Accumulator
Member
Jet Man, misleidende reclame is nog steeds verboden in dit land. Het is alleen dat de doelgroep zo klein is dat een Reclame Code Commissie daar niet naar kraait en de vraag is in hoeverre ze jurisdictie hebben bij persberichten en artikelen in bladen en kranten.
De aloude bullshit over "het is een onderneming die winst moet maken" is zó kort door de bocht dat je met twee wielen in de berm zit. Een opleidingsinstituut heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid naar hun klanten, zeker als je de klanten financiëel kunt ruïneren.
Trek de vergelijking maar eens door naar bedrijven als PalmInvest die mensen lokten om in Dubai te investeren. Dat die mensen gedupeerd zijn geraakt kun je ook niet wegwuiven door te zeggen dat dat hun eigen probleem is en dat PalmInvest uiteraard op eigen winst uit was.
Als een vliegschool iemand aanneemt en opleidt die eigenlijk niet geschikt is als vlieger, dan is dat—net als bij PalmInvest—gewoon diefstal. Als een opleiding de markt verziekt en zo de kansen van hun eigen studenten verpest, idem. Als ze dan ook nog eens aantoonbaar onware propaganda voeren, dan zijn de vergelijkingen helemaal gemaakt.
Daarbij aangetekend dat PalmInvest over het algemeen volwassen, goed geïnformeerde beleggers als doelgroep had, die over het algemeen een bedrag investeren die ze kunnen missen (zo gaat dat met beleggen). Een vliegschool heeft jonge mensen met een 'droom' als doelgroep, die nog geen flauw benul hebben van het begrip 'anderhalve ton', die dat geld lenen en voor het leven lang problemen kunnen krijgen als het fout gaat.
Rot toch op met het excuus dat scholen ook maar commerciële instellingen zijn!
Amen!