Klas 11-02

Haha ik zat al even te kijken. Al 500 uur enz. volgens mij...

Ik zal je even een PM sturen Nerox.
@Iemand van AP&M, hoeveel van jullie gaan beginnen in april? Ik dacht 9? En zijn jullie al allemaal door de keuring?

Dat brengt met Jack, Bas, nerox, erik en mijzelf tot 14. En voor de rest weet ik niet meer van iedereen die hier postte of zij AP&M doen of niet.

Dat is misschien al bijna iedereen:biertje:

De AP&M'ers die in april starten zijn er waarschinlijk op het moment 8.
 
Jongens, ik zie dat jullie al druk in gesprek zijn over leningen, kamers en alles, leuk leuk! Ik zelf had tot voor gister nog helemaal geen besef dat het zo dicht bij was (het zou pas eind juni gaan gebeuren).

Nog even kort over mijzelf: Ik ben Erik, 18jaar, ik werk op het moment in de plaatselijke videotheek/Music store en bovendien heb ik een eigen bedrijfje in computerdiensten (uitgelopen hobby).

Als ik het goed begrijp willen jullie dus een introductie rondje doen, lijkt me een leuk idee! Ik woon in Putten, wat geografisch gezien het middelpunt van NL is, alleen is hier niets te beleven (dorpj met 2 kroegen en 20k inwoners) Mij lijkt Zwolle of Amersfoort/Utrecht o.i.d. wel goede plek om een avondje wat te gaan drinken ofzo.

Wat betreft de lening en de medische keuring: Nog geen idee, ik moet eerst het zaakje toegestuurd krijgen, dan weet ik meer!

Greetz
 
Wat betreft de lening en de medische keuring: Nog geen idee, ik moet eerst het zaakje toegestuurd krijgen, dan weet ik meer!

Erik,

Voor de medische keuring zal het instituut contact met jou opnemen voor het maken van een afspraak, dit zal z.s.m. gebeuren (waarschijnlijk heb je de brief inmiddels binnen?) Ik weet dat wij van de ABN een uitnodiging krijgen voor een lunch + middag toelichting op de financiering, hier zijn je ouders/partners ook van harte welkom. Dit zal ongeveer 4-5 weken voor aanvang zijn dus midden maart! Iedereen krijgt deze uitnodiging, weet niet of de FB hetzelfde doet...?

Groeten!
 
Nerox,

Net even gekeken, maar de brief is nog niet binnen. Zal waarschijnlijk wel vanmiddag of morgen komen. Ok, dan wacht ik het geduldig af, tnx voor de info!

Grtz
 
Welkom Erik!

Ik heb net een mail terug van de ABN Amro, adres is inderdaad gewijzigd naar Rijksstraatweg 184, Haren.

Voor de lening, eind februari krijgen we een brief thuis met alle informatie. Daar krijgen we alle tarieven te horen. Vervolgens worden we uitgenodigd voor nog een presentatie in Apeldoorn. (Vermoedelijk 8 Maart)

Gr,
 
Ook een mail terug van de Friesland bank. Zij hebben het info pakket klaarliggen en versturen het maandag.
 
Oh dus we zien elkaar (of althans een deel voor degenen die niet zullen komen) ook al een keer begin volgende maand.

Nou gezellig, een financiele voorlichting, én een keer stappen in groningen. Wordt een wilde maand!

Joeri, hoezo zijn het er dan 8? Zijn er maar 8 of is er ééntje die niet in 11-2 zal beginnen?


Trouwens, dat de ABN vertelde dat FB bij 11-1 13 van de 14 studenten had gestrikt vondt ik zo merkwaardig. Eerlijkheid oké, maar jezelf een kuil graven..
Dus op zoek naar een motief... Wat nou als de ABN denkt bij zichzelf, deze studenten hebben geen kans op een baan bij KLM (ervan uitgaand dat zij het contract kennen), dus die hoeven wij niet. Wij sluiten wel weer leningen af met de KLS studenten wanneer de tijden er beter uit zien voor alle partijen.

Niet te veel op ingaan hoor, ik was gewoon even aan het denken ;)
 
Trouwens, dat de ABN vertelde dat FB bij 11-1 13 van de 14 studenten had gestrikt vondt ik zo merkwaardig. Eerlijkheid oké, maar jezelf een kuil graven..
Dus op zoek naar een motief... Wat nou als de ABN denkt bij zichzelf, deze studenten hebben geen kans op een baan bij KLM (ervan uitgaand dat zij het contract kennen), dus die hoeven wij niet. Wij sluiten wel weer leningen af met de KLS studenten wanneer de tijden er beter uit zien voor alle partijen.

Niet te veel op ingaan hoor, ik was gewoon even aan het denken ;)

Ik ga er wel even kort op in ;) Ze zijn gewoon heel openlijk, de ABN weet de tarieven van de FB en omgekeerd. Bij de ABN zeggen ze heel eerlijk dat ze over de eerste drie jaar misschien iets duurder zijn dan de FB maar over het traject daarna goedkoper en beter in de begeleiding van piloten. Vergeet niet dat de ABN hetzelfde rentepercentage rekent over de studielening + living, waar er bij de FB de livingrente +2.0% is t.o.v. de rente die je betaald voor je studielening. Als je dus echt wilt weten wie goedkoper is moet je rekenen voor 25 jaar, veel mensen laten zich vooral beinvloeden voor een rentepercentage voor de eerste 3-5 jaar!
 
Oh dus we zien elkaar (of althans een deel voor degenen die niet zullen komen) ook al een keer begin volgende maand.

Nou gezellig, een financiele voorlichting, én een keer stappen in groningen. Wordt een wilde maand!

Joeri, hoezo zijn het er dan 8? Zijn er maar 8 of is er ééntje die niet in 11-2 zal beginnen?


Trouwens, dat de ABN vertelde dat FB bij 11-1 13 van de 14 studenten had gestrikt vondt ik zo merkwaardig. Eerlijkheid oké, maar jezelf een kuil graven..
Dus op zoek naar een motief... Wat nou als de ABN denkt bij zichzelf, deze studenten hebben geen kans op een baan bij KLM (ervan uitgaand dat zij het contract kennen), dus die hoeven wij niet. Wij sluiten wel weer leningen af met de KLS studenten wanneer de tijden er beter uit zien voor alle partijen.

Niet te veel op ingaan hoor, ik was gewoon even aan het denken ;)

Er zal er helaas 1 van ons niet in 11-2 beginnen. Wat betreft het motief van banken trouwens kan ikheel kort zijn: Geld verdienen, en zorgen dat je eigen ratio's binnen de perken blijven. Niets meer en niets minder.

Jouw redenatie kun je dus ook precies andersom beredeneren, dat de ABN de laatste tijd veel leningen aan piloten heeft verstrekt (en dan zeker niet alleen KLS'ers want de ABN financiert veel meer scholen) die nu met geen baan niets zitten en wel in de financiële moeilijkheden zitten, dat ze daardoor nu een hoger interest percentage moeten vragen om zo het totaalpakket leningen gezond te houden.

Deze redenatie is ook weer op lucht gebaseerd, dus daarom denk ik gewoon dat je niet te veel achter die percentages moet zoeken.

@ Nerox. De living zullen denk ik al de Ap&M'ers via de IB-Groep doen omdat daar het percentage van 2,39% geldt, wat altijd voordeliger is dan de ABN. En omdat dit gedeelte niet onder het garantiefonds valt, maakt het ook niet uit waar dat geld vandaan komt. Daarnaast krijgen wij ook nog ongeveer 270 euro per maand stufi
 
Jouw redenatie kun je dus ook precies andersom beredeneren, dat de ABN de laatste tijd veel leningen aan piloten heeft verstrekt (en dan zeker niet alleen KLS'ers want de ABN financiert veel meer scholen) die nu met geen baan niets zitten en wel in de financiële moeilijkheden zitten, dat ze daardoor nu een hoger interest percentage moeten vragen om zo het totaalpakket leningen gezond te houden.

De bank kan alles wat je niet meer kunt betalen gewoon uit het garantiefonds trekken, daarom verstrekken ze juist graag leningen. Over het studiebedrag hebben ze 100% garantie dat het ooit terug komt met eventueel een winstmarge ;)

@ Nerox. De living zullen denk ik al de Ap&M'ers via de IB-Groep doen omdat daar het percentage van 2,39% geldt, wat altijd voordeliger is dan de ABN. En omdat dit gedeelte niet onder het garantiefonds valt, maakt het ook niet uit waar dat geld vandaan komt. Daarnaast krijgen wij ook nog ongeveer 270 euro per maand stufi

Ja dat had ik inmiddels al begrepen, erg gunstige voorwaarden voor jullie! Ik ben jaloers ;)
 
Ik ga er wel even kort op in ;) Ze zijn gewoon heel openlijk, de ABN weet de tarieven van de FB en omgekeerd. Bij de ABN zeggen ze heel eerlijk dat ze over de eerste drie jaar misschien iets duurder zijn dan de FB maar over het traject daarna goedkoper en beter in de begeleiding van piloten. Vergeet niet dat de ABN hetzelfde rentepercentage rekent over de studielening + living, waar er bij de FB de livingrente +2.0% is t.o.v. de rente die je betaald voor je studielening. Als je dus echt wilt weten wie goedkoper is moet je rekenen voor 25 jaar, veel mensen laten zich vooral beinvloeden voor een rentepercentage voor de eerste 3-5 jaar!

Denk je dat de rentepercentages van de ABN uberhaupt onder die van de FB zullen komen na die 3-5 jaar? Over het algemeen zijn de percentages bij de FB sterk concurrerend aan die van ABN.
 
Geldt trouwens nog steeds dat de leerlingen van (ook) deze klas geen rekening hoeven/moeten te houden voor een plaats binnen KLM?

Dat staat nog in het contract ja, voor hoelang is nog even onduidelijk. Ype de Haan heeft op de vorige diploma-uitreiking verteld dat de clausule uit het contract gehaald zou worden voor iedereen die hem heeft moeten ondertekenen/gaat ondertekenen.
Het is nu nog wachten op een officieel bericht, maar ik zie de COO van KLM er niet voor aan om zomaar dit soort dingen te zeggen.
 
Last edited:
11-2, ik heb even een groep aangemaakt op airwork en iedereen uitgenodigd uit 11-2.
Al is het maar om een overzicht te krijgen van wie er in de klas komt. Misschien hem eventueel alleen zichtbaar maken voor ons en dan eens elkaar beter voorstellen, wat niet iedereen misschien zomaar zichtbaar op internet wil.

ps: Inclusief mijzelf kom ik nog maar op 9. veel AP&M'ers zonder account ?
 
Wat zijn eigenlijk de huidige rentestanden die de ABN je biedt? Even kijken of ik destijds een juiste keuze heb gemaakt.
 
Wat zijn eigenlijk de huidige rentestanden die de ABN je biedt? Even kijken of ik destijds een juiste keuze heb gemaakt.

Zijn nog niet bekend, worden waarschijnlijk ergens begin maart bekend gemaakt dus nog even geduld. Ik kan wel een gokje doen.. percentage bij de FB voor 11-1 was 5,0% bij 10 jaar vast en mijn contactpersoon bij de ABN wist me te vertellen dat voor 11-1 de ABN ongeveer 1,3% hoger zat dan de FB.

Dus voor 11-1 zal het rondom de 6,3% zijn geweest bij 10 jaar vast. Trouwens de FB verwachte dat het rentepercentage voor 11-2 iets lager kwam te liggen dan voor 11-1! De volgende tarieven heeft de FB aangeboden aan 11-1:

3 jaar vast - 4,55%
5 jaar vast - 4,40%
10 jaar vast - 5,00%

Ben benieuwd!
 
Hallo allemaal,

Hier nog een 11-02 er, heb sinds kort pas een account dus vandaar de late reactie. Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Roy en kom uit Heeze ( vlakbij Eindhoven). Leuk om hier een groot deel van de klas al te spreken. Ik hoop jullie snel te ontmoeten.
 
Welkom Roy!
Volgens mij zitten we nu op 10 man.

Ik heb inmiddels de brieven en alles ontvangen en ook bijna alles ondertekend. Ik zit alleen met die brief voor de borgstelling. Welke bank moet ik nu kiezen als ik nog niet eens weet welke bank het voordeligst is of welke opties er zijn? Ik zat te denken om een brief te sturen naar beide banken. Echter als ik jullie hoor dan krijg je de gedetailleerde informatie pas eind feb/begin maart. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Er stond wel bij dat ik de brieven z.s.m. moet terug sturen, helemaal omdat ik vrij laat bij de klas ben gekomen.
Ik hoor het graag!

Greetz Erik
 
Last edited:
Okee ik heb de aanbieding van de FB inmiddels binnen, ze hanteren de volgende rentepercentages:

3 jaar vast - 4,55%
5 jaar vast - 4,85%
10 jaar vast - 5,70%

Groeten!
 
Ok! Is er al iets bekend over de ABN Amro?

Ik heb trouwens toch maar even de KLS gebeld en zij wisten mij te vertellen dat de brief voor de borgstelling geen haast had. Dus daar kan ik nog even mee wachten. De rest heb ik opgestuurd vandaag.

Morgen heb ik de medische keuring, nog dingen waar ik rekening mee kan houden?

Grtz
 
Back
Top