23-09 D-Day passage MP

sjakie,

wat wil je weten,
waarom wij geen mac mensen op onze lijst willen. heel simpel :
hoe meer mensen voor me hoe trager mijn cariere. en dat is al in het verleden gebleken!! de mac mannen op de rechter stoel hebben toch ook niks te vrezen?
die gaan gewoon vracht vliegen en met de verwachtingen voor vracht groei de komende jaren zou ik me niet echt zorgen maken. en voor de 60 man waar op dit moment nog geen werk voor is daar word wel een oplossing voor gezocht.
het verhaal dat het de schuld is van KLM ken ik nu wel.
mijn visie; c'est la vie!

hoe hard dat ook klinkt

groet
 
Dat c'est la vie kan natuurlijk ook net zo goed de andere kant opgaan ;)
Hoe hard dat ook moge klinken.

Vergeet even voor het gemak niet dat een aantal KLM-ers nu door kunnen stromen juist omdat MP ermee stopt.( En ook al in het verleden. MP is door KLM al jaren geleden uitgekleed, alles ten gunste van KLM)
AUA/CUR zullen frequenter aangevlogen worden, of meer als single drop, HAV komt erbij, MIA komt erbij. Allemaal productie die als MP gewoon zelfstandig was er niet zou zijn cq komen bij KLM. Die extra productie zal worden gevlogen door nieuwe kisten (de A333's die komen zijn pure uitbreiding, waarbij ik niet zeg dat deze 333's nu juist deze productie gaan vliegen, maar geeft de vloot wel de ruimte om de extra productie te vliegen.)

Het is natuurlijk logisch dat deze productieuitbreiding (??x cpt ) geheel ten goede zal komen aan KLM en dat MP vliegers alleen maar mogen toekijken.!

Ga als KLM-er eens na hoeveel men indirect in het verleden al te danken heeft aan het politieke spel wat KLM al jaren met MP speelt, over de rug van het MP personeel.
 
Dat c'est la vie kan natuurlijk ook net zo goed de andere kant opgaan ;)
Hoe hard dat ook moge klinken.

Vergeet even voor het gemak niet dat een aantal KLM-ers nu door kunnen stromen juist omdat MP ermee stopt.( En ook al in het verleden. MP is door KLM al jaren geleden uitgekleed, alles ten gunste van KLM)
AUA/CUR zullen frequenter aangevlogen worden, of meer als single drop, HAV komt erbij, MIA komt erbij. Allemaal productie die als MP gewoon zelfstandig was er niet zou zijn cq komen bij KLM. Die extra productie zal worden gevlogen door nieuwe kisten (de A333's die komen zijn pure uitbreiding, waarbij ik niet zeg dat deze 333's nu juist deze productie gaan vliegen, maar geeft de vloot wel de ruimte om de extra productie te vliegen.)

Het is natuurlijk logisch dat deze productieuitbreiding (??x cpt ) geheel ten goede zal komen aan KLM en dat MP vliegers alleen maar mogen toekijken.!

Ga als KLM-er eens na hoeveel men indirect in het verleden al te danken heeft aan het politieke spel wat KLM al jaren met MP speelt, over de rug van het MP personeel.

B737-300ER.

De door jouw genoemde zogenaamde uitbreiding wordt uitgeruild tegen onze blauwe B747F's.
Voor elke FTE die wij krijgen wordt een FTE terug geruild. Je bewering dat sommige KLMers voordeel gaan hebben aan deze "integratie" is daardoor onjuist.

Valt me tegen dat iemand die zo vaak zo goed geinformeerd is met dergelijke uitspraken komt.......

gr, Purno
 
Purno,

Mijn excuses, een kleine nuance is inderdaad op zijn plaats.
Ik heb, onterecht, het ERF verhaal even achterwege gelaten. Dit was overigens niet bewust gedaab, ik werd lichtelijk getriggerd door de opmerking "C'est la vie" en daardoor een beetje pissed, waardoor ik sommige feiten even uit het oog ben verloren

Waar ik wel bij van mening blijf is dat de ondergang van MP niet alleen aan MP te danken is, maar eigenlijk grotendeels aan KLM (en Mearsk). Door het tegenhouden van investeringen in het verleden zit MP nu met een product wat niet meer van deze tijd is, met de gevolgen van dien.

Ik hou me eigenlijk juist even verre van deze gehele discussie, temeer omdat ik er persoonlijk niet bij betrokken ben, gelukkig overigens. Het is voor betrokkenen vervelend genoeg en eht blijft lastig.

Bedankt voor deze kleine terechtwijzing.

Overigens is het B767-300ER, een 737-300ER bestaat bij mijn weten niet, maar dat terzijde ;)
Dat valt me dan van jou weer een beetje tegen :biertje:

Ik ben blij dat je de rest van mijn posts wel waardeerd!
 
Last edited:
B767,

"c'est la vie" in de zin van; tijden veranderen en daar hebben wij gewoon weinig invloed op. hebben ze mac bewust of onbewust zo klein gemaakt.., ik weet het niet.

begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat iedereen bij mac kan blijven (en daar wordt ook aangewerkt) alleen snap ik gewoon niet waarom de lijsten zo nodig gecombineerd moeten worden.
wat purno al zei is die uitbreiding een sigaar uit eigen doos.
en de extra bestemmingen waar jij op doelt vind ik ook nogal meevallen.

ik hoop dat de variant waarmee ze bezig zijn succes zal hebben en dat zoveel mogelijke vliegers aan het werk kunnen blijven. mijn inschatting is dat dat zal lukken!!!!

groet
 
Donderwolk, het antwoord op je vraag heb je inmiddels gekregen.

B767-300ER, goede analyse van het geheel. Sterker nog je correctie op je 1ste verhaal ten dele mee eens om de simpele reden dat het vooralsnog GEEN uitruil is.
Als dat wel zo zou zijn dan moeten er toch 8 747's, 4xERF en 4x BCF, op de plaat staan. En dat mag niet van de 'GROEP' terwijl er wel marktaanbod is.

En die zogenaamde overtolligheid die hier genoemd wordt is er niet evenals mensen die bij BA/EK solliciteren. Zouden nogal gek zijn om zelf de bescherming weg te gooien die de CAO hen biedt.

In het algemeen, natuurlijk begrijp ik de weerstand van de juniore KLM'er tegen volledige integratie omdat zij MENEN er slechter van te worden. Echter naar zaken als meer wide bodies, dus F functies en grotere a/c to pilot per unit, wordt niet geluisterd. Om MP te vergelijken met KLMuk integratie is onzin. Maar is het dan logisch, om Clippers verhaal erbij te nemen, om 4 F3000 kisten in te ruilen voor F2750 en grip op eventuele groei aan stoelen in die markt op te geven ?
Zeker gezien de wens van de KLM de MD-11's te vervangen door A330's. Is een veel grotere aderlating voor jullie maar daar hoor je niemand over!

Groet.
 
B767,

"c'est la vie" in de zin van; tijden veranderen en daar hebben wij gewoon weinig invloed op. hebben ze mac bewust of onbewust zo klein gemaakt.., ik weet het niet.

groet

Bedankt voor de verheldering en de nuance die je er nu aanbrengt, zo kwam die zin in eerste instantie niet op mij over.
Nogmaals, voor de volledigheid, ik volg deze discussie eigenlijk vanaf de zijlijn, ben hier niet bij betrokken, ben dan ook geen vlieger bij MP of KLM. Ik werd alleen getriggerd. :biertje:
 
Als dat wel zo zou zijn dan moeten er toch 8 747's, 4xERF en 4x BCF, op de plaat staan. En dat mag niet van de 'GROEP' terwijl er wel marktaanbod is.
Groet.

In Parijs zitten ze echt te slapen. We verhuren onze kisten nog liever via een dry-lease aan een ander zodat die "onze" productie kan vliegen ipv hun Franse trots even te laten varen en te denken in het totale resultaat van "de groep (AF-KLM-MP)" ipv het " individu (AF)". Ik blijf dit echt niet te ge-lo-ven vinden.
Het is te hopen dat de 744BCF MPS die in XMN staat voor haar check nu (lees: februari 2011) wel door MP gevlogen mag gaan worden (op ah-hoc basis :grijns: ). Naar wat ik begrepen heb is dat vooralsnog niet het geval (correct me if I am wrong), maar laten ze hem dan alsjeblieft in een wet-lease (dus inclusief cockpit) wegzetten.
Maakt het "probleem" voor de vliegers waarover hier gesproken wordt in ieder geval weer een stukje kleiner
 
B767-300ER, Je bent erg goed geinformeerd en dat voor een niet MP'er ;-0 . Petje af.

Je slaat de spijker wederom op zijn koppie vwb de PS. Kan/Wil er niet meer over kwijt daar het te speculatief zou zijn.
 
Ik schrijf toch ook voor een "niet MP 'er"

Dat TFL was kennelijk een incorrecte aanname vandaar ook bovenstaande opmerking.

Je moet toch ergens die 76 uren hebben gevlogen ;-) . "Bleef"/Blijft niet veel over, toch?

Gr.
 
Logisch dat iemand vindt dat zijn eigen promotie niet vertraagd mag worden doordat iemand van "buitenaf" boven jou op de lijst komt te staan.

Echter, vergeet ook niet dat in de laatste 15 jaar KLM allerlei routes heeft afgepakt van MP. Ik ben regelmatig als pax naar LAX, SFO, DEN etc gevlogen met MP. De MP pax-vloot is daardoor uiteindelijk gekrompen tot een schamele 4 kisten. Dat heeft niet alleen tot extra productie en dus promoties (en aannames!) geleid bij KLM, dat is ten koste gegaan van de MP vlieger. Dus voordat iemand roept dat al 1 dag promotie-vertraging onacceptabel is, is enig historisch perspectief wel van belang: Wellicht zou die persoon nog veel langer hebben moeten wachten op promotie of zelfs niet eens zijn aangenomen als MP wel die pax-productie had 'mogen' uitvoeren van KLM.

Het tegenargument wat ik nu vaak hoor is dat het verleden niet relevant is en dat het om de situatie nu gaat. Leuk geprobeerd, maar je gaat niet iemand uitschelden, vervolgens klagen dat hij jou een eikel noemt en dan moord en brand schreeuwen, omdat je eigen acties in het verleden liggen dus niet meer relevant zijn.

Het volgende tegenargument is dat dat niet de schuld is van de KL-vliegers maar van de directie(s). Weer leuk geprobeerd, maar snijdt ook geen hout. Dat MP slecht draait en Brussel het eindelijk goed vond dat ze ingelijfd mochten worden is ook niet de schuld van de MP-vliegers.

Nog een tegenargument wat hier ook al is langsgekomen is dat KLM geen productie overneemt maar zelf begint op een route die MP eerst had. Wat een onzin! Gegarandeerd zullen touroperators die eerst met MP een contract op die route hadden nu een contract met KLM hebben/krijgen. De persoon die eerst met MP zou boeken, zal nu met KLM boeken. Hoe het bedrijfstechnisch allemaal is ingericht, geen idee, maar ik wil een juniore coco dit wel eens met droge ogen in het gezicht van een MP-captain met 25 jaar vliegervaring zien zeggen. Grenst op het onfatsoenlijke.

Nogmaals, wederom, ik zeg ook niet dat een MP 767-captain een direct entry KLM A330-captain zou moeten worden, maar soms is het fatsoen een beetje ver te zoeken (geldt overigens voor beide kanten). Wat meer historisch perspectief, respect voor elkaar en solidariteit kan geen kwaad.
 
Logisch dat iemand vindt dat zijn eigen promotie niet vertraagd mag worden doordat iemand van "buitenaf" boven jou op de lijst komt te staan.

Echter, vergeet ook niet dat in de laatste 15 jaar KLM allerlei routes heeft afgepakt van MP. Ik ben regelmatig als pax naar LAX, SFO, DEN etc gevlogen met MP. De MP pax-vloot is daardoor uiteindelijk gekrompen tot een schamele 4 kisten. Dat heeft niet alleen tot extra productie en dus promoties (en aannames!) geleid bij KLM, dat is ten koste gegaan van de MP vlieger. Dus voordat iemand roept dat al 1 dag promotie-vertraging onacceptabel is, is enig historisch perspectief wel van belang: Wellicht zou die persoon nog veel langer hebben moeten wachten op promotie of zelfs niet eens zijn aangenomen als MP wel die pax-productie had 'mogen' uitvoeren van KLM.

Het tegenargument wat ik nu vaak hoor is dat het verleden niet relevant is en dat het om de situatie nu gaat. Leuk geprobeerd, maar je gaat niet iemand uitschelden, vervolgens klagen dat hij jou een eikel noemt en dan moord en brand schreeuwen, omdat je eigen acties in het verleden liggen dus niet meer relevant zijn.

Het volgende tegenargument is dat dat niet de schuld is van de KL-vliegers maar van de directie(s). Weer leuk geprobeerd, maar snijdt ook geen hout. Dat MP slecht draait en Brussel het eindelijk goed vond dat ze ingelijfd mochten worden is ook niet de schuld van de MP-vliegers.

Nog een tegenargument wat hier ook al is langsgekomen is dat KLM geen productie overneemt maar zelf begint op een route die MP eerst had. Wat een onzin! Gegarandeerd zullen touroperators die eerst met MP een contract op die route hadden nu een contract met KLM hebben/krijgen. De persoon die eerst met MP zou boeken, zal nu met KLM boeken. Hoe het bedrijfstechnisch allemaal is ingericht, geen idee, maar ik wil een juniore coco dit wel eens met droge ogen in het gezicht van een MP-captain met 25 jaar vliegervaring zien zeggen. Grenst op het onfatsoenlijke.

Nogmaals, wederom, ik zeg ook niet dat een MP 767-captain een direct entry KLM A330-captain zou moeten worden, maar soms is het fatsoen een beetje ver te zoeken (geldt overigens voor beide kanten). Wat meer historisch perspectief, respect voor elkaar en solidariteit kan geen kwaad.

Over historisch perspectief gesproken; Tot en met halverwege vorige eeuw was de KLM de enige nederlandse maatschappij........

Ik snap dat er wat oud zeer zit maar deze discussie is echt onrelevant willen we als 2 vliegersgroeperingen komen tot een succesvolle oplossing.
 
Last edited:
Iz:
De vanzelfspekendheid die jij veronderstelt dat iemand die voorheen met MP vloog nu dus met KLM gaat vliegen is m.i. slechts zeer beperkt aanwezig. Ik denk dat vliegers bij o.a. Arkefly significant meer profiteren van het stoppen met MP-passage dan vliegers van de KLM. Zoals je o.a. in onderstaand artikel kunt lezen geldt dat o.a. Cuba en Mexico. Voor touroperators die het moeten hebben van zonzoekende nederlanders geldt dat al helemaal. Het is hun corebusiness om nederlandse vakantiegangers naar zonnige oorden te (laten) vervoeren. En die kijken naar kostprijs. De kostprijs ligt bij een vakantievlieger significant lager dan bij een netwerkcarrier als KLM.

Zoals ik al in eerdere posting stelde: Ik zie niet in waarom veronderstelt wordt dat KLM "routes af heeft gepakt" omdat KLM een heel ander marktsegment (netwerkcarrier afhankelijk van C-classproductie) aanbiedt. De bestemmingen zijn misschien wel hetzelfde, het produkt is dat geenszins.

Dat iedereen met respect met elkaar om moet gaan deel ik van harte!

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=37200
 
Last edited:
Hoe lang zijn LAX, SFO, MIA (komt weer terug) en YYZ bijv. al KLM bestemmingen? Wel wat langer dan MP, if my memory serves me well.

Ik zou ook graag zien dat mensen stoppen met de KLM directie en Brussel de hele tijd de schuld geven. Als diezelfde KLM directie MP niet had overgenomen was de tent al jáááren geleden failliet gegaan en hadden de werknemers niets gehad.

Voor de ouwe lullen bij MP die vinden dat ze een hogere plek op de lijst verdienen dan een juniore KLM vlieger: hoewel puur theoretisch, in een omgekeerde situatie zouden jullie dat ook niet accepteren.

Het wordt tijd de realiteit onder ogen te zien: MP is al een decennium een zinkend schip en gaat nu eindelijk ten onder. Triest, maar onvermijdelijk.

Van de week hoop ik echter wel een lekker biertje in JNB met jullie te mogen drinken!

Groeten,

Een juniore KLM vlieger die geen carrierevertraging gaat accepteren.
 
...en als Air France de KLM niet had overgenomen dan was die tent ook al jaaaaaren weg..
juniore KLM vlieger vs carrierevertraging....tja...spijker op kop

Zo...even wat olie op het vuur, Onassis pakt een vers bakkie en leunt achterover.

Overigens heeft Sjakie wel mn stem en vanzelfsprekend is IZ de wijste
 
Weet je wat ik graag zou willen Q?
Dat mensen zoals jij, jonge ......... met weinige ervaring in de luchtvaart hun plek eindelijk eens leren kennen. En dat heb ik het niet over dat plekje op de senioriteits lijst want die kennen jullie maar al te goed!
De wens is de vader van de gedachte verneem ik van, mijn generatie, KLM collega's.

Get your fact's straight. Voor de laatste maal, KLM wilde NIET dat Lufthansa of Singapore MP over zouden nemen. Er is in het verleden geinformeerd de 50% aandelen van KLM over te nemen. Tja als dat was gebeurd wat dan he? Had het misschien net zo 'n pijn gedaan als Emirates de KLM nu doet. Dit laatste letterlijk uit de mond vernomen van de hoogste baas.
Zou me maar eens zorgen gaan maken over jullie F vertraging/verdwijning. MD11's vervangen door A330's en 4 x ERF weg, dat zijn vele F3000 posities. DAT gaat veel meer pijn doen dan 350 MP vliegers met F3000 vliegtuigen! Maar dat plekkie he, geeft een waas voor de ogen.

Q., je bekent nu echt kleur met je woorden gaat nu " eindelijk ten onder". Je sluit vervolgens af met "triest" maar jou verhaal is duidelijk. Dat "eindelijk" says it all.

Zou adviseren dit te herhalen als je dat biertje besteld, eens kijken wie er blijft staan.
Ben overigens erg nieuwsgierig wat je gaat doen met je grote woorden wat je niet gaat accepteren. ALS dat zo is wordt het jou gewoon medegedeeld.

Onassis, ik leun ook achterover om te kijken wat de heren nu weer weten te melden. Ik hou mijn plekje stevig vast, zit lekker. Heb het programma " hoe kom ik zo snel mogelijk hogerop" ook maar eens laten draaien, word er niet beter van ;-) . Shit rolls downhill.

Lees het wel aan de andere kant van de planeet.

Fly safe.
 
Weet je wat ik graag zou willen Q?
Dat mensen zoals jij, jonge ......... met weinige ervaring in de luchtvaart hun plek eindelijk eens leren kennen. En dat heb ik het niet over dat plekje op de senioriteits lijst want die kennen jullie maar al te goed!
De wens is de vader van de gedachte verneem ik van, mijn generatie, KLM collega's.

Get your fact's straight. Voor de laatste maal, KLM wilde NIET dat Lufthansa of Singapore MP over zouden nemen. Er is in het verleden geinformeerd de 50% aandelen van KLM over te nemen. Tja als dat was gebeurd wat dan he? Had het misschien net zo 'n pijn gedaan als Emirates de KLM nu doet. Dit laatste letterlijk uit de mond vernomen van de hoogste baas.
Zou me maar eens zorgen gaan maken over jullie F vertraging/verdwijning. MD11's vervangen door A330's en 4 x ERF weg, dat zijn vele F3000 posities. DAT gaat veel meer pijn doen dan 350 MP vliegers met F3000 vliegtuigen! Maar dat plekkie he, geeft een waas voor de ogen.

Q., je bekent nu echt kleur met je woorden gaat nu " eindelijk ten onder". Je sluit vervolgens af met "triest" maar jou verhaal is duidelijk. Dat "eindelijk" says it all.

Zou adviseren dit te herhalen als je dat biertje besteld, eens kijken wie er blijft staan.
Ben overigens erg nieuwsgierig wat je gaat doen met je grote woorden wat je niet gaat accepteren. ALS dat zo is wordt het jou gewoon medegedeeld.

Onassis, ik leun ook achterover om te kijken wat de heren nu weer weten te melden. Ik hou mijn plekje stevig vast, zit lekker. Heb het programma " hoe kom ik zo snel mogelijk hogerop" ook maar eens laten draaien, word er niet beter van ;-) . Shit rolls downhill.

Lees het wel aan de andere kant van de planeet.

Fly safe.

Ik denk dat Q-nimbus zich een stuk minder zorgen maakt dan jij gezien de emotie in je reactie.

Binnenkort komt men in badhoevedorp met een eerlijk voorstel wat betreft de uitruil van onze ERF's tegen jullie MP passage operatie en drinken we gezellig als één familie bier in JNB luisterend naar de wijze verhalen van Sjakie:grijns:.

Proost! :dozey:
 
Back
Top