23-09 D-Day passage MP

Laten we niet weer die discussie gaan oprakelen maar ik denk dat jij ook niet erg blij bent als je een X aantal jaar bij een bedrijf werkt en doordat jouw bedrijf een ander bedrijf overneemt je ineens je promotiekansen aanzienlijk vertraagd ziet worden met bijbehorende stagnatie in salaris. Ongeacht of je nu bij KLM of bij de supermarkt in Lutjebroek werkt...

De vliegers (zowel MP als KLM) staan voor een constructieve oplossing en daar werken KLM/AF en de VNV nu hard aan...

Even in perspectief zien;

Maar als je chef bent van een franchisefiliaal van het filiaal in Lutjebroek en je (dezelfde) baas besluit jou filiaal te sluiten en mag als vakkenvuller in het nabij gelegen dorp beginnen...?

Of je bent Officier bij de KM op Valkenburg en de baas besluit dat de tent dicht gaat en en je mag als soldaat bij de Klu beginnen....?
 
Makkelijkste oplossing: MP cabine laten integreren in de A333.
Nieuw type voor KLM, pure uitbreiding, waar geen crew nog voor is.

Geen stagnatie voor KLM dan MP Cabine behoud positie, maar komen wel onderaan de lijst, zodat KLM-ers als eerste kunnen doorstromen?

Te simpel gedacht wellicht.
 
Even in perspectief zien;

Maar als je chef bent van een franchisefiliaal van het filiaal in Lutjebroek en je (dezelfde) baas besluit jou filiaal te sluiten en mag als vakkenvuller in het nabij gelegen dorp beginnen...?

Of je bent Officier bij de KM op Valkenburg en de baas besluit dat de tent dicht gaat en en je mag als soldaat bij de Klu beginnen....?

Als je chef bent en je filiaal wordt gesloten ben je misschien niet echt een baas.
 
En zelfs cabine crew op de A330 van MAC is stagnatie omdat daar ook KLM cabine crew kan zitten. Ik zeg allemaal onderaan beginnen en hard werken,dan ben je zoweer europa-purser,maar ik heb het gevoel dat sommige baantjes iets te min zijn voor onze MAC cabine en cockpit (wat is er mis met 1 bander of co F70?)


Nieuw bedrijf, nieuwe voorwaarden
 
zelfde moederbedrijf ;)

Jarenlang was er een patstelling waarbij Maersk van de 50% aandelen afwilde, maar op last van de KLM niet mocht verkopen aan de hoogste bieder (o.a. SIA was zeer geinteresseerd destijds), immers MP mocht geen concurrent worden op eigen grondgebied.
Het mag geen verrassing zijn dat Maersk geen cent wilde investeren in een club waar ze eigenlijk vanaf wilde. KLM hield halstarrig de overige 50% vast zodat een eventuele verkoop aan een derde nooit doorgang kon vinden. Investeren wilde de KLM ook al niet want waarom zou je investeren (in een bedrijf wat je al jaren op de korrel hebt) en je eigen investering duur moet terugkopen als het bedrijf meer waard wordt. Lekker goedkoop houden die handel!

Maar laten we de discussie even helder houden; het ging om Cabine personeel.

Het voorstel van de KLM directie is dat hetzelfde aantal KLMers door zal stromen in de Cabine. Maar dat meldt de VNC gemakshalve even niet. VNC zit even niet te wachten op op een derde partij aan de CAO tafel en zegt nu graag even wat iedereen in het nieuwe blauw wil horen (klinkt bekend overigens).

MP Cabine personeel heeft omwille van het bovenstaande (eerste alinea) jarenlang in de holding gestaan en het is MP ‘aangezegd’ om met Europa te stoppen teneinde Brussel te overtuigen om zodoende de resterende MP aandelen in handen te krijgen. ICA bestemmingen zijn ingeleverd en daarom zijn ook vele promoties uitgesteld.

Dit alles zodat KLM kon blijven groeien. Now it’s time to pay the fiddler en tijd dat de KLM een echt voor haar verwaarloosde dochter gaat zorgen. Verder is MP Cabine personeel een zachte landing beloofd door haar (KLM) directie en om de KLM CEO te citeren: Keeping the family together.

O ja, mocht dat niet opgevallen zijn; ik heb inderdaad nog een beetje een rood hart.
Heb nooit fulltime in de cabine gewerkt overigens, maar mijn loyaliteit naar deze groep collegae komt voort uit het feit dat ik vind dat de huidige omstandigheden en ontwikkelingen anders zijn dan bij een faillisement en men op zoek moet/gaat naar ander werk. Dan is het inderdaad solliciteren onderaan beginnen...En guess what; MP is niet failliet, KLM neemt bestemmingen en een goede vrachtdivisie over, waar KLMers ook van (gaan) profiteren.



Waar praten we eigenlijk over: 142 pursers, 97 AP’s en 144 ca’s, in totaal 275 FTE omdat een deel van hen deeltijd werkt (KLM behoefte voor 2011 is 400 FTE).
 
Last edited:
@jocky747

Je moet niet iedereen over 1 kam scheren want ik zou met het grootste plezier de B767 verlaten om als F/O op de Embraer of Fokker 70 te vliegen! (ben na 6 jaar op de 767 wel weer toe aan wat nieuws/leuks):cool:
Heb in het begin van mijn carriere ook een paar jaar f70 gevlogen en vond het Europa vliegen echt prima!


Dus mocht je nog een plekkie op de F70 kunnen regelen dan kan je altijd bellen!
 
Het gaat mij niet zozeer om dingen die vanuit strategisch oogpunt ooit in het verleden zijn besloten. Er zijn tenslotte genoeg cabine en cockpit crew van MAC voortijdig naar KLM zijn gegaan omdat het kon en vanwege hun vooruitziende blik.
Het gaat mij hoofdzakelijk om de houding waaruit lijkt alsof MAC personeel niets wilt inleveren. Mijn vraag zou zijn als je moest kiezen tussen pensieonopbouw, salaris (zeg 20% inleveren), functie of senioriteit. Wat zou je er voor over hebben om bij KLM te mogen werken?
 
Met Air UK heeft KLM ooit hetzelfde probleem gehad. Als zij bij KLM wilde komen, dan konden ze horizontaal instromen. Dit heeft heel veel kwaad bloed gezet bij KLM'ers.
Als Air UK vlieger moest je wel je functie inleveren.
Ik denk dat een tweede AIr UK verhaal er niet meer ingaat en dat het halve KLM vliegerbestand gaat muiten.
 
fokkerkoning:
Ik denk dat jockey747 parallel entry (KLC) en de mogelijkheid voor KLC-UK vliegers om op de KLM senioriteitslijst te komen door elkaar haalt. Daar moet jockey747 maar even uitsluitsel over geven.
 
Met Air UK heeft KLM ooit hetzelfde probleem gehad. Als zij bij KLM wilde komen, dan konden ze horizontaal instromen. Dit heeft heel veel kwaad bloed gezet bij KLM'ers.
Als Air UK vlieger moest je wel je functie inleveren.
Ik denk dat een tweede AIr UK verhaal er niet meer ingaat en dat het halve KLM vliegerbestand gaat muiten.

Ben heel benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

Even hardop nadenkend:
Misschien dat Vliegende Jurist hier meer over weet maar volgens mij is het zo dat in geval van een overgang van onderneming de werknemers overgaan met behoud van rechten en plichten. Aangezien aan je senioriteitnr bepaalde rechten hangen kun je niet zomaar het hele MAC vliegerscorps onder de laatse KLM'er op de lijst zetten. Dit zou namelijk betekenen dat een KLM/KLC co/coco met een paar jaar dienstverband in een eerstvolgende biedronde meer rechten zou hebben dan een MAC captain die al 25 bij het bedrijf zit.
Kunnen mensen gaan muiten maar regels zijn regels. Ergens zal er water bij de wijn gedaan moeten worden.

Wie weet hier meer over.
 
Helaas is het geen overgang van onderneming.
MP stopt met passage.
KLM springt deels in dat gat.
KLM neemt niet MP Passage over.
 
Juridisch gezien is dat niet zo makkelijk. KLM is eigenaar van MP. Als MP stopt en KLM neemt dat 'toevallig' over (ie springt in dat gat) dan wijst een recentelijke uitspraak eerder richting een overgang met daarbij behorende regelgeving.
 
En zelfs cabine crew op de A330 van MAC is stagnatie omdat daar ook KLM cabine crew kan zitten. Ik zeg allemaal onderaan beginnen en hard werken,dan ben je zoweer europa-purser,maar ik heb het gevoel dat sommige baantjes iets te min zijn voor onze MAC cabine en cockpit (wat is er mis met 1 bander of co F70?)


Nieuw bedrijf, nieuwe voorwaarden

Als je personeel wilt hebben dat de rest van hun carriere ongemotiveerd zal werken voor het bedrijf dan denk ik dat het zo gaat lukken.
 
Tjonge "jockey 747" , heb die "grote blauwe vogel" overigens al eens mogen landen?

JA inderdaad, ik voel me te groot voor co F70, sorry. Het baantje is niet te min ben alleen uit jouw stoeltje gegroeid. Zowel letterlijk als figuurlijk.
Wat denk je zelf, dat een gezagvoerder op de 74 maar coco op zijn "eigen" machine moet worden ? Moet niet gekker worden.

Het valt wel op dat het vooral mensen met senioriteit 2000+ negatief reageren. Ga lekker jullie pc progamma draaien om te kijken wanneer je toe kan treden tot F3000, bah.

Vwb de cabine, van de 110FTE horizontale instromers worden evenveel KLM cabine leden gepromoveerd. Die 110 KLM'ers zouden anders blijven waar ze nu zitten. Die 110FTE zijn weer voor hor. instroming. Het lijkt wel ikke ikke de rest kan stikke.

Collegiale groet.
 
Ik was inderdaad te snel met het Air uk en het KLC verhaal. De KLC mensen stroomden horizontaal in en de Air UK mensen die gecolliciteerd hadden moesten gewoon onderdaan beginnen met inlevering van hun 4 strepen(oa om die reden vind ik dat dit ook met de MAC vliegers moet gebeuren). Of plaats een MAC vlieger zich boven zijn collega's?

@ Sjakie: Nee ik heb nog nooit een 747 geland, maar dat is een vreemde vraag uit enige frustratie denk ik, dus dat zal ik je niet kwalijk nemen.

Heb je enig idee waarom mensen met senioriteit 2000+ de meeste moeite hebben met een horizontale instroming? Daar mag je zelf over nadenken.

MAC cabine is niet verplicht om bij KLM te gaan werken, dat is een keuze gebaseerd op de nieuwe arbeidsvoorwaarden.
Als ze niet willen, staan er voor hen weer vele anderen te wachten o.a. Bij KLC

MAC bestaat nog steeds en er is geen sprake van overgang van onderneming. KLM duikt alleen heel slim in het gat waar MAC is gestopt. Daar heeft het vliegend personeel weinig invloed op.

Denk je dat KLM die boventalligheid door dubbel op te leiden in de cabine voor altijd laat bestaan? Er vind op langere termijn wel vertraging plaats

MAC vliegers zouden eens naar de langere termijn consequenties moeten kijken van hun eisen en dan zul je zien dat je juist een groot deel van de KLM vliegers benadeelt voor eigen gewin...dan praat je inderdaad over Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken!
 
Last edited:
Het valt wel op dat het vooral mensen met senioriteit 2000+ negatief reageren. Ga lekker jullie pc progamma draaien om te kijken wanneer je toe kan treden tot F3000, bah.

Collegiale groet.

Bah... Wat een reaktie. Ik zou zo zeggen blijf lekker op die bejaarden flat van je. En ga solliciteren in de dessert!!! Als het je allemaal te min is.
1 vraag hoe lang heb jij gedaan om baas ica te worden???
Bij KLM duurt het minimaal 20 jr!!

Succes
 
Tja, het zou wat anders zijn als:

- Martinair zomaar een vrijstaande airline was die wordt overgenomen door KLM
- Martinair door eigen 'onkunde' failliet zou zijn gegaan
- KLM niet vakkundig Martinair heeft gekraakt de afgelopen 10+ jaar om het in zo'n toestand te brengen dat Brussel geen bezwaar meer tegen volledige overname zou hebben
- Martinair niet productie zou meenemen/toevoegen aan het KLM routenetwerk (Havana, anyone?)

Als de minst seniore KLM'er àlle MP'ers onder zich krijgt, gaat hij er op vooruit. Er komen kisten bij en routes, ICA nog wel (yeah!) dus hij zal sneller promoveren en sneller ICA gaan vliegen. Is dat fair? Leuk, voor KLM'ers, tuurlijk, maar fair? Lijkt me dus dat de meest faire oplossing is als er een verdeelsleutel wordt gevonden.

Nogmaals, als KLM-vlieger kun je niet met droge ogen stellen dat de MP'ers blij moeten zijn dat ze onderaan mogen schuiven omdat anders hun bedrijf failliet zou zijn als het je eigen KLM-directie is die ze in die positie heeft gedwongen.

Let wel, ik zeg dus ook niet dat ze dan maar één op één over moeten gaan met behoud van functie e.d., want voor beide kanten zijn valide argumenten. Er zal eerst gekeken worden naar hoe dat in de cabine wordt opgelost en dan mogen de mannen in Badhoevedorp aan de slag gaan. Ben heel benieuwd, voor niemand wordt dit een oplossing waar iedereen blij van wordt.
 
Back
Top