Amateurisme in de media

Ik kwam vandaag dit artikel in "de krant van wakker Nederland" van gisteren tegen. Let even op het tijdstip van publicatie (do 22 jul 15:03) en het tijdstip van het incident (woensdag rond 12 uur). Blijkbaar staat een toestel 26 uur na een rejected takeoff nog steeds bij de gate om af te koelen ivm oververhitte remmen. Ik vraag mij af hoe heet die remmen geworden zijn...:confused:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7231810/__Vlucht_Surinam_Airways_afgebroken__.html?sn=binnenland,buitenland

HTML:
do 22 jul 2010, 15:03 
     
Vlucht Surinam Airways afgebroken SCHIPHOL -  Een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Surinam Airways heeft woensdag rond 12 uur op luchthaven Schiphol de start moeten afbreken omdat de cabinedruk in het toestel niet op gang kwam. 

Dat kan in de lucht levensgevaarlijke situaties opleveren, meldt RTV Noord Holland. 

Doordat het toestel de start zo plotseling moest afbreken, raakten de remmen oververhit. Het toestel staat sinds die tijd bij een gate om af te koelen.
 
Wederom "De krant van wakker Nederland". Weet iemand hier wie de "Rijksdienst voor de Luchtvaart" is?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7301991/__Noodlanding__na_motorproblemen__.html?p=26,3

Noodlanding vliegtuigje na motorproblemen

LOMM - Het ongeval met een sportvliegtuigje in Lomm (Limburg), waarbij zaterdag de twee inzittenden gewond raakten, is veroorzaakt door motorproblemen. Tijdens een doorstartpoging raakte een van de vleugels een hek, zo maakte de politie zondag bekend.

Daarop moest het toestel een harde noodlanding maken in een weiland aan de Maas. Volgens dorpsbewoners scheerde het vliegtuigje rakelings over enkele woningen alvorens in het weiland neer te ploffen. De twee inzittenden, een 53-jarige man uit Maasbommel en een 23-jarige man uit Delft, werden naar een ziekenhuis gebracht. De Rijksdienst voor de Luchtvaart stelt een onderzoek in.
 
In de Telegraaf van vandaag wordt gesproken over een vliegtuig dat onverwacht een noodstop moest maken... Ik vraag mij af wat de Telegraaf onder een niet onverwachte noodstop verstaat.


Jumbo vleugellam
• Brandweerlieden inspecteren de banden van een Boeing 747 van het Amerikaanse Southern Air die als een enorme vleugellamme vogel de Polderbaan op Schiphol blokkeert, nadat het vrachtvliegtuig gisteren vroeg in de middag vlak voor het opstijgen onverwacht een noodstop moest maken. Omdat de oververhitte banden waren leeggelopen en eerst de kerosine uit het loodzware toestel moest worden getankt moesten de andere vliegtuigen uitwijken naar de overige start- en landingsbanen van de luchthaven. Overigens kwam gisteren in Egypte een toestel van ArkeFly in de problemen, toen de piloten vlak na vertrek uit Hurghada de melding kregen dat een van de wielkasten in brand zou staan. Nadat het toestel uit voorzorg weer geland was, bleek daarvan echter geen sprake. ArkeFly zoekt nog uit waarom de cockpit toch een gevaarlijke situatie doorkreeg. FOTO: AB MIJZEN
 
Purser 'boven de sterkte' in nieuwe Airbus A330-300 van KLM

SCHIPHOL - Om te voorkomen dat de werkdruk voor het cabinepersoneel te hoog wordt komt de purser op de Airbus A330-300 bij KLM ‘boven de sterkte’ te staan. Dat meldt de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC). Vanaf begin 2012 komen drie Airbus A330-300’s de intercontinentale KLM-vloot versterken.

Het toestel kan vijftig passagiers meer vervoeren dan de kleinere A330-200, waarmee de KLM al vliegt. Ten opzichte van de -200 zal op de -300 een cabin attendant extra meevliegen. De purser, de tweede leidinggevende aan boord, kan hierdoor overzicht houden over de werkzaamheden aan boord en heeft voldoende tijd om het team aan te sturen, stelt de VNC.

De A330-300’s gaan bij KLM dienst doen op de relatief korte long-haul vluchten van gemiddeld zeven uur, tot een maximum van negen uur.

Van onze redactie luchtvaartnieuws.nl

He?
 
Zoals bij vele van onze cabinecollega's wordt cockpit nog wel eens vergeten in de crewsamenstelling...

Ze bedoelen neem ik aan 2e leidinggevende in de cabine, na de senior purser
 
Je hebt natuurlijk 2 leidinggevenden. 1 in de cockpit en 1 in de cabine. Die in de cabine heeft veeeeeel meer mensen onder zich, dus zou eigenlijk meer betaald moeten krijgen dan de captain, die maar 2 mensen onder zich heeft........toch, ofzo, zodoende?:biertje:
 
Of zoals een ca1 ooit eens tegen een captain zei: " jij bent baas over alles voor de cockpitdeur en ik over alles daarachter"...
 
Wettelijk (FAA, weet niet volgens JAR) heb je 1 cabin attendant per 50 pax nodig. De nieuwe A330-300 kan 50 pax meer vervoeren, en dus is er 1 extra c/a vereist. Hoe kan die nu boventallig zijn?
 
Volgorde in gezag is Captain dan F/O dan purser, (dus eigenlijk de 3e op het lijstje) En bij een heavy-cockpit crew de 4e zelfs
 
Tja, wat is het nu?
Om dezelfde termen te gebruiken: De gezagvoerder is de eerste leidinggevende, de senior purser de tweede leidinggevende. Hierbij heeft ieder zijn eigen werkgebied en is de gezagvoerder tevens verantwoordelijk voor het hele proces.

Bij uitvallen van iemand door ziekte of andere oorzaken is er een opvolger aanwezig.
De Co-piloot neemt de funktie over van de gezagvoerder en wordt dus verantwoordelijk voor alles, incl cabine.
De (tweede) purser neemt de taken over van de senior en is dan verantwoordelijk voor de cabine.

Theoretisch is het dus mogelijk (bij uitval Captain en co) dat de cruise relief pilot (coco) de gezagvoerder wordt en dan (en alleen dan) boven de senior purser staat.

3.Crew Incapacitation 1. SUCCESSION OF COMMAND
When the commander becomes incapable of exercising his duty, succession of command will take place in the
following order:
— Qualified commander on the applicable aeroplane type
— Co-pilot
— Cruise relief co-pilot
— CAA-NL flight inspector
 
Heel makkelijk metrodriver min. voor de 330 is 8 cabin crew enkel sommige korte sectoren hebben wij er standaard 13 aan boord om de service te garanderen....Neem aan dat bij KLM hetzelfde idee van toepassing is..
 
Chain of Command
IEM OPS 1.1000(C)2a
The chain of command is:
• Captain
• First Officer
• No1 (CCM)
• No2
• No3
• No4
 
Om effe terug naar de topic te gaan, las laatst in de telegraaf ook een mooi stukje en moest hem voor deze gelegenheid even terug zoeken. Ging over Rafael vd Vaart (voetballer voor hen die niet weet weten wie het is) die zijn vrouw Sylvie vd Vaart is komen verrassen in Italie. Hij kwam met een privéjet. Stukje uit gekopieerd:

"De terugweg verliep niet helemaal op rolletjes. Nadat er een vreemd, hard geluid klonk moest het vliegtuig terugkeren naar Florence. Gelukkig bleek het slechts om een kiertje bij de deurrand te gaan, waardoor er lucht ontsnapte."

Mmm, lijkt me niet zo relaxed als het hier wordt verwoord, zo'n kiertje bij de deurrand op 20.000 ft.
 
De baas pakte het wel tactisch aan en heeft stilzwijgend het BOM open geslagen en haar de succesion of command laten zien en daarna gezegd: ''zullen we het dan maar gewoon houden zoals het bedrijf het graag wil? Is wel zo lekker werken...''

Vond het wel een mooie reactie.
 
Mmm, lijkt me niet zo relaxed als het hier wordt verwoord, zo'n kiertje bij de deurrand op 20.000 ft.

Veel vliegtuigen 'lekken' als de cabine onder druk staat. Dat is op zich geen probleem zolang je de gewenste cabinedruk kan behouden. Het wordt pas lastig als het geluid waarmee het meestal gepaard gaat begint op te vallen.
 
Back
Top