HvA Aviation Studies 2010-2011

Zijn ze weer bezig met onderhoud aan spoor ofzo, was van plan naar opendag te gaan maar dat gaat zo dus weer niet.

Als je via Utrecht komt had je de trein naar Schiphol moeten nemen, uitstappen op A'dam Bijlmer Arena en dan de metro pakken. Dit werd duidelijk aangegeven op ns.nl en via het omroep systeem.
Als je super enthousiast was geweest had je dit dan ook geweten.:haha:
 
Als je via Utrecht komt had je de trein naar Schiphol moeten nemen, uitstappen op A'dam Bijlmer Arena en dan de metro pakken. Dit werd duidelijk aangegeven op ns.nl en via het omroep systeem.
Als je super enthousiast was geweest had je dit dan ook geweten.:haha:

Ik wist het, maar ik dacht dat je voor metro OV chipkaart moest hebben, maar ik kon me trein kaartje gebruiken voor metro. Ben er dus wel geweest aangezien iemand me heen kon brengen.
 
Zo, dat was een boeiende open dag!
Ik ben direct maar naar de presentatie geweest om half 11, die opleiding is niet niks!
Moeilijkste opleiding aan de HvA, Hoog afvalpercentage, veel Wis- en Natuurkunde etc. etc. Echter wil ik dit toch écht wel doen, moet alleen wel op bijscholing voor beide vakken. De persoon die de presentatie gaf was duidelijk, humoristisch en aan het einde was er de gelegenheid om vragen te stellen waarop hij duidelijke antwoorden had.

Daarna opzoek naar de foldertjes gegaan, maar die lagen niet bij de A320 Sim & 747-200 Cockpit haha... Was wel leuk om portfolio's door te lezen (Project Landing Gear, etc.) en even een praatje gemaakt met een student. Jammer dat die 747-200 weg gaat, best fascinerend!

Ik heb op de 2e verdieping nog met wat docenten gesproken, best informatief en ik kreeg ook een duidelijk en eerlijk advies van deze docent. Omdat ik zometeen een MBO-4 Diploma heb ben ik wel toelaatbaar, maar met mijn current state of knowlegde ga ik het eerste jaar echt niet halen. Dus aan het einde nog even langs het Taal & ****** geweest voor informatie over bijscholing etc. (Dit word leren in de zomervakantie...)

Al met al een leuke en informatieve dag. Ik ben nog aan het twijfelen , maar ik heb het gevoel dat ik er echt voor wil gaan. (Wat ook zal moeten). De docent van de presentatie zei al dat je hier met je MBO of Middelbare school attitude echt nérgens komt, en dat geloof ik ook wel. De afvalpercentages liegen er niet om, maar ik denk dat ook hele volksstammen er met de verkeerde gedachtes instappen, en denken dat ze dit wel even doen.

Ik heb van alles meegenomen aan foldertjes, dus als iemand vragen heeft roept u maar! Aan het einde van de presentatie werd meegedeeld dat deze online terug was te zien, even zoeken dus als je er belang bij hebt.
 
@Bovenstaande. Ik stond ook in de simruimte het één en ander uit te leggen, misschien was ik het :)
Maar er waren in ieder geval ongelooflijk veel aankomende studenten die hier komen om piloot te worden. Het kan maar niet vaak genoeg op het hart worden gedrukt dat dit dus niet het geval is!
Ook veel studenten kwamen van een gefaalde selectie af van de EPST of KLS e.d. en dat ze dit maar doen omdat ze toch niets anders weten te vinden. Dat zijn jammerlijke statements en die zien we dan waarschijnlijk ook weer gauw vertrekken.
Tijdens de gegeven presentaties hoop ik dat Van Dijk dit iedereen duidelijk heeft uitgelegd.
En toch werkt het niet! :haha:
 
@Bovenstaande. Ik stond ook in de simruimte het één en ander uit te leggen, misschien was ik het :)
Maar er waren in ieder geval ongelooflijk veel aankomende studenten die hier komen om piloot te worden. Het kan maar niet vaak genoeg op het hart worden gedrukt dat dit dus niet het geval is!
Ook veel studenten kwamen van een gefaalde selectie af van de EPST of KLS e.d. en dat ze dit maar doen omdat ze toch niets anders weten te vinden. Dat zijn jammerlijke statements en die zien we dan waarschijnlijk ook weer gauw vertrekken.
Tijdens de gegeven presentaties hoop ik dat Van Dijk dit iedereen duidelijk heeft uitgelegd.
En toch werkt het niet! :haha:

Niet willen luisteren hé, d'r zijn er zoveel...
Was jij de persoon waar ik mee stond te praten bij de 747-200? Met die ex-BWK van KLM?
Dhr. van Dijk is een topper volgens mij, heldere uitleg zeker! En hij probeerde zijn opleiding ook niet te verkopen en was gewoon eerlijk.

Tijd voor LOI Wis- & Natuurkunde... :stapelge:
 
Wat voor MBO opleiding doe je nu? een vriend van mij zit nu in het eerste jaar en haalt alles zonder bijscholing vanaf zijn MBO vliegtuigtechniekopleiding. Vooral de sfeer op de HvA is zo ontzettend veel prettiger dan op het ROC volgens hem! Ik merk dat je wel aardig (lichte understatement) gemotiveerd bent, dit is al zeker de helft van wat je nodig hebt om de opleiding te kunnen volgen.

@ vanes: nee, dat kan niemand. je wordt niet iets, je wordt wat je wilt!
 
Wat voor MBO opleiding doe je nu? een vriend van mij zit nu in het eerste jaar en haalt alles zonder bijscholing vanaf zijn MBO vliegtuigtechniekopleiding. Vooral de sfeer op de HvA is zo ontzettend veel prettiger dan op het ROC volgens hem! Ik merk dat je wel aardig (lichte understatement) gemotiveerd bent, dit is al zeker de helft van wat je nodig hebt om de opleiding te kunnen volgen.

Hoi Diarto,

Ik doe op het moment 'Internationale Handel & Groothandel' @ Zwolle. Ik heb de afgelopen 3 jaar geen Wis of Natuurkunde gehad, en op de MAVO was Wis- & Natuurkunde echt de basis. Bij een MBO vliegtuigtechniek is er een zekere voorsprong op dit gebied denk ik.

Ik ben nu op zoek naar LOI'tjes Wis- & Natuurkunde maar dit wil nog niet echt vorderen. Heeft iemand een goede tip, of link naar een Wis- of Natuurkunde cursus? Voor Wiskunde zijn er nog al wat verschillende, en Natuurkunde is er niet echt veel.

Mijn kennis ligt ver beneden pijl op deze gebieden, en ik wil dit graag verbeteren puur omdat het mij ook wel leuk lijkt...
 
Dankjewel!

Een vraagje voor kenners: Wat is beter qua (LOI, NHA, NTI) cursus?

~HAVO Wiskunde A of B
~HAVO Natuurkunde

Of VWO?

Weet iemand wat het beste is? HAVO of VWO Deelcertificaten, en Wiskunde A of B? Het is niet zo dat ik deelcertificaten nodig ben om aan de opleiding te beginnen (Zoals velen wel weten denk ik) maar wat ik wel nodig ben is de kennis.

Bij voorbaat dank!

PS: Als dit gezien word als hijacking dan hoor ik het graag. Vond het alleen zo'n zonde om hier een hele thread over te openen.

Groeten,

Bas
 
Ik denk dat een wiskunde B cursus op Havo-niveau een goede voorbereiding is voor de opleiding. Wiskunde A komt bijna niet terug op kansrekening na en natuurkundige vaardigheden leer je vanzelf met wiskunde, en andersom is dat minder het geval.
 
Ik denk dat een wiskunde B cursus op Havo-niveau een goede voorbereiding is voor de opleiding. Wiskunde A komt bijna niet terug op kansrekening na en natuurkundige vaardigheden leer je vanzelf met wiskunde, en andersom is dat minder het geval.

Bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels wat informatie via de post ontvangen :angel: . Wat me ook opviel was dat VWO Natuurkunde het onderdeel Mechanica heeft. Zou dit betekenen dat mij dit een voorsprong geeft (of kennis die beter is toe te passen op de Aviation Studies) ?

Ik denk dat, voor mij, VWO Natuurkunde bijna niet te doen is... Tenzij dit redelijk op hetzelfde niveau ligt van HAVO.

~Bas
 
Ik weet niet wat mechanica op het VWO inhoudt, maar het zal vast wel nuttig zijn voor de opleiding. Het probleem is een beetje dat je voor alles wel als voorbereiding bijlessen kan gaan nemen, terwijl een wiskundecursus veel meer een basis vormt waarmee de rest ook makkelijker gaat.
Je krijgt maar twee onderwerpen bij natuurkunde en dat zijn stromingsleer in periode 1 en thermodynamica in periode 3. Als jij nu een natuurkundecursus gaat doen dan is het waarschijnlijk veel algemener dan dat, en dat betekent niet dat het niet nuttig is, maar het kan effectiever. Als je jezelf bij wiskunde aanleert netjes je berekeningen onder elkaar te maken en alles blijven controleren op rekenfoutjes, zal natuurkunde je ook makkelijk(er) af gaan. De theorie leer je in de lessen wel als je een redelijke wiskundebasis hebt.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Je mag me anders ook een PB sturen als het nog onduidelijk is.
 
Ik weet niet wat mechanica op het VWO inhoudt, maar het zal vast wel nuttig zijn voor de opleiding. Het probleem is een beetje dat je voor alles wel als voorbereiding bijlessen kan gaan nemen, terwijl een wiskundecursus veel meer een basis vormt waarmee de rest ook makkelijker gaat.
Je krijgt maar twee onderwerpen bij natuurkunde en dat zijn stromingsleer in periode 1 en thermodynamica in periode 3. Als jij nu een natuurkundecursus gaat doen dan is het waarschijnlijk veel algemener dan dat, en dat betekent niet dat het niet nuttig is, maar het kan effectiever. Als je jezelf bij wiskunde aanleert netjes je berekeningen onder elkaar te maken en alles blijven controleren op rekenfoutjes, zal natuurkunde je ook makkelijk(er) af gaan. De theorie leer je in de lessen wel als je een redelijke wiskundebasis hebt.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Je mag me anders ook een PB sturen als het nog onduidelijk is.

Ik snap helemaal wat je bedoeld. Bedankt voor deze informatie! Zeer goed om te weten. Ik kan mezelf beter écht goed focussen op Wiskunde dan er ook deels Natuurkunde bij te doen. Thanks!
 
Vwo natuurkunde heeft zeer weinig mechanica zoals je die waarschijnlijk zal krijgen. Ik studeer bij de grote concurrent van Aviation (in Delluf, B'vo!), maar de mechanica zal tussen deze twee studies niet veel verschillen lijkt me.

Krachtenevenwichten, interne krachten, strek/buig/torsie/schuif krachten, dynamica... Enkel het laatste onderwerp heb ik gehad, de rest was nieuw voor me. De examenstof is erg gebaseerd op elektriciteit, radioactiviteit, licht, trillingen enz. Wat betreft de inhoud nutteloos voor een vak als mechanica. Ook is het niveau redelijk hoog.

Wiskunde en natuurkunde beginnen na verloop van tijd steeds meer op elkaar te lijken. Mijn advies: Doe een wiskunde B cursus en/of indien mogelijk een wiskunde zomercursus van je studie. Ik weet niet of dit bij Aviation mogelijk is, maar bij ons in ieder geval wel.

Succes!
Stephan
 
Vwo natuurkunde heeft zeer weinig mechanica zoals je die waarschijnlijk zal krijgen. Ik studeer bij de grote concurrent van Aviation (in Delluf, B'vo!), maar de mechanica zal tussen deze twee studies niet veel verschillen lijkt me.

Krachtenevenwichten, interne krachten, strek/buig/torsie/schuif krachten, dynamica... Enkel het laatste onderwerp heb ik gehad, de rest was nieuw voor me. De examenstof is erg gebaseerd op elektriciteit, radioactiviteit, licht, trillingen enz. Wat betreft de inhoud nutteloos voor een vak als mechanica. Ook is het niveau redelijk hoog.

Wiskunde en natuurkunde beginnen na verloop van tijd steeds meer op elkaar te lijken. Mijn advies: Doe een wiskunde B cursus en/of indien mogelijk een wiskunde zomercursus van je studie. Ik weet niet of dit bij Aviation mogelijk is, maar bij ons in ieder geval wel.

Succes!
Stephan

Bedankt voor de tip, ga ik zeker doen. de HvA biedt inderdaad ook diverse deficiëntiecursussen aan voor in de zomer. Echter leek het mij verstandig om dit nu te doen. 6 Weken leek mij wat kort, maar misschien doe ik wel een LOI Wiskunde en die 6 weken erbij. Kijken wat ik wel en niet weet etc. Als ik dit zo lees lijkt het er op dat Natuurkunde weinig zin heeft, ik denk dan dat het beter is om mij puur te richten op Wiskunde.

Zeer bedankt voor deze informatie! :respect:
 
Hey BF,

Ik zou zoals menigeen al heeft gemeld, voor een een cursus wiskunde gaan want van vwo natuurkunde zul je weinig opsteken/nodig hebben behalve krachten en evenwichten maar ook niet bijster veel(Nou weet ik niet de precieze inhoud van alle atpl vakken maar wel globaal). Tenzij je natuurlijk graag de golflengte uit wilt kunnen rekenen van een digeridoo van x aantal cm's! Altijd handig om te weten! :snore:


ps. Bfoooo Delft.

Q10
 
Hey BF,

Ik zou zoals menigeen al heeft gemeld, voor een een cursus wiskunde gaan want van vwo natuurkunde zul je weinig opsteken/nodig hebben behalve krachten en evenwichten maar ook niet bijster veel(Nou weet ik niet de precieze inhoud van alle atpl vakken maar wel globaal). Tenzij je natuurlijk graag de golflengte uit wilt kunnen rekenen van een digeridoo van x aantal cm's! Altijd handig om te weten! :snore:


ps. Bfoooo Delft.

Q10

Haha, Ik heb besloten om voor HAVO Wiskunde B te gaan. Ik ben nu nog mooi op tijd om te leren voor het begin van een nieuw schooljaar. Thanks to all of you!

Bas
 
Onder de havo natuurkunde stof valt ook mechanica alleen wordt dit inderdaad vrijwel nooit geëxamineerd. Ik geef bijles aan een meisje in 4 havo en zij heeft eigenlijk hetzelfde soort sommetjes moeten doen een aantal weken terug als ik nog in het tweede jaar kreeg!! Echter wordt de stof op de havo niet echt serieus genomen en daar gaat het waarschijnlijk ook fout ;) Als je ALLE stof krijgt op zo een cursus zou je zeker een hoop kunnen leren waardoor je zeker een voorsprong hebt (alles ligt bij jou verser in het geheugen dan bij havo studenten) :)
 
Ook ik ben van plan om Aviation Studies te gaan volgen, ik vraag eigenlijk me af of er ook studenten zijn die van het MBO afkomen? wellicht MBO 4 vliegtuigtechniek? Wat ik nu voor wis & natuurkunde(MBO 4) krijg is natuurlijk niks vergeleken met HBO.. maar uiteraard ben ik gemotiveerd en bereid om evt. wat bijscholing te volgen. :)
 
Ook ik ben van plan om Aviation Studies te gaan volgen, ik vraag eigenlijk me af of er ook studenten zijn die van het MBO afkomen? wellicht MBO 4 vliegtuigtechniek? Wat ik nu voor wis & natuurkunde(MBO 4) krijg is natuurlijk niks vergeleken met HBO.. maar uiteraard ben ik gemotiveerd en bereid om evt. wat bijscholing te volgen. :)

Er zijn inderdaad best een aantal studenten die via een MBO opleiding komen. Er is zelfs de mogelijkheid tot vrijstelling van een stage (Was iig in mijn tijd zo) als je al een relevante MBO opleiding met stage hebt gedaan.
 
Back
Top