Vlieger worden, een baan, geen carriëre meer.

@ Tampie,

Daar valt toch niet op te schieten, dat is een keuze die je maakt.

Ik ga even wat aanames doen nu, maar ik neem aan dat je een "goede" HBO baan hebt nu en dat je die 30K wel kunt dragen, maar zoals je aangeeft hier bewust niet voor kiest.

Ik hoop dat de tijden ook beter worden, maar voorlopig zullen een hoop plaatsen gevuld worden door betalende jongens.

Mijn idee is dat dit de komende 5 tot 10 jaar nog niet gaat veranderen (hope I'm wrong) maar dan heb je dadelijk je vliegopleiding en alles gehaald alleen ga je nooit vliegen... want wie zit dan met leeftijd nog op je te wachten..

Maar ja, iedereen heeft zijn eigen afweging...

Ieder zo zijn eigen afweging, maar anderen aanpraten dat ze alvast 30K moeten reserveren voor een type-rating vraagt natuurlijk om verdere verslechtering van onze arbeidsmarkt. Het zou ons sieren als we ons niet laten uitmelken en opkomen voor bepaalde basisvoorwaarden in ons arbeidscontract. Maar ja, da's pure ideologie waar we natuurlijk graag van afstappen als we egoïstisch blijven en onszelf voor nop aanbieden......

En dan te denken van die deals waar je vlieguren kunt maken door een TR aan te schaffen bij een Turkse club en vervolgens een zomerseizoen jezelf gratis aanbiedt onder het motto "vlieguren zijn belangrijk". Passagiers vliegen is een baan, en daar dien je voor betaald te krijgen! Leuk dat je jezelf interessanter maakt met meer vlieguren, maar die lat gaan we op die manier de komende jaren alleen maar hoger leggen.....

Mijn inziens is het moderne slavernij waarbij de maatschappij minimale kosten maakt aan salarissen. Sorry voor deze bewoording, maar ik zie enige overeenkomst met illegale mensenhandel waarbij er ook gouden tijden worden beloofd, maar de slachtoffers uiteindelijk uitgebuit worden door hoge kosten en slechte arbeidsomstandigheden..... Gelukkig zijn niet alle maatschappijen op deze manier ingericht, maar er zijn er zeker wel een paar die deze kant op gaan.....

En ja, ik weet dat het crisis is, en dat ik concessies moet doen als ik een vliegende baan wil hebben, maar op deze manier kunnen we onszelf in de vingers blijven snijden....... Vliegen is voor velen een emotionele ambitie, en daar wordt handig (mis)bruik van gemaakt.........

En wat betreft regulering... ik ben voor ondersteuning door de overheid. Al is het maar een beurs en OV, want er zijn veel Ab-Initio's die hun leefkosten hebben moeten financieren, en nu dus extra zware rentelasten hebben gecreëerd. De overheid smijt met subsidies, stufi en uitkeringen, maar voor piloten zijn geen voorzieningen getroffen omdat ze later toch veel gaan verdienen...... Ondanks het begrip 'vrije markt', vind ik dat we onze pijlen ook op de overheid richten voor bepaalde sociale zekerheden......
 
En wat betreft regulering... ik ben voor ondersteuning door de overheid. Al is het maar een beurs en OV, want er zijn veel Ab-Initio's die hun leefkosten hebben moeten financieren, en nu dus extra zware rentelasten hebben gecreëerd. De overheid smijt met subsidies, stufi en uitkeringen, maar voor piloten zijn geen voorzieningen getroffen omdat ze later toch veel gaan verdienen...... Ondanks het begrip 'vrije markt', vind ik dat we onze pijlen ook op de overheid richten voor bepaalde sociale zekerheden......

Ja, krijg je dan niet nog meer ab-initio's? En vervolgens dit effect:

Maatschappijen willen juist dat er een overschot is, omdat ze dan de salarissen kunnen drukken. Je krijgt dan idd dat de duurdere mensen moeten opzouten en hiervoor goedkopere krachten worden ingezet.
 
Ik ben dan waarschijnlijk een perfect voorbeeld van een wannabe (al zie ik dit zelf anders) en snap dat niet iedereen voor een TR zou betalen. Natuurlijk, er zijn genoeg argumenten om dit niet te doen, alleen als ik naar mezelf kijk en ik ben over een tijdje klaar met mn opleiding, ben ik blij als ik aan een baan kan komen.. Als ik alles hier moet geloven worden er de komende 5-10 jaar geen piloten aangenomen.
Natuurlijk wat zout erop, maar de situatie is absoluut heel erg. Ik wens de mannen en vrouwen die hun baan kwijt raken in deze ellende sterkte en meer geluk in 2010.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik een kans op een baan, door mijn eigen TR te betalen zeker niet direct af zou slaan.
Naief? Ja misschien wel, maar welke keuze heb ik: nog voor onbepaalde tijd zonder baan zitten, of betalen voor een baan...
 
Wat ik probeer te zeggen is dat ik een kans op een baan, door mijn eigen TR te betalen zeker niet direct af zou slaan.
Naief? Ja misschien wel, maar welke keuze heb ik: nog voor onbepaalde tijd zonder baan zitten, of betalen voor een baan...

Je hebt dan toch nog geen baan. Volgens mij heb je een baan als je in je levensonderhoud kan voorzien en eventuele investeringen redelijk kan terugbetalen. Als je betaalt dan kan dat dus niet. Je investering zal alleen maar groter worden (zonder wat voor garanties dan ook). Je bent eigenlijk nog geen eens stagiaire want die betalen niet. Het enige wat je doet is bepaalde mensen (man-agers) een zeer makkelijk gereedschap bieden zodat deze hun doelstellingen kunnen verwezenlijken. En geloof me, die man-agers hebben niet dezelfde doelstellingen als jij.

Het trieste is dat op het moment dat jij denkt, het einde van mijn periode als betalende werknemer (....leg dat maar eens aan oma uit) is in zicht en je wacht op een uitnodiging voor een vast contract, dan staan er weer nieuwe jonge gemotiveerde jongens en meisjes fris van de vliegschool klaar om jouw plaats (betalend wel te verstaan) over te nemen.
En waar ben jij dan?; nog verder van huis. Nog meer schulden, achteraan aansluitend bij de karavaan van kandidaten die allemaal met dezelfde ervaring achter de weinige baantjes aanjagen.

Vliegen voor je beroep, hoe leuk en interessant ook, is geen hobby. Je bent met serieuze dingen bezig, je draagt veel verantwoording en daarvoor moet je goed betaald worden.

Met jouw instelling (en die van vele met jou) ondermijn je je eigen toekomstperspectieven. En wat ik nog veel erger vindt; je ondermijnt indirect mijn arbeidsvoorwaarden.

Ik wens je veel succes
 
Last edited:
Het trieste is dat op het moment dat jij denkt, het einde van mijn periode als betalende werknemer (....leg dat maar eens aan oma uit) is in zicht en je wacht op een uitnodiging voor een vast contract, dan staan er weer nieuwe jonge gemotiveerde jongens en meisjes fris van de vliegschool klaar om jouw plaats (betalend wel te verstaan) over te nemen.
Perfect samengevat!

Naief? Ja misschien wel, maar welke keuze heb ik: nog voor onbepaalde tijd zonder baan zitten, of betalen voor een baan...
Hoe stel je je de toekomst voor? Ben je van plan eeuwig schuld bovenop schuld te stapelen in de hoop dat je met dat 'sterrensalaris' op het einde van de regenboog je rente en schuld weer kunt aflossen? Kun je dan niet beter met een PPL een Cessnaatje huren i.p.v. een carriere op afbetaling?
 
Als ik dat toekomstbeeld voor ogen had, zou ik niet voor dit vak zijn gegaan.
De schuld die een piloot in wording maakt is enorm en dat besef ik me heel goed.
Ik heb bewust gekozen voor deze opleiding. Makkelijker om in een Cessna je ppl te halen, maar dat is niet wat ik uiteindelijk wil.
@ oboema, zo heb ik het nog nooit bekeken en je hebt absoluut een punt. Blij dat er iets te leren is hier en daar.
Feit blijft dat ik met vele anderen in een situatie zal komen waar je hopeloos van wordt en het lijkt mij onmogelijk om iedere student over te halen niet voor je TR te betalen...

Maar nogmaals, ik heb hier bewust voor gekozen. Met in mijn achterhoofd houdend dat de luchtvaart net als iedere andere markt fluctueert. Het is onzinnig en onnodig om een soort paniekgevoel te creëren en te roepen dat de dag des oordeels voor de luchtvaart is aangebroken.
Het is een diep dal, dat alleen kan bestaan tussen twee heuvels.
 
Heb besloten om hier toch wat neer te kalken.

Ik heb begrepen dat je je baan bent kwijt geraakt KL, dat spijt me enorm om te horen. Ondanks de 'soure grapes' wil ik toch wat kritische opmerkingen plaatsen.

Je hebt kritiek op het senioriteits systeem. Toegegeven dat het niet goed is maar er is geen beter alternatief. Het hangt er maar vanaf aan welke kant van het hek je staat. Mijn Engelse werkgever heeft geen senioriteit en daar hebben ze net een berg Direct Entry Captains aangenomen terwijl ik bij de meest seniore F/O's hoor. Ben ik dus absoluut niet gelukkig mee. Als je er niet blij mee bent dan rot je maar op is het motto. Mocht er bij ons gesneden worden kunnen ze er uit knikkeren wie ze willen. De badguy's (en meest dure/loyale/langstzittende piloten) eerst natuurlijk zodat de brownnosers, hielenlikkers en company spies kunnen blijven. Ik heb ook verhalen gehoord van bedrijven die mensen eruit geknikkerd hebben door ze een LPC te laten falen, en iedereen weet dat je zelfs een ace er onderuit kan halen in een sim. Als je een goede senioriteitslijst hebt ben je beschermd van dit soort praktijken.

Luchtvaart geen carriere maar een baan, ben ik het ook niet mee eens. Ik denk dat de mensen bij Air France, KLM, Lufthansa, BA (hmm) Iberia, Swiss etc net zo'n baanzekerheid hebben als de rest van de Europese beroepsbevolking, zo niet beter. Er zijn natuurlijk ook een hoop maatschapijen waar het niet zo is, maar goed, het is er nog wel, kwestie van proberen bij een goeie club binnen te komen. De vraag is of je dat ook wilt een baan voor je leven. Je bent helaas je baan gedwongen kwijt geraakt, maar het was ook evengoed mogelijk geweest om je ontslag in te dienen en met je JAR brevet met kwalificaties (betaald door Thomson) 'lekker' naar het verre oosten te gaan om daar te werken. Dan hoor je een werkgever ook niet klagen dat niemand bij hun wil blijven voor de rest van hun leven. Ik kan niet echt zeggen dat ik het prettig vind om elke maand de rente te betalen van mijn lening en de boel af te lossen, maaaaar, ik hoe tegen niemand 'dank je we'l te zeggen voor mijn vliegbrevet. Is van mij, op eigen houtje gedaan en betaald. Ik ben niemand wat verschuldigd en als de happy days wederkeren kan ik gaan en staan waar ik wil. Aangezien ik niet bij een 'Triple A' airline vlieg, geen aardappel in mijn keel heb en geen 2 voornamen heb, heb ik voor mezelf wel een spaarpotje opgebouwd om de pittige tijden door te komen. Een BMW 5 is een stuk sexier, maar dit slaapt iets prettiger.

Buitenland...Het eerste wat mijn vliegschool tegen mij zei was dat als ik alleen maar in Nederland wil werken er beter van af kon zien, en dat was al in 1997. Het lijkt gisteren, maar......Ik snap je frustratie dat je weer je boeltje moet inpakken maar je kunt het ook omdraaien. Toen je een baan werd aangeboden bij Thomson was je -neem ik aan- gelukkig met het feit dat je welkom was bij een buitenlandse airline. Hoeveel Britten worden bij de KLM elk jaar aangenomen?

Ik ben het wel eens met het feit dat wannabee's voor zichzelf goed op een rijtje moeten zetten of ze dit spelletje willen gaan spelen. Vliegen vind ik nog steeds leuk om te doen maar ik kan niet zeggen dat de droom die ik op de HAVO had in vervulling is gegaan. Ik voel me eigenlijk meer een ZZP'er dan werknemer, terwijl ik alweer zo'n 8 jaar voor dezelfde baas vlieg. Als je denkt dat je kostje gekocht is als een betaald stoeltje in een cocpit hebt kom je bedrogen uit. Je krijgt er veel shit voor in de plaats soms. De concurrentie als low timer is moordend en tegenwoordig wordt je lijkt het meer beoordeeld om het geld dat je kunt uitgeven aan Ratings en Ervaringsuren, en niet op je kwaliteiten en motivatie. Hou goed in het achterhoofd wat je doet als je voor een lening van 120.000,- Euro tekend. Beetje dramatisch uitgedrukt maar je steekt je kop in een strop en gaat op een krukje staan. Hoe sterk het krukje is hangt van heeeeel veeeeel zaken af. Sommige zaken kun je zelf beinvloeden, sommige zaken liggen helemaal uit je handen. Spijtig genoeg is het krukje gemaakt van hout wat maar een aantal jaar meegaat ongeacht hoe goed of slecht het gemaakt is en dan is het vliegen of hangen. Ik snap wannabee's heel goed, want als ik naar mezelf kijk terug in 1997, mijn god, wat was ik naief. Ik geloof niet dat ik ooit de feiten echt op een rijtje heb gezet, tekenen en vliegen en ik heb zooooo'n massel gehad. Ik ging in North Hollywood in mijn Tommy Hillfiger polo'tje lopend naar de Seven11 om bier te halen. Volgens mij hadden de Crips en Bloods zich verslapen of was het Drive By loze Zondag. Maar goed, Aviation is not what it used to be but it still beats working.
 
sheik : zeer goed gemotiveerde, genuaanceerde reactie. Ben het absoluut met je eens.

Helaas is de luchtvaart, zo ik hoor, inderdaad erg verandert, en nog steeds aan het veranderen. Zelfs vliegen in de bush van Australie is al een dure grap geworden. Aangezien ik zelf ook een so called wannabe ben, adviseer ik mijn lotgenoten hetzelfde te doen als wat ik doe. Wacht nog minimaal 2-3 jaar met het starten van de opleiding. Zelf wacht ik nu ook alweer 1,5 jaar en staan er zeker nog 2 jaartjes te wachten op me. Zelfs creativiteit wat betreft een baan vinden is niet meer mogelijk.

Maar om te nuanceren, en het nog maar eens te melden: Vind deze verandering alleen plaats in de luchtvaart, of is het een verandering in de gehele maatschappij, op het gebied van werk. Dat laatste dus. Overal zijn voorbeelden van dezelfde problemen te vinden.
 
Sheik, allereerst hartelijk bedankt voor je reactie. Je hebt je post zeker onderbouwd, maar ik denk dat er iets misschien niet helemaal duidelijk is geworden van mijn kant. Ik denk zelfs dat we het in grote lijnen eens zijn.

Op geen enkel moment heb ik gezegd TEGEN het senioriteitsprincipe te zijn. Ik ben er zelfs voor. Wat er binnen ons bedrijf speelt, is dat het bedrijf zich op nieuwe wetgeving probeert te beroepen, om het systeem onderuit te halen. Het gaat hier om een stukje anti leeftijds discriminatie wetgeving, dat in 2006 in de U.K. van kracht is geworden. Het bedrijf is bang, dat wanneer LIFO als enig criterium wordt gebruikt om te bepalen wie gaat en wie blijft ze indirect beschuldigd kunnen worden van leeftijdsdiscriminatie, omdat een onevenredig deel van de mensen, die moeten gaan, tussen de 25 en 35 zal zijn.

Wat jij in je derde alinea beschrijft, is precies wat ik met dit topic probeer aan te tonen. Met het ondermijnen van het senioriteitsprincipe, kan een bedrijf in de toekomst wegkomen met de dingen die jij beschrijft.

Je opmerking over dat je jezelf als een ZZP ziet, daar ben ik het mee eens.

Laten we eerlijk zijn sheik, het oude Britannia, wat later over is gegaan in ThomsonFly en nu ThomsonAirways, was ook een carriere bedrijf. Dit wordt nu echter in rap tempo gesloopt.

De tekenen zijn er dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om F/O's op contract basis (ja, voor 6 maanden in de zomer) aan te nemen. Zij betalen voor hun typerating en line training en na de 6 maanden, mogen ze opschuiven voor de volgende, waarbij de cyclus zich herhaalt.

Vrij recent heb ik een mailtje gekregen van een niet nader te noemen airworker die aan het overwegen is om bij Jetairfly een typerating te kopen en een tijdelijk contract te gaan doen. Dit soort praktijken ondermijnt de terms and conditions.

Dat onze terms and conditions nog steeds beter zijn dan die van Jan Modaal staat niet ter discussie. ECHTER, de baanonzekerheid en daarmee de onderzekerheid in je leven is een zeer zeer groot nadeel. Als je er bij maatschappij X uitgegooid wordt, is de kans groot dat je het land (weer) moet verlaten, omdat het bij bedrijf Y en Z ook slecht gaat.

Hier is echter een groot nadeel van het senioriteitsprincipe, namelijk dat je dan bij het volgende bedrijf weer onderaan de lijst kunt beginnen en maar moet hopen dat het bedrijf niet de voorkeur geeft aan mensen die bereid zijn te betalen voor hun type en line training.
 
Vrij recent heb ik een mailtje gekregen van een niet nader te noemen airworker die aan het overwegen is om bij Jetairfly een typerating te kopen en een tijdelijk contract te gaan doen. Dit soort praktijken ondermijnt de terms and conditions.

Bedoel je deze constructie...?

Er zijn vorige week 10 KLS-ers geselecteerd die een zomercontract bij Jetairfly gaan uitvoeren. Deze studenten moeten daarvoor 8000 euro betalen (basetraining) om een typerating B737 te activeren. De overige simuren zitten namelijk al in de opleiding van de KLS. (MCC en Bridgecourse zijn tegenwoordig omgedoopt in B737 FFS uren op SPL-oost)
 
Bedoel je deze constructie...?

Er zijn vorige week 10 KLS-ers geselecteerd die een zomercontract bij Jetairfly gaan uitvoeren. Deze studenten moeten daarvoor 8000 euro betalen (basetraining) om een typerating B737 te activeren. De overige simuren zitten namelijk al in de opleiding van de KLS. (MCC en Bridgecourse zijn tegenwoordig omgedoopt in B737 FFS uren op SPL-oost)

Tuurlijk naai je dan je Jetairfly collega's. Wij zouden het bij de KLM ook niet fijn vinden als er in het hoogseizoen in plaats van permanente nieuwe collega's er tijdelijke vliegers op de B737 zouden komen die hetzelfde doen voor minder. Naast dat er op deze manier de voowaarde onder druk komen te staan ( tijdelijke vliegers kosten minder en krijgen minder betaald ) heb je minder collega's achter je op de lijst ( = minder knaken )

Maar ach... wij hebben daar een vakbond voor.... De Belgen laten zich schijnbaar wel naaien!!:yeehaa:
 
Het trieste is dat op het moment dat jij denkt, het einde van mijn periode als betalende werknemer (....leg dat maar eens aan oma uit) is in zicht en je wacht op een uitnodiging voor een vast contract, dan staan er weer nieuwe jonge gemotiveerde jongens en meisjes fris van de vliegschool klaar om jouw plaats (betalend wel te verstaan) over te nemen.

De tekenen zijn er dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om F/O's op contract basis (ja, voor 6 maanden in de zomer) aan te nemen. Zij betalen voor hun typerating en line training en na de 6 maanden, mogen ze opschuiven voor de

I rest my case.
 
Tuurlijk naai je dan je Jetairfly collega's. Wij zouden het bij de KLM ook niet fijn vinden als er in het hoogseizoen in plaats van permanente nieuwe collega's er tijdelijke vliegers op de B737 zouden komen die hetzelfde doen voor minder. Naast dat er op deze manier de voowaarde onder druk komen te staan ( tijdelijke vliegers kosten minder en krijgen minder betaald ) heb je minder collega's achter je op de lijst ( = minder knaken )

Maar ach... wij hebben daar een vakbond voor.... De Belgen laten zich schijnbaar wel naaien!!:yeehaa:

Vanuit de KLS wordt er positief op gereageerd omdat er 'slechts' 8000 euri's voor de TR hoeft te worden betaald. Via de KLM worden dan circuitjes gevlogen en is je volledige TR bij de KLM gedaan. De andere simuren zitten namelijk al in de opleiding verwerkt en zijn reeds bekostigd in de integrated opleiding. Jetairfly accepteert die TR van de KLS, en heeft daarnaast geen grading toegepast (alleen COVA op basis van de KLS-files). Ook wordt er gewoon salaris uitgekeerd en ben je niet bezig met gratis vlieguren zoals andere turkse operators nu wel aansmeren aan Ab-Initio's. Daarnaast wordt de linetraining volgens mij gewoon door Jetairfly bekostigd.. (correct me if i'm wrong)

Het is nog steeds 'betalen om te vliegen' (8K voor een TR via KLM), maar wel in mindere mate dan andere boevenclubs in Europa.... Of het idd slim is voor de algemene werkgelegenheid/arbeidsvoorwaarden betwijfel ik.

Wat ik wel apart vindt is de houding van een andere B737 operator (zal geen naam noemen.....) die de 737 uren van de KLS niet wil accepteren en de student alsnog de volle TR (30K) in rekening wil brengen onder het motto "wij gebruiken andere SOP's". Dus dan ben je weer terug bij af en mag je alsnog dik betalen zodat de company winst kan maken met de TR. Onder het motto "er zijn zat jongens die wel die volledige TR bij ons willen doen" is er voldoende animo om dit voort te zetten en geen coulance toe te passen op mensen met B737 simuren... (FFS)

Voor de beeldvorming: De opleiding van de KLS is iets aangepast en kent nu een MCC en TR-traject, allemaal op de B737NG FFS (op SPL-oost bij KLM). Dus waar voorheen de studenten hun MCC op de B737 deden en de Bridgecourse op de Triple, MD11 of B74 (met het oog op doorstroming als coco), worden al deze uren op de B737 gedaan en heeft de KLS/KLM bij IVW bedongen dat deze uren in een TR kunnen worden geactiveerd indien de student 8K bijbetaald voor circuittraining. Alle studenten van de KLS hebben nu de keus of ze met een meute B737 uren van school komen, of met een TR B737NG in combinatie van bijbetalen.

Die laatste optie is het geval voor de jongens die bij Jetairfly aan de slag gaan met hun KLM TR.
 
Als dit doorzet en gemeengoed wordt lijkt mij dit een uiterst precaire situatie. Nu heb je nog min of meer de keus, wel of geen type rating betalen. Wanneer een van de beter aangeschreven scholen van het land dit dan ineens opneemt in de syllabus lijkt mij het hek van de dam. (of stond die FFS gewoon erg vaak leeg??)
 
U ziet het denk ik verkeerd. In de "oude" syllabus van de school zaten praktisch evenveel uren op de FFS, maar dan voor een MCC + Bridgecourse (verieste van KLM). Nu heeft de school alles op papier zo geregeld samen met IVW dat de uren gelogd kunnen worden voor het behalen van een TR (incl. vereiste examens). Er is dus in wezen niets tot weinig veranderd behalve het papierwerk achter de syllabus.
 
@ Aussie,

Terechte opmerking, het is inderdaad in meer beroepsgroepen aan de orde van de dag.

Zelf kom ik ik ook uit een andere tak van sport, de zeevaart. Daar werd ik ook al voor gek versleten dat ik een schijnloontje en idiote werkuren maar pikte, want vroeger was toch alles beter bla bla bla... een in mijn ogen zinloze discussie die ik nooit heb begrepen.

Er was een jaar of wat terug een nederlandse rederij die vrijwel alle nederlandse officiers er uit knikkerde. Een hoop "boeh" geroep, moord en brand geschreeuw, de vakbonden stonden er bij en keken er naar, maar niemand die het kon tegenhouden. Er werden in azie een paar goedkope bemanningen uit een boom geschud en de dure nederlanders hadden het nakijken. sounds familiar?

Echter had deze reder zich een beetje vergist; wat bleek, zijn klanten bleken ineens nog maar bereid om de helft te betalen en een aantal grote klanten zegde het vertouwen in deze club op.

In dit laatste ligt denk ik een mogelijke oplossing van het probleem waar velen nu in de luchtvaart tegenaan lopen. Natuurlijk kan je lekker gaan staan trappen tegen die jongens en meisjes die hun typerating zelf betalen en/of uren pakketten kopen, je kan ze voor gek verslijten of ze tot hun schoenveters toe affakkelen. Je schiet er alleen niks mee op.

In mijn ogen is een manier om dit probleem aan te pakken om de huidige situatie duidelijk maken aan de klanten, de passagiers. Daar zit hem de pijn, want die gaan vrijwel blindelings op de laagste prijs af. Daarom vlieg ik nu ook bij Ryanair ;-)
Captain Sullenberger is in Amerika deze discusie op gang aan het helpen, en in Europa moet deze nog op gang komen. Ik vrees dat zolang de klant voor de absolute bodemprijs gaat, we erg weinig kunnen uitrichten tegen uitwassen zoals KL en anderen hier meemaken.

mvg,
Ditched
 
In mijn ogen is een manier om dit probleem aan te pakken om de huidige situatie duidelijk maken aan de klanten, de passagiers. Daar zit hem de pijn, want die gaan vrijwel blindelings op de laagste prijs af

Dat gaat niet lukken: als ze op de bestemming aankomen waren de piloten goed genoeg.
 
is het misschien niet zo, zoals bij mijn huidige werkgever, dat er minder zakenlui op reis kunnen en mogen gaan omdat de meeste bedrijven daar op bezuinigen?
 
Dat gaat niet lukken: als ze op de bestemming aankomen waren de piloten goed genoeg.

Precies, en laten we eerlijk wezen we hebben de publieke opinie eerder tegen dan mee. Er bestaat nog steeds het beeld dat we overbetaalde, knoppendrukkers zijn die alles door de autmatische piloot laten doen.

Dus dat laat ons twee opties:
1. proberen de publieke opinie te veranderen, dat gaat meestal erg langzaam, maar kan soms lukken. (kijk naar de opkomst biologisch eten, fairtrade producten, groene stroom dat soort dingen). Kan soms heel snel gaan (b.v. hoe men nu tegen bonussen in het management van grote bedrijven aankijkt).

2. Onze eigen visie aanpassen over hoe we tegen ons werk aankijken en we ons zelf waarderen. Pijnlijk. (Ik ben bijvoorbeeld beste tevreden met een Brookfield contract bij Ryanair, ik ben er zelf een flinke sprong op vooruit gegaan. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat jij het er niet voor zou doen).

Nogmaals, we kunnen elkaar hier de tent uitvloeken omdat de een best bereid is voor zijn type te betalen maar iemand anders niet, maar je hebt er niks aan.

mvg
Ditched
 
Back
Top