Vlieger worden, een baan, geen carriëre meer.

@ Ditched : Amen! Ik bespeur hier enigzins een vorm van een positieve kijk op dit alles. Positief blijven is volgens mij de enige optie om 'eruit' te komen. Je hebt hier zeker een punt.

Feit blijft dat het aanpassen van 'onze' visie zeer lastig zal zijn, omdat men het nou eenmaal anders gewend is, maar wie weet, de wonderen....
 
Misschien zou onafhankelijke studievoorlichting ook een idee zijn
Dus niet verzorgt door de vliegscholen maar door een instituut dat geen winstbejag na streeft...

Misschien door het IVW , De VNV of een andere club, daar zou iedereen tot op zekere hoogte mee geholpen zijn!
 
Last edited:
Misschien zou onafhankelijke studievoorlichting ook een idee zijn
Dus niet verzorgt door de vliegscholen maar door een instituut dat geen winstbejag na streeft...

Misschien door het IVW , De VNV of een andere club, daar zou iedereen tot op zekere hoogte mee geholpen zijn!

Daar is de VNV de laatste paar jaar al mee bezig, gelukkig steeds meer en meer. Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ze ook serieus geïnteresseerd zijn in wat er gebeurd op de verschillende scholen en niet bang zijn zich te bemoeien eventueel met zaken die onveilig of onredelijk zijn, beseffend dat een groot deel van de mensen die van deze scholen komen de toekomstige VNV leden zijn. Lees hier meer:

http://www.vnv-dalpa.nl/publiek/vvworden
 
Daar is de VNV de laatste paar jaar al mee bezig, gelukkig steeds meer en meer. Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ze ook serieus geïnteresseerd zijn in wat er gebeurd op de verschillende scholen en niet bang zijn zich te bemoeien eventueel met zaken die onveilig of onredelijk zijn, beseffend dat een groot deel van de mensen die van deze scholen komen de toekomstige VNV leden zijn. Lees hier meer:

http://www.vnv-dalpa.nl/publiek/vvworden

De afgelopen maanden is er een stormloop van lid-kandidaten (zie "Op de Bok") bij de VNV en heb ik uit eerste bron vernomen dat er bij de VNV wordt nagedacht hoe zij de belangen van de "werkloze" studenten kunnen behartigen. Allemaal nog erg pril, maar er wordt gehoopt dat de VNV iets kan betekenen.
 
De afgelopen maanden is er een stormloop van lid-kandidaten (zie "Op de Bok") bij de VNV en heb ik uit eerste bron vernomen dat er bij de VNV wordt nagedacht hoe zij de belangen van de "werkloze" studenten kunnen behartigen. Allemaal nog erg pril, maar er wordt gehoopt dat de VNV iets kan betekenen.

Logisch gevolg van omstandigheden, zoals dat toentertijd ook gebeurde tijdens mijn wachtlijst gebeuren. Net als veel vliegers die gingen werken bij flightplanning om zodoende te hopen om onder de vlag van "vliegdienst" bepaalde toezeggingen of voorrang te krijgen. Volgens mij heeft die tijd er ook voor gezorgd dat er meerdere mensen inclusief huidige volledige leden zich met het school en wachtlijst gebeuren gingen bezighouden, waar hopelijk nu weer op voortgeborduurd kan worden. Helaas vrees ik dat het bij een voornamelijk KLS verhaal blijft door de relatief hoge vertegenwoordiging en hoge verenigingsgraad (met dank aan CAVV natuurlijk).
 
Onder het CAVV is de VNV gepromoot, maar de VNV heeft afgelopen jaar ook actief de contacten opgezocht met andere vliegscholen.
 
Ach, wanneer 'vliegscholen/agencies' zoals EAA al beginnen te werven op "speciale open dagen" voor onwetende mensen van 15 jaar (!!!) om deze vervolgens zo jong mogelijk op de toch al overspoelde vliegersmarkt te strooien is denk ik het einde echt zoek...en dan las ik hier ergens het goede idee om opleidingsplaatsen te gaan reguleren....

Deze jongens en meisjes worden op hun 15e zo warm voor het vak gemaakt met lulpraat over groei en vliegerstekorten dat als ze eenmaal met een vliegopleiding mogen beginnen op hun 17e en een havodiploma op zak (lees: vakkenvullen met een ton schuld), ze zo een ton kunnen inleveren bij desbetreffende vliegschool, of zou deze 'vliegschool' een rolmodel willen zijn in deze tijd van vliegersoverschotten en de jeugd van 15 jaar gaan waarschuwen uit liefdadigheid en ze vertellen dat beter even kunnen wachten met het investeren van ruim 100K??.....
 
Om maar een voorbeeld te noemen; Tegenwoordig kan elke domme boer met een VMBO diploma naar Teuge om een brevetje te scoren.
Nou nou, "domme VMBO boeren" heeft de/een (luchtvaart)maatschappij ook nodig, of het een goed idee is dat die een brevetje scoren in Teuge is idd een punt, maar dit klinkt wel erg neerbuigend over deze (grote) groep van de bevolking. N.B. ben zelf een ex-VWO'er (met diploma) dus dit is geen verdediging o.i.d.

Al zeg je ik heb KLS gedaan dan is het ooh dan ga je vast naar KLM over 2 jaar.
Dit is precies wat iemand al eerder in het topic zei over etiketjes die op je worden geplakt. En ergens is het ook wel logisch dat men dit zegt, de KLS is immers een dochteronderneming van KLM, waar de leerlingen in feite worden 'klaargestoomd' voor de KLM. Niet verwonderlijk, maar denk wel (kan het niet bewijzen) dat dé reden voor velen die KLS doen of hebben gedaan het preferred supplier contract met KLM was (vanaf 2010 niet meer van kracht) wat toch wel een kruiwagen was naar een baan in de grote luchtvaart, met een vrij grote kans om bij KLM aangenomen te worden (ergens in de 90% de laatste jaren), daar hoopt het leeuwendeel op natuurlijk, heb nog nooit 1 KLS'er gesproken die na de opleiding NIET bij KLM wilde gaan solliciteren. Uiteraard helemaal niet vreemd, want KLM is een prima werkgever (met goede arbeidsvoorwaarden) en de grootste/bekendste maatschappij van NL plus andere vliegscholen in NL hebben helemaal geen preferred supplier contracten... Maar slechts weinigen hebben op een rijtje wat ze gaan doen als ze niet bij KLM binnenkomen, die kans is immers niet zo groot.

moeten een formulier ondertekenen dat ze niet mogen solliciteren bij de KLM en komen dus na de opleiding in de reguliere pool van werkloze, baanzoekende "verkeersvliegers".
Een kleine correctie... ze mogen wel solliciteren bij KLM voor zover ik weet, maar hebben er geen recht meer op zoals de voorgaande KLS'ers die nog door het preferred supplier contract gedekt zijn.

U ziet het denk ik verkeerd. In de "oude" syllabus van de school zaten praktisch evenveel uren op de FFS, maar dan voor een MCC + Bridgecourse (verieste van KLM). Nu heeft de school alles op papier zo geregeld samen met IVW dat de uren gelogd kunnen worden voor het behalen van een TR (incl. vereiste examens). Er is dus in wezen niets tot weinig veranderd behalve het papierwerk achter de syllabus.
Enige opmerkelijke vind ik dat men op de KLS mensen 'voorbereid' op de KLM, maar dat de MCC/BC vervangen is door een frozen 737 TR terwijl F/O 737 geen entry positie is bij de KLM (tegenwoordig wel?).

Wat de VNV doet is natuurlijk mooi, maar buiten NL (kleine markt) kunnen ze niks uitrichten voorlopig. En daar zit een kink in de kabel... wat de VNV ook doet, ze gaan de komende tig jaar nooit alle piloten die in NL worden opgeleid als vlieger kwijtraken op de arbeidsmarkt. Het is heel simpel: er worden jaarlijks (veel) meer piloten opgeleid dan nodig, en vervolgens brullen alle vliegscholen "maar het buitenland biedt perspectieven"! Natuurlijk prachtig en waar, maar 'het buitenland' heeft ook vliegscholen en hetzelfde probleem. Plus dat velen hun lening in NL hebben, en het is natuurlijk prachtig als je na Stella bij Lion Air in Indonesia kunt gaan werken als vlieger, maar ondanks het salaris ter plaatse wellicht zeer redelijk is, is het (omgerekend) nog niet eens genoeg om de rente te betalen aan de bank in NL.
 
Last edited:
Een kleine correctie... ze mogen wel solliciteren bij KLM voor zover ik weet, maar hebben er geen recht meer op zoals de voorgaande KLS'ers die nog door het preferred supplier contract gedekt zijn.

Ik heb de letterlijke tekst gelezen die in het nieuwe contract vanaf 2010 wordt ingevoerd, en daar wordt wel degelijk gesuggereerd dat de studenten geen enkele verwachting moeten hebben op een dienstverband bij de KLM, geen rechten hebben om te solliciteren, nu niet en in de toekomst niet. De tekst is vrij hard en geeft het beeld dat de studenten op zichzelf zijn aangewezen. Bij de nieuwe groep studenten is dan ook ernstige twijfel ontstaan of het slim is om de KLS te doen. Als ze (zoals jij het verwoordt) wel mogen solliciteren, dan was deze twijfel er veel minder geweest.... helaas.

Enige opmerkelijke vind ik dat men op de KLS mensen 'voorbereid' op de KLM, maar dat de MCC/BC vervangen is door een frozen 737 TR terwijl F/O 737 geen entry positie is bij de KLM (tegenwoordig wel?).

Bridgecourse is niet persé gericht op entry positie. Met de Bridgecourse wordt de selectie naar achteren verschoven en maken de Ab-Initio's meer kennis met een jet en SOP's alvorens de KLM-selectie wordt gedaan. KLM heeft dan beter beeld welk vlees ze in de kuip hebben zeg maar... Dit wordt gecompenseerd door de studenten na aanname van een geldbedrag (iets van 13K) te voorzien zodat deze bridgecourse in feite door de KLM is betaald. (ff simpel bekeken).

In een ver verleden (begin 2008) werd de Bridgecourse gedaan op de A310 in Eelde (ook geen entry...). Eenmaal verhuisd naar SPL-oost werd er door de studenten gevlogen op de Triple, 74 en MD11, maar ook hierbij was er geen directe link met het gevlogen type en de aanname. Na je Bridgecourse kwam je zogenaamd in de koelkast te liggen (first in, first out) en werd je gewoon ingedeeld op een type waarvoor de KLM mensen nodig had. Dus er werden gewoon 747-studenten aangenomen voor de Triple, terwijl er een week daarvoor Triple-studenten werden aangenomen voor de 747. Leek totaal onlogisch, maar volgens senioriteitsprincipe wel netjes op volgorde de studenten aangenomen.

Pas in het najaar van 2008 (vlak voor de crisis) werd de ITQ (Integrated Type Qualification) geïntroduceerd waarbij het type van de Bridgecourse wel werd gematcht met de vraag binnen de KLM. De Bridgecourse werd toen dus wel gebaseerd op de entry-position. Na de eerste succesvolle groep studenten werd de ITQ helaas afgeschaft: crisis........

Tja, en toen heeft men de Bridgecourse behouden en gezocht naar mogelijkheden om zoveel mogelijk meerwaarde voor de student te creëren. Het verwisselen van de triple/74/md11 voor de gangbaardere 737NG is dan geen onlogische stap en biedt meer kansen in de vrije markt. Voor de KLM maakt het namelijk geen zak uit.........

Wat de VNV doet is natuurlijk mooi, maar buiten NL (kleine markt) kunnen ze niks uitrichten voorlopig. En daar zit een kink in de kabel... wat de VNV ook doet, ze gaan de komende tig jaar nooit alle piloten die in NL worden opgeleid als vlieger kwijtraken op de arbeidsmarkt. Het is heel simpel: er worden jaarlijks (veel) meer piloten opgeleid dan nodig, en vervolgens brullen alle vliegscholen "maar het buitenland biedt perspectieven"! Natuurlijk prachtig en waar, maar 'het buitenland' heeft ook vliegscholen en hetzelfde probleem. Plus dat velen hun lening in NL hebben, en het is natuurlijk prachtig als je na Stella bij Lion Air in Indonesia kunt gaan werken als vlieger, maar ondanks het salaris ter plaatse wellicht zeer redelijk is, is het (omgerekend) nog niet eens genoeg om de rente te betalen aan de bank in NL.

Kan me nog wel een nieuwsuitzending herinneren (Tros Radar ofzo) over stewardessenopleidingen die veel geld vroegen, maar geen enkele link hadden met de luchtvaart en de dames (en heren) niet informeerden naar het feit dat maatschappijen eigen interne opleidingen hebben..... In die trant kan de VNV ook voor publiciteit zorgen omtrent de overcapaciteit, en eventueel de heren in Den Haag mobiliseren om verbetering te creeeren..... Niet dat de markt gereguleerd moet worden, maar zou het geen probleem vinden om nog even 7000 euri's van het rijk te krijgen als tekortkoming op een studiebeurs... (of iets anders in die trant...) In goede tijden kraait er niemand naar zijn studielening zolang er direct een dienstverband beschikbaar is na de opleiding, maar in dit soort tijden wordt het risico wel erg overgedragen aan de 'ondernemende' Ab-Initio.
 
Kan me nog wel een nieuwsuitzending herinneren (Tros Radar ofzo) over stewardessenopleidingen die veel geld vroegen, maar geen enkele link hadden met de luchtvaart en de dames (en heren) niet informeerden naar het feit dat maatschappijen eigen interne opleidingen hebben..... In die trant kan de VNV ook voor publiciteit zorgen omtrent de overcapaciteit, en eventueel de heren in Den Haag mobiliseren om verbetering te creeeren.....

Eens! Ik heb dat ook gezien toendertijd en kon me niet voorstellen dat de jongens en meisjes niet beter op de hoogte waren...
 
De afgelopen maanden is er een stormloop van lid-kandidaten (zie "Op de Bok") bij de VNV en heb ik uit eerste bron vernomen dat er bij de VNV wordt nagedacht hoe zij de belangen van de "werkloze" studenten kunnen behartigen. Allemaal nog erg pril, maar er wordt gehoopt dat de VNV iets kan betekenen.

De VNV kan het doen voorkomen dat de toename van nieuwe leden te danken is aan al het fantastische werk dat ze doen voor aspirant-vliegers (doen ze namelijk niet), maar meer aan het feit dat je als lid het VNV-pakket voor ABN-Amro kunt nemen, wat een aantrekkelijke rente korting geeft op je studieschuld.

Dat doen ze dan wel weer goed.
 
Als ik dit allemaal lees dan word ik er niet echt vrolijk van en dat terwijl ik woensdag een selectie heb. Het is echt demotiverend om te horen dat je (mits je wordt aangenomen) na je opleiding waarschijnlijk lang niet aan de bak komt en dus in problemen kunt komen financieel gezien.Ik heb afgelopen zomer mijn HAVO gehaald en ben vandaag 23 jaar geworden. Dus vraag ik me af moet ik dit doorzetten of afzeggen en wachten tot het weer de betere kant op gaat en dan weer aanmelden? Iemand tips? (please)
 
RAM: Jij zit inderdaad in een lastig pakket. Je bent 23 en je heb een HAVO diploma. Eerlijk gezegd kom je met alleen een HAVO diploma niet heel ver meer! De andere kant is dat stel dat je een HBO gaat doen dat je 27 bent (als je alles in 4 jaar haalt!) zodra je van school komt (relatief oud?).

Waar doe je selectie?

Mijn tip: Doe eerst de selectie en kijk of het je lukt er doorheen te komen. Zo niet, even serieus gaan nadenken of je het wel door moet zetten. Wel? Gefeliciteerd, bekijk de financiele situatie van jezelf (wat kost de opleiding? wat zijn de voorwaarden?) en hak de knoop dan door!

Good luck!
 
Als ik dit allemaal lees dan word ik er niet echt vrolijk van en dat terwijl ik woensdag een selectie heb. Het is echt demotiverend om te horen dat je (mits je wordt aangenomen) na je opleiding waarschijnlijk lang niet aan de bak komt en dus in problemen kunt komen financieel gezien.Ik heb afgelopen zomer mijn HAVO gehaald en ben vandaag 23 jaar geworden. Dus vraag ik me af moet ik dit doorzetten of afzeggen en wachten tot het weer de betere kant op gaat en dan weer aanmelden? Iemand tips? (please)

Het hele forum staat vol met dergelijke vragen. Zoals je zelf al aangeeft weet je dat de banen niet voor het oprapen liggen en dat de kosten voor een opleiding behoorlijk hoog zijn. Wij kunnen niet voor jou beslissen of jij dit financiële risico moet nemen. Wat IK zou doen als ik de selectie nog niet had gedaan was hiermee wachten en dit over een jaar of 2 weer proberen (of in ieder geval als er weer tekenen van verbetering zijn). In de tussentijd zou je een opleiding kunnen doen of alvast beginnen met sparen om bijvoorbeeld voor je levensonderhoud te kunnen voorzien tijdens je opleiding zodat je dit niet bij hoeft te lenen.
 
RAM: Jij zit inderdaad in een lastig pakket. Je bent 23 en je heb een HAVO diploma. Eerlijk gezegd kom je met alleen een HAVO diploma niet heel ver meer! De andere kant is dat stel dat je een HBO gaat doen dat je 27 bent (als je alles in 4 jaar haalt!) zodra je van school komt (relatief oud?).

Waar doe je selectie?

Mijn tip: Doe eerst de selectie en kijk of het je lukt er doorheen te komen. Zo niet, even serieus gaan nadenken of je het wel door moet zetten. Wel? Gefeliciteerd, bekijk de financiele situatie van jezelf (wat kost de opleiding? wat zijn de voorwaarden?) en hak de knoop dan door!

Good luck!

Ik heb wel MBO elektrotechniek gedaan, maar of ik daar veel mee kan is ook de vraag want ik had nog 1 examen moeten halen, maar niet gelukt. Het is toch ook niet zo dat je gelijk begint aan de opleiding als je de selectie hebt gehaald, dat duurt toch ook een tijdje m.a.w je begint pas in 2012/2013 met het zoeken van een baan en het die tijd toch weer wat beter gaan. Maarja dat is allemaal geen zekerheid drm zit ik met dit dilemma.

Selectie:NLS.
 
Het hele forum staat vol met dergelijke vragen. Zoals je zelf al aangeeft weet je dat de banen niet voor het oprapen liggen en dat de kosten voor een opleiding behoorlijk hoog zijn. Wij kunnen niet voor jou beslissen of jij dit financiële risico moet nemen. Wat IK zou doen als ik de selectie nog niet had gedaan was hiermee wachten en dit over een jaar of 2 weer proberen (of in ieder geval als er weer tekenen van verbetering zijn). In de tussentijd zou je een opleiding kunnen doen of alvast beginnen met sparen om bijvoorbeeld voor je levensonderhoud te kunnen voorzien tijdens je opleiding zodat je dit niet bij hoeft te lenen.

Het ging mij eigenlijk meer om de vraag of ik de selectie nu wel moet doen of afzeggen.
 
RAM: Het komt misschien een beetje bot over, maar zonder papieren heb je niets. De ervaring die je daarentegen op heb gedaan zal altijd handig zijn! (ook met de NASS). Is het niet mogelijk om dat ene vak nog te gaan halen? En dan via de versnelde stroom bij Inholland alsnog je HTS diploma gaan halen? (een optie!)

Je wordt inderdaad niet direct in de eerst volgende klas geplaatst. Dus je hebt wat bedenktijd!
 
RAM: Het komt misschien een beetje bot over, maar zonder papieren heb je niets. De ervaring die je daarentegen op heb gedaan zal altijd handig zijn! (ook met de NASS). Is het niet mogelijk om dat ene vak nog te gaan halen? En dan via de versnelde stroom bij Inholland alsnog je HTS diploma gaan halen? (een optie!)

Je wordt inderdaad niet direct in de eerst volgende klas geplaatst. Dus je hebt wat bedenktijd!


De reden dat het niet meer te halen was was vanwege het vernieuwen van de opleiding, dus dat is helaas niet meer mogelijk.
 
Het ging mij eigenlijk meer om de vraag of ik de selectie nu wel moet doen of afzeggen.

Dit ligt dus nog steeds aan jezelf. Als jij nu al voor jezelf de beslissing hebt gemaakt om niet in deze conjunctuur een pilotenopleiding te starten heeft de selectie mijn inziens ook geen zin. De selectie kost geld en als je de selectie nu haalt geeft dat geen garantie dat als je de selectie over bijvoorbeeld 2 jaar weer gaat doen je het dan weer haalt.

De reden dat het niet meer te halen was was vanwege het vernieuwen van de opleiding, dus dat is helaas niet meer mogelijk.

Het lijkt mij erg raar dat een opleiding zichzelf kan vernieuwen waarbij er een aantal studenten zijn met een bepaald vak open die dit dan niet meer af kunnen ronden. Ik zou proberen koste wat kost via school te regelen dat zij een soortgelijk vak ter compensatie geven. Dit lijkt mij niet zo lastig in het geval van 1 vak. Mochten zij je hier niet in willen ondersteunen zou ik het hogerop gaan zoeken en bijvoorbeeld de overheid erbij betrekken.
 
Dit ligt dus nog steeds aan jezelf. Als jij nu al voor jezelf de beslissing hebt gemaakt om niet in deze conjunctuur een pilotenopleiding te starten heeft de selectie mijn inziens ook geen zin. De selectie kost geld en als je de selectie nu haalt geeft dat geen garantie dat als je de selectie over bijvoorbeeld 2 jaar weer gaat doen je het dan weer haalt.



Het lijkt mij erg raar dat een opleiding zichzelf kan vernieuwen waarbij er een aantal studenten zijn met een bepaald vak open die dit dan niet meer af kunnen ronden. Ik zou proberen koste wat kost via school te regelen dat zij een soortgelijk vak ter compensatie geven. Dit lijkt mij niet zo lastig in het geval van 1 vak. Mochten zij je hier niet in willen ondersteunen zou ik het hogerop gaan zoeken en bijvoorbeeld de overheid erbij betrekken.


Het ligt ook aan mijzelf, maar ik vroeg alleen ook om tips van (ervaren) mensen. Ik vroeg niet dat of ze die keuze willen gaan maken voor mij. Die opleiding is ook 3 jaar geleden en dat gaat echt niet meer lukken. Daarnaast is het ook niet een hoog niveau je kan net zo goed in de schoonmaak gaan werken dan verdien je hetzelfde of zelfs meer in sommige gevallen, maar zoals het er nu naar uitziet ga ik het denk ik afzeggen en minimaal 6 maanden wachten met aanmelden en dan kijken.
 
Back
Top