Naar aanleiding van arrestatie JP

In mijn beleving ging het zo ; Julio was niet de man die daar zelf over begon maar werd uitgedaagd door zijn vakgenoten die al eens eerder geruchten hadden gehoord over zijn politieke stellingname. Toevallig zaten beide mannen naast elkaar die het rumour circuit binnen Transavia erg levendig hielden.
Dat Julio zich daarin heeft laten meesleuren is dom en onverstandig.
Echter de 'gniepige 'opmerking van B over 'lelijke argentijns mannen en mooie vrouwen' kan zomaar eens de toon gezet hebben voor het gesprek dat erop volgde.
Emotionele W verklaarde nog 'I could not change his mind', dat is pas naïef.
Of Zorreguieta wel/niet heeft af geweten van de misdaden die door het regiem werden gepleegd blijft verborgen. Nederlandse vermoedens en rapporten worden in de Latijns Amerikaanse cultuur vaak anders uitgelegd en begrepen.
Maar de stelligheid waarmee B meent te weten dat hij 100% overtuigd is dat Zorreguieta er wel van wist klopt natuurlijk niet als je de geschiedschrijver Luna leest, maw het zichtveld en persoonlijk referentie kader speelt hier overduidelijk een rol maar wil niet zeggen dat B gelijk heeft.
De diametraal tegenoverstaande meningen wekken onder een drankje emoties op, maar het is nochtans de vraag of een ieder hetzelfde gehoord heeft, of dat de taal- Spaans, Engels en Nederlands- heeft geleid tot begripsverwarringen die nadien nooit meer aan de orde zijn geweest.
De 'heren ' hadden hun conclusie al getrokken, en hebben 2.5 jaar gewacht, getwijfeld, doen we het wel/niet, alvorens ene JE het nodig vond een eigen onderzoek te starten en de 'heren ' onder invloed van Theo van Boven over de streep te trekken.
Zijn getuigenis op 03072008 ten overstaan van de KLPD staat vol met halve waarheden, leugentjes, en aangedikte statements en vervolgens meedeelt aan de KLPD dat hij er niet zeker van is of W en B willen getuigen.
Lees nog eens de Volkskrant van 12 jan. en kijk even in de kolom 2006 wat W daarover zegt.
Op een bepaald moment zegt hij; dit is het voor nu, hier werk ik niet aan mee.
En vervolgens een paar regels verder; Ik heb voor JE het geschrift samengesteld voor het Strafhof ??.

Door wie heeft W zich laten leiden ?.
Welke druk heeft W ondervonden om uiteindelijk toch medewerking te verlenen?. was het Theo van Boven ?, Of toch JE die beiden vanuit hun functie W onder druk heeft gezet?.

Nee, Julio heeft niet gezegd dat hijzelf die kisten heeft gevlogen is de conclusie, wij hadden wel de indruk zegt W en hebben dat zo geïnterpreteerd aldus beiden bij P&W.
Lichaamshouding en felheid ( zag het aan z'n ogen) van de reactie heeft hun de beleving gegeven na 2,5 jaar dat hij het toch mogelijk gedaan had. Gelukkig weet ook een rechter dat een uitgesproken bekentenis vele malen belangrijker is dan non verbale communicatie , boosheid en of lichaams taal.
Enfin dit is nog lang niet het laatste epistel hierover.
 
Last edited:
Dilok verzocht me dit te plaatsen (hij heeft even PC probleem):

Wi, de 4e getuige en de man die ook lovend kon spreken over Poch maakte een aantal vluchten met hem. Het geruchte (circuit was na Bali 2003 al behoorlijk op stoom gekomen. RB - terriër en stoker richting Poch, maar nu, ‘toch het liefst een biertje met Poch drinken’ - had zijn vriend Wi natuurlijk al uitgebreid verslag gedaan van het Bali gebeuren.
En zo maakte copilot Wi in 2005 een vlucht met Poch met het plan hem nog eens goed uit te horen over zijn verleden in Argentinië. Van RB had hij inmiddels begrepen dat het niet moeilijk was Poch uit de tent te lokken en dat na Maxima en Zorreguieta zijn mening over de dictatuur van Videla al snel aan de orde zou komen.
Het duurde dan ook niet lang voordat Poch zei : “They should have killed them all” , en dan bedoelde hij de terroristen die hier staan beschreven. http://en.wikipedia.org/wiki/Montoneros Toch interessant om Argentinië beter te leren begrijpen.
Maar dat mocht de pret niet drukken want Wiedenhof heeft in 2007, naar eigen zeggen, gedurende een wet lease in Zuid Africa enige weken plezierig rondgevlogen met Poch.

Iedereen in Nederland weet dat een uitdrukking als “The should have killed them all” niet strafbaar is. We zouden in dat geval ruimte tekortkomen hier en gevangenissen moeten bij bouwen.
In Argentinië ligt dat allemaal anders. Dit 'statement ' wordt gebruikt immers in de bewijsvoering tegen Poch. En het is nog altijd allerminst zeker wat de uitkomst van de verhoren opleveren.

Camera Federal heeft al eerder besloten geen enkele waarde toe te kennen aan de getuigenis van Wi alhoewel rechter Torres in de zogenaamde bewijslast daar nog wel een enkele regel aan geweid heeft.

Grote vraag blijft: wat heeft Wi bewogen wederom op eigen verzoek alsnog in Nederland een getuigenis af te leggen tegen Poch terwijl op voorhand bekend is dat zijn opmerkingen niet zullen meespelen in de bevindingen van de Camera Federal en hij zelfs door onderzoeksrechter Torres aanvankelijk niet op de getuigenlijst is gezet?

1- Wi heeft een hekel aan Poch
2- Wi neemt het op voor zijn vriend RB.
3- Advocaat Zegveld heeft hem gevraagd.- gelijk de andere getuigen- het 'geruchtencircuit' in stand te houden om toekomstige claims te vermijden.
4- Wi is naïef en hoop een belangrijke rol te spelen in het proces tegen Poch.

Persoonlijk denk ik dat 1, 2 of 3 het antwoord zou kunnen zijn of mogelijk een mix van deze drie.
 
Last edited:
Zoals Poch zijn lieftallige landgenoot ooit zij tegen onze naïeve kroonprins; "hij ies ein klein beetje dom geweest"..ik denk dat poch hier ook wat van had kunnen opsteken..

Wellicht zou hij daarom kunnen beginnen om eens openlijk sympathie te gaan betuigen naar al die duizenden onschuldige slachtoffers ipv zijn credo "they should have killer them all". Daar bereik je in mijn ogen meer mee dan huilend te gaan wijzen naar personen die zijn mening klaarblijkelijk verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Massamoord blijft hoe dan ook iets verwerpelijks...de gemiddelde Duitser had overigens tenminste nog het fatsoen om te zeggen " wir haben es nicht gewusst"..
 
De Peronisten deden OOK aan massamoord. Wat Julio bedoelde te zeggen was: jullie waren er niet bij, wat weten jullie ervan, dus WAAROM oordelen, veroordelen. En om te pesten de welbekende uitspraak. Zo is het gegaan denk ik.
En wir haben es nicht gewusst... Nee, dat is respectabel. Je WEET dat ze (de Duitsers) liegen, maar toch beter vind jij 180 backtrack?
Ik vind dit echt een foute opmerking van jou. En dat zeg ik zomaar op dit topic, ik word toch nooit een dame. Ha!
 
Nogmaals: namen worden hier niet voluit gespeld. Niet om het prettig leesbaar te maken, niet omdat ze toch al in de publiciteit staan en daar wel of niet voor kiezen, gewoon niet. De uitzonderingen zijn publieke figuren en dhr. Poch, zie berichten van B747.

Iemand die in de Telegraaf of in welke medium dan ook geïnterviewd wordt, hoeft niet meteen zijn naam over het hele internet gepleisterd te zien. En zeker niet op fora waar zijn/haar persoonlijkheid geanalyseerd wordt. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor piloten die betrokken zijn bij luchtvaartincidenten. Dat kan dus zo maar voor welke Airworker dan ook gelden op een bepaald moment.
 
De Peronisten deden OOK aan massamoord. Wat Julio bedoelde te zeggen was: jullie waren er niet bij, wat weten jullie ervan, dus WAAROM oordelen, veroordelen. En om te pesten de welbekende uitspraak. Zo is het gegaan denk ik.
Een beetje dom dus..en vind niet dat je zijn collega's daarvan de schuld kan geven..


En wir haben es nicht gewusst... Nee, dat is respectabel. Je WEET dat ze (de Duitsers) liegen, maar toch beter vind jij 180 backtrack?
Liegen of niet liegen, ze schamen zich in ieder geval diep voor wat er gebeurd is..dat kan ik van Julio niet zeggen..of wil jij hier soms ook het systematisch vermoorden van onschuldige mensen gaan goedpraten..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuile_Oorlog_(Argentinië)
 
Nogmaals: namen worden hier niet voluit gespeld. Niet om het prettig leesbaar te maken, niet omdat ze toch al in de publiciteit staan en daar wel of niet voor kiezen, gewoon niet. De uitzonderingen zijn publieke figuren en dhr. Poch, zie berichten van B747.

Iemand die in de Telegraaf of in welke medium dan ook geïnterviewd wordt, hoeft niet meteen zijn naam over het hele internet gepleisterd te zien. En zeker niet op fora waar zijn/haar persoonlijkheid geanalyseerd wordt.


CEO van KLM: P.H.
CEO van Transavia.com: B.G.
Gezagvoerder van de Hudson-flight: C.S.

Ik zou soms best op tv mijn mening willen verkondigen, desnoods in een talkshow, maar alleen met mijn initialen: B.M.

Moet ik nog even door gaan? Mijn punt is dat iemand die interviews geeft in 2 nationale kranten (plus foto!), en in een talkshow verschijnt, ervoor kiest publiek figuur te worden. En dus overal voluit genoemd en geciteerd kan worden. Dat we J.E. bij zijn initialen blijven noemen kan ik wel weer inkomen; die heeft nergens medewerking aan verleend, eerder het tegenovergestelde.

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor piloten die betrokken zijn bij luchtvaartincidenten. Dat kan dus zo maar voor welke Airworker dan ook gelden op een bepaald moment.

Dat klopt, maar vliegers die betrokken zijn bij incidenten geven over het algemeen geen interviews in kranten en televisie.

Ik snap dan ook niet waarom je hier zo aan vasthoudt; tot 3 weken geleden ging ik helemaal met je mee; nu zijn we echter ingehaald door de realiteit. En als Tante Mien uit Abekutteveen de twee heren bij P&W ziet aanschuiven, dan zouden wij hier op nota bene een LUCHTVAART-forum vrijuit moeten kunnen praten.

@Maria: wellicht zouden je posts wat meer bijdragen aan de discussie als je je toon iets zou matigen.

Met immer vriendelijke groet,

Q.
 
...de gemiddelde Duitser had overigens tenminste nog het fatsoen om te zeggen "wir haben es nicht gewusst"..

En wir haben es nicht gewusst... Nee, dat is respectabel. Je WEET dat ze (de Duitsers) liegen, maar toch beter vind jij 180 backtrack? Ik vind dit echt een foute opmerking van jou.

'Wir haben es nicht gewusst' passeerde al eerder in deze thread de revue. Ik citeer mezelf maar even:

Hoeveel van de op het platteland en in kleine gemeenschappen levende Duitsers zullen tijdens de Tweede Wereldoorlog weet hebben gehad van al die Jodendeportaties?

Wellicht zou hij daarom kunnen beginnen om eens openlijk sympathie te gaan betuigen naar al die duizenden onschuldige slachtoffers

Voorop gesteld: ik vind het verschrikkelijk wat er in die diepdonkere periode in de Argentijnse geschiedenis is gebeurd. Sinds de arrestatie van Julio ben ik erover gaan lezen en daarbij echter ook tot de ontdekking gekomen dat het verhaal duidelijk twee kanten heeft. En dat is eigenlijk altijd zo! Op je suggestie kom ik nog terug, zal je verderop zien.

Wat Julio bedoelde te zeggen was: jullie waren er niet bij, wat weten jullie ervan, dus WAAROM oordelen, veroordelen. En om te pesten de welbekende uitspraak. Zo is het gegaan denk ik.

Om te pesten? Denk je dat echt? Ik denk veel eerder dat die uitspraak is ingegeven door zijn pijn aan het verlies van hem dierbare mensen in die periode. Ik ga daar hieronder verder op in.

Dit weekend stond er in de Volkskrant een interview met Karl Marlantes, een man die dertig (!) jaar werkte aan de oorlogsroman ‘Metterhorn’. Het boek is gebaseerd op zijn eigen ervaringen als soldaat in de Vietnam-oorlog. Er waren meerdere passages die me troffen, waarvan ik deze binnen het kader van deze thread eruit licht.

Anderen konden zich toch moeilijk voorstellen wat hij had gedaan en gezien. Daarom las hij in de wildernis graag poëzie van Wilfred Owen, over de verschrikkingen van de loopgravenoorlog. “Het gaf me troost. Wauw, hier was een fatsoenlijke vent, iemand die HET begreep.” (…) “Je doet het voor je vrienden. Als jij het erbij laat zitten, kunnen ze sterven. Het is een vorm van liefde. Als je beschoten wordt, wil je je verstoppen , maar je gaat door vanwege de vriendschap.” Maar de kameraadschap haalt niet alleen het beste uit de soldaten, ook het slechtste. “Vaak onmiddellijk na een gevecht als vrienden waren gesneuveld. Als de vijand zich overgeeft, moet je stoppen, maar dat is niet makkelijk. Je bent 19 jaar en je hebt kameraden verloren. Persoonlijk heb ik het niet gedaan, maar jongens met wie ik was, kon het niets meer schelen, en doodden de overlevenden, zeer kalm. Bloedlust. Het is het kwaad. Het gebeurt als je mensen in situaties brengt, waarin hun vermogen zich te beheersen ernstig op de proef wordt gesteld. Als jij erbij geweest zou zijn, zou jij het ook hebben kunnen doen.”

‘Wauw, hier was een fatsoenlijke vent die HET begreep.’
Als mensen diepzwarte periodes doormaken met alle gevoelens die daar de kop bij opsteken, is er altijd weer die diepmenselijke wens dat er iemand is die HET begrijpt.
Ik denk dat Julio daar ook op hoopte, dat zijn fatsoenlijke gesprekspartners HET zouden begrijpen, zijn pijn, zijn verdriet, zijn verlies, zijn haat en ja, dus ook die vorm van liefde dat je doorgaat met de strijd vanwege de vriendschap, de loyaliteit met de mensen die aan dezelfde kant staan. Die strijd die kennelijk meteen weer oplaait zodra eraan geraakt wordt.
En ik denk dat degenen die tegen Julio getuigd hebben evenzeer de wens koesteren dat er iemand is die HET begrijpt dat zij de strijdbijl uiteindelijk – zo veel jaar na dato – toch oppakten vanwege de vriendschap, de loyaliteit jegens de dwaze moeders en hun verdwenen kinderen.
Begrip geeft troost, voelt als een arm om de schokkende schouders.

‘Bloedlust (…) Het gebeurt als je mensen in situaties brengt, waarin hun vermogen zich te beheersen ernstig op de proef wordt gesteld.’
Wie kent het niet, het gevoel iemand het liefst achter het behang te willen plakken? En waar gaat het dan helemaal over?
In de Telegraaf dd. 13/01 jl. stelt Tim dat Julio ‘bloedfanatiek’ werd toen het onderwerp tijdens dat Bali-diner op de linkse terroristen kwam. ‘Er was een oorlog aan de gang, begrijp dat goed’, zou Julio’s reactie zijn geweest. ‘Mensen stierven aan beide kanten.’ Hij noemde gesneuvelden aan zijn zijde. Zonder dat Tim en Edwin HET begrepen. Ongehoord in zijn kant van het verhaal schoot hij ongehoord in de verdediging waarmee hij op dat moment de proef om zich te beheersen niet doorstond. Met alle gevolgen van dien. Of om NKAWTG te citeren: daarmee de aanleiding gevend voor dit hele circus.
Of ligt het toch een stap eerder? Waar was Edwin op uit toen hij over die lelijke Argentijnse mannen begon? Was zijn intentie op dat moment zuiver? Of bloedlustig? Het een hoeft zelfs het ander niet uit te sluiten: zo dubbel kunnen dingen zijn. Bij het vermoeden te maken te hebben met een misdadiger tegen de menselijkheid kan ook zijn vermogen zich te beheersen ernstig op de proef zijn gesteld, uitmondend in uitspraken als ‘Dat is nou Julio P.’
Ik sluit niet uit dat Julio sinds die 22ste september diep na heeft gedacht over zijn naargeestige uitspraak ‘They should have killed them all’. Hij zegt in de Telegraaf van 03/01 jl. dat hij geen rancuneus mens is. Dan past een uitspraak als ‘They should have killed them all’ hem ook niet meer.
De verhoren in Den Haag van de mannen die tegen hem getuigen noemt hij een prachtkans om schoon schip te maken. Toch niet alleen voor die mannen? Juist als onschuldig veroordeelde en niet rancuneus mens zou Julio zich ervoor in kunnen gaan zetten om helder te maken dat het slachtofferen van mensen niets oplost en alleen maar leed aan leed toevoegt.
Stilstaan wil ik ook bij de uitspraak van Edwin in de Telegraaf dd. 13/01 jl: “Als dit alles louter stoelt op de gesprekken van toen, is dit voor Julio, maar ook voor ons, een drama.” Ik sluit niet uit dat hij dit zegt vanuit het voortschrijdend inzicht dat hij ten onrechte is uitgegaan van de schuld van Julio. En dat hij, als hij ’s nachts de slaap niet kan vatten, worstelt met vragen als: ‘Wat heb ik gedaan? Wat heb ik aangericht? Wat heb ik opgeklopt?’ Juist als degene die nu ‘het liefst een biertje met Julio’ wil doen, zou Edwin kunnen erkennen dat hij dat meteen had moeten doen toen hij voor het eerst geruchten hoorde en van nu af voor rechtstreekse communicatie gaan staan.

‘Als jij erbij geweest zou zijn, zou jij het ook hebben kunnen doen.’
Daarover discussieerden we al aan het begin van dit topic. En op dit moment denk ik hierbij aan de manier waarop de schilder Aad de Haas de kruiswegstaties heeft uitgebeeld. De schilderingen zijn allereerst bijzonder omdat alle afgebeelde figuren geen duidelijk gezicht hebben gekregen. Daarmee heeft De Haas zichtbaar gemaakt dat wij het allemaal zijn, daar op die schilderijen. Het ene moment zijn wij de verlosser (de held), het andere moment de gekruisigde ( het slachtoffer) dan weer de verrader, dan de verlichte, dan degene die dobbelt om het kleed van de veroordeelde te kunnen verkopen, enz. enz. De schilderingen van de staties zijn bovendien bijzonder omdat ze niet eindigen met de kruisiging maar met de verrijzenis, als hoopvol teken dat er mogelijkheden tot groei en herschepping in ons besloten liggen die ons tot een ander mens maken. En ik denk dat de weg daar naartoe de weg is van HET begrijpen, het leven en de mens in al zijn (haar) facetten steeds meer begrijpen.
 
Ha Boeing747,
Wat ik bedoelde met mijn "te kort door de bocht" opmerking pesten:
Zou het zo kunnen zijn dat Julio ontzettend getriggerd werd door de opmerkingen van W2? Ik denk dat Julio door deze opmeringen, die getuigden van gebrek aan inzicht, zich boos en machteloos voelde. Boos vanwege de inhoud van de opmerkingen, machteloos omdat de man(nen) hem niet wilde(n) (of konden?) begrijpen.
En dat Julio vanuit deze emotie de onhandige uitspraak "They should have killed them all" deed.
 
@ Maria
Gaandeweg raken we steeds meer aan het psychologiseren en laat ik daarbij vooral de hand in eigen boezem steken :D
Als ik je laatste bijdrage goed begrijp bedoel je toch zo ongeveer hetzelfde als ik: een reactie door pijn gedreven.
Gegeven de verklaring van de vierde getuige (Jeroen W) moet ik wel concluderen dat Julio dergelijk vocabulair vaker bezigde als het gesprek op die afschuwelijke tijd van leven kwam.
Onhandig zou ik zo'n uitspraak zelf niet noemen, daarvoor is hij veel te grof. Als ik de duiding ervan voor deze gelegenheid eens niet zoek in synoniemen van weerzinwekkend, kom ik eerder uit bij onmacht.
 
We begeven on steeds meer op een vlak waarvoor de meesten onder ons niet voor gestudeerd hebben; psychologie. Zeer begrijpelijk natuurlijk, want we proberen ons in te leven en te ondervinden wat iemand beweegt. Wat bewoog alle betrokkenen om te doen wat ze hebben gedaan en stellen ons voor hoe wij, logischerwijze, zouden reageren. Alleen, er is op sommige momenten geen logica te ontdekken in ons handelen. Zeker niet als dit zich afspeelt tijdens een bepaalde situatie. In tijden van oorlog gebeuren rare dingen. Wat is oorlog? Gewapend geweld of ook op andere niveau's? Michels vond voetbal ook oorlog. We zullen het nu niet en hoogst waarschijnlijk nooit weten wat iedereen, inclusief Julio heeft bewogen om te doen en te roepen wat er op die avond is gebeurd. Op afstand en in alle rust kan je heel verstandige en rationele beslissingen nemen over wat te doen, maar eenmaal onder stress en emotie nemen diezelfde mensen hele andere beslissingen.

Niemand of misschien weinig van alle posters hebben te maken gehad met het Argentinië van destijds en toch hebben we allemaal een mening over de gevoelens die die tijd met zich meebracht.
Beide partijen (Julio en de collega's) hebben "domme" dingen gedaan die avond. Vermenigvuldig dat met ego's en vooringenomenheid en misschien nog een paar van dergelijke ingrediënten en het wordt een vervelende situatie.
 
Beste lezers van dit topic,
Door sommigen van jullie ben ik op mijn vingers getikt. En dat is aangekomen. Ik denk dat ik dankzij jullie reacties wat geleerd heb: zorgvuldiger omgaan met de sentknop:)
Boeing747 heb ik al snel zowel hier op het forum als in een privébericht bedankt voor haar uiterst goede bijdragen.
Ik waardeer hem/haar zeer en de meeste van jullie bijdragen ook. Maar soms, tja, dan vat ik de tekst anders op.
De hele zaak van Julio ligt me na aan het hart en ja, dan reageer ik soms emotioneel.
Op zulke momenten zal ik voortaan tot 100 tellen, of, eureka! het op een andere manier proberen te zeggen.

Nog even terugkomend op mijn reactie op Nosig:
Ik had verwacht dat mensen die getraind zijn samen te werken, die getraind zijn alles dubbel te checken, geen aannames doen maar voor zekerheid gaan.... Dat mensen met CRM training zich anders zouden opstellen. Zeker wanneer vermoedens zo ernstig zijn als in het geval van Julio. Maar misschien ben ik naïef geweest in mijn aanname dat vliegers telkens rekenschap geven van hun verantwoordelijkheden.
Hartelijke groet en ik ga jullie wel een tijdje lezen :)
 
Ik had verwacht dat mensen die getraind zijn samen te werken, die getraind zijn alles dubbel te checken, geen aannames doen maar voor zekerheid gaan.... Dat mensen met CRM training zich anders zouden opstellen. Zeker wanneer vermoedens zo ernstig zijn als in het geval van Julio. Maar misschien ben ik naïef geweest in mijn aanname dat vliegers telkens rekenschap geven van hun verantwoordelijkheden.
Hartelijke groet en ik ga jullie wel een tijdje lezen :)

We zijn geen goden he... Sterker nog, we zijn normale stervelingen.

Maar ondanks hier en daar wat correcties denk ik niet dat het nodig is om je te onthouden van reacties; als je wat te melden hebt schroom dan niet om te reageren. Het was niet mijn bedoeling, en ik neem aan ook niet van mijn collega's, om je niet meer te laten posten.

Mag ik vragen waarom deze zaak jou zo aan het hart gaat?

Groeten,

Q-Nimbus
 
@180backtr.
Quote;
Liegen of niet liegen, ze schamen zich in ieder geval diep voor wat er gebeurd is..dat kan ik van Julio niet zeggen...unq.

Ik las laatst bovenstaande passage van je en ben toch erg benieuwd wat jij weet en ik nog niet weet, leg eens uit en verklaar je nader ?.
 
Beste Q-Nimbus,

Globaal zijn er 3 vragen die mij bezighouden en die ervoor zorgen dat ik deze zaak niet kan loslaten.

Allereerst wat betreft die dodenvluchten. Alleen Scilingo heeft daarover gesproken: hoe betrouwbaar is die informatie? Hebben er werkelijk dodenvluchten plaatsgevonden? Zou het niet zo kunnen zijn dat lichamen van een boot zijn gedumpt? Hoe zouden de beschadigingen van die lichamen eruit zien, vallend in een kolkende zee, vallend in een strakke zee? Zijn de verwondingen en kneuzingen van de aangespoelde lichamen forensisch onderzocht? Zijn er wetenschappelijke testen gedaan waaruit blijkt dat het niet anders kan dan dat de verwondingen en kneuzingen zijn ontstaan door aanraking met water vanaf een bepaalde hoogte? Dan zou dus ook de hoogte berekend kunnen worden? Is het onderzocht of de lichamen al beschadigd waren voordat ze in het water terecht kwamen? Waren de aangespoelde mensen al dood voordat ze in het water terecht kwamen?

En dan Nederlandse Overheid: waarom heeft die gehandeld zoals ze heeft gehandeld zonder eerst Julio de rechten te geven waar elk mens recht op heeft?

Rest de vraag die me continue bezighoudt: de getuigen a charge. Wat heeft de mannen bezield? Waren ze echt naïef of waren / zijn ze rancuneus? En indien rancuneus, waarom dan? Jaloezie?
Ik heb de mannen natuurlijk ook op P&W gezien. Zo er al schellen voor mijn ogen hadden gezeten, vielen die er onmiddellijk af toen de heren eenmaal aan het woord waren.
Ze zeiden nauwelijks iets. TW lijkt in het geheel geen skelet en/of ruggegraat te hebben. En ERB komt op mij over als iemand die het niet erg vindt door middel van manipulatie en 'zuigen 'aandacht te krijgen. Ondertussen proberen de mannen hun paadje schoon te vegen want ze zijn als de dood voor claims en ze duwen Zegveld voor zich uit.
Natuurlijk altijd naar eer en geweten.


Ik heb zo door de maanden heel veel gelezen over ‘Timmetje’, ‘het chefje’, ‘het vriendje van’ en ERB dus. Ook heb ik veel gelezen over Julio. Evenals JE kende ik Julio niet. Ik was in 2003 ook niet aanwezig op Bali. De eerste dagen na de arrestatie hebben me zo ontzettend geraakt omdat Julio en ik een gezamenlijke vriend hebben en ik de schrik, angst, boosheid en wanhoop dus van dichtbij heb beleefd. Naderhand ging ik met Julio schrijven en dat doe ik nog steeds.

Vanavond P&W! Met Knoops en Mariana Poch, Ibanez en Julio himself via de telefoon.
Ik verheug me op deze uitzending. Het geeft een gevoel dat er weer iets positiefs gebeurt.

Groet!
 
Maria, ik begrijp je loyaliteit maar stop nu eens met het wijzen van de beschuldigende vinger naar andere personen..volgens jou zijn alle betrokkenen fout, niet integer. etc...behalve die arme arme Julio..

Meneer Poch is zelf verantwoordelijk voor zijn uitspraken en daarmee ook de mogelijke gevolgen. Jij classificeert een opmerking als "they should have killed them all" als "pesten". Ik classifeer deze als ronduit stuitend, met name voor nabestaanden van onschuldige slachtoffers.

Als poch zo'n integere en onschuldige man is als dat jij zegt, verwacht ik vanavond begrip. Begrip en medeleven naar alle duizenden slachtoffers (van beide kanten), begrip voor zijn collega's die zijn stuitende uitspraken hebben moeten aanhoren en ongewild in deze affaire zijn betrokken en heldere uitleg waarom hij zo verkeerd begrepen is. Het maakt mij eigenlijk niet eens uit of nu wel of niet die vluchten heeft uitgevoerd, de tijden waren toen idd anders en het was oorlog. Dat hij ook heeft geleden snap ik best, maar we zijn inmiddels ruim 30 jaar verder, leven hier in een nederlandse democratie en dan heb je je ook te houden aan bepaalde normen en waarden. Massamoord goedpraten/goedkeuren hoort daar in mijn ogen niet bij.

Julio zal hier ook waarschijnlijk meelezen, dus bij deze;
Julio, zet je over het verleden heen en toon je een waardig en respectabel man. Ik kan idd niet meepraten over hoe het toen was, maar ik hoop ook dat jij beseft dat de verschrikkelijke dingen die toen zijn gebeurd nooit meer mogen gebeuren. Gedenk de slachtoffers met respect. Het beschuldigen van mensen lost niets op.

PS @Dilok,

wellicht krijgen we vanavond antwoord op je vraag..
 
Wat een heerlijk stukje belerende naiviteit wordt hier toch weer neergezet.
 
Hahaha! Is dat het enige waar je mee kunt komen? Waardige en respectabele argumentatie hoor,
Je schaart je hiermee precies onder TW en kornuiten.
Ik ben blauw en ik weet het beter..

Boe!
 
Back
Top