Alle vluchten Heathrow, Gatwick en Stansted geannuleerd

@ AWOL; lees m'n post nog een keer. Of je IFR of VFR vliegt heeft er niets mee te maken. Wel wat voor motoren je hebt en op welke hoogte je vliegt.
Verder veronderstel je onjuist dat elke vlieger testvluchten en delivery vluchten kan doen. Dat is niet het geval, je hebt hier een opleiding voor nodig. Buiten baseball, ijshockey en shoppen is dr niet veel aan, dus maak je geen zorgen dat er iemand 'voorgetrokken' zou worden, we zijn de KLM niet waar je iemand moet 'kennen' om mooie baantjes te krijgen, wij zijn wat eerlijker.
Tenslotte is een KLM 737 niet uitgerust om onderzoek mee te doen is Peter geen wetenschapper of testpiloot, dus was het pure PR dat hij aan boord zat (en dus ook cabin crew voor zijn safety), hoe leg je dat uit op een testvlucht? Er zijn genoeg vliegtuigen met meetapapparatuur in en om die aswolk aan het vliegen om precies de locatie en density te kunnen vaststellen.
Tenslotte vliegt Ryanair gewoon waar dat kan en proberen we al dagen toestemming voor positioning en recovery flights te krijgen.
 
Ik zag net ook die b737 on approach voor de 06. was gewoon vreemd een toestel in de lucht te zien.. Ik stond te kijken alsof ik nog nooit een vliegtuig had gezien...

Maar denk dat er erg veel mensen op Casper zitten te kijken, want die site hangt inmiddels.

Inmiddels begint men in Azie ook velden te sluiten?!
 
Ik snap alleen de media berichtgeving niet over de tijd tot sluiting luchtruim. :confused:
Overal in de media wordt nu 14.00 LT vermeld terwijl de NOTAM nu spreekt over 18.00 UTC (20.00 LT).
Zelfs de website van de IVW geeft 14.00 LT aan !?!?!?!
Even gebeld met FIO SPL en ook zij bevestigen 18.00 UTC. :(

Hawkie, ik kan geen notam vinden die spreekt over een sluiting tot 18:00 UTC. Zou je willen delen waar je deze notam hebt gevonden?
 
Vliegen er uberhaupt test toestellen rond van een organisatie om de stof deeltjes te meten boven de landen?
 
Naar mijn optiek, die €10*10^6/dag maakt een uitspraak van Hartman niet erg objectief over hoe veilig het is of niet.
Ik had liever een kist van de NLR of de luchtmacht zien vliegen met geschikte apparatuur en niet
een lijn toestel met hoge pieten.
 
Wij voeren een enorme discussie momenteel over wie er nou precies de baas is en wie bepaalt of er gevlogen kan en mag worden.
Zoals gezegd, de situatie is niet gevaarlijk, maar zou eventueel langetermijn schade aan vliegtuigen kunnen veroorzaken die dan bij een volgende onderhoudsbeurt wat extra kosten met zich mee brengen. Gevaarlijk is het alleen als je door de hoogste concentraties gaat vliegen.
Nederland schijnt het enige land te zijn waar je ook niet VFR/Piston/Glider mag vliegen. Heeft iemand al uitgelegd waarom? Het is perfect VFR weer en alles is open. Mogen auto's nog wel rijden?
 
Last edited:
Dan komen we weer terug op de discussie ergens op pag. 3-4 van (ik geloof) MasterSwitch..

Die notam van 1800UTC kan ik ook zo snel niet vinden, kan iemand dat bevestigen?
 
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR AND VFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.
A0460/10
FROM: 18 APR 2010 05:58 TO: 18 APR 2010 18:00 EST
 
Ministerie van Defensie, Verkeer en Waterstaat hebben het laatste woord als om de NLse luchtruimte betreft.
Helaas heeft onze overheid zichzelf in de fingers gesneden want het publiek leest nu op de Telegraaf uitspraken van een topman dat er niks aan de hand is (geen vuitlje aan de lucht).
 
Overload,

ik heb op jou verzoek je post nog een keer gelezen en ik weet ook wel dat het niks uitmaakt of je VFR of IFR vliegt :duh:, maar jij zegt toch echt het volgende:

Overload: Het gevaar van as zit hem vooral in het effect op gasturbine motoren. VFR verkeer heeft er geen last van.

:confused: Mijn opmerking was sowieso vriendelijk bedoeld (vandaar die smiley erbij;)), maar nu jij er op doorgaat, hoe moet ik wat je zegt dan interpreteren? Ben jij zo iemand die iets zegt en wat anders bedoeld? Dat zal leuk zijn bij jou in de flightdeck :)
Dus lees misschien voortaan even je eigen posts nog 's voor je een ander ze nog een keer laat lezen.

Verder weet ik niet hoe dat gaat bij jullie, maar voor een aflevering is echt geen jarenlange topgun school nodig en ook geen lange survival achtige cursus waarbij alleen de beste van de beste er door komen. Het is vaak echt wel vaak een ons kent ons privilege en zoals ook bij jullie vast ook mensen zijn die net wat dichter bij het vuur zitten en 'bepaalde' mensen in het bedrijf kennen. Elke linepiloot kan het in feite gewoon, zeker vanuit de rechterstoel. Links heeft even wat andere eisen en ik weet wel dat jij daar zit, maar is ook niet bar veel. Treurig dat jij het laat overkomen alsof het een bijna zware baan is die alleen maar leuk is vanwege het honkbal, shoppen en eten in SEA en verder niet. Denk dat veel vliegers binnen jullie maatschappij het wel een keer, of misschien zelfs twee, mooi zouden vinden om te doen. Ik heb het zelf ook gedaan, wel niet bij jouw club, maar ik vond het allemaal leuk. Als het smeuige van de vluchten er voor jou wel af is, wordt het dan niet 's tijd om een ander 's zo'n vlucht en trip te gunnen? En testvlucht? Dat is in dit geval toch gewoon de acceptatievlucht ? Of vertel je mensen in de VIPbox met je burger in de hand dat je testpilot bent? ;)

En over Hartman, ja tuurlijk is dat PR, maar geloof dat RYR daar ook niet vies van is....toch? Dus sinds wanneer is daar wat mis mee? Jullie surfen straks misschien wel mee op het resultaat dat de flag carriers zoals KLM en Lufthansa in deze weten te bereiken. En waar zijn al die testvliegtuigen met al die apparatuur dan? Die zijn er zeker 'even' niet?
No offence trouwens, maar kom op zeg........

Goed, ik heb alweer veel teveel gezegd, back on topic: ja die vulkaan dat is wat he.....
 
Dan komen we weer terug op de discussie ergens op pag. 3-4 van (ik geloof) MasterSwitch..

Inderdaad, wat Overload nu zegt is precies hetzelfde als wat Master Warning gisteren beweerde. Alleen kreeg hijd toen nog de wind van voren terwijl er nu feitelijk niks veranderd is. Wat kan Airwork toch heerlijk zijn he :airforce:
 
Overload,

ik heb op jou verzoek je post nog een keer gelezen en ik weet ook wel dat het niks uitmaakt of je VFR of IFR vliegt :duh:, maar jij zegt toch echt het volgende:



:confused: Mijn opmerking was sowieso vriendelijk bedoeld (vandaar die smiley erbij;)), maar nu jij er op doorgaat, hoe moet ik wat je zegt dan interpreteren? Ben jij zo iemand die iets zegt en wat anders bedoeld? Dat zal leuk zijn bij jou in de flightdeck :)
Dus lees misschien voortaan even je eigen posts nog 's voor je een ander ze nog een keer laat lezen.

Aha, ik begrijp nu wat je bedoelt en hierbij mijn excuses.:biertje:

Vroegah, kon iedereen naar Seattle (RHS dan), maar tegenwoordig moeten het twee captains zijn die een soort cursus gedaan hebben, twee examens en drie check flights, voor ze los zijn. Het is dus onpraktisch om die mensen steeds te wisselen, maar ik begrijp wat je bedoelt. Een paar jaar geleen waren het inderdaad steeds anderen en dat waren toen de krenten in de pap, ook omdat je meerdere dagen ging. Nu kom je 's-avonds aan en vertrek je de volgende middag of avond weer, na minimum rest. Vandaar dat er niet veel enthousiasme meer is, tenzij je naar de baseball oid kan. Mijn teleurstelling zit hem er vooral in dat ik een aantal dagen zou gaan om te shoppen etc, omdat ik mijn vrije dagen daar wilde nemen ipv hier. Vandaar dus.

Tsja, die vulkaan, dat is wat hoor......
Tijd voor een contingency plan lijkt me.
 
Ik ben wel lid van de VNV, maar hier is BALPA de baas denk ik. Misschien kunnen ze het doorgeven?
Edit, de enige as hier komt van m'n sigaar.
 
Kunnen ze niet gewoon korte vluchten toestaan, en na elke vlucht de turbines goed laten controleren door de lokale TD? Schiet voor geen meter op zo. Niet alleen piloten en stessen, maar ook wij (TD) zitten nu gewoon thuis.

Wat het weer betreft heb ik niets te klagen natuurlijk, maar dit schiet zo niet op.
 
Kunnen ze niet gewoon korte vluchten toestaan, en na elke vlucht de turbines goed laten controleren door de lokale TD? Schiet voor geen meter op zo. Niet alleen piloten en stessen, maar ook wij (TD) zitten nu gewoon thuis.

Wat het weer betreft heb ik niets te klagen natuurlijk, maar dit schiet zo niet op.
Dat is ook de strekking van het VNV verhaal. Probleem is dat de huidige situatie onbekend is en dan kun je of zeer voorzichtig alles verbieden, of inderdaad zoals de VNV zegt, stapje voor stapje kijken wat nu werkelijk de gevolgen zijn voor het vliegen in de huidige omstandigheden.
Persoonlijk ben ik voor plan B, ik vlieg zo naar Warschau, onder de juiste omstandigheden...
 
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik zie niet in waarom VFR-verkeer niet gewoon kan vliegen onder een bepaalde hoogte. Er is letterlijk geen vuiltje aan de lucht, we zitten hier op 2000 km (!) afstand van IJsland, op auto's of glazen daken is geen enkele neerslag te zien en het is strak blauw CAVOK weer. Daarbovenop is Nederland weer eens het enige land dat VFR verkeer verbiedt, lekker gemakzuchtig.

De enige aanwijzing om het luchtruim compleet te sluiten is een theoretische voorspelling van het VAAC, voor zover ik weet is er in de gehele FIR nog geen enkele serieuze meetvlucht uitgevoerd om dit ook in de praktijk vast te stellen...

Common sense is ver te zoeken....
 
Back
Top