Om maar een voorbeeld te noemen; Tegenwoordig kan elke domme boer met een VMBO diploma naar Teuge om een brevetje te scoren.
Nou nou, "domme VMBO boeren" heeft de/een (luchtvaart)maatschappij ook nodig, of het een goed idee is dat die een brevetje scoren in Teuge is idd een punt, maar dit klinkt wel erg neerbuigend over deze (grote) groep van de bevolking. N.B. ben zelf een ex-VWO'er (met diploma) dus dit is geen verdediging o.i.d.
Al zeg je ik heb KLS gedaan dan is het ooh dan ga je vast naar KLM over 2 jaar.
Dit is precies wat iemand al eerder in het topic zei over etiketjes die op je worden geplakt. En ergens is het ook wel logisch dat men dit zegt, de KLS is immers een dochteronderneming van KLM, waar de leerlingen in feite worden 'klaargestoomd' voor de KLM. Niet verwonderlijk, maar denk wel (kan het niet bewijzen) dat dé reden voor velen die KLS doen of hebben gedaan het preferred supplier contract met KLM was (vanaf 2010 niet meer van kracht) wat toch wel een kruiwagen was naar een baan in de grote luchtvaart, met een vrij grote kans om bij KLM aangenomen te worden (ergens in de 90% de laatste jaren), daar hoopt het leeuwendeel op natuurlijk, heb nog nooit 1 KLS'er gesproken die na de opleiding NIET bij KLM wilde gaan solliciteren. Uiteraard helemaal niet vreemd, want KLM is een prima werkgever (met goede arbeidsvoorwaarden) en de grootste/bekendste maatschappij van NL plus andere vliegscholen in NL hebben helemaal geen preferred supplier contracten... Maar slechts weinigen hebben op een rijtje wat ze gaan doen als ze niet bij KLM binnenkomen, die kans is immers niet zo groot.
moeten een formulier ondertekenen dat ze niet mogen solliciteren bij de KLM en komen dus na de opleiding in de reguliere pool van werkloze, baanzoekende "verkeersvliegers".
Een kleine correctie... ze mogen wel solliciteren bij KLM voor zover ik weet, maar hebben er geen
recht meer op zoals de voorgaande KLS'ers die nog door het preferred supplier contract gedekt zijn.
U ziet het denk ik verkeerd. In de "oude" syllabus van de school zaten praktisch evenveel uren op de FFS, maar dan voor een MCC + Bridgecourse (verieste van KLM). Nu heeft de school alles op papier zo geregeld samen met IVW dat de uren gelogd kunnen worden voor het behalen van een TR (incl. vereiste examens). Er is dus in wezen niets tot weinig veranderd behalve het papierwerk achter de syllabus.
Enige opmerkelijke vind ik dat men op de KLS mensen 'voorbereid' op de KLM, maar dat de MCC/BC vervangen is door een frozen 737 TR terwijl F/O 737 geen entry positie is bij de KLM (tegenwoordig wel?).
Wat de VNV doet is natuurlijk mooi, maar buiten NL (kleine markt) kunnen ze niks uitrichten voorlopig. En daar zit een kink in de kabel... wat de VNV ook doet, ze gaan de komende tig jaar nooit alle piloten die in NL worden opgeleid als vlieger kwijtraken op de arbeidsmarkt. Het is heel simpel: er worden jaarlijks (veel) meer piloten opgeleid dan nodig, en vervolgens brullen alle vliegscholen "maar het buitenland biedt perspectieven"! Natuurlijk prachtig en waar, maar 'het buitenland' heeft ook vliegscholen en hetzelfde probleem. Plus dat velen hun lening in NL hebben, en het is natuurlijk prachtig als je na Stella bij Lion Air in Indonesia kunt gaan werken als vlieger, maar ondanks het salaris ter plaatse wellicht zeer redelijk is, is het (omgerekend) nog niet eens genoeg om de rente te betalen aan de bank in NL.