Voor wannabe's like me!

Helemaal mee eens, ik denk er eigenlijk precies hetzelfde over, zit ook in dezelfde situatie als jij.

Is de droom op dit moment wel zo onrealistisch? In 2007 werd iedereen aangemoedigd om een pilotenopleiding te doen, die zijn nu dus afgestudeerd. Waarom zou het nu niet andersom kunnen?
 
Ik denk eerlijk gezegd dat dit topic een beetje onnodig is. Er is al zoveel gediscusseerd en alle mogelijke scenario's zijn al opgenoemd. JIJ kunt het beste die keuze maken, want JIJ moet dat bedrag lenen uiteindelijk. Het heeft daarom ook geen zin om aan andere airworkers te vragen wat jij moet doen. Ik zou zeggen: zoek airwork door, en maak je keuze!

grtz
 
Ik stond op het punt te gaan reageren in het andere topic waar Jack Daniels een post plaatste over de naïviteit van "ons wannabe`s", maar nu ik dit verhaal van De Cock Pit lees kan ik me alleen maar bij hem aansluiten.

Goed verhaal! Geeft exact weer hoe ik erover denk. Wij zijn zeker niet naïef en weten ook heus wel dat de meeste verkooppraatjes van vliegscholen niet waar zijn, en dat de markt slecht is etc. etc.....

Zoals De Cock Pit ook al even noemt, krijg ook ik soms sterk de indruk dat er door sommige meer gereageerd wordt uit eigenbelang vanwege de slechter wordende arbeidsvoorwaarden, dan om wannabe`s te behoeden voor een mega-studieschuld. Slechtere arbeidsvoorwaarden door een overschot aan vliegers is inderdaad helaas een slechte zaak, maar ik denk niet dat het juist is hier de wannabe`s de schuld van te geven.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat dit topic een beetje onnodig is. Er is al zoveel gediscusseerd en alle mogelijke scenario's zijn al opgenoemd. JIJ kunt het beste die keuze maken, want JIJ moet dat bedrag lenen uiteindelijk. Het heeft daarom ook geen zin om aan andere airworkers te vragen wat jij moet doen. Ik zou zeggen: zoek airwork door, en maak je keuze!

grtz

Hij vraagt toch ook helemaal niet; wat te doen?
 
Ik denk eerlijk gezegd dat dit topic een beetje onnodig is. Er is al zoveel gediscusseerd en alle mogelijke scenario's zijn al opgenoemd. JIJ kunt het beste die keuze maken, want JIJ moet dat bedrag lenen uiteindelijk. Het heeft daarom ook geen zin om aan andere airworkers te vragen wat jij moet doen. Ik zou zeggen: zoek airwork door, en maak je keuze!

grtz

Als jij is goed leest, zie je dat ik nergens vraag wat ik moet doen of wat hun mening is. Ik geef alleen míjn mening over waarom ik het alsnog wil doen en dat ik sommige personen kort door de bocht vind wat betreft hun uitspraken.
En mijn keuze is al gemaakt.
Tip voor jou: lees goed door. No offence

@ San '85: Fijn dat jij het wel gewoon goed begrijpt als mededeling! :)

Groet
 
Last edited:
De truc is om gemotiveerd te blijven.

Ook 3/4jaar na de opleiding dus...... en dat nekt veel mensen denk ik.

Maar kan je ff toelichten hoe jouw of jullie ''droom'' eruitziet? Veel mensen zeggen dit maar is atijd zo vaag.
 
De truc is om gemotiveerd te blijven.

Ook 3/4jaar na de opleiding dus...... en dat nekt veel mensen denk ik.

Maar kan je ff toelichten hoe jouw of jullie ''droom'' eruitziet? Veel mensen zeggen dit maar is atijd zo vaag.

Basic komt het hier op neer:

Papierwerk halen op een goede, gerenommeerde school zoals: KLS, EPST, NLS etc.
Daarna het liefst bij een major airline aan de slag en dan met voorkeur bij de KLM. Maar dat gedeelte van de 'droom' is momenteel helaas onbereikbaar..

Voilà, mijn 'oh zo onbereikbare' droom. Of toch niet?
 
In 2007 was er geen tekort aan vliegers, mensen betaalden nog gewoon 30k+ voor hun eigen rating....dan is er dus geen tekort!
 
Je hebt gelijk. Laat ik het dan zo noemen: er was nog een sterke vraag in Nederland.

En ook toen er die 'sterke vraag' was waren er honderden jongens die nooit een uitnodiging hebben gehad voor een airline, of de selectie daar niet haalden.
 
@ De Cock Pit
Je geeft zelf al aan dat het een enorm risico is om nu in te stappen. Ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij met het verschil dat ik een HBO-opleiding achter de rug heb. Je slaat de spijker op z'n kop door te zeggen, dat het qua motivatie niet werkt om een volledige opleiding van 4 jaar te doen. Ik heb hier tijdens mijn HBO heel veel moeite mee gehad.
Toen ik van de HAVO afkwam wist ik het allemaal heel goed, maar mijn mening was dat ik als 17e jarige me niet tot m'n nek in de schulden wilden steken met geen uitzicht op iets anders als het mis 'zou kunnen' gaan.
Dit moet iedereen zelf beoordelen natuurlijk en iedereen is weer anders op z'n 17e of 18e. Ik heb toch die HBO-opleiding afgemaakt en heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Sterker nog, het geeft me alleen maar meer zelfvertrouwen met het oog op deze of een andere crisis en bovendien heb ik een hele smak geld kunnen verdienen voor een vliegopleiding (wat ik dus niet meer hoef te lenen).

Ik heb vrienden die wel meteen zijn begonnen aan hun vliegopleiding, inmiddels bij KLM, Trans of waar dan ook vliegen, maar die dus niets anders kunnen.
Op zich helemaal niet erg, want iedereen heeft hier dezelfde passie. Maar wat als je ontslagen wordt of arbeidsongeschikt wordt door wat dan ook? Ik moet eerlijk zeggen, dat het me best beangstigd als ik 150K in mezelf heb geïnvesteerd en vervolgens op straat sta met de appie hein als m’n voorland al dan niet tijdelijk.
Dan ben je maar wat blij dat je nog een papiertje achter de hand hebt. Vergeet ook niet dat je ook enorm veel levenservaring opdoet en min of meer een studententijd hebt (niet dat ik daar veel waarde aan heb gehecht, maar dat is persoonlijk). Echter is het wel zo, dat als de markt weer gaat aantrekken je er dan wel bij moet zitten.

Up to you! Succes!
 
Moet zeggen dat ik dit een prima topic vind. Oké, het is een eigenverhaal maar het heeft wel een sterke boodschap; naïviteit en pessimisme hebben op dit moment een sterke invloed op de airworkdiscussies. Maar Cock pit, hoe oud ben je als ik vragen mag. Jong zijn heeft als voordeel dat je nog kan studeren (aviation zie elders) en daarna niet 'te oud' bent.

Ja, dat zou inderdaad een goed plan zijn. Er is alleen één klein probleempje. Ik heb een enorme hekel - zeg maar gerust HAAT- aan leren als ik er toch niks mee wil doen. Dan wordt het qua motivatie al een stuk lastiger om een studie in 3 jaar te halen, zo niet 4 of 5 jaar.
Ben overigens wel erg benieuwd naar je examenlijst. Alles een 5/6 maar een kei in Natuurkunde? Soms moet je dingen slikken, een vliegopleiding zal ook niet altijd een pretje zijn.

@ De Cock Pit
Vergeet ook niet dat je ook enorm veel levenservaring opdoet en min of meer een studententijd hebt (niet dat ik daar veel waarde aan heb gehecht, maar dat is persoonlijk). Echter is het wel zo, dat als de markt weer gaat aantrekken je er dan wel bij moet zitten.

Studententijd :biertje::biertje::biertje: Wink Wnk Nudge Nudge knowwhatimean knowwhatimean :grijns:
 
Last edited:
...Dan wil ik nu graag uitleggen waarom ik dan toch nog zo graag naar de KLS wil, ook al is dat misschien voor jullie onbegrijpelijk en raar...

DCP, ik heb in jouw stuk niet kunnen lezen waarom jij toch nog zo graag naar de KLS wil. Kun je ons dat eens vertellen? En ik ben ook benieuwd naar je plan B. Wat als je na een jaar na je opleiding nog geen vliegende baan hebt? En na 5 jaar? Dit is niet lullig bedoeld, ik ben oprecht geïnteresseerd. Ik dacht vroeger namelijk ook dat alles wel los zou lopen. Nu zie ik om mij heen toch een hoop mensen met een torenhoge schuld en weinig hoop voor de toekomst.

Groet, PH
 
Dus als ik het goed begrijp ga je vier jaar studeren als je klaar bent met je vliegopleiding en geen werk kan vinden. Hoe ga je de rente betalen? En denk je dat je dan wel gemotiveerd zult zijn?
 
En ook toen er die 'sterke vraag' was waren er honderden jongens die nooit een uitnodiging hebben gehad voor een airline, of de selectie daar niet haalden.

Ja als je dan ''de boot'' mist kan ik me voorstellen de je heel erg gefrustreed raakt.
 
Back
Top