Alle vluchten Heathrow, Gatwick en Stansted geannuleerd

Act of God: pax geen recht op vergoeding. Ik zet mn geld NU om in RYR aandelen, want die verdienen nu een klap geld: pax hebben betaald, kisten hoeven niet gevlogen te worden, contractors hoeven niet betaald te worden, cabin crew verdiende toch al geen reet, en wanneer het vliegen weer hervat wordt zal de loadfactor 100% zijn.

Grappig feit: engineering was in stn de motoren van buitenstaande kisten aan het inpakken met bubblewrap. Ze hadden niet genoeg, belden een spoedbestelling door, maar kregen geen fiat van headquarters omdat same day delivery 46,50 pound sterling kostte.
Micro management...

FD zal wat langer in holland moeten rondhangen?
Pax krijgen geen extra vergoeding, wel hun betaalde ticket terug.
 
Lachte mij vanavond kapot. Hele Europese luchtvaart plat -schade in de honderden miljoenen- zit ik vanavond in de tuin aan de wijn naar een Ultralight te kijken die vrolijk rondjes draait!
Duurde effetjes tot ik dacht: hey.. wacht 'es even.. hahaha
 
Het gevaar van as zit hem vooral in het effect op gasturbine motoren. VFR verkeer heeft er geen last van. Het smeltpunt van as ligt vrij laag, op ongeveer 600 graden. (in tegenstelling tot zand bijvoorbeeld). De as smelt daardoor in de motor en zet zich af in de verbrandingskamer en op de HPT. Maar dat herinneren jullie je natuurlijk van je theorie en je linetraining. De KLM vlucht is niet in de buurt van de aswolk geweest en het was dus een vrij nutteloos rondje. Dat je locaal kan vliegen wil niet zeggen dat je ook elders heen kan. Er wordt hier overigens wel mondjesmaat gevlogen (de arabieren zijn bijvoorbeeld weer op huis aan gegaan met 2 prive 747's) en er wordt gewoon VFR gevlogen de hele dag, maar als je op grote schaal verkeer in de lucht gaat brengen dan wordt het al gauw ondoenlijk om iedereen er omheen te vectoren etc. Ik denk dat wanneer er een slot en route systeem zou worden ingesteld er best beperkt te vliegen valt voor wie dat perse willen. Ryanair wil het in elk geval niet, want potentiele schade aan de vliegtuigen weegt niet op tegen kosten van het aan de grond blijven. Het probleem is ook dat het de komende dagen alleen nog maar erger gaat worden volgens de forecasts. Overload had zich er op verheugd maandagavond in de VIP box van Boeing naar het baseball te zitten kijken in SEA, (heerlijke burgers maken ze daar in die box) maar dat gaat waarschijnlijk niet door.
 
@Supi: Was ie de weg kwijt?

@Overlord: Ja ze sturen nu DUB-gasten naar SEA om de kisten op te halen.

Gister nog met een airtraffic-controller van STN gepraat en die zitten de hele dag te kaarten.
En dan komt er de verdwaalde 172 langspruttelen die om een Touch and Go vraagt...officieel mag het kennelijk niet maar als de baas niet kijkt worden er waveoffjes gemaakt.
De kroegen zijn nog nooit zo vol geweest hier.

Euh Eikie: pax van RYR mogen de vlucht maken binnen 6 weken, maar een hoop zullen dat niet doen want je hebt immers een planning. En provided dat de vlucht niet vol is...
Het zal de eerste keer in de historie zijn dat RYR tickets vergoedt...Ze suggereren een brief te sturen naar een faxnummer dat niet bestaat. Plus: wie heeft er nog een fax.

Overigens zijn er wel lucky bastards zoals mn vrouw die in de Malediven voor werk (jaja) zit.

Laten we hopen dat het snel voorbij is
Maar ik wacht liever een echt rapport af dan de KLM of Telegraaf te geloven.
 
Last edited:
Hij zal zich zo gaan vervelen dat hij in navolging van Beer terug op Airwork komt en eindelijk eens dit jaar de BBQ bezoekt! De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Zich vervelen in SweetLakeCity? Denk t niet ;)
Nee FD ik kom niet langs :biertje:
 
Overload,

denk niet dat het rondje van die KLM 737 zo nutteloos was als je suggereert, want een/ de aswolk zou lange tijd boven Nederland hebben gehangen en als je de meteo kaarten van Nederland zag zou er wel degelijk wat boven Nederland (moeten) hangen. Maar dat valt dus erg mee. KLM heeft wel lef en gooit er een 737 tegenaan en de eventuele schade daaraan was vast niet te verhalen op de verzekering. Dacht dat jouw werkgever ook wel zo vooruitstrevend zou zijn dat ze zoiets zouden doen. Of zijn jullie te druk bezig met kijken wie er deze keer blijkbaar voor de zoveelste keer naar SEA mag? Er waren vast wel vliegers bij jullie die zich meer zouden hebben verheugd op het daadwerkelijke ophalen en overvliegen van een nieuwe kist. Schijnbaar is voor jou het hoogtepunt van zo'n trip nu slechts het baseball met een burger in de VIP box die jij blijkbaar zo goed kent. Zonde hoor. Eerlijk delen is er zo te horen bij jullie niet bij voor het toewijzen van zulke trips, maar is zeker voorbehouden aan een select clubje van, laat me raden, elkaar kennende vliegers.

Grappig trouwens dat VFR verkeer volgens jou sowieso geen last van de aswolken heeft, dus dan moeten we allemaal gewoon VFR gaan vliegen met onze jets. :D


En het hele gebeuren met die aswolk, dat waait wel over. ;) Hopen we dan.
 
De zwevers mogen weer vliegen, het eerste beetje common sense is dan toch ingedaald.

Blijkbaar wordt het grote gevaar ook gecompenseert als er fietsers aan te pas komen:
De live-uitzending van de Amstel Gold Race op de televisie gaat gewoon door. Minister Camiel Eurlings heeft ontheffing verleend om met helikopters de koers te verslaan. De helikopters zijn nodig om de straalverbinding met de camera's op de motor tot stand te brengen, maar het vliegverbod als gevolg van de aswolk stond dat niet toe. Voor andere helicopters blijft het natuurlijk wel te gevaarlijk om te vliegen.

Ook op Ijsland mag je gewoon VFR vliegen, al moet je we even toestemming vragen als je binnen 10 Nm van de vulkaan komt. Maar ja, wat weten zij nou van vulkanen?

Wij wel, wij hadden dat KLM toestel dat in problemen kwam:
Pilot KLM B–747—‘‘KLM 867 heavy is reaching {flight} level 250 heading 140’’
Anchorage Center—‘‘Okay, Do you have good sight on the ash plume at this time?’’
Pilot KLM B–747—‘‘Yea, it’s just cloudy it could be ashes. It’s just a little browner
than the normal cloud.’’
Pilot KLM B–747—‘‘We have to go left now . . . it’s smoky in the cockpit at the
moment sir.’’
Anchorage Center—‘‘KLM 867 heavy, roger, left at your discretion.’’
Pilot KLM B–747—‘‘Climbing to {flight} level 390, we’re in a black cloud, heading
130.’’
Pilot KLM B–747—‘‘KLM 867 we have flame out all engines and we are descending
now!’’

Kijk, precies hetzelfde als nu buiten! Je zit zomaar in een black cloud als je niet oppast met een compleet heldere wolkloze hemel met zicht van texel tot maastricht.

De zwarte wolk waar we nu bewust invliegen is de wolk van Veiligheid Per Verbod. Het is pas veilig als het verboden is.
Nu is dat de eerste dag, bij gebrek aan betere informatie, mogelijk de beste keuze. Maar het wordt nu toch wel tijd om enige nuance aan te brengen. De zwevers zijn een eerste goede stap. Piston Engines bij 10km zicht en tot FL045 zou een goede volgdende stap zijn.
 
Master Switch, had me voorgenomen hier mijn mond te houden maar erger me toch wel erg kapot.

Wat had je gezegd als je wel had mogen vliegen en je een vastloper had gehad en je op je kop in een boom had gehangen. Dan was het zeker ook niet goed geweest he? Als jij vindt dat we niet mogen rijden omdat we niet mogen vliegen (ofja 'we', jullie eigenlijk, ik zit aan de goede kant van de aswolk), laat dan ook die auto staan. Stel je voor dat je een vastloper krijgt op de A2.

Hou op met zeuren en geniet van het zonnetje met een drankje. Daar zijn deze dagen prachtig voor.
 
De zwevers mogen weer vliegen, het eerste beetje common sense is dan toch ingedaald.

Blijkbaar wordt het grote gevaar ook gecompenseert als er fietsers aan te pas komen:
De live-uitzending van de Amstel Gold Race op de televisie gaat gewoon door. Minister Camiel Eurlings heeft ontheffing verleend om met helikopters de koers te verslaan. De helikopters zijn nodig om de straalverbinding met de camera's op de motor tot stand te brengen, maar het vliegverbod als gevolg van de aswolk stond dat niet toe. Voor andere helicopters blijft het natuurlijk wel te gevaarlijk om te vliegen.

Ook op Ijsland mag je gewoon VFR vliegen, al moet je we even toestemming vragen als je binnen 10 Nm van de vulkaan komt. Maar ja, wat weten zij nou van vulkanen?

Wij wel, wij hadden dat KLM toestel dat in problemen kwam:
Pilot KLM B–747—‘‘KLM 867 heavy is reaching {flight} level 250 heading 140’’
Anchorage Center—‘‘Okay, Do you have good sight on the ash plume at this time?’’
Pilot KLM B–747—‘‘Yea, it’s just cloudy it could be ashes. It’s just a little browner
than the normal cloud.’’
Pilot KLM B–747—‘‘We have to go left now . . . it’s smoky in the cockpit at the
moment sir.’’
Anchorage Center—‘‘KLM 867 heavy, roger, left at your discretion.’’
Pilot KLM B–747—‘‘Climbing to {flight} level 390, we’re in a black cloud, heading
130.’’
Pilot KLM B–747—‘‘KLM 867 we have flame out all engines and we are descending
now!’’

Kijk, precies hetzelfde als nu buiten! Je zit zomaar in een black cloud als je niet oppast met een compleet heldere wolkloze hemel met zicht van texel tot maastricht.

De zwarte wolk waar we nu bewust invliegen is de wolk van Veiligheid Per Verbod. Het is pas veilig als het verboden is.
Nu is dat de eerste dag, bij gebrek aan betere informatie, mogelijk de beste keuze. Maar het wordt nu toch wel tijd om enige nuance aan te brengen. De zwevers zijn een eerste goede stap. Piston Engines bij 10km zicht en tot FL045 zou een goede volgdende stap zijn.
In België mogen de pistons reeds vliegen, gisteren enkelen gekke kunstjes zien uithalen:)
 
Vraag me toch af hoe KLM met een Boeing de lucht in kan als het luchtruim gesloten is. Zou ik een kopietje van het ontheffingsformulier kunnen krijgen? Dan ga ik morgen een ' testvlucht' EHLE-EHMZ doen op 1200 ft.
 
Goedemorgen, nou voor alsnog blijft het gesloten en ik krijg een vermoeden dat het een kopie wordt van de voorgaande dagen. Duitsland blijft de gehele dag nog dicht en er zullen er nog meer volgen. Stel dat NL een ontheffing geeft aan de KLM, dan FL360 en hoger naar NL en een leuke decent boven NL? anyway het is wel erg stil zo...
 
Ik snap alleen de media berichtgeving niet over de tijd tot sluiting luchtruim. :confused:
Overal in de media wordt nu 14.00 LT vermeld terwijl de NOTAM nu spreekt over 18.00 UTC (20.00 LT).
Zelfs de website van de IVW geeft 14.00 LT aan !?!?!?!
Even gebeld met FIO SPL en ook zij bevestigen 18.00 UTC. :(
 
Ok, we hebben nu Lufthansa, KLM die de lucht in zijn gaan. Wat is het werkelijke resultaat van deze vluchten? Schade? Geen schade? Hoe vertaalt men dat naar de huidige situatie in de lucht? Dat zouden we nu wel moeten weten. Dus waar wachten we op? Is het een politiek spelletje dat uitgespeeld moet worden? Moeten we wachten totdat de UK haar testvliegtuig eindelijk heeft afgestoft voordat we verder kunnen?

De eerste dag de boel sluiten was slim zoals MW zegt. Maar dagen achtereen stil zitten en afwachten makes no sense. Stuur vliegtuigen de lucht in. Laat zien wat het echte effect is van de lage concentratie as in plaats van eindeloos de vlucht van captain Moody herhalen op het journaal. Kom met getallen, feiten. Laat daarna een stel jachtvliegers de FIR-boundary patrouilleren op zoek naar dikkere wolken as and plan accordingly. Als het moet, dan moet het, maar zitten en afwachten heeft toch geen enkele zin? Dan zitten we hier volgende week nog steeds.

Dus, het verbaast me dat er niks concreets gedaan wordt (althans, niks dat wij horen).
 
Er is een goede psychosociale benaming voor hetgeen je nu doet beste PH-SAAP! :)

(met alle respect voor de eventuele slachtoffers)
 
Ok, we hebben nu Lufthansa, KLM die de lucht in zijn gaan. Wat is het werkelijke resultaat van deze vluchten? Schade? Geen schade? Hoe vertaalt men dat naar de huidige situatie in de lucht? Dat zouden we nu wel moeten weten. Dus waar wachten we op? Is het een politiek spelletje dat uitgespeeld moet worden? Moeten we wachten totdat de UK haar testvliegtuig eindelijk heeft afgestoft voordat we verder kunnen?

De eerste dag de boel sluiten was slim zoals MW zegt. Maar dagen achtereen stil zitten en afwachten makes no sense. Stuur vliegtuigen de lucht in. Laat zien wat het echte effect is van de lage concentratie as in plaats van eindeloos de vlucht van captain Moody herhalen op het journaal. Kom met getallen, feiten. Laat daarna een stel jachtvliegers de FIR-boundary patrouilleren op zoek naar dikkere wolken as and plan accordingly. Als het moet, dan moet het, maar zitten en afwachten heeft toch geen enkele zin? Dan zitten we hier volgende week nog steeds.

Dus, het verbaast me dat er niks concreets gedaan wordt (althans, niks dat wij horen).

ik ben het helemaal met je eens, ik denk trouwens wel dat achter de schermen heel veel geregeld wordt
 
Voor de komende week mooi stabiel lenteweer en de volgende aswolk in aantocht...

Gaat laaaang duren, misschien blijft die vulkaan wel maanden aktief misschien wel langer!

En iedereen dacht dat de kredietkrises het grote gevaar was voor de airlines...

Eerste Airline die failliet gaat, anybody?
 
Voor de komende week mooi stabiel lenteweer en de volgende aswolk in aantocht...

Gaat laaaang duren, misschien blijft die vulkaan wel maanden aktief misschien wel langer!

En iedereen dacht dat de kredietkrises het grote gevaar was voor de airlines...

Eerste Airline die failliet gaat, anybody?

heeft brussels airlines niet al hulp gevraagd gister?
 
Back
Top