Amateurisme in de media

:stapelge: Sterren.nl doet er kond van dat Peter Beense een noodlanding met een vliegtuig heeft gemaakt.
En waar gaat het helemaal om?
Hij zat als PAX in een vliegtuig dat vanwege noodweer uit moest wijken.

Ik quote even letterlijk, voor het geval die sterren van Sterren.nl hun stomzinnige uitlatingen deels of geheel laten verdwijnen (zij zullen de eerste hierin niet zijn, zie #40 in dit topic):

Peter Beense maakt noodlanding met vliegtuig

Peter Beense zou zondagavond een optreden verzorgen in Turkije voor het muziekprogramma 'Hart voor Muziek'. Dit kon echter niet doorgaan. Peter Beense en zijn producer Emile Hartkamp hebben namelijk zondagavond een noodlanding moeten maken in Cyprus vanwege het noodweer in Antalya.
Emile meldde aan Shownieuws dat het vliegtuig in noodweer terecht kwam en daarom moest uitwijken. Nadat het vliegtuig 2,5 uur aan de grond had gestaan op het eiland was er nog geen toestemming om door te vliegen naar de eindbestemming. Na een reis van 14 uur hebben Peter en Emile maandagochtend om 05:30 uur voet op Turkse grond gezet.

Dat de kop de indruk wekt dat Beense zélf achter de knuppel zat en de kist zélf aan de grond zette waarvan steeds meer vitale delen uitvielen, in plaats van dat hij dit als PAX meemaakte - ach, het zij die sterren van Sterren.nl vergeven: in een kop mag worden overdreven mits in de lead van het artikel een en ander wordt genuanceerd.

Mooi is de nuance die wordt gegeven door mensen die in hetzelfde pleen zaten:

Hoezo een noodlanding, het vliegtuig moest uitwijken naar Cyprus omdat het vliegveld van Antalya dicht was ivm noodweer. Na 2,5 uur zijn we weer vertrokken van Cyprus, maar kregen van de Turkse autoriteiten helaas geen toestemming om op Antalya te landen omdat wij van Cyprus kwamen. Toen zijn we eerst nog op Kos geland en na een uur mochten we daar weer vertrekken en zijn we veilig geland op Antalya. Alle lof naar de gezagvoerder. Het vliegtuig is om 16.00 uur van Schiphol vertrokken en uiteindelijk zijn we om 03.00 uur Nederlandse tijd geland.
Het artikel is naar onze mening een beetje overdreven. Wij kunnen het weten, we zaten in hetzelfde vliegtuig.

Ergo: Sterren.nl heeft met haar manier van journalistiek bedrijven voor een complete maansverduistering gezorgd.

Zie:
http://www.sterren.nl/nieuws/6112/peter-beense-maakt-noodlanding-met-vliegtuig
 
De Telegraaf bericht het volgende:

Bruce Willis, de ex-man van Demi Moore, laat niet toe dat Ashton Kutcher Demi verdriet doet.
Bruce liep rood aan van woede toen hij hoorde dat Ashton Demi zou hebben bedrogen. "Hij flipte toen hij dat hoorde. Bruce wil Ashton confronteren met de geruchten. Ookal zijn Bruce en Demi sinds 2000 niet meer bij elkaar, hij ziet haar nog steeds als familie", vertelt een insider aan Now Magazine. "En als je aan zijn familie komt, dan kom je aan Bruce. De confrontatie zal pittig worden."

Bruce en Ashton waren dertien jaar lang getrouwd en hebben samen drie kinderen: Rumer Glen, Scout LaRue en Tallulah Belle.
 
Ik ook... Ik vind het bericht erg netjes en genuanceerd beeld geven van een emergency/distress situatie. Alleen de titel is misschien een beetje misleidend.
 
Volgens de "Krant van wakker Nederland" gaat een cockpitraam kapot vanwege het low-cost model van Ryanair (laatste zin). Amateurisme ten top!

Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM – Ryanair heeft grote plannen om zijn luchtvloot drastisch uit te breiden. De Ierse prijsvechter wil de komende tien jaar het aantal vliegtuigen verdubbelen. Het plan is om op deze manier in dezelfde periode ook het aantal passagiers flink te laten stijgen.

De luchtvaartmaatschappij wil tussen 2015 en 2021 een grote bestelling plaatsen voor vliegmachines. Michael O’Leary, de baas van Ryanair, voert hierover gesprekken met Amerikaanse, Chinese en Russische fabrikanten. Hij wil hiermee een nieuwe groeifase van zijn bedrijf inluiden.

Een nieuwe deal zorgt voor een groei van de vloot van 300 naar minstens 500 vliegtuigen. Dit maakt het mogelijk om meer passagiers te vervoeren. O’Leary verduidelijkt zijn ambities: „Ik wil graag groeien naar zo’n 120 tot 130 miljoen reizigers.” In het afgelopen jaar vlogen 72,1 miljoen mensen met Ryanair.

De vraag is of Ryanair goedkoop kan blijven. Topman O’Leary is overtuigd dat hij de vliegtuigen kan aanschaffen voor „lage prijzen”. Analisten vragen zich af of hem dat kan lukken met Boeing of Airbus. Uitbreiding van de vloot zou de winstgevendheid kunnen schaden.

Boeing is op dit moment hofleverancier van de Ierse prijsvechter. O’Leary geeft toe dat de operationele kosten stijgen als zijn bedrijf vliegtuigen koopt bij een andere fabrikant. Andere gesprekspartners zijn het Chinese Comac en het Russische Irkut.

Zijn verwachting is dat de vraag naar goedkope vluchten zal blijven groeien tijdens de economische crisis. De topman denkt dat de maatschappij haar marktaandeel kan vergroten op korte Europese vluchten ten koste van bijvoorbeeld Lufthansa en British Airways. O’Leary vergroot daarom het aantal lijnen naar Scandinavië en Oost-Europa.

Goedkoop vliegen is het handelsmerk van Ryanair. Dat kan ook gevaarlijke situaties opleveren. Een vlucht van Londen naar Riga moest gisteren terugkeren, omdat een met tape afgeplakt raam zou zijn losgeraakt.
 
aub GEEN Belgenmoppen!

Zal ik niet doen. Het onderstaande verhaal is dan ook echt gebeurd.

Twee maanden geleden zat ik in de lucht terwijl het zicht langzaam achteruit ging. Een Belgisch toestel dat onderweg was van een Belgisch vliegveld naar Ameland meldde aan Dutchmil dat ze graag wilden uitwijken naar Hilversum vanwege "decreasing invisibility". Dutchmil vroeg aan die piloot of hij dat even wilde herhalen. Hij meldde toen opnieuw "decreasing invisibility". Is maar goed ook, anders hadden ze hem in Hilversum niet zien aankomen. ;-)

P.
 
Woehaha! Belg of Patagonist of Binnen-Mongolees, dit is een goeie mop! Waarschijnlijk wordt die bij Dutch Mil ook nog steeds verteld, en terecht.

Maar zeg nu zelf, zo'n piloot WIL je toch niet zien aankomen?
 
Ach, als ik alle domme dingen die ik Nederlandse piloten in het Nengels heb horen zeggen op een rij zet...

Goed, om er dan eentje tussen te gooien die mijn leraar engels een keer tegen gekomen is in een opstel van een VWO 6 leerling... Marry can't come out to play, because she is marmalade.

De bedoeling was uiteraard om aan te geven dat Marry een beetje ziek was, maar tja, wat is ziek ook al weer? Nu ja, Frans en Engels lijken hier en daar wel op elkaar en ziek in het Frans is malade, dus als je dat een beetje verengelst, krijg je.... juist marmalade.
 
Back
Top