld om de crews een beetje meer leefwaardig salaris te geven. Vreemde is dat flight department managemers zelfs trots zijn op de eigenaar, en aangeven dat de salarissen inderdaad wel wat laag zijn, maar ze staan niet echt te springen om dit te veranderen. Ondertussen klagen ze wel dat ze geen geschikte candidaten kunnen vinden (en hebben voor de upgrade). Mijn interviewgroep bestond ook uit allemaal personen die vanuit de regionale luchtvaart kwamen (CRJ vliegers).
Waarom zou ik deze baan aangenomen hebben? Om a/ current te worden -maakt zoeken naar werk makkelijker (wat de reden is voor de meeste vliegers daar). b/ om een salaris te hebben dat het hopelijk mogelijk zou maken om ons huis te behouden en eten op tafel.
Ik zou echter wel met de staart tussen mijn benen gevolgd door 10 andere bemanningsleden door een terminal rennen.

Om dit in perspectief te zetten: een nicht werkt voor een groot kledingconcern als verkoopster van vrouwenondergoed. 25 jaar oud, high school diploma (geen college), geen verantwoordelijkheid, geen medicals, geen check rides en al het andere dat we moeten doen. Ze verdient $5000 per maand. Geld dat allemaal opgaat aan kleren kopen en uit eten gaan, er zit geen cent in een bankrekening (= geen verantwoordelijkheid). Voor datzelfde geld had ik met 370 pax, 10 flight attendants en 2 andere cockpit crew de wereld over mogen gaan inclusief oorlogs en ramp gebieden (o.a. Japanse straling).
 
Last edited:
Q-nim, snap je redenatie niet helemaal. Wat je zegt is: Als je je baan als piloot geen 10 geeft ben je een klager en als je klaagt ligt het aan jezelf. Is makkelijk. Zo kan je werkelijk alles recht praten wat krom is.
 
Q-nim, snap je redenatie niet helemaal. Wat je zegt is: Als je je baan als piloot geen 10 geeft ben je een klager en als je klaagt ligt het aan jezelf. Is makkelijk. Zo kan je werkelijk alles recht praten wat krom is.

Tsja, leukste baan op aarde zou zeggen dat er geen leukere baan is. Wat zou nou wel een leukere baan zijn die in jou geval wel een 10 waard is? Want een 10 is het volgens deze pol per definitie als je geen leukere baan kan bedenken.
 
Ik geloof dat ik een tijdje geleden al eens een keer op de 9 gedrukt heb, want een 10 is zo definitief. Het kan altijd beter.

Maar goed, voor mij is het dus een 9.
Het corporate vliegen wat ik doe is zo'n beetje te vergelijken met een aaneenschakeling van stedentrips en korte vakanties.

Een schema heb ik niet, maar door de band genomen werk ik niet meer als gemiddeld 15 dagen per maand.
Uitstekend salaris, goede benefits, ruime onkostenvergoeding en prima hotels.

Een van de weinige klachten die ik heb is dat het duiken en de excursies niet vergoed worden en dat kan wel eens een aardige duit kosten in een leuke maand.

Maar goed, even serieus, niet dat het bovenstaande niet waar is.
Was het een lange, kostbare moeizame weg?
Absoluut!
Wist ik waar ik aan begon? Niet helemaal, maar dat kwam ook mede doordat het internet nog in de kinderschoenen stond.

Maar als ik dat zo lees van sommige dan heb ik mijn twijfels bij de motivaties en doorzettings vermogens.
Ik kan met een redellijk gerust hart zeggen dat ik een behoorlijke lastige route heb bewandeld; vrije markt opleiding en daarna zonder enige begeleiding op straat gemikt; zoek het maar uit!
Jaren als intructeurtje gewerkt; 7 dagen per week elke week en een redelijke handigheid gekregen in het "kraken" van de wasmachines in de laundrymat om maar wat te kunnen eten als het weer eens een keer een hele week k*tweer was.

Dus voordat we een beetje al te enthousiast op de lage nummers gaan stemmen, zou ik eens een keer voor de spiegel gaan staan.
Oh ja, ik heb ooit wel eens een jaar lang als steigerbouwer gewerkt.
Dat was pas echt werk en ik denk daar nog regelmatig aan terug als ik uren voor me uit zit te turen in mijn schone witte overhemd met een bordje gegrilde zalm en een gourmet coffee voor mijn neus!

Just my.........
 
Ook ik heb jaren op de grond gewerkt. En ondertussen met een vliegschuld, wonend bij paps en mams. Het jaar voordat ik een baan in een airborn buis scoorde werkte ik als teamleider op het platform. Vroeg was vroeg, gelukkig was laat wel lekker, nachtdiensten waren slopend maar stond ook weer wat tegenover (weet alleen niet meer wat, meer pay of vrij geloof ik). Buiten werd ik of zeiknat van de regen of van het zweet, duwend en trekkend aan containers en pallets, ondertussen in de herrie van de APU's en vaak zelfs recht in de uitlaat daarvan (bij DC10 en 11, die precies gericht staat op de plek waar alle pallets staan, was in ieder geval altijd kurkdroog daar). Net zoals bij operations was het zelf je eten betalen, zelf je koffie regelen en betalen, bij operations was je al blij als je tijdens het tikken, bellen en porto beantwoorden nog tijd had om wat naar binnen te schrokken als iemand wat eten voor je had gehaald. Het hok waar ik als teamleider tussendoor in zat had een blauw zeiltje op de grond met gaten van waarschijnlijk 20 jaar oud en een beschimmelde muur met enkel een dart board. Ach, wat een verschil met het bemanningcentrum, met vliegende koeien en kippen, breedbeeld tv's aan de muur met als enig nut de verjaardag weergeven van wat ICA goden en een mooi, net opgepoetste bamboe vloer met schone, rode hangbankjes.

Nu zit ik in een buis in de lucht, krijg minimaal elk half uur weer gratis koffie, thee, sap, select class maaltijden, koekjes en soms zelfs een creatieve cappuccino aangeboden (als ik lief ben geweest). Vorige week op kosten van de baas aan de rosé op het terras de hele middag in het zonnetje van Aix en Provence. En over een paar jaar, als ik al die tripjes naar Monaco, die ski dagen in Trondheim en de Weihnachtsmarkt in Warschau zat ben, dan klik ik op een ander type en ga eens kijken of safari en snorkelen op kosten van de baas leuk is.

Ik weet dat er ook werkgevers zijn waar je dat soort "perks" niet hebt en een enkele waar je zelf voor je koffie moet betalen. En ook ik moet af en toe, helaas vaker dan ik zou willen, mijn wekker om 04:00 uur zetten. Maar in tegenstelling tot alle vroege ploegendiensten op de grond, kom ik nu meestal daarna naar beneden met de chocolade croissantjes, de stukjes gesneden meloen, het verse stokbrood, een vers sapje en pas gezette koffie en thee al klaar gezet. En daarna een verwarmd busje pal voor de deur die me pal voor de kist afzet (goed, soms een stukje door de terminal wandelen). Daarna even wat knopjes indrukken, wat papiertjes doorbladeren die iemand al voor me heeft geprint en geniet en een half uur later hang ik weer achterover naar de zonsopgang te kijken met een gratis bak thee en een gratis jodekoek in m'n absoluut niet met eelt bedekte handen. En het geld dat ik daarvoor krijg, ik voel me bijna schuldig. Die schuld merk ik echt niets meer van. En een leven zonder onregelmatigheid, zou ik echt doodvermoeid van raken.

Serieus, ik kan echt niets mooiers, leukers en beters bedenken. Die spiegel is belangrijk inderdaad.
 
Nosig, het is allemaal waar en mooi wat je zegt.
Echter denk ik dat als je van de studieschuld niets meer merkt je een veel rustiger leven hebt en het ook een hoger cijfer geeft, dan wanneer je nog wel dik in de schulden zit.
Tussen het salaris van de klm en die van mij zit nogal een verschil. Het duurt dus ook een stuk langer voor ik eindelijk schuldvrij ben.
Het werk is super, het is toch heerlijk om te vliegen?!!!!
Echter de nachten doorhalen op de ica begint me wel te vervelen. Ik trek het soms niet meer, zeker niet met de stops die maar korter worden. Binnen 24h weer terug via... naar ams, door de nacht.
Naast het vliegen, de financiele lasten en het menselijk vlak, ja daar kan wel wat anders. Vooral de financien. Dat andere.... ja dat komt met het werk, dat wist je.
Ik heb het dan ook een 6 gegeven, maar als ik uit de schulden ben gaat het vrij snel naar een 8 lijkt me:D !
 
Nosig,

Ik heb een 8 gegeven en ben in het algemeen blij met wat ik doe. Je hebt gelijk dat er ruim slechtere opties zijn.

Maar dit verhaal??? Je moet iets in de advertising gaan doen tijdens al die vrije uren die je hebt! haha.. :)
 
Goed verhaal Nosig, niet iedereen heeft zo goed als wij, maar mensen af en toe even een spiegel voorhouden is nooit verkeerd.
 
Back
Top