Aanschaf zonnebril

Ik heb vandaag ook bij www.sunglassesgiant.com een Serengeti medium aviator gekocht met driver glazen. Eerst in de winkel geprobeerd, eerst de HEMA modellen daarna naar de specialist voor Ray Ban en Serengeti.

HEMA brillen maken alles donkerder maar daar is ook alles mee gezegd. Ray Ban maakt alles contrast rijker en geeft ook met veel zon een mooi beeld (groene glazen). Maar Serengeti met Driver glazen geeft echt een kraak helder en strak beeld, niet te donker niet te licht.
 
hey mensen,

heb me nu ff ingelezen in deze topic. ben zelf nu ook op zoek naar een zonnebril. maar nu begon de opticien waar ik ff was langsgeweest (het huis) over het op maat verstellen van de bril. ik wil eigenlijk hier in NL een model zoeken. en dan via internet in het buitenland bestellen maar dan kan dat uiteraard niet. voorlopig is mijn oog gevallen op de serengetti aviator.

mensen enige ervargin met het bestellen etc op internet van de zonnebrillen?

gr
 
Hier in een winkel wat zonnebrillen passen, dan via e-bay zoeken en bestellen. Eenmaal ontvangen, opdoen, simpel :D.

Indien het een model is waarvan de neuspootjes versteld kunnen worden kan je dat ook prima zelf. Die Serengeti (wat een lelijk, ouderwets geval zeg) heeft ook pootjes die versteld kunnen worden. Dat kan je ook zelf prima op maat buigen, het helpt als je ze warm maakt (föhn) . Oakley Whisker of Splinter, veel mooier, veel betere glazen :cool:. Makkelijker en comfortabeler ook met een headset door de rechte pootjes...
BNCHBLBKIR.jpg
 
Hehehe, is niet helemaal waar he Nosig! De glazen zijn idd iets kleur-echter en scherper, maar Serengeti's kijken weer iets rustiger! Dus zoveel scheelt het niet!;)

Heb zelf deze:

05-815.jpg


Perfect voor vliegen/autorijden!
 
Last edited:
Ah, die heeft mijn vriendin ook ;). VR28 glazen?

"Rustiger" kijken hangt af van welke type / tint / kleur Oakley glazen je neemt. Persoonlijk vond ik de Whiskers met Gold Iridium erg lekker kijken, niet te donker (instrumenten), iets contrast verhogend.

Ben heel benieuwd hoe die Splinter kijkt met Tungsten Iridum glazen.

Hier een werkende link naar de Pilot Magazine zonnebrillen vergelijking. Kijk maar eens naar de punten hoeveel dat scheelt:
https://usstandardissue.com/File_Repository/Eyewear_Test_Results.pdf
 
nou tis een ray-ban warrior geworden. gepast en alles bij opticien en voor leuk prijsje meegekregen. zat toch het prettigst. en blauw/grijze glazen vond ik toch het fijnst kijken. dat bruine vind ik toch iets te licht. niet prettig met zon recht in je bakkus :p

bedankt voor de info hier
 
Oakleys heb je ook in grijs, blauw, groen, amber en alles wat er tussenin zit. En al die kleuren heb je dan weer in donkerdere en lichtere tinten. Rechte pootjes zijn gewoon het lekkerst met headsets, geen geluid lekken en meeste comfort. Alhoewel niets zo lekker zat als een silhouette. Helaas staat die niet in de test.
 
...Alhoewel niets zo lekker zat als een silhouette. Helaas staat die niet in de test.

Klopt! Heb ooit eens een Silhouette gehad, maar vond de glazen niet zo. Heb al een tijdje een Serengeti en sinds een klein jaar ook een Maui Jim. Die heb ik ook in de States gekocht en heeft van die dunne pootjes zoals een Silhouette. Glazen zijn gepolariseerd waardoor ze niet geschikt zijn om in een grote bak mee te vliegen (olievlekken op de ramen), maar in Cessna's en Pipers is ie super.
 
Heb idd onder andere de VR28 glazen gehad, en vind ze erg lekker kijken..maar qua rustig beeld zijn Serengeti's niet te kloppen!;) Desondanks draag ik eigenlijk alleen mijn Crosshair!
 
Beste Airworkers,
Met jullie goedvinden ga ik toch eens wat helderheid (ja, mooie woordspeling) in deze materie brengen.
Ik heb dit topic eens doorgelezen en denk dat het eens goed is aanwezige subjectiviteit en gebrek aan relevante kennis eens te vervangen door feitelijke zaken.
Eerst maar even mijn achtergrond: Zelfstandig optiekondernemer ( ja, gewoon met een gedegen HBO opleiding, net zoals de meeste van jullie, dus kennis van zaken en 28 jaar ervaring, en niet een “brilleboer die gewoon maar wat verkoopt wat ie vertegenwoordigd”, want dat doet echt pijn…..) met een grote passie voor zijn vak en voor de luchtvaart en het vliegen in het bijzonder. Vele van jullie vliegende collega’s heb ik al mogen voorlichten (en niet oplichten) over vraagstukken t.a.v hun gezichtsvermogen en bescherming tegen de elementen.
En dit met groot plezier! Maar ik zou graag even een aantal basics en wetmatigheden met jullie willen delen, die door moeder natuur veroorzaakt worden en die van belang zijn in het vraagstuk: Welke zonnebril moet ik kopen?

Allereerst, wat gebeurt er nu feitelijk met een oog als er een filterend medium voor geplaatst wordt: De pupil zal zich verwijden. Dit neurologische proces, of ook wel de mydriasische reactie, ontstaat als onze netvliesreceptoren verduistering detecteren. Indien het filterende medium geen UV filter bevat, zal de schadelijke component van dit licht makkelijker het verwijdde oog in kunnen komen. Naar de schadelijke gevolgen van UV licht wordt nog steeds veel onderzoek gedaan, maar dat UV licht ernstige schade toebrengt aan lichamelijk weefsel, staat als een paal boven water. We smeren ons toch allemaal lekker in als we in de zon liggen?
Nou, waarom zou je je belangrijkste informatievoorziener (je ogen!) dan niet beschermen.

Tweede belangrijke gevolg van deze reactie is dat bij verduistering de netvliescellen anders belicht worden. De kegeltjes, die normaal de kleuren waarnemen, krijgen en lagere prioriteit, immers in het duister worden kleuren minder zichtbaar, en de staafjes die voornamelijk licht en donker waarnemen, worden meer verantwoordelijk voor de beeldvorming. Of te wel: het contrast bij kleuren wordt veel kleiner.
Tel hier bij op dat ons oog ook het licht met een golflengte die correspondeert met de kleur blauw, veel sterker breekt, dan alle andere kleuren in het spectrum. Dit veroorzaakt de beruchte blauw zweem over alle andere kleuren:

tratamento_skylet.jpg


Conclusie: Als we een filterend medium, zonder goede UV protectie en met een gemiddelde transmissie van het zichtbare licht voor het oog zetten, is het resultaat een daling van de gezichtscherpte (gemiddeld 10%-25%) met een verduisterend, contrast verarmend effect. FYI: Als jullie op jullie profcheck met een dergelijke daling van gezichtscherpte worden beoordeeld, moet je corrigerende maatregelen nemen.
Omdat de geel-amber kleur precies de complementair kleur van die specifieke “foute” blauw frequentie is, wordt deze gebruikt als filter om deze blauw frequentie kwijt te raken. Dat verklaart waarom voor het vliegen deze kleuren altijd de voorkeur genieten. En een goede ontspiegeling als toevoeging om de hinderlijke restreflecties kwijt te raken.
Deze technologie is door een aantal fabrikanten tot perfectie gebracht (Corning Optics, bekend van Serengeti, Carl Zeiss en Tag Heuer) en is blijvend in ontwikkeling.

Voor het gepolariseerde glas nog even een extra toevoeging: Onze ruiten zijn door chemische behandelingen gehard en voorzien van extra lagen voor versteviging en filtering van schadelijke (kosmische) straling die nu eenmaal op FL330 intenser zijn dan op zeeniveau. Deze behandelingen zorgen voor dikteverschillen en spanningsvelden in de lagen glas die zichtbaar worden bij het voorzetten van een pola filter. En ook de LCD schermen van onze PFD, ND en CDU zijn voorzien van vloeibare kristallen, die onder een zwakke stroom een gepolariseerd licht produceren, waardoor de schermen letterlijk “op zwart” gaan bij het gebruik van gepolariseerde glazen. Niet doen dus!

We kunnen voor de vliegers die sterkte nodig hebben ook alles op sterkte leveren. Want dat blijft in de droge cockpit toch het prettigst, te verkiezen boven lenzen. Kortom, alles is mogelijk, en specifieke wensen kunnen ook in dit advies mee genomen worden.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk maakt waarom en wat belangrijk is. Mochten jullie meer willen weten, of persoonlijk een advies willen hebben, mail me gerust even. Ik ga om overduidelijke redenen niet hier mijn bedrijf in de etalage zetten, maar schroom niet om me een mail te sturen. (peter at gdejong dot nl, sorry spam...)

Oja, en dan nog die prijs: Ja op Internet is alles goedkoper. Natuurlijk, zou ik bijna zeggen. Een Internetverkoper heeft geen professionals in dienst, geen meetapparatuur of winkels die beschikbaar zijn om het allerbelangrijkste aan een zonnebril te verkopen: een gedegen advies. En als je dit niet wilt, koop je ‘m gewoon lekker op Internet, maar ga alles dan zelf maar uitzoeken en ga niet cherry picken. Maar opticiens zijn net als jullie professionals die voor hun vak staan en een eerlijke prijs vragen voor het product + de dienst. En dat doen we graag.

Peter
 
Last edited:
Peter / Toet, bedankt voor je uitleg. Interesting stuff. Kan jij je mening geven over deze test: https://usstandardissue.com/File_Repository/Eyewear_Test_Results.pdf Ik ben benieuwd wat de effecten zijn van de afwijkingen en verstoringen van lenzen, of dit significant is of dat de ogen er makkelijk voor kunnen compenseren, of dat het sneller vermoeidheid veroorzaakt. Of maakt het allemaal, naar jou mening, niet veel uit?

Vandaag de Oakley Tungsten Iridium "glazen" geprobeerd, een stuk meer amber nog dan de Gold Iridium glazen die ik in m'n Whiskers had (die daardoor wel kleuren beter weergeeft). Maar lijkt me lekker met vliegen, ook niet al te donker voor de instrumenten binnen. De grijs-blauwe glazen (emerald iridium) van m'n Monster dog (die ik net kwijt ben geraakt) vielen tegen (ik dacht dat ze groen zouden zijn). Donkerder dan de gold iridum, maar minder contrast en meer moeite om dingen binnen en buiten te zien. Ik zou dan zelf ook niet meer voor donkere grijs / blauwe glazen gaan met vliegen.
 
@ Peter / Diana: wellicht een interessant stuk om te vereeuwigen in de kennisbank?

Bezit zelf overigens een RB3189 (vorige model, brede pootjes), geel/amber glas. Geeft zelfs na uren nog een heel rustige kijk, vermoeid de ogen niet en énorm contrastverhogend. Enige nadeel is dat de pootjes in combinatie met headset redelijk pijn kan doen na wat uurtjes luchthobbyen
 
Back
Top