Tampie
New member
@ Tampie,
Daar valt toch niet op te schieten, dat is een keuze die je maakt.
Ik ga even wat aanames doen nu, maar ik neem aan dat je een "goede" HBO baan hebt nu en dat je die 30K wel kunt dragen, maar zoals je aangeeft hier bewust niet voor kiest.
Ik hoop dat de tijden ook beter worden, maar voorlopig zullen een hoop plaatsen gevuld worden door betalende jongens.
Mijn idee is dat dit de komende 5 tot 10 jaar nog niet gaat veranderen (hope I'm wrong) maar dan heb je dadelijk je vliegopleiding en alles gehaald alleen ga je nooit vliegen... want wie zit dan met leeftijd nog op je te wachten..
Maar ja, iedereen heeft zijn eigen afweging...
Ieder zo zijn eigen afweging, maar anderen aanpraten dat ze alvast 30K moeten reserveren voor een type-rating vraagt natuurlijk om verdere verslechtering van onze arbeidsmarkt. Het zou ons sieren als we ons niet laten uitmelken en opkomen voor bepaalde basisvoorwaarden in ons arbeidscontract. Maar ja, da's pure ideologie waar we natuurlijk graag van afstappen als we egoïstisch blijven en onszelf voor nop aanbieden......
En dan te denken van die deals waar je vlieguren kunt maken door een TR aan te schaffen bij een Turkse club en vervolgens een zomerseizoen jezelf gratis aanbiedt onder het motto "vlieguren zijn belangrijk". Passagiers vliegen is een baan, en daar dien je voor betaald te krijgen! Leuk dat je jezelf interessanter maakt met meer vlieguren, maar die lat gaan we op die manier de komende jaren alleen maar hoger leggen.....
Mijn inziens is het moderne slavernij waarbij de maatschappij minimale kosten maakt aan salarissen. Sorry voor deze bewoording, maar ik zie enige overeenkomst met illegale mensenhandel waarbij er ook gouden tijden worden beloofd, maar de slachtoffers uiteindelijk uitgebuit worden door hoge kosten en slechte arbeidsomstandigheden..... Gelukkig zijn niet alle maatschappijen op deze manier ingericht, maar er zijn er zeker wel een paar die deze kant op gaan.....
En ja, ik weet dat het crisis is, en dat ik concessies moet doen als ik een vliegende baan wil hebben, maar op deze manier kunnen we onszelf in de vingers blijven snijden....... Vliegen is voor velen een emotionele ambitie, en daar wordt handig (mis)bruik van gemaakt.........
En wat betreft regulering... ik ben voor ondersteuning door de overheid. Al is het maar een beurs en OV, want er zijn veel Ab-Initio's die hun leefkosten hebben moeten financieren, en nu dus extra zware rentelasten hebben gecreëerd. De overheid smijt met subsidies, stufi en uitkeringen, maar voor piloten zijn geen voorzieningen getroffen omdat ze later toch veel gaan verdienen...... Ondanks het begrip 'vrije markt', vind ik dat we onze pijlen ook op de overheid richten voor bepaalde sociale zekerheden......