De zwevers mogen weer vliegen, het eerste beetje common sense is dan toch ingedaald.
Blijkbaar wordt het grote gevaar ook gecompenseert als er fietsers aan te pas komen:
De live-uitzending van de Amstel Gold Race op de televisie gaat gewoon door. Minister Camiel Eurlings heeft ontheffing verleend om met helikopters de koers te verslaan. De helikopters zijn nodig om de straalverbinding met de camera's op de motor tot stand te brengen, maar het vliegverbod als gevolg van de aswolk stond dat niet toe. Voor andere helicopters blijft het natuurlijk wel te gevaarlijk om te vliegen.
Ook op Ijsland mag je gewoon VFR vliegen, al moet je we even toestemming vragen als je binnen 10 Nm van de vulkaan komt. Maar ja, wat weten zij nou van vulkanen?
Wij wel, wij hadden dat KLM toestel dat in problemen kwam:
Pilot KLM B–747—‘‘KLM 867 heavy is reaching {flight} level 250 heading 140’’
Anchorage Center—‘‘Okay, Do you have good sight on the ash plume at this time?’’
Pilot KLM B–747—‘‘Yea, it’s just cloudy it could be ashes. It’s just a little browner
than the normal cloud.’’
Pilot KLM B–747—‘‘We have to go left now . . . it’s smoky in the cockpit at the
moment sir.’’
Anchorage Center—‘‘KLM 867 heavy, roger, left at your discretion.’’
Pilot KLM B–747—‘‘Climbing to {flight} level 390, we’re in a black cloud, heading
130.’’
Pilot KLM B–747—‘‘KLM 867 we have flame out all engines and we are descending
now!’’
Kijk, precies hetzelfde als nu buiten! Je zit zomaar in een black cloud als je niet oppast met een compleet heldere wolkloze hemel met zicht van texel tot maastricht.
De zwarte wolk waar we nu bewust invliegen is de wolk van Veiligheid Per Verbod. Het is pas veilig als het verboden is.
Nu is dat de eerste dag, bij gebrek aan betere informatie, mogelijk de beste keuze. Maar het wordt nu toch wel tijd om enige nuance aan te brengen. De zwevers zijn een eerste goede stap. Piston Engines bij 10km zicht en tot FL045 zou een goede volgdende stap zijn.