Voor wannabe's like me!

En kan je ook studeren zonder die financiering en OV? Mijn moeder werkt namelijk toch op die universiteit dus kan ik gratis reizen. Of zijn de meeste studies niet betaalbaar zonder financiering?

Sorry jongens, ben nog niet zo bezig geweest met het hele idee van studeren, alleen de KLS zat in mijn hoofd, gek genoeg.


Natuurlijk hoef je niet per sé studiefinanciering en een OV aan te vragen, is helemaal aan jezelf.
Kosten van een studie aan de uni zijn dan ongeveer €1650 aan collegegeld in het jaar + boeken.
Als ik het vergelijk met wat ik ongeveer aan deze twee kwijt zal zijn voor mijn studie, zul je op zo'n €2200 in het jaar uitkomen. (ervan uitgaande dat je niet op kamers gaat en gratis reist)

Nou weet ik niet hoeveel van deze kosten bij jouzelf komen te liggen, maar het is natuurlijk niet iets wat de standaard student zo even op kan hoesten...
 
Natuurlijk hoef je niet per sé studiefinanciering en een OV aan te vragen, is helemaal aan jezelf.
Kosten van een studie aan de uni zijn dan ongeveer €1650 aan collegegeld in het jaar + boeken.
Als ik het vergelijk met wat ik ongeveer aan deze twee kwijt zal zijn voor mijn studie, zul je op zo'n €2200 in het jaar uitkomen. (ervan uitgaande dat je niet op kamers gaat en gratis reist)

Nou weet ik niet hoeveel van deze kosten bij jouzelf komen te liggen, maar het is natuurlijk niet iets wat de standaard student zo even op kan hoesten...

Dat valt nog mee, tenminste ik denk dat wat ik aan de overheid na tien jaar moet terug betalen veel hoger zal liggen.
Ik zal daar nog eens over moeten nadenken en bespreken.

Bedankt! Beter hier nu achter komen dan nog later!
 
Je schuld vervalt absoluut niet na 5 jaar zoals eerdere posts ook al aangaven. 1 Jaar na afronding van je opleiding en nog een baan in de cockpit betekent dat men een deel van je rente over gaat nemen voor maximaal 4 jaar. Je zal ook een deel zelf moeten betalen, tenzij je per maand minder dan 1500 euro bruto verdient, dan lappen ze alles. Hoe meer je gaat verdienen, hoe meer je zelf moet betalen. Bij 2000 euro moet je grofweg 200e zelf betalen. Als je meer dan 3000e bruto in de maand binnen weet te hengelen dan moet je alles zelf betalen.
 
Hoe zal de economie over 9 jaar zijn denken jullie??

Denk niet alleen aan de crisis! De markt van piloten is bijna altijd verzadigd met low-timers, crisis of niet. Dus ook al gaat het goed met de economie, dan is de kans op een baan niet gelijk goed.
 
Denk niet alleen aan de crisis! De markt van piloten is bijna altijd verzadigd met low-timers, crisis of niet. Dus ook al gaat het goed met de economie, dan is de kans op een baan niet gelijk goed.

Nou low timers of niet, met die crisis komt er helemaal geen beweging in.
Als KLM (als voorbeeld) tenminste weer mensen begint aan te nemen tegen de tijd dat ik op de opleiding zit, dan durf ik nog te hopen over de uitkomst.


en dan nu nog even een misschien rare vraag maar,
ik vraag me wel eens of mensen bij maatschappijen als KLM binnenkomen op connecties (Contact met mensen) terwijl ze voor de rest niet anders zijn dan andere alle geschikte kandidaten.
 
Je zal ook een deel zelf moeten betalen, tenzij je per maand minder dan 1500 euro bruto verdient, dan lappen ze alles.

Ook dit is niet helemaal waar. Je blijft een eigen risico houden van 37 euro per maand als je minder dan 1500 euro verdient.
 
Last edited:
Ook dit is niet helemaal waar. Je blijft een eigen risico houden van 37 euro per maand als je minder dan 1500 euro verdient.

Ik vraag me af hoeveel mensen dan zorgen dat ze nét geen 1500eu verdienen en dan gewoon zwart de rest bij gaan verdienen..
 
Ik vraag me af hoeveel mensen dan zorgen dat ze nét geen 1500eu verdienen en dan gewoon zwart de rest bij gaan verdienen..

Geen idee, maar voor sommigen KLS-ers wordt hierdoor de mogelijkheid gecreëerd om een reguliere studie te gaan doen zonder dat de studielening oploopt.

ik vraag me wel eens of mensen bij maatschappijen als KLM binnenkomen op connecties (Contact met mensen) terwijl ze voor de rest niet anders zijn dan andere alle geschikte kandidaten.

Er lopen zat jongens rond op de KLS waarvan pa, ma en/of broer iets te maken hebben met de KLM/Luchtvaart. Als je dus connecties hebt, dan is dat niet bijzonder en zul je nog steeds op eigen kracht binnen moeten komen, zoals het hoort.

Het enige voordeel dat ik me kan indenken is bekendheid met het bedrijf en het beroep. Jongens/meiden die in een blauwe/luchtvaart familie zijn opgegroeid zijn bekend met de onregelmatigheid, aangepast sociaal leven enzovoort. Hun keuze om verkeersvlieger te worden is dan meestal iets beter onderbouwd dan een jong pikkie die zichzelf als Leonardo DiCaprio ziet rondlopen op het vliegveld
 
Kinderen van de directeur himself van KLM staan nu op de wachtlijst. Wachtend op een plekkie binnen de cockpit. Dus nee. Zelfs als je er zover inzit bij onze blauwe trots heb je totaal geen voorkeurspositie. Dus dat zegt wel wat. En terecht. Anders zou je scheve gezichten krijgen. Heel verstandig dus. Als je eenmaal binnen ben zal het zijn voordelen kunnen hebben misschien , maar voor verdere aanname of plek op de wachtlijst heeft het geen effect.
 
Dat is al goed nieuws dat iedereen op zijn eigen benen binnen moet komen! Had eerlijk gezegd niet anders verwacht, maar ik wou het even vragen.
 
Onzin, kids van de directeur staan helemaal niet op die wachtlijst. Weet niet waar die roddel vandaan komt.

D'r staan wel een heleboel andere kids van KLM-ers in die bufferlijst, waaronder een aantal van hoge piefen uit het management... En die willen echt wel op eigen kracht die eindstreep halen zonder dat ze bevooroordeeld worden!
 
D'r staan wel een heleboel andere kids van KLM-ers in die bufferlijst, waaronder een aantal van hoge piefen uit het management... En die willen echt wel op eigen kracht die eindstreep halen zonder dat ze bevooroordeeld worden!

Of juist bena(voor)oordeeld, kan ook tegen je werken afhankelijk van wie je tegenover je hebt in een gesprek en hoe hij of zij over die collega denkt. Maar inderdaad zo gelijk mogelijke kappen.
 
Ze staan er wel op. Heb 't ook tijdje geleden gehoord. Hiernaast zijn geloof ik de NLS'ers van de wachtlijst gepleurt..? Iemand die dat kan bevestigen?

Nou zeg je echt compleet vage dingen. Eerst maar je diploma halen, die wachtlijstperikelen heb je nu toch nog niets aan.
 
Eigenlijk zou elke nieuwe post waarin staat "heb gehoord" of "ik geloof" zichzelf automatisch moeten verwijderen van Airwork:grijns:.
 
Eigenlijk zou elke nieuwe post waarin staat "heb gehoord" of "ik geloof" zichzelf automatisch moeten verwijderen van Airwork:grijns:.

Haha die eerste kan ik wel begrijpen, maar juist met dat tweede kunnen mensen voorzichtig een voorbeeld/mening uitten zonder al te arrogant over te komen.

Stel dat ik met alle zekerheid had gezien dat de antonov zojuist op een weiland achter mijn huis is geland maar gelukkig ben ik alleen blind en niet arrogant dus zeg ik het volgende:

Euhm, ik geloof dat ik de antonov laatst zag. Kan het zijn dat hij vandaag in de buurt van Duitsland is? :angel:

Beetje off-topic.. wat ik bedoel is dat het soms wel handig is, die twee 'phrases'
 
Eigenlijk zou elke nieuwe post waarin staat "heb gehoord" of "ik geloof" zichzelf automatisch moeten verwijderen van Airwork:grijns:.

Dan blijft er bijna niks over! Concurrent PPRuNe komt er ruiterlijk voor uit dat ze een rumour network zijn :grijns:
 
Back
Top