Heli's over Efteling 200 ft

Was het nummer van de politie niet vrij makkelijk te onthouden? Voor niet urgente zaken was dat toch 0900-TUIG of gewoon in nummers 0900-8844.

Als je het klikken noemt, klinkt het inderdaad nogal vervelend. Ik ben het er ook mee eens dat je wel een afweging moet maken en als je dan zegt "Er werd een grens overschreden".... Aan de andere kant vind ik ook dat iedereen die piloot is, ook een verantwoordelijkheid heeft in het kader van de algemene vliegveiligheid.

Als we het nu een keer niet hebben over door rood licht rijden (er zijn voorbeelden te bedenken waarbij ik me daar zelf schuldig aan maak. Gisteren nog, omdat het licht voor mij toch onverwacht op rood sprong en ik met een trailer met paard reed. Bij toch nog op tijd stoppen was dat voor het paard uitermate onprettig geweest, vandaar dat ik doorreed.)

Laat ik (idioot) laag vliegen met een helikopter nu eens vergelijken met bijvoorbeeld straal bezopen achter het stuur kruipen.
Wat zou ieder van jullie doen als je een auto echt over de weg ziet zwalken? Bel je dan de politie, of vind je dat ook maten naaien?

Wat zou je doen als je in de bus stapt en de chauffeur zit met tranen in zijn ogen en laat tussen neus en lippen door vallen dat zijn leven geen zin heeft en hij van plan is om zo van een viaduct te rijden?

Het is iedere keer weer een afweging. Nu is het vooral vervelend voor de mensen die in de efteling rond liepen. (Met als risico dat er mensen gaan klagen en wij met zijn allen dus straks niet meer boven de efteling mogen vliegen, ook niet als we wel een veilige hoogte aanhouden.) Stel nu dat het fout was gegaan en die helikopter nu om een attractie gevouwen zat? Wat als dat ding flink veel brandstof mee had gehad? Hoeveel levens had dat kunnen kosten?

Ik wil niet zeggen dat ik het eens ben met de afweging die JC heeft gemaakt. Maar de opmerkingen van iedereen die zijn actie gelijk (lijken te) veroordelen, lijken mij in eerste instantie ook wat kort door de bocht. (Wellicht zijn het heel wel overwogen reacties, maar dat blijkt lang niet overal.)
 
Ik zou hetzelfde doen als JC, omdat ik als fixed winger, helipiloten niet zo mag en helikopters zijn per definitie onstabiele luchtvaartuigen ... een vleugelvlieger zou ik er dus nooit bijlappen ... :grijns:

Nee ff alle gekheid op een stokje ... deze keer was er iemand als JC die zijn verantwoordelijkheidsgevoel liet gelden, misschien had ik het die dag ook gedaan, maar misschien ook niet (hangt af van persoonlijke omstandigheden en stemming).

Over het algemeen ben ik blij dat er iemand naar voren komt om dat te doen, en net als veel anderen heb ik ook moeite met iemand die altijd naar voren komt.
 
........Modelvliegtuigjes

........Modelvliegtuigjes

..... zijn er ook nog. Vorige week, midden in een Nederlandse CTR bijna uit de lucht gevlogen door een model van een C172. Ben goed geschrokken omdat ik 'm wel zag maar dacht dat het een echt vliegtuig was op grote afstand. Even later bleek het een model te zijn dat ontzettend dichtbij was. Ik vloog op 1500 ft en het bestuurbare model vloog over me heen.... Was op dat moment erg blij dat de politie met een heli in de buurt was. Ze zagen het model ook en zijn naast de "piloot" geland.... Die man zal de dag van z'n leven gehad hebben, tot dat hij de prent kreeg dan...:(

Enfin, goed dat de politie in de buurt is, dit keer was het echt "lik op stuk"...
 
Natuurlijk heeft ieder goed burger het nummer van de KLPD bij de hand.
Of had ik dat snel ff opgezocht op mijn aai-phone met i-net abbo?

Ik bedoel het idd niet zo slecht, tnx.
Zoals ik al zei was de laatste heli de druppel.
 
Die R22-ers hebben een twin, daar staat die 2 toch voor..? Een 2-zitter met 2 motoren. Niks aan het handje als er 1 uitvalt.. De R66 heeft er zo zelfs 6!

Nou, ik wil er toch niet onder staan als er ineens een gast uit die heli valt, ook niet als dat ding op minder dan 100 meter vliegt..... :kerst:
 
De anti-politiehouding hier op het forum druipt er weer vanaf.....

De politie is er altijd om anderen aan te pakken hè, als "wij" vliegers iets verkeerd doen dan zijn het hun zaken niet en lossen we dat wel even "tussen ons" op. Mocht iemand dan toch de politie erbij halen, dan is het een verklikker. Een verrader.

Wat een nare instelling is dit toch. De politie heeft zijn handhavingstaken en daardoor houden we de boel een beetje bij elkaar. Daarbij moet niemand uitgezonderd zijn, dus ook vliegers niet.

Als ik iets zie wat naar mijn mening niet door de beugel kan (of dat nou in de winkel, op straat of in de lucht is) dan bel ik inderdaad de politie. Dat doe ik als ik vind dat iemand anderen duidelijk in gevaar brengt, of andermans eigendom sloopt bijvoorbeeld. Dit tenzij ik zelf iets kan doen om (zonder gevaar voor mezelf) te voorkomen dat de situatie ontstaat/erger wordt.

Waarom? Draai het eens om; als je niets doet en het gaat goed mis, dan zit je te denken "tja, ik had het gezien, maar ik dacht ik doe maar niets want ik ben geen verklikker." Een beetje hetzelfde idee als erbij staan te kijken terwijl iemand volledig in elkaar geslagen wordt. "Niemand deed wat hoor!" lekker nuttig ja. Of uit het raam van je huis staan kijken hoe een bushokje in elkaar wordt gebeukt of hoe kinderen spelen op het spoor. Iedereen heeft hierin zijn verantwoordelijkheid, en daarbij hoort dat je de politie inschakeld in bepaalde gevallen.

Ik vind dat JC groot gelijk had; hij zag iets wat volgens hem niet door de beugel kon qua veiligheid, en zoekt dus het nr van de klpd op en belt ze. Als er toestemming voor was, is het voor niemand een probleem, en als er geen toestemming was dan hadden ze zich even moeten bedenken voordat ze wilde checken wie er bovenin de Python zat. Simpel zat.
 
Hebben wij als piloten niet juist extra verantwoordelijkheid om op dit soort dingen te letten?

Een niet vlieger realiseert zich misschien niet eens dat zo laag vliegen eigenlijk tegen de regels is.
 
Ik had vandaag nog bijna KLPD willen bellen toen er een lesauto links met 100 reed (met niemand voor hem, als hij 100 wilt rijden waar je 120 mag dan doet hij het maar) en dat 15 kilometer lang deed terwijl er rechts niemand was. Vervolgens naar rechts zonder te knipperen. Er zat maar 1 iemand in, en dat zal geen student zijn.

Vervolgens reed ik op de randweg bij Eindhoven waar je 80 mag. Vervolgens werd ik ingehaald door een politieauto met ongeveer 100 kph, dit mag NIET, tenzij er een noodgeval is. Vervolgens zag ik de man uitstappen en een flitspaaltje gaan installeren.

Als je ze belt is er bijna geen respons. Zo werd er laatst iemand voor mijn huis afgetuigd door 2 jongens, ik bel 112. Vervolgens werd ik zelf ondervraagd wie ik dan wel niet was. Na wat geschreeuw van mij naar de jongens renden ze snel weg en de politie kwam een minuut of 20 later voorbij zonder sirenes oid. Lekker rustig aan.

Ja leuk, die politie.
 
Als ik iets zie wat naar mijn mening niet door de beugel kan (of dat nou in de winkel, op straat of in de lucht is) dan bel ik inderdaad de politie. Dat doe ik als ik vind dat iemand anderen duidelijk in gevaar brengt, of andermans eigendom sloopt bijvoorbeeld. Dit tenzij ik zelf iets kan doen om (zonder gevaar voor mezelf) te voorkomen dat de situatie ontstaat/erger wordt.

Waarom? Draai het eens om; als je niets doet en het gaat goed mis, dan zit je te denken "tja, ik had het gezien, maar ik dacht ik doe maar niets want ik ben geen verklikker." Een beetje hetzelfde idee als erbij staan te kijken terwijl iemand volledig in elkaar geslagen wordt. "Niemand deed wat hoor!" lekker nuttig ja. Of uit het raam van je huis staan kijken hoe een bushokje in elkaar wordt gebeukt of hoe kinderen spelen op het spoor. Iedereen heeft hierin zijn verantwoordelijkheid, en daarbij hoort dat je de politie inschakeld in bepaalde gevallen.

Ik vind dat JC groot gelijk had; hij zag iets wat volgens hem niet door de beugel kon qua veiligheid, en zoekt dus het nr van de klpd op en belt ze. Als er toestemming voor was, is het voor niemand een probleem, en als er geen toestemming was dan hadden ze zich even moeten bedenken voordat ze wilde checken wie er bovenin de Python zat. Simpel zat.

Als je een verkeersovertreding op een bepaald kruispunt maakt is de kans te verwaarlozen dat ze dat kruispunt voortaan ontoegankelijk maken voor automobilisten. Dat is anders met (over)vliegen. Daar is weinig aanleiding voor nodig. Mits toestemming heeft de vlieger niet zo slim gehandeld, maar om nu als medevlieger meteen een brave burger te spelen is ook niet zo handig toch. Je meldt het geval en ze gaan er extra opletten. Bovendien heeft het geen enkel effect. Je lost niets op. Het event is al gebeurd.

De Efteling heeft daar een belangrijke regionale recreatieve en economische functie. Maatregelen zijn zo getroffen. Zeker als er klachten komen. En laten we nu geen boter op het hoofd hebben met z'n allen. Ik steek mijn hand maar als eerste op, wie heeft nu nooit, bewust of onbewust, in grotere of kleine mate, niet iets gedaan dat niet zo slim was qua regelgeving. Om nu meteen big brother te spelen ... Om de boel niet te bagatelliseren wil ik ook wel bekennen dat we om meerdere redenen voorzichtiger achter de stuurknuppel moeten kruipen dan andere verkeersdeelnemers.
 
Ik heb de heli niet gezien en was er niet bij maar er zijn grenzen, ga je alleen jezelf in gevaar brengen of lopen anderen ook gevaar?
Moet er iets ernstigs gebeuren tot men actie moet ondernemen? dan heeft men net zoveel bloed in handen als de persoon die het heeft veroorzaakt.
 
Ik heb het enorm naar mijn zin gehad, dank je! Ik was met mijn vriendin, schoonmoeder en schoonzus, zwager en hun kinderen. Ze waren nog nooit in de efteling geweest (de kinderen dan). Ik wist niet dat je na 2 uur nog steeds in het sprookjesbos kunt ronddwalen.
En dan moet je nog naar het Land van Laaf, de pagode, etc.
De zon scheen, weinig wind, ik was deze keer ook groot genoeg om in Vogelrock te mogen (laatste keer in de efteling was vorig jaar). Man, wat heb ik me vermaakt!
 
Mits toestemming heeft de vlieger niet zo slim gehandeld, maar om nu als medevlieger meteen een brave burger te spelen is ook niet zo handig toch. Je meldt het geval en ze gaan er extra opletten. Bovendien heeft het geen enkel effect. Je lost niets op. Het event is al gebeurd.

En zal waarschijnlijk weer gebeuren, en weer... en weer... Tot het misgaat, en dan horen we hier "tja, ik zag dat ook al vaak gebeuren ja" en "daar was het wachten wel op want niemand hield zich daar aan de regels." Dat vind ik te laat.

Dat je misschien niet meer over de efteling mag vliegen, vind ik geen argument om mensen maar te laten doen wat ze willen als ze (naar jouw mening) anderen in gevaar brengen.

Het verhaal van naudjuh is er één van velen, en ik snap de frustratie. Ik heb dat ook meegemaakt, maar heb ook het tegenovergestelde meegemaakt. Dat er rotte appels tussen de politieagenten zitten, maakt ze niet allemaal zo. En dat ze te weinig capaciteit hebben is ook niet helemaal hun eigen schuld. Ik zie ze soms slecht werk leveren, soms goed werk. Het zijn net piloten ;).
 
JC, Je bent ongetwijfeld een echte professional en je denkt af en toe misschien dat niemand zoveel van vliegen weet als jij.

Maar toon een beetje respect voor je medevliegers en ga ervan uit dat de (professionele) piloten van die helikopters zelf wel kunnen inschatten wat wel en niet veilig danwel toegestaan is. Die vliegers noch de KLPD zitten denk ik te wachten op jouw input.

Echt tiepisch hollandse houding.
 
JC, Je bent ongetwijfeld een echte professional en je denkt af en toe misschien dat niemand zoveel van vliegen weet als jij.

Maar toon een beetje respect voor je medevliegers en ga ervan uit dat de (professionele) piloten van die helikopters zelf wel kunnen inschatten wat wel en niet veilig danwel toegestaan is. Die vliegers noch de KLPD zitten denk ik te wachten op jouw input.

Echt tiepisch hollandse houding.

Ik vind de hollandse houding meer je hoofd in het zand steken en "zie je wel" roepen als het is een keer verkeerd gaat.
Of ik hetzelfde als JC gedaan zou hebben laat ik in het midden maar hij heeft een keus gemaakt, net als die heli piloot.
Als iedereen lekker op 200ft overal rond gaat tuffen ben ik de volgende keer de lul als ik is een keer per ongeluk op 450 voet ergens rondvlieg. 200ft is niet een klein beetje te laag!
 
Als iedereen lekker op 200ft overal rond gaat tuffen ben ik de volgende keer de lul als ik is een keer per ongeluk op 450 voet ergens rondvlieg. 200ft is niet een klein beetje te laag!

De discussie gaat nu een richting uit of klikken wel of niet geoorloofd is. Feit is kennelijk dat, zoals JC zelf achter is gekomen na een telefoontje, er een ontheffing was. Het was kennelijk noodzakelijk om die hoogte aan te houden voor de desbetreffende vlucht. Met andere woorden, de helivlieger doet niets wat niet is toegestaan en zal rekening hebben gehouden (en misschien wel voorbereidingen hebben getroffen) met wat er moet gebeuren in geval van motorstoring of iets dergelijks. Mogen we vanuit gaan ...
 
Back
Top