23-09 D-Day passage MP

Let wel, ik zeg dus ook niet dat ze dan maar één op één over moeten gaan met behoud van functie e.d., want voor beide kanten zijn valide argumenten. Er zal eerst gekeken worden naar hoe dat in de cabine wordt opgelost en dan mogen de mannen in Badhoevedorp aan de slag gaan. Ben heel benieuwd, voor niemand wordt dit een oplossing waar iedereen blij van wordt.

Lastig verhaal natuurlijk. Ik denk wel dat de situatie in de cabine heel anders is, en dat de oplossing daar veel moeilijker zal worden. Daar verdwijnen ALLE plekken waardoor voor de volledige Martinair cabine een oplossing gevonden zal worden.

Ik denk dat dit voor vliegers niet het geval is. Enkel de 767's zullen stoppen te vliegen. Ik zie geen enkele reden waarom je MP 747 of MD11 vliegers zou moeten/willen omscholen. Laat deze jongens lekker vracht vliegen. Van de 767 vliegers kan een deel omgeschoold worden naar een van de vracht kisten (gebeurt nu al). Ik geloof overigens ook dat er best een aantal MP vliegers zijn die met behoud van salaris onderaan de KLM senioriteitslijst willen gaan staan. Als je op je 22ste bent begonnen en je vliegt nu 8 jaar begin je onderaan op je 30ste. Niet geweldig, maar de kans op baas ICA is nog zeker aanwezig.

In ieder geval geloof ik dat de insteek moet zijn dat niemand ten koste van de andere beter zou moeten worden. Dat dat zeer lastig zal gaan worden is duidelijk. We zullen het zien.
 
Ik verwacht dat er helemaal geen integratie van MP en KLM vliegers plaats gaat vinden. Alleen al vanuit een human factor benadering zou dit een moeilijk te verantwoorden beslissing zijn. Bovendien zit KLM niet op jarenlang "integratie-gezeik" a la KLC/KLM te wachten. Die kan de energie wel beter gebruiken. En als die integratie er ondanks alles wel komt dan kan niet iedereen blij worden maar zullen er tevreden en ontevreden vliegers overblijven.

Wat deze discussie (mogelijke integratie vliegerkorpsen) nog wat ingewikkelder maakt: KLM neemt geen vluchten van MP over. MP trekt zich uit de markt terug en de KLM springt met een ander product in het gat dat is ontstaan: Te weten netwerkvervoer als onderdeel van de holding AF/KLM binnen de allinatie Skyteam. AF/KLM kan wellicht wel geld verdienen daar waar het MP niet lukte. Dit door een ander, meer premium, product aan te bieden. Ik kan mij vergissen maar MP had/heeft volgens mij geen C-class netwerk product op de routes naar o.a. Havana.

Als ik zo links en rechts hoor dat diverse MP-vliegers al o.a. bij BA en EK aan het solliciteren zijn, en volgens de laatste berichten die ik ontving daar ook zijn aangenomen, denk ik dat de boventalligheid bij MP snel tot het verleden behoort.

En kan er door een streep gezet worden onder deze heftige, door vliegers zelf opgestrate, discussie omtrent integratie.
 
Clipper,

Ik zal je vraag beantwoorden, 3 jaar. "Allemaal te min", heb ik dat gezegd? Nee jou woorden. Co F70 vind ik te min, dat klopt.
Hoe weet jij dat het 20 jaar duurt om baas ICA te worden? Nu misschien maar 15 jaar geleden niet maar goed toen lag jij nog met je duimpje in je mond.

Vraag me werkelijk af waarom al die "jockey's" dan zou graag naar de bejaardenflat willen jou posting lezende. Of zou het komen vanwege F3000?

Ik bazeer me simpel op de fact's. Ik weet het dat jij waarschijnlijk geen toegang hebt tot het VNV forum maar de negatieve postings lezende en de namen op de KLM senioriteits lijst invullend kom ik steevast tot 2000+! En dat verhaal van het pc programma, ook van de heren zelf.
Vooral de mijnheer op plaatsje 2142 is mateloos populair. Herkent iemand zich in dit nummer?

Jockey747, frustratie van mijn zijde? Nee hoor. Ik durf mezelf geen Jockey(whatever) te noemen als ik alleen zou mogen kijken! That's it, was een inmiddels bevestigd vermoeden.

Jullie lezen het ik heb ook wat vragen. Zie de antwoorden met plezier tegemoet.
Jullie nog relevante vragen?

Wederom met collegiale groet.
 
Heren, ik denk dat we eerst een rustig af moeten wachten hoe onze franse broeders de MP-productieuitbreiding om het zo maar even te noemen zien. Als zij dit als KLM-groei zien zijn uiteindelijk zowel de KLM als het haasje aangezien er dan extra groei aan de Franse kant bij zal moeten komen om dit te compenseren en de nederlandse tak de boventallige mp-ers zal moeten absorberen, waarvan er alleen maar meer boventallig worden aangezien we niet alle routes gaan overnemen. Ik denk eerlijk gezegd dat de houding van de KLM vlieger dan nog minder positief zal worden tegenover de MP-vlieger en het dan wel eens heel ugly kan gaan worden, en de Fransen kennende vrees ik het ergste.......
Grappig feit eigenlijk wel dat het voor sommige MP-ers dan blijkbaar wel ok is om bij BA onderaan de lijst te beginnen, EK kan ik nog inkomen gezien de enorme expansie daar.....
 
Grappig feit eigenlijk wel dat het voor sommige MP-ers dan blijkbaar wel ok is om bij BA onderaan de lijst te beginnen, EK kan ik nog inkomen gezien de enorme expansie daar.....

Ik snap je opmerking maar is toch wat kort door de bocht. Meestal worden dit soort discussies gevoerd door een relatief klein groepje 'schreeuwers' (van beide kanten) en houden de meesten zich meer op de vlakte en kijken de kat uit de boom. Dat er mensen in een onzekere tijd om zich heen gaan kijken om hun hachje te redden kun je ze niet kwalijk nemen. Wat zou je zelf doen?
 
@Sjakie; dat jij jouw status meet aan 'het mogen opstijgen en landen' tja...
Ik zou me niet te druk magen over een naam op een forum.

De materie is lastig en het kan niet anders dan dat er veel onvrede uit voort komt. Er zal een groep mensen primaire of secundaire voorwaarden moeten inleveren en dat is nooit fijn. Ik denk alleen dat KLM vliegers de meeste rechten hebben om niet tot die groep behoren...egoïstisch? Misschien wel...maar wel reëel.
 
Wat een stel K reacties van mensen die (net) bij de blauwe op rechts mogen zitten.

Misschien dat het woord solidariteit niet meer bekent is, maar er zijn ook mensen die al jaaaaaaaaaaaaaaren lang bij MP vliegen en wat door de directie van KL naar de knoppen is geholpen (nadat Schröder weg was, einde oefening. Meteen een route of 10 minder en hij was in +/- een jaar weg bij de RvC).:blabla:

Ik mag hopen voor diegene dat AF het niet op z'n heupen gaat krijgen om KL te integreren of dat de hele groep door een Chinees mij. wordt overgenomen. Ben erg benieuwd of die muiters nog hetzelfde zullen zeggen!!! Eén daarvan hoeft in elk geval niet meer bij Lauda langs te gaan en heeft het ook verziekt voor andere (lees: Nederlanders).

Als je het er niet mee eens bent moet je richting directie van KL gaan. Daarbij was KL voor MP het worst case scenario. Nu is HV aan de beurt!

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=37181
 
Last edited:
@ all: Ik kan me voorstellen dat het erg K is om een uitgesproken mening te horen van een KLM vlieger die tegen jouw visie en mening indruist. Al helemaal in deze situatie.
Als je liever je kop in het zand steekt, vind ik het ook best, maar denk je nu echt dat de situatie dan veranderd? Mijn dochtertje van 8 maanden denkt dat, als ik een doek voor mijn gezicht houd, ik er dan niet ben....kom op mensen we weten wel beter toch?

Natuurlijk is het zwaar Kl*t* dat MAC in deze situatie terecht is gekomen, deels een keuze van KLM, deels de markt en deels resultaat van beleid MAC zelf. Wees wel objectief en zoek de schuld niet alleen bij KLM en al helemaal niet bij KLM vliegers.

Als ik een MAC vlieger was zou ik op dit moment ook alles uit te kast halen voor behoud van salaris en baan.
Ik zit echt niet te wachten op MAC vliegers die op straat komen te staan.
Ik begrijp ook wel dat ik makkelijk praten heb, met behoud van mijn levensstandaard, maar ik zal toch ook echt vechten voor mijn positie en het veiligstellen van mijn senioriteit en doorstroom.
Net zoals J.R. al zegt. Stel je voor dat het bij KLM ook een keer einde oefening is, dan wil ik wel zo hoog mogelijk zitten, begrijpen jullie dat wel?
Maar voorlopig is het niet zover met KLM en wil ik niet de dupe worden van een horizontale instroom van MAC vliegers.
Ik denk dat MAC vliegers gewoon vracht blijven vliegen en nog meer dan er nu al gebeurd.

Ik zal niet meer te reageren op onderwerpen zoals deze, al aan ze me wel aan het hart.

Ik wens in ieder geval alle MAC vliegers het beste (oprecht) en alle KLM vliegers ook...:biertje:
 
En Sjakie, jou wens ik vele vluchten op de mooie Fokker toe! Mensen met senioriteits nummer op een forum zetten, gedraag je eens man.

In mijn opzicht heeft de KLM vlieger geen enkele verplichting naar de Martinair vlieger toe. Hoezeer ik jullie ook van alles gun, het moet niet ten koste gaan van mijn brood. Noem me maar een arrogant mannetje, maar jij zou precies hetzelfde doen als de rollen omgedraaid zouden zijn. In fact, jij doet en zegt precies hetzelfde alleen vanuit jou eigen belang.

Laten we het gewoon overlaten aan de mensen die zich inzetten voor ons via onze vakbond(neem aan dat je lid bent) en niet overal gaan schreeuwen over wat we allemaal wel of niet willen. Dat lijkt me inmiddels wel duidelijk en er is toe nu toe nog weinig goeds uitgekomen.
 
Bij bedrijven die door 1 persoon zijn opgericht en jarenlang strak zijn geleid zie je wel vaker het verschijnsel dat op het moment dat de leidende kracht de onderneming verlaat de organisatie implodeert. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat MP hiervan een klassiek voorbeeld is. 1 oprichter, tevens dierecteur, die tijdens zijn loopbaan het bedrijf met strakke hand leidt. Daarin gesteund door zijn echtgenote die een behoorlijke vinger in de pap de brokkelen had. Dat alles gedreven door zijn eigen visie op de branche en de onderneming. En onder zijn directe leiding ging het ook goed. De heer Schöder wist elk detail van, letterlijk, "zijn Martinair". Hij was het die elke dag precies wist waar elk vliegtuig zich bevond en leidde persoonlijk de onderhandlingen met o.a. Boeing. Die ondernemersdrive zit niet bij de directie of medewerkers. Samen met zijn vrouw maakte hij, zeker operationeel gezien, de dienst uit. Daar kon geen OR of mededirecteuren tegen op. Werknemers binnen dergelijke bedrijven zijn vaak emotioneel zeer betrokken bij "hun bedrijf" maar het ontbreekt hen aan de nodige ondernemerskwaliteiten die nodig zijn om een dergelijk bedrijf te leiden en te continueren. En zoals zo vaak zie je ook hier dat als de oprichter zich terugtrekt, en er niet voor opvolging uit de familiekring is gezorgd, het bedrijf nog maar een heel kort zelfstandig leven over heeft. In huize Schröder heeft zoon Mark, net als vader Martin, ervoor gekozen om ondernemer te worden. Ik kan mij niet voorstellen dat Pa niet met zoonlief om de tafel heeft gezeten om over de toekomst van zijn Martinair te spreken. Maar dat zoonlief uiteindelijk heeft gezegd (woorden van die volgende strekking): "Pa, ondernemen is mijn vak, luchtvaart vind ik prachtig, maar ik zie het (zakelijk) niet zitten om die toko van jou over te nemen. Ik ga met Tango Shell en met Routemobiel ANWB aanpakken met dezelfde ondernemersgeest zoals jij de KLM het leven zuur maakte in de beginjaren van Martinair. Zoek maar een andere koper voor je bedrijf maar ik zie er geen brood in". Na verloop van tijd zag de andere aandeelhouder (eerst Nedlloyd, later Maersk) totaal geen heil meer in Martinair en wilde KLM heel graag 100% in handen krijgen. Na de nodige discussies met de EU is dat uiteindelijk gelukt.

Het is mij veel te kort door de bocht om met een vinger naar KLM te wijzen met de mededeling dat Martinair door KLM kapot is gemaakt. Een dergelijk verwijt, zonder een onhafhakelijke onderbouwing van bijvoorbeeld de ondernemingskamer, getuigt van emotie maar niet van een rationele kijk op ondernemerschap. Indien KLM inderdaad Martinair kapot zou hebben gemaakt vraag ik mij af waar de ondernemingsraad van Martinair was om dat proces tegen te houden. Ik denk alleen dat ook de OR van Martinair een dergelijke visie op geen enkele wijze voor een onafhankelijke instantie geloofwaardig had kunnen onderbouwen.

Het is heel triest dat werknemers die zich zo met "hun" berdrijf betrokken voelen nu tot de ontdekking komen dat het bij "hun" bedrijf, na het vertrek van de oprichter, aan leiding met visie en ondernemersgeest ontbreekt. Het is dan het makkelijkst om met de vinger naar de nieuwe eigenaar te wijzen. Het wegvallen van de ondernemende "drive" is niet leuk maar wel de kille, zakelijke realiteit. En daar worden we uiteindelijk allemaal op afgerekend.
 
Heeft allemaal niet zoveel met "die lange" te maken, op het moment dat Maersk zijn 50% wilde verkopen, heeft KLM altijd willen voorkomen dat dit een concullega werd in de luchtvracht op eigen grondgebied. Liever een verlieslatende dochter dan een booming concurrent in de achtertuin. Hierdoor onstond voor MP een onvrijwillige investeringsstop (opgelegd door zowel Maersk als KLM). Dus groeien en investeren kon niet meer vanwege het beleid van de twee aandeelhouders....
 
BloodZnCripZ.png



Herkenbaar?
:D:D:D
 
Kunnen we die bank van Beer niet hier naar toe slepen? Chips, bier en cola heb ik nog wel in de kast staan. :biertje:

Misschien kunnen we nog wel een poultje maken over de uitkomst.
 
sjakie,

waarom geef je zulke verzuurde reakties en ligt het allemaal aan de juniore vliegers van KLM!! geloof mij ook in de hogere regionen is men niet echt happig om te integreren.

waarom wil je zo graag die integratie van lijsten?

met de variant waar ze nu mee bezig zijn blijft jou positie toch wel behouden bij de mac. en voor de 60 a 70 overige vliegers daar vinden ze zeker wel een gepaste oplossing voor!!
 
Clipper,vriend/collega.
Waarom geef jij geen antwoorden op mijn vragen terwijl ik die van jou wel beantwoord?
Je volstaat met termen als "verzuurde" reactie terwijl je mij constant woorden toebedeelt die ik niet uitgesproken heb. Vanwaar die wijsheid?
Waar staat nu weer dat IK integratie van lijsten wil?

Nee op mij heeft het geen enkele invloed. Ik kom gewoon op voor mijn collega's in de rechter stoel die constant proberen uit te leggen hoe het e.e.a. zit en/of tot stand is gekomen.
Schreeuwers zoals nr 2142 roepen onwaarheden en willen absoluut niet luisteren naar tegenargumenten.
Voorbeeld, hoeveel erf 'en vliegt MP nu eigenlijk? Per saldo zijn het er 2 en niet 4. Die andere 2 zijn een uitruil variant met de bcf 'en volledig ingegeven door beide directies.

KTV, wat is er mis met een nummer? Iedereen op het VNV forum kan zijn naam bij zijn postings lezen dus die link is duidelijk en hier heeft men geen senioriteits lijst. Als ik zijn naam had genoemd had je gelijk gehad. Of voel jij je aangesproken soms ?

Voorlopig post ik hier alleen mijn mening onderbouwd door ervaring. Ik probeer, deels, inhoudelijk te reageren op wat prikjes na.

Jockey747, je laatste opmerking steun ik van harte en wordt zeer gewaardeerd.

Groet.
 
Even in perspectief zien;

Maar als je chef bent van een franchisefiliaal van het filiaal in Lutjebroek en je (dezelfde) baas besluit jou filiaal te sluiten en mag als vakkenvuller in het nabij gelegen dorp beginnen...?

Of je bent Officier bij de KM op Valkenburg en de baas besluit dat de tent dicht gaat en en je mag als soldaat bij de Klu beginnen....?

Late reactie, maar dat komt omdat ik de laatste 4 dagen alleen maar op de-icings platforms en een beetje in de lucht heb doorgebracht :yeehaa:

Het gaat me niet om de functie of betaling van een MP vlieger, die mag hij natuurlijk behouden! Het gaat mij om het horizontaal inschuiven in de senioriteitslijst waardoor er stagnatie in promotie gaat plaatsvinden. En dan inderdaad hoofdzakelijk voor mensen die +2000 staan (waaaronder ook oud MP vliegers die wel de grote paycut hebben gemaakt om naar de KLM te gaan).
 
Ik bazeer me simpel op de fact's. Ik weet het dat jij waarschijnlijk geen toegang hebt tot het VNV forum maar de negatieve postings lezende en de namen op de KLM senioriteits lijst invullend kom ik steevast tot 2000+! En dat verhaal van het pc programma, ook van de heren zelf.
Vooral de mijnheer op plaatsje 2142 is mateloos populair. Herkent iemand zich in dit nummer?

Sjakie: Wat doe jij in GODSNAAM op de MyKLM site?!
 
Q-nimbus:
Volgens mij haalt Sjakie het nummer van de senioriteitslijst zoals die bij het VNV gepubliceerd staat. Hij verwijst m.a.w. naar een senioriteitsnummer van 10 mei 2010. Tenminste, zo begrijp ik zijn posting...
 
wel een interesant stukje uit de Telegraaf enkele maanden geleden:

DEN HAAG, donderdag

Oprichter/naamgever Martin Schröder en zijn vrouw en steun en toeverlaat Tineke, zijn zwaar aangeslagen door het opheffen van de passagiersdiensten van zijn Martinair. „Het is niet alleen de zaak. Het is de emotie”, zegt de luchtvaartpionier aangedaan.

Vandaag wordt besloten dat Martinair alleen nog vracht vervoert. De amputatie van Martinair is een feit. „Het valt heel hard bij ons”, zegt luchtvaartpionier Martin Schröder terwijl hij zijn Tineke met een brok in de keel aankijkt. We spraken Schröder op de besloten party die zijn ‘onderbuurman’ Harry Mens in het Haagse restaurant Saur gaf als start voor weer een nieuw tv-seizoen Business Class.

Schröder en Mens wonen in hetzelfde appartementencomplex in Noordwijk aan Zee. Deze week is voor Schröder een drama. Hij ziet zijn luchtvaartimperium imploderen. Geëmotioneerd: „Het is een bijzondere week voor ons. Toen we 52 jaar geleden begonnen, hadden we dit niet kunnen bedenken. Maar belangrijk is dat de naam Martinair blijft bestaan. We worden een van de grootste vrachtvervoerders ter wereld. Daar ben ik enorm trots op”.

KLM

Heeft de KLM zijn ‘kind’ vanuit concurrentieoogpunt vakkundig om zeep geholpen? Schröder fel: „Dat is pertinent niet zo! Ik heb waardering voor zowel het management van de KLM als dat van Martinair. De tijden zijn zó ingrijpend veranderd, de buitenlandse concurrentie is gigantisch, je wordt dan gewoon gedwongen om allemaal te gaan samenwerken. Je MOET meegaan met je tijd…”

Maar zou Martinair de passagiers zijn afgepakt als hij zelf nog aan het roer zou hebben gestaan? Schröder en zijn Tineke zwijgen, maar hun ogen spreken boekdelen. Schröder: „Het is niet gemakkelijk. Maar Tineke en ik zijn realisten. De emotie is óók positief: de naam Martinair zal blijven voortbestaan.
 
Back
Top