Beste Airworkers,
Met jullie goedvinden ga ik toch eens wat helderheid (ja, mooie woordspeling) in deze materie brengen.
Ik heb dit topic eens doorgelezen en denk dat het eens goed is aanwezige subjectiviteit en gebrek aan relevante kennis eens te vervangen door feitelijke zaken.
Eerst maar even mijn achtergrond: Zelfstandig optiekondernemer ( ja, gewoon met een gedegen HBO opleiding, net zoals de meeste van jullie, dus kennis van zaken en 28 jaar ervaring, en niet een “brilleboer die gewoon maar wat verkoopt wat ie vertegenwoordigd”, want dat doet echt pijn…..) met een grote passie voor zijn vak en voor de luchtvaart en het vliegen in het bijzonder. Vele van jullie vliegende collega’s heb ik al mogen voorlichten (en niet oplichten) over vraagstukken t.a.v hun gezichtsvermogen en bescherming tegen de elementen.
En dit met groot plezier! Maar ik zou graag even een aantal basics en wetmatigheden met jullie willen delen, die door moeder natuur veroorzaakt worden en die van belang zijn in het vraagstuk: Welke zonnebril moet ik kopen?
Allereerst, wat gebeurt er nu feitelijk met een oog als er een filterend medium voor geplaatst wordt: De pupil zal zich verwijden. Dit neurologische proces, of ook wel de mydriasische reactie, ontstaat als onze netvliesreceptoren verduistering detecteren. Indien het filterende medium geen UV filter bevat, zal de schadelijke component van dit licht makkelijker het verwijdde oog in kunnen komen. Naar de schadelijke gevolgen van UV licht wordt nog steeds veel onderzoek gedaan, maar dat UV licht ernstige schade toebrengt aan lichamelijk weefsel, staat als een paal boven water. We smeren ons toch allemaal lekker in als we in de zon liggen?
Nou, waarom zou je je belangrijkste informatievoorziener (je ogen!) dan niet beschermen.
Tweede belangrijke gevolg van deze reactie is dat bij verduistering de netvliescellen anders belicht worden. De kegeltjes, die normaal de kleuren waarnemen, krijgen en lagere prioriteit, immers in het duister worden kleuren minder zichtbaar, en de staafjes die voornamelijk licht en donker waarnemen, worden meer verantwoordelijk voor de beeldvorming. Of te wel: het contrast bij kleuren wordt veel kleiner.
Tel hier bij op dat ons oog ook het licht met een golflengte die correspondeert met de kleur blauw, veel sterker breekt, dan alle andere kleuren in het spectrum. Dit veroorzaakt de beruchte blauw zweem over alle andere kleuren:
Conclusie: Als we een filterend medium, zonder goede UV protectie en met een gemiddelde transmissie van het zichtbare licht voor het oog zetten, is het resultaat een daling van de gezichtscherpte (gemiddeld 10%-25%) met een verduisterend, contrast verarmend effect. FYI: Als jullie op jullie profcheck met een dergelijke daling van gezichtscherpte worden beoordeeld, moet je corrigerende maatregelen nemen.
Omdat de geel-amber kleur precies de complementair kleur van die specifieke “foute” blauw frequentie is, wordt deze gebruikt als filter om deze blauw frequentie kwijt te raken. Dat verklaart waarom voor het vliegen deze kleuren altijd de voorkeur genieten. En een goede ontspiegeling als toevoeging om de hinderlijke restreflecties kwijt te raken.
Deze technologie is door een aantal fabrikanten tot perfectie gebracht (Corning Optics, bekend van Serengeti, Carl Zeiss en Tag Heuer) en is blijvend in ontwikkeling.
Voor het gepolariseerde glas nog even een extra toevoeging: Onze ruiten zijn door chemische behandelingen gehard en voorzien van extra lagen voor versteviging en filtering van schadelijke (kosmische) straling die nu eenmaal op FL330 intenser zijn dan op zeeniveau. Deze behandelingen zorgen voor dikteverschillen en spanningsvelden in de lagen glas die zichtbaar worden bij het voorzetten van een pola filter. En ook de LCD schermen van onze PFD, ND en CDU zijn voorzien van vloeibare kristallen, die onder een zwakke stroom een gepolariseerd licht produceren, waardoor de schermen letterlijk “op zwart” gaan bij het gebruik van gepolariseerde glazen. Niet doen dus!
We kunnen voor de vliegers die sterkte nodig hebben ook alles op sterkte leveren. Want dat blijft in de droge cockpit toch het prettigst, te verkiezen boven lenzen. Kortom, alles is mogelijk, en specifieke wensen kunnen ook in dit advies mee genomen worden.
Ik hoop dat dit verhaal duidelijk maakt waarom en wat belangrijk is. Mochten jullie meer willen weten, of persoonlijk een advies willen hebben, mail me gerust even. Ik ga om overduidelijke redenen niet hier mijn bedrijf in de etalage zetten, maar schroom niet om me een mail te sturen. (peter at gdejong dot nl, sorry spam...)
Oja, en dan nog die prijs: Ja op Internet is alles goedkoper. Natuurlijk, zou ik bijna zeggen. Een Internetverkoper heeft geen professionals in dienst, geen meetapparatuur of winkels die beschikbaar zijn om het allerbelangrijkste aan een zonnebril te verkopen: een gedegen advies. En als je dit niet wilt, koop je ‘m gewoon lekker op Internet, maar ga alles dan zelf maar uitzoeken en ga niet cherry picken. Maar opticiens zijn net als jullie professionals die voor hun vak staan en een eerlijke prijs vragen voor het product + de dienst. En dat doen we graag.
Peter