KLM 737 opgestegen van taxibaan

Beste Onassis

Dat je sommige bijdragen vervuilend vind, waaronder mijn opmerking richting 'Janneke' kan ik me iets bij voorstellen. Het betreft hier immers een ernstige zaak. Al in een eerder stadium, namelijk toen het aannamebeleid van de klem ter sprake kwam, moest ik een moment denken aan de manier waarop mensen met elkaar napraten na een begrafenis. Zoals dan allerlei dingen die in meerdere of in mindere mate betrekking hebben op de overledene de revue passeren, gebeurt dat hier nu in relatie met dit incident. Van alles wordt gememoreerd, waarbij de een kijkt met een milde blik, de ander met een scherpe. Waar sommige herinneringen uitgebreid zijn, zijn hier sommige beschouwingen onderbouwd. En terwijl de inhoud centraal staat, worden en passant allerlei betrekkingen duidelijk. En in beide gevallen worden er grappen gemaakt, waar de een wel voor in is en de ander niet, waar een vrouw zich klotuh bij kan voelen en een man Kut (zie # 176).
Er is voor heel veel plaats in een leven, zo ook in de discussies op dit forum.

Natuurlijk heb je een punt dat je niet wilt dat een ander je cockpit binnenrijdt. Alhoewel, ik herinner me een topic waarin vermeld werd dat een 747 zo over kleinere vliegtuigen heen zou rijden :kiss:

Ik wil je nog iets vertellen, Onassis. Mijn beide ouders zijn omgekomen bij een verkeersongeluk. Als gevolg van een fout die mijn vader oer en oer en OER stom zou hebben genoemd. Van mijn vader mocht je geen fouten maken. Begrijpelijk, want hij was wiskundige. Één rekenfout kan betekenen dat een brug in elkaar dondert. Mijn vader heeft nooit willen vliegen. Voor een vliegtuig gebruikte hij de naam 'vliegende doodskist'. Hij wilde zelf het stuur in handen hebben. Toch was hij het die met het stuur in zijn handen die ene fout maakte die een ramp in diverse levens betekende. Natuurlijk heeft hij dit allemaal nooit gewild. Maar het leven voegt zich niet alleen maar naar de menselijke wil.

Ook Jaap Veldhuyzen van Zanten maakte destijds de fout van zijn leven. In de film 'Crash of the century - Tenerife' werd hij, destijds het boegbeeld van de KLM, neergezet als een onmens. Zeker, hij had minder prettige trekjes - wie overigens niet? Naar aanleiding van 'Tenerife' zijn onder andere de verhoudingen in de cockpit drastisch veranderd. Het is een groot geluk dat er van het incident met de KLM 737 geleerd kan worden zonder dat er een ramp heeft plaatsgevonden, toch?
 
Een paar dagen geleden op bijna hetzelfde tijdstip over W18 en taxiway Bravo gereden, en vanochtend weer in de schemering. We zaten met nogal wat mannen voorin, maar we konden ons geen van allen voorstellen om deze fout te maken. Eén blik naar buiten en je ziet meteen dat het niet klopt.

Het maakt niet uit voor welke maatschappij je werkt, maar als je op je homebase van een taxiway opstijgt in Night VMC met light snow, dan loop je gewoon niet op te letten, daar heb je geen rapport van Van Vollenhoven voor nodig.

Justitie denk ik ook helemaal los na deze actie. Nalatigheid moet niet al te moeilijk te bewijzen zijn, met grote gevolgen voor de 2 collega's in kwestie....
 
Een andere noot; ik wist dat wij Nederlanders niet altijd even goed overkwamen in het buitenland, maar als ik Pprune lees, moet het wel echt heel erg zijn....
 
Die maatschappijen hebben het nog niet voor elkaar gekregen. Wel landen op een taxibaan trouwens...

Die taxibaan die een dag later weer runway was bedoel je? Op een van de meest onbetrouwbare velden qua approach procedures waardeloze notams en bagger slechte atc?... Cagliari

Kan je een ding vertellen die "taxibaan" is een runway met bijbehorende markering! Ga nou niet appels met peren vergelijken!
 
PPRUNE is wel heel erg aan het Dutch bashen, maar ja dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die grappen over vinger in de dijk (helemaal niks mits het een knappe dyck is), of als going Dutch tonight?

Over het taxieen moet zeggen dat voor me LOAS training door Airbus er inderdaad te sprake is gekomen dat de "opzet" van Airbus is dat je 10-9 plaatje met airport diagram zichtbaar heb in de cockpit. Vond het zelf niet zo'n punt op de thuisbasis maar ja.....
 
Hallo collega’s,

Ik ben blij dat het gebeurt is. Leuke binnenkomer dacht ik.
Face it: het was VMC, night op een groot veld en…..niemand is gewond!!
Kortom: we kunnen het met z’n allen navertellen, en dat houdt in dat we er van kunnen leren. Dus: wees blij dat het gebeurt is. En zo spannend is het niet. Er HAD wat kunnen gebeuren, maar dat is niet gebeurd. Zelf zie ik geen reden om niet terug te vliegen, maar ja, dat is voor iedereen anders. Ik heb wel meer meegemaakt.

Dan de rest: Ik vind het interessant dat mensen er CRM bij halen. Ik ben het er mee eens dat het zeer waarschijnlijk in die hoek gezocht moet worden, maar helaas zie ik dagelijks dat lessen uit CRM weinig toegepast worden. CRM is namelijk ook dat je die ander de mogelijkheid geeft om je te controleren, en hoe vaak zitten we zelf niet te praten of andere dingen te doen op foutgevoelige momenten in de vlucht. Voorbeeldjes: vlak voor level-off, tijdens de intercept van een ILS, als er iemand op de jump zit, tijdens het taxiën. Hoe vaak zijn we door zulke kleine dingen geen checklist vergeten, hebben een verkeerde heading ingedraaid, zijn AP modes vergeten, vliegen een rushed approach vanwege late reductie door….afgeleid.
Denk ook maar even aan de Baltimore crash met een Q400 en het voorbij vliegen van je bestemming. Niemand is van plan dat te doen, maar het gebeurt door ervaren gasten…
Enne….hoe vaak gaan we na iedere vlucht even over de verschillende vluchtfasen heen om te kijken of we niet dingen beter hadden kunnen doen?? Zo verlaag je wel de drempel om dingen tegen elkaar te zeggen en leer je allebei wat.

Waarom zeg ik dit? Ik kom zelf uit een single seat omgeving en grappig maar waar: in mijn burgertijd zijn mij fouten overkomen, inclusief het oplijnen op een verkeerde runway op mijn thuisbasis in prachtig weer, die mij niet waren overkomen als ik alleen in die cockpit gezeten had.

Ik zeg dus niet dat met zijn tweeën zitten verkeerd is, absoluut niet, maar als we vervolgens zelf veroorzaken dat die tweede persoon zijn werk niet kan doen kun je beter alleen zitten, dan een warm fuzzy feeling hebben dat niet terecht is.

Dus: blij dat het gebeurt is, en ja, het had ons allemaal kunnen overkomen!
Ik denk dat we met z’n allen rustig moeten afwachten tot het rapport uit komt en dan lessen er uit trekken en die ook leren.

Groeten RoodWitBlauw
 
geen rapport van Van Vollenhoven voor nodig.

Pieter van Vollenhoven! Die komt twee keer per jaar in Hoofddorp de prullenbak legen voor een miljoen belastingvrij en die gaat dan voor ons wel eens even de oorzaken van vliegrampen achterhalen.
 
Ondertussen hoor ik zo uit 3e hand van wat meer factoren die mogelijk meespeelden die avond waar we hopelijk lering uit kunnen trekken. Een non standard routing vanaf het de-icing platform via Alpha door een China die verkeerd was gereden, een ad hoc andere intersection departure waardoor performance opnieuw berekend moest worden (afleiding, rush) terwijl er sneeuw lag en het nog licht sneeuwde (HOT, zicht op baan en verkleuring lichten anders etc.). Ik vermoed dat het zicht dan ook minder was dan voorheen gerapporteerd, maar dat is speculatie. En dat ze het nooit door hebben gehad tot naderhand. In hoeverre wat waar is en in wat voor mate het meespeelde, geen idee. Wellicht dat iemand onder ons ooit wat van deze factoren tijdig herkent zodat er een incident / accident weer voorkomen kan worden.
 
Antwoord je nu alleen om een kans te maken om in het quotes topic terecht te komen, want een andere reden dan dat kan ik niet vinden in deze nutteloze toevoeging, welke blijkbaar rechtstreeks voortkomt vanuit je hersenstam, keurig alle wel-denkende hersengedeeltes ontwijkend...


Wat een opmerking, is mijnheer overspannen?

Ik heb enige inside in de KLM. Ook bij voorgaande incidenten werd er door de KLM direct met een verwijtende vinger naar de luchthaven gewezen.

Maar goed je bent overspannen, dus ik neem je die opmerking niet kwalijk.

Robbie
 
Een andere noot; ik wist dat wij Nederlanders niet altijd even goed overkwamen in het buitenland, maar als ik Pprune lees, moet het wel echt heel erg zijn....

Misschien hebben al die mannen een keer een Nederlands paspoort aangevraagd maar niet gekregen, terwijl ze stukken beter Nederlands spraken dan de allochtonen die wel werden toegelaten.
 
Waarom? Omdat er geleerd was van fouten van anderen. Ik (als f/o) heb ooit eens onze senior loadmaster uitgekafferd omdat hij tijdens het intaxien de vuilnis uit de cockpit ging halen. Dit gebeurde in Miami na een landing op Rwy 9, met alleen nog een rechter bocht te gaan, maar wel met verkeer dat op de Western en Eastern U klaar stond om te vertrekken.

Lekker professioneel van je.
Claimen dat je door fouten, gemaakt door anderen een veiliger vlieger geworden bent. Maar als je loadmaster een fout maakt hem gelijk uitkafferen in plaats hem op een normale manier uit te leggen waarom dat niet de bedoeling is.
 
Effe een vraagje aan alle pennenlikkers op dit forum:

Blijkbaar schrijven jullie altijd de taxiklaring op, zelfs in geval van bovengemiddelde weerscondities en goede bekendheid met het veld. Als dat onder persoonlijk airmanship valt, prima.

Maar...schrijven jullie dan ook de hoogteklaringen, frequenties en headings op? And if so, doe je dat dan ook altijd?

Just curious...
 
Papa geeft het antwoord wel even zelf:

Nee.

Dus kap nou effe met collega's bashen, pak een biertje op de goede afloop en trek zo snel mogelijk je eigen lessen uit dit verhaal.

Koen out.
 
Nee dit is schizofrenie meen ik.

Retorisch is een vraag waar niemand geacht wordt antwoord te geven, ook je alter-ego Papa niet. ;-)
 
Effe een vraagje aan alle pennenlikkers op dit forum:

Maar...schrijven jullie dan ook de hoogteklaringen, frequenties en headings op? And if so, doe je dat dan ook altijd?

Just curious...

Ja dat doen wij. En wat is daar mis mee? Als je dat niet doet, prima moet je zelf weten. Maar altijd handig als je nog iets als back-up hebt. Tuurlijk, bij twijfel altijd ff met ATC confirmeren. Maar in "twijfel" heb je ook verschillende gradaties, je hoeft niet voor elke scheet met ATC te bellen (Londen Area). Opschrijven kost afgezien van wat inkt niet heel veel moeite.

Sommige hebben het in dit topic over het weer gehad. Omdat het inprincipe "mooi" weer was zou het juist nooit hebben mogen gebeuren. Ach, je kan het ook omdraaien. Als het een LVO operatie was geweest, was het misschien juist niet gebeurd omdat ze dan wat minder rushed naar de baan waren getaxied. Verder gewoon maar afwachten het onderzoek zal uitwijzen.
 
Maar...schrijven jullie dan ook de hoogteklaringen, frequenties en headings op? And if so, doe je dat dan ook altijd?

Just curious...

Ja, dat moeten we op het flightplan schrijven. In het geval van een 'akkefietjes'.
 
Last edited:
Hey Koentje: Mooie bijdrage. Erg waardevol en doordacht. Super. Overigens noemen jullie dat niet een pilsje ? Volgens mij proberen je collegae je er op te wijzen dat er al meer dan voldoende mogelijkheden zijn om dit soort zaken te voorkomen. Het wiel is al enkele keren uitgevonden, heb je nu werkelijk van Vollenhoven nodig om je het nog een keer uit te spellen?
Volgens mij valt dit onder het hoofdstuk situational & positional awareness.
Nogmaals, het is gebeurd maar is echt niet nodig geweest.
 
Vandaag in onze safety meeting met succes doorgedrukt dat wij voortaan verplicht waar dan ook minimaal een pagina 10-9 open hebben bij vertrek en aankomst, de (verwachte) taxi route brieffen en taxi klaring opschrijven op een stukkie papier.
 
Back
Top