Vlieger worden, een baan, geen carriëre meer.

Ik wil helemaal niet in Nederland werken en wonen. Ik ben bereid overal te gaan wonen, als er maar enige kans is op een zinnige baan als vlieger. En ik moet wel soort van wat verdienen teneinde die lening af te betalen en dat hoeft echt geen 150 per jaar te zijn. Dus niet voor een-geit-en-een-bos-wortelen werken...

Probleem is, dat men je al vaak een etiketje geeft voor je uberhaupt een gesprek of grading hebt gedaan, dus nooit echt de kans krijgt. Ik ben niet voor een systeem a la Geneeskunde, maar een beperkt aantal plaatsen lijkt me niet zo'n gek idee. Er is nu toch een soort van wildgroei geweest met opleiders als Stella, DFA, NLS, EPST, KLS, Orbit etc, die allemaal goed zijn voor tussen de 20 en 120 mensen per jaar. En we hebben natuurlijk maar een miniscule markt hier in NL vergeleken met andere landen. Die paar hondern man komen nooit allemaal aan een baan, en dus zou dit misschien een markt zijn waar het marktmechanisme niet werkt...?

De vraag is hoe je zoiets moet regelen. We kunnen in NL niet eens treinen laten rijden als er een centimetertje sneeuw ligt, of het eens worden dat de AOW van 65 toch wel naar 67 moet.

Ik weet het antwoord in elk geval niet helaas.
 
@ Tampie,

Daar valt toch niet op te schieten, dat is een keuze die je maakt.

Ik ga even wat aanames doen nu, maar ik neem aan dat je een "goede" HBO baan hebt nu en dat je die 30K wel kunt dragen, maar zoals je aangeeft hier bewust niet voor kiest.

Ik hoop dat de tijden ook beter worden, maar voorlopig zullen een hoop plaatsen gevuld worden door betalende jongens.

Mijn idee is dat dit de komende 5 tot 10 jaar nog niet gaat veranderen (hope I'm wrong) maar dan heb je dadelijk je vliegopleiding en alles gehaald alleen ga je nooit vliegen... want wie zit dan met leeftijd nog op je te wachten..

Maar ja, iedereen heeft zijn eigen afweging...
 
Het ook een studie hiervoor gedaan, maar het bedrijfsleven heeft vooral interesse in iemand die de "kans" heeft om tot z'n pensioen te blijven hangen. Als nu al duidelijk is dat ik "ooit" piloot wil worden, dan kiezen ze gerust iemand anders. Dit probleem al meerdere malen ondervonden. Sommige detacheringsbureau's adviseren mij zelfs om niet te eerlijk te zijn en gewoon vertellen dat je bent afgestapt van het idee om piloot te worden.

Waarom zou jij zeggen dat je verkeersvlieger wilt worden als ze er niet om vragen. Vragen ze er wel om, zou je best kunnen zeggen dat er geen toekomst inzit en je besloten hebt je carrière niet in de luchtvaart te verwezenlijken. Lieg je dan? Nou liegen is een ruim begrip, heb ik aan den lijven ondervonden in de luchtvaart. Op het moment dat je dat zegt, lieg je niet. Je zit daar op gesprek en op DAT moment zie jij geen mogelijkheden tot een carrière in de luchtvaart. De beloftes in de luchtvaart berusten vaak op hetzelfde principe. Als je een politici vraagt waarom hij of zij het doet . Zeggen ze dat ze het doen vanuit een ideologisch standpunt. Maar hoeveel van hen spreken dan de volledige waarheid?

Grtz Mike5
 
Waarom zou jij zeggen dat je verkeersvlieger wilt worden als ze er niet om vragen.
Vaak stuur je een CV mee met een sollicitatie brief..

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Je komt nergens aan het werk in de grote luchtvaart. Al zeg je ik heb KLS gedaan dan is het ooh dan ga je vast naar KLM over 2 jaar.
Zelfs bij de uitzendbureaus is het lastig. In het zomerseizoen doe ik rondvluchten of drop ik para's en zelfs het uitzendbureau maakt hier al een probleem van: "Ooh dus in mei ben je al weg nou dan kom je hier, hier, hier en daar niet voor in aanmerking..."
Kortom dat vertel je ook niet meer...

Ook ik vind dat de instroom bij vliegscholen op 1 of andere manier gereguleerd moet worden. Kijk naar wat de verwachting is in de markt en ga aan de hand daarvan opleiden. Er zijn op dit moment zoveel kleine malafide vliegscholen die leerlingen uitspugen met als enige reden geld verdienen.

Jongens dan wel meisjes van een jaar of 20 die afstuderen die niet aan het werk komen kunnen de rest van hun leven in K*T baantjes werken want zelfs studeren is onbetaalbaar met een rentelast à 600 euro in de maand.

Ik ben echt niet zomaar ingestapt met het idee "leuk piloot worden" maar hoe "ziek" de markt nu is, is niet normaal.
 
Ook ik vind dat de instroom bij vliegscholen op 1 of andere manier gereguleerd moet worden. Kijk naar wat de verwachting is in de markt en ga aan de hand daarvan opleiden. Er zijn op dit moment zoveel kleine malafide vliegscholen die leerlingen uitspugen met als enige reden geld verdienen.

Heel goed idee Tim, maar ALLE vliegscholen hebben dit als doel!!! Ook de KLS is geen filantropische of overheidsinstelling. Het siert ze alleen wel dat ze het aantal opleidingsplaatsen hebben terug geschroefd.

Tim, ik begrijp dat je een CV mee stuurt, maar ik schreef erna nog iets anders. Geloof mij als shit really hits the fan, heb jij nog iets om op terug te vallen. Iemand met alleen een vliegopleiding helemaal niet.

Grtz Mike5
 
Ik ben echt niet zomaar ingestapt met het idee "leuk piloot worden" maar hoe "ziek" de markt nu is, is niet normaal.
Gezien je profiel (400 uur TT zonder type ratings) vraag ik me af wat je dan als referentie neemt voor een 'normale markt' tijdens een recessie...
 
@JD: Ik snap dat een markt slecht is tijdens een recessie waar ik meer op doel is dat ik nog nooit heb gehoord dat mensen een TQ + Linetraining zelf moeten betalen voor een seizoenscontract, dus 0 zekerheid bij Easyjet/Pegasus etc.

@Mike 5: Ik snap dat alle vliegscholen winst willen maken alleen heb ik het idee dat er momenteel vliegscholen zijn die ondanks een slechte markt maar door blijven gaan met opleiden zonder om te kijken naar afgestudeerden en nog steeds met mooie praatjes mensen binnenhalen.
 
Last edited:
Ik begin een beetje te twijfelen om de studie luchtvaarttechnolgie toch te volgen icm EPST traject, aangezien je dus 'vrij weinig' hebt aan die hbo als ik het zo lees?

Toch vind ik mezelf te jong om gelijk aan een vliegopleiding te beginnen, dus een HBO is geen slecht plan (Ben niet van plan om 2 jaar weg te gooien).

Op dit moment gelijk en vliegopleiding te doen, vind ik een beetje financiele suïcide.
 
@Mike 5: Ik snap dat alle vliegscholen winst willen maken alleen heb ik het idee dat er momenteel vliegscholen zijn die ondanks een slechte markt maar door blijven gaan met opleiden zonder om te kijken naar afgestudeerden en nog steeds met mooie praatjes mensen binnenhalen.

Alle vliegscholen doen dit helaas. De markt op het moment is overspoeld met piloten.

De ramingen voor economische groei voor de komende jaren (5 jaar) zijn matige groei. Groei in de economie = groei in de luchtvaart.

Iedereen die nu wordt opgeleid is in de komende 3 jaar overbodig. M.a.w. elke vliegschool die nu mensen opleidt voldoet aan jouw stelling. Persoonlijk vind ik dit erg treurig en hoop ook dat hier regulering in komt. Helaas weet ik beter, en zoiets niet zou gebeuren.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Ik heb gelukkig nog zo'n 3 jaar te gaan eer ik daadwerkelijk de keuze moet maken, maar eerlijk gezegd zie ik steeds meer in een PPL halen en daar van genieten. De tijd zal het leren.

Ik doe mee. Mijn voornemen voor 2010 is dan ook hier alvast de heipalen voor in de grond te slaan, en hopelijk zelfs al te beginnen!

Maar dan krijg je ook hier weer dat gezeik met NL2000 e.d.

Pff. Gewoon afschaffen dat luchtvaart! :rolleyes:
 
:blabla::blabla::blabla:

Een groot percentage van de vliegers is hier zelf schuldig aan! Vroeger moest je nog bepaalde qualificaties hebben ( minimaal VWO )..

Om maar een voorbeeld te noemen; Tegenwoordig kan elke domme boer met een VMBO diploma naar Teuge om een brevetje te scoren.
Vervolgens blijkt het vinden van een baan toch iets moeilijker dan verwacht. Na 2 jaar werkloos op de bank accepteerd hij dan maar een slechte "carriere" en strooit met wat geld om daarna tegen een minimumloon ergens aan de slag te gaan. Goh wat hebben we het slecht...... Vergeet niet dat je met je VMBO diploma normaal op de arbeidsmarkt ook weinig waard bent.. De markt maakt hier gewoon gebruik ( of volgens sommige van jullie "misbruik") van...

Daarentegen is het bij een aantal maatschappijen zoals BA, Lufthansa, Swiss, Airfrance, KLM ( incl Transavia, MP ), Luxair/Cargolux en ongetwijfeld een aantal andere maatschappijen nogsteeds goed mogelijk om carriere te maken en zijn de verdiensten gelijk aan veel (WO ) banen in het bedrijfsleven....

En trouwens... In het bedrijfsleven worden in tijden zoals deze ook ingeleverd...
 
Nieuwe jongens horen toch te weten dat je tegenwoordig wat extra kosten hebt na je opleiding...

Ik snap het soms echt niet meer...

Dat blijkt. Nieuwe jongens horen te weten dat je nooit voor een typerating betaald!

En dan dat gezwam over reguleren van opleidingsplaatsen... leuk, laten we meteen de vuilnisman en piloot het zelfde verdienen en Stalin weer president maken :)

Opleidingsplaatsen voor artsen worden toch ook gereguleerd? En verdienen die hetzelfde als een vuilnisman?

De tijden zijn veranderd en een leuk weetje is dat ze ook weer gaan veranderen... want de tijd staat niet stil... helaas leven we alleen in het heden en dat is dus in een hoop gevallen... typerating aftikken.

Inderdaad tijden veranderen en hier moet je je aan aanpassen. Alleen nogmaals voor een tyerating betaal je nooit. Je moet jezelf niet gaan prostitueren voor een baan, ongeacht of dit een vliegbaan is of wat anders.

Ook ik vind dat de instroom bij vliegscholen op 1 of andere manier gereguleerd moet worden. Kijk naar wat de verwachting is in de markt en ga aan de hand daarvan opleiden. Er zijn op dit moment zoveel kleine malafide vliegscholen die leerlingen uitspugen met als enige reden geld verdienen.

Kan de instroom van piloten op de markt niet gereguleerd worden door een beperkt aantal examenplaatsen voor het schriftelijk ATPL per jaar of halfjaar af te geven? Mischien is dit een heel vreemde gedachtekronkel maar op deze manier kan de overheid op een eenvoudige manier een soort numurus fixus instellen. Kandidaten moeten dan natuurijk wel goed voorgelicht worden voor aanvang van een vliegopleiding.

Ik begin een beetje te twijfelen om de studie luchtvaarttechnolgie toch te volgen icm EPST traject, aangezien je dus 'vrij weinig' hebt aan die hbo als ik het zo lees?

Toch vind ik mezelf te jong om gelijk aan een vliegopleiding te beginnen, dus een HBO is geen slecht plan (Ben niet van plan om 2 jaar weg te gooien).

Op dit moment gelijk en vliegopleiding te doen, vind ik een beetje financiele suïcide.

Je kan natuurlijke altijd een HBO opleiding gaan volgen. Het probleem is alleen dat je deze opleiding niet als een soort garantie op werk en inkomen kan zien indien je vliegcarriere niet van de grond komt.

:blabla::blabla::blabla:

Een groot percentage van de vliegers is hier zelf schuldig aan! Vroeger moest je nog bepaalde qualificaties hebben ( minimaal VWO )..

Om maar een voorbeeld te noemen; Tegenwoordig kan elke domme boer met een VMBO diploma naar Teuge om een brevetje te scoren.

Of randstedeling.
 
Het siert ze alleen wel dat ze het aantal opleidingsplaatsen hebben terug geschroefd.
Dat doen ze dus zeker op basis van ideologisch principes hé ? Nou echt niet. Ik ken uiteraard de reden niet, maar e.e.a. zal zonder enige twijfel financieel economisch zijn óf de grote huisbankier KLM heeft gedreigd de geld kraan dicht te draaien indien ze niet.....
Eventuele mooie PR verhalen van de school, mwah...korreltje zout.

Een groot percentage van de vliegers is hier zelf schuldig aan! Vroeger moest je nog bepaalde qualificaties hebben ( minimaal VWO )..
Typisch product van een klein land, met een bekrompen regenteske cultuur. Een VWO diploma nodig om een machine te bedienen om met dien verstande de markt te reguleren in dat kleine land!
We leven niet meer in de jaren 50 en 60. Nederland is gewoon een klein gezwel in een groter geheel geworden waar men al lang niet meer, dan wel terecht nooit heeft ingezien wat de extra waarde is van een VWO diploma voor het bedienen van een vervoermiddel.

groeten van een domme boer uit het oosten des lands, zonder VWO, wis - en natuurkunde
 
No offense domme boer! , Ik bedoel alleen te zeggen dat als de benodigde qualificaties voor een bepaalde opleiding en beroep omlaag gaan er een grotere groep voor in aanmerking komt. Het is makkelijker geworden om Piloot te worden.....Doordat er meer vliegers dan banen zijn betekend dat de voorwaarde onder druk staan.

Dus een bepaalde groep vliegers heeft niet het recht om te zeuren over verslechterende voorwaarde van ons beroep...:wegkwijt:
 
Ik post niet zo heel vaak, ben meer diegene die als kat in de boom zit op dit forum, en lees het met een 50% transparante bril.. maar soms is even reageren wel leuk :)

Mijn idee over deze tijd:

Opleiding modulair naast m'n huidige baan, zo kan ik tot max 15000 euro per jaar studiekosten aftrekken van belasting, strijk de opleiding uit over 3 a 4 jaar, kijk continu goed uit m'n doppen, heb een eigen kleine spaarpot verzameld in de jaren dat ik al werk, en probeer stap voor stap verder te komen met uiteindelijk het doel te vliegen voor beroep. Maar ga in deze tijd zeker niet overhaast te werk. In no-time de papieren halen heeft geen zin. Pas starten als de markt weer aantrekt lijkt me te laat. Financiele injectie vraag ik bij de bank op het moment dat het ongeveer nodig is. Zo hoop ik meer kans op slagen bij een bank, met ondertussen een kleinere lening benodigd (in de 3 a 4 jaar werken komt er natuurlijk ook inkomsten) , en dat een bank eerder met me in zee wil, dan nu aan het begin van de opleiding. Ondertussen in het vliegerswereldje steeds meer contacten opdoen, o.a. bij toekomstige werkgevers, je gezicht laten zien, laten zien wie je bent. Bovenal genieten van de opleiding, wel in het achterhoofd de risico's in deze tijd, maar ik wil vliegen, dus uiteindelijk zal het me lukken..met deze 'tactiek' hoop ik.. :)

En ja, ben de opleiding begonnen, don't dream it, just do it.. :yeehaa:
 
Dat doen ze dus zeker op basis van ideologisch principes hé ? Nou echt niet. Ik ken uiteraard de reden niet, maar e.e.a. zal zonder enige twijfel financieel economisch zijn óf de grote huisbankier KLM heeft gedreigd de geld kraan dicht te draaien indien ze niet.....
Eventuele mooie PR verhalen van de school, mwah...korreltje zout.

Ja helemaal mee eens. Ik zei ook in een later bericht dat de KLS geen filantropische instelling is, en dat iedereen die nu en de komende 3 jaar mensen opleidt dit doet voor eigen gewin. Er zijn namelijk helemaal geen nieuwe piloten nodig de komende jaren.

Grtz Mike5
 
De KLS draait momenteel verlies op de 60 man per jaar die ze nu opleiden, dus of het is toch uit ideologische principes of mama KLM heeft inderdaad ingegrepen.
 
Vwb de KLS:

Toen de KLS nog RLS heette, ging de school in tijden zoals we nu hebben gewoon 3 a 4 jaar dicht voor reguliere leerlingen. Zowel in de jaren '60 alsmede halverwege de jaren '70 is dit het geval geweest. . Wat er met het personeel gebeurde weet ik eerlijk gezegd niet..(betaald thuis ???)

Sluiten is blijkbaar nu geen optie al zou dat uit bescherming voor de 60 toekomstig leerlingen misschien beter zijn. Nu zullen zij immers een hoge schuld aan gaan, moeten een formulier ondertekenen dat ze niet mogen solliciteren bij de KLM en komen dus na de opleiding in de reguliere pool van werkloze, baanzoekende "verkeersvliegers".

Ik zou me wel 2 keer bedenken voordat ik zo'n deal aan zou gaan....

O ja, paar cijfers:

KLM "paklijst" (= KLS schoolverlaters) binnenkort in totaal 280 man. Daarnaast intern binnen de vliegdienst nu al 200+ FTE's "over" dus in totaal ongeveer al 500 man back log voor de komende jaren. Er gaan een man of 50 per jaar met pensioen dus reken maar uit....
 
De overheid zal het aantal opleidingsplaatsen absoluut never nooit reguleren! Maatschappijen willen juist dat er een overschot is, omdat ze dan de salarissen kunnen drukken. Je krijgt dan idd dat de duurdere mensen moeten opzouten en hiervoor goedkopere krachten worden ingezet. Kijk maar naar wat het wegtransport heeft gedaan....massaal rijden er oost euopeanen voor salarissen waar een nederlander niet eens meer zn hypotheek of huur van kan betalen.
Kijk ook naar een wim kok, die is commisaris bij oa klm. Die vent heeft op de regeringspartijen echt nog wel invloed en denk maar niet dat die überhaupt nog iets van een vakbondsmentaliteit in zich heeft! Die is nu echt knalhard aant cashen en heeft alleen maar baat bij lage piloten salarissen want dat is beter voor zijn lucratieve plekje.

Cheers!
 
Tsja, vroegah was alles beter?

In de 1 of 2 dips die ik heb meegemaakt waren er ook al honderden taxi chauffeurs met B3's en bevroren B1en op zak (voor de nieuwbies, dat was CPL/ATPL vroegah). Stella, AIS en DFA heetten toen nog OBS, ILS, Airlink en IAC (en RvdS / KLC-KLS dan). Ryanair bestond wel maar nog niet echt, betalen voor je type rating moest je echter als vrije markter / modulair nog steeds, maar dan bij Tulip Air (35.000 gulden om 100 uur op Chieftain te maken, 50 uur als je geen OBS had, 60.000 gulden voor 100 (danwel 50) uur op King Air), Base, Dynamic, RAS (dacht ik, metroliner toch?), met wat meer geluk bij Air Excel, of in de US via IAC, Pegasus (ofzoiets, bekende oplichter dacht ik) etc.

Ondertussen lijkt er meer opgeleid te worden, maar er lijkt over het algemeen ook meer gevlogen te worden (meer airlines, waaronder mega gegroeid Ryanair). Je ziet ondertussen meer diversiteit in de markt, dus naast grote legacy carriers en charters ook de low costers die voor meer banen en voor meer druk van CAO's zorgt her en der.

En inderdaad, in een crisis is het moeilijk aan een vliegende baan te komen. Een opleiding in de financiële sector die je daarvoor gedaan hebt zal ook niet veel waard zijn dan. Een luchtvaartgerelateerde opleiding ook niet, behalve als hij technisch is. Daar is volgens mij een continu tekort aan, mensen die af en toe hun handen vies willen maken.

Ondertussen proberen verschillende regeringen de pensioenleeftijd in hoge paniek naar boven te trekken vanwege de crisis die gaat ontstaan door het tekort aan werknemers door de vergrijzing...hmmm....

Ondertussen hebben we (in NL) internet, airwork, sommige scholen met een redelijk garantiefonds (stuk of 2) en een VNV die zich een heel klein beetje meer met scholen gaat bemoeien. En pogingen (met veel sarcasme ontvangen) om vliegopleidingen te ontwerpen die 1 op 1 (kunnen) aansluiten bij een airline (niet dat ze goedkoper zijn, integendeel, maar meestal wel met een bepaalde mate van "garantie" en degelijke selectie).

Deze dip zuigt, misschien zuigt ie wat dieper dan vorige keren. Over een paar jaar zuigt ie nog een keer denk ik. Het hoort erbij, alleen jammer als je op een nieuwe golf bent aan komen surfen die meteen al omslaat. Gelukkig heb ik tegenwoordig makkelijk praten, ik hoop dat de meeste van ons toch een stabiel bestaan ergens kunnen opbouwen. KL, succes! Hopelijk dat de volgende stap een laatste zal zijn die meer te bieden heeft dan de vorige.
 
Back
Top