Arbeidsmarkt voor ab initio's

Hendrik, ik hoor vaak van mensen met c.a. 500-1000 uur op een 737 of a320 zonder werk op't moment die moeite hebben met't vinden van een baan. Mag ik weten hoe't komt dat je nu geen baan meer hebt? Ik zou zeggen dat je zoveel mogelijk uren wilt bouwen en dat je dus vaak wat meer uren hebt voor je contract afloopt. Daarom verbaast het me ook dat ik dit zo vaak hoor.
 
Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de HTS, dus als ik binnen een paar weken geen uitnodiging voor een selectie heb of iets dergelijks, zit deze jongen weer fijn met zn neus in de boeken...echt top...gezellig tussen de 18 en 20 jarigen(no offense) aan alle wannabe's, denk goed na voordat je aan iets dergelijks begint....

Sorry om te horen Hendrik! Goed dat je het je in iedergeval nog kan veroorloven om je om te scholen. Denk dat er velen zijn die dit niet kunnen en ongeschoold werk moeten doen om de bank van zich af te houden.

Helaas ben je geen uitzondering. Ik ken een aantal mensen van een airline waar ik in het verleden gewerkt heb (inmiddels failliet) die al +10 maanden werkloos zijn. We hebben het over personen met +2500 uur en een of meerdere Jet type ratings.

Ik begrijp daarom niet waarom er nog mensen zijn die een kale 737/A320 rating kopen. Is totaal zinloos!
 
Ik begrijp daarom niet waarom er nog mensen zijn die een kale 737/A320 rating kopen. Is totaal zinloos!

Mee eens! Wil zelf nog een stap verder gaan. Ik begrijp niet waarom mensen überhaupt nu nog een vliegopleiding gaan beginnen.

Ik durf te stellen dat als er de komende 2 jaar NIEMAND opgeleid wordt, geen enkele maatschappij hier wat van zou merken de komende 5 jaar!

Lijkt me heerlijk om samen met een aantal schooleigenaren een discussie (het liefst met veel publiek) te hebben. Helaas zal er geen een zijn die de discussie zou aandurven.

Hendrik81 ik vind deze situatie oprecht onwijs rot voor je! Begrijp ook wel dat je in een bevoorrechte situatie zit, dat jij je überhaupt kan omscholen. Voor het over grote merendeel is dit financieel onmogelijk.

Grtz Mike5
 
toekomstplan

toekomstplan

Eerlijk gezegd voel ik me niet echt bevoorrecht dat ik weer ga studeren, al realiseer ik me dat ik dat wel ben... Het liefst zit ik natuurlijk in de f****king cockpit, maarjah, met die huidige markt ziet t er niet echt naar uit dat ik op korte termijn iets meer dan een badkuip met vleugels zal besturen... Vandaar deze move...ik kan die opleiding in iets meer dan 3jaar afronden. Tegen die tijd hoop ik dat de situatie op de arbeidsmarkt wat beter is....mocht dat nog niet zo zijn kan ik altijd aan de slag met mn nieuw behaalde HTS papiertje tot de markt wel goed is... In de tussentijd houd ik gewoon al mn vliegpapieren geldig... Dit plan lijkt mij carriere-technisch een van de betere opties......denk ik....
 
Holy sh*t...ik leef met je mee hendrik81. Weet je al welke HTS opleiding je gaat doen? En denk je na het afronden ook betere baankansen te hebben?

Voor welke werkgever was je actief?

Succes
 
hendrik81, helaas ben je niet de enige.
Ik ken er bijna 10, met uren on type, zonder werkgever.
Meerdere vliegers die nog niet een vast contract hadden zijn naar huis gestuurd.
Mijn schatting is dat er op dit moment in NL ongeveer 350 ab initio piloten werk zoeken. Daar komt nog bij dat er vliegers, met verschillende Type Ratings, met ervaring zijn maar geen job hebben.
Het is niet best op het moment.
Eens kijken wat de cijfers van AF/KLM zeggen morgen.
 
Hoi

Vliegscholen komen vandaag de dag af met smoesjes dat er een tekort ZAL zijn en blablabla. Het zijn commerciele bedrijven waar uiteindelijk je weinig kan tegen ondernemen.

Maar zou het geen oplossing kunnen dat bv (en liefst op europees vlak) per land dat de CAA het aantal examens (hetzij de theoretische of praktische) gaat beperken per jaar. Dat elk land zegt: bv er mogen dit jaar max 50 examens worden afgelegd. Zo kunnen de FTO's zoveel reclame maken zoals ze zelf willen maar zo zijn gegadigden voor een opleiding toch gewaarschuwd dat er een geringe kans is om een examen af te leggen. Geraakt de pilotenmarkt opgedroogd dan kan de CAA de numerus clausus versoepelen.

My opinion
 
pilot shortage

pilot shortage

Hier, dit heb ik van pprune afgetrokken......

Having seen many economic cycles this is standard and indeed far less severe than what has occured before.

The economies of Asia are already starting to improve (and with them cargo and pax loads) and the rest of the world will ineviatably follow, it's just the rate of improvement that is unknown.

As for pilots; on a global level there just aren't enough. There might be too many in South Africa or the UK but temporary economic hiccups notwithstanding they are short in the Middle East and many parts of Asia and will only become more so.

As a result of huge airliner buying sprees over the last few years there are simply not enough qualified and experienced pilots globally to fly these aircraft. Whilst it might mean the ability to move away from ones' homeland to fly professionally there will be jobs galore in the next 5 years for aviators.

Along with this inevitable shortage/crisis (which we were actually already seeing before it was masked by the current temporary economic wobbles) will be a great improvement in Professional aircrew terms and conditions. There must be - it's simple Economics 101 - Supply and Demand.

Pilots are aging and retiring and there aren't that many to replace them. The military aren't letting go of crews (they have either already gone or are busy supporting historically very much downsized airforces in Afghanistan/Iraq etc). Young commercial pilots aren't training because it's too expensive and the perceived rewards are (correctly) not worth the initial financial outlay.

So it's important not to get caught up in the Chicken Little The Sky Is Falling mentality of analysing how many jobs have been lost at which carriers and look at the big-picture and longer term.

Yes sure the above figures are of concern, particularly if you are one of those affected but they are most likely to be used by unscrupulous managers as an excuse as to why they can reduce your current employment terms. Don't fall into that trap.

For pilots with a decent amount of jet time the future is very rosy indeed.


Klinkt goed, of denken jullie dat dit te optimistisch is......graag jullie visie hierop...
 
Ik ben vaak positief over mogelijkheden. Denk ook dat er medio/eind 2010 weer wat mogelijkheden zijn voor mensen met een type rating en uren op het type. Maar ben het met deze stellingen absoluut oneens!! Zijn veel te positief!! Dit is naar mijn idee zeker geen standaard cycle, en is zeker wel zwaarder dan we ooit gehad hebben. (in de luchtvaart)

Dat luchtvaartmaatschappijen veel vliegtuigen gekocht hebben de afgelopen jaren zegt natuurlijk niets. Mensen hebben ook veel auto’s gekocht de afgelopen jaren..... Do I need to say more!!

Het herstel zal intreden, maar hoe snel en hoe ver?... Op het moment worden er mensen opgeleid terwijl de markt voor vliegers krimpt. Wat zou je van het management van VW vinden als zij nog steeds vol gas auto’s aan het maken waren met het tempo van voor de crisis? Kom nu dus niet met het verhaal dat het 2 jaar duurt om een vlieger op te leiden. Er was een wachttijd voor een nieuwe Audi. Maar de tijd dat de luchtvaartmaatschappijen moesten wachten totdat er weer iemand van school klaar was, is sinds de jaren 70 al niet meer gebeurd!

Mijn advies, blijf positief als je er nu eenmaal in zit. Uiteindelijk komt het voor de meeste waarschijnlijk wel goed. Voor mensen die willen beginnen.... wacht nog even... Het is nu absoluut niet de tijd om te beginnen, en 4 jaar na nu met je HBO/Universitaire diploma opzak kan je nog alle kanten op. Je bent dan juist interessanter. Je hebt niet zoals de mensen die 2 jaar van nu van school komen en op de bank ongeschoold werk zitten doen voor 2 a 3 jaar. Jij bent fris van school met een vers CPL + frozen ATPL en een HBO/Universitair diploma.

Grtz Mike5

Ps: Ik val in herhaling en dit is dan ook de laatste keer dat ik mijn advies verwoord. ;)
 
Na dit allemaal gelezen te hebben wil ik ook even wat kwijt. In 2002 heb ik mijn MTS studie afgerond en wilde toen heel graag gaan vliegen. Helaas was er in die tijd ook een krappe arbeidsmarkt en heb ik besloten eerst een HTS studie te gaan volgen welke ik in 2005 heb afgerond. Een jaar later ben ik aan mijn vliegopleiding begonnen en ben nu een half jaar klaar. Helaas heb ik ook geen plekje op de rechter stoel weten te bemachtigen. Gelukkig heb ik een baan kunnen krijgen als projectleider bij een groot bedrijf met een goed salaris. Hierdoor kan ik mijn rente elke maand betalen daarnaast ben ik ook begonnen met aflossen en hou ik ook nog een redelijk bedrag over om van te leven. Daarnaast vlieg ik in de weekenden rondvluchten. Ik ken mensen met alleen een HAVO diploma en zij hebben echt moeite om de eindjes aan elkaar te knopen.
Moraal van dit verhaal. Wil je een vliegopleiding gaan volgen zorg er dan eerst voor dat je HBO of uni op zak hebt. Naar hoogopgeleid technisch personeel is altijd vraag. Ga lekker studeren word lid van een vereniging en hang elke avond tot 06:00 in de kroeg. Daarnaast een beetje studeren en je hebt een top tijd geloof mij. Ben je afgestudeerd en wil je nog steeds vliegen, begin dan aan je vliegopleiding.

Grtz
 
Last edited:
dan doe ik t gewoon lekker andersom: eerst vliegopleiding, first-officer spelen en dan alsnog een HTS doen...HA!....de aanhouder wint, zeggen ze...
 
Misschien een beetje off-topic, maar mensen met +1000 uur en die een beetje duits spreken.

Aerologic claimt nog F/O's te zoeken, misschien een goede tip voor de ervaren piloten.
 
Ik vind de Pprune reaktie erg optimistisch!

In NL en in Europe komen vele honderden CPL/IR/ME per jaar erbij. Daarnaast wordt het aantal vliegers die turboprop vliegt ook steeds groter en deze vliegers willen ook graag doorstromen naar jets. Zelfs Netjets heeft op dit moment 300 vliegers teveel. Deze vliegers worden diverse opties aangeboden om 60000 ! dutydagen kwijt te raken (Bron FI).

Overal worden de arbeidscondities slechter. Bij ons worden F/O's op dit moment aangenomen op een 6 maanden contract inclusief een kutsalaris. Ik heb zelf een salarisverlaging gekregen, het crew eten wordt minder (betaal nog steeds hetzelfde), geen uniformallowance meer, discussie over geen betaalde parkeerplaats meer etc. Ik denk dat de huidige crisis ten dele wordt misbruikt om permanent de arbeidscondities te verslechteren. Je kunt misschien wel een baan krijgen, maar hoe wordt €100000+ terug betaald als je maar een half jaar werk hebt en/of een slecht salaris hebt?

Heb een jaar geleden gesolliciteerd in het Midden Oosten. Inmiddels 10000TT, 6800 B757/767/A320, 5500 PIC, 3 jaar ervaring als trainingscaptain en 1.5 jaar als TRE. Wacht nog steeds op een reaktie............

Nu beginnen? Kijk jezelf in de spiegel aan en wees eerlijk. Deze vraag beantwoorden vereist de meeste captaincy en airmainship die je in je hebt. Vliegscholen handelen in dromen. Wees realistisch. Er wordt veel geluld en genanalyseerd. Eerst feiten en vliegtuigen aan de gate zien, dan geloven! De droom wordt een nachtmerrie als je je schuld niet meer kunt terug betalen. Wordt lullig als degene die borg staat zijn huis kan verkopen! Ik had €160000 schuld, waarvan ik met pijn en moeite (startsalaris slecht) nu pas €110000 (in 11 jaar) heb kunnen terugbetalen.
 
Mee eens! Wil zelf nog een stap verder gaan. Ik begrijp niet waarom mensen überhaupt nu nog een vliegopleiding gaan beginnen.

Grtz Mike5

Mijn advies aan iedereen die piloot wil worden: Ik adviseer een ieder ZEER sterk om dit niet te doen, tenzij je in een van de volgende categorien valt:

1) Je bent aangenomen bij de KLU en krijg je opleiding volledig betaald door de belastingbetaler.

2) Je bent aangenomen bij de KLS met een grote kans op een baan bij de KLM tegen goede arbeidsvoorwaarden.

3) Je wordt volledig gesponsord door een airline, bijvoorbeeld Etihad scheme.

4) Je ouder of jezelf bent/zijn zo rijk dat het je niet uitmaakt dat je anderhalve ton betaald voor een opleiding, 30 000 voor een type rating, 25 000 voor 500 uur line training zonder betaling en de rest van je loopbaan op hele slechte arbeidsvoorwaarden zit met geen pensioen.

Als je niet in een van deze categorien valt, doen het dan niet!

You have been warned!
 
Ik zou de KLS momenteel ook niet doen. Mocht je aangenomen worden mag je eerst 1,5-2 jaar wachten tot je een keer mag beginnen en als de economie niet snel aantrekt mag je als je klaar bent met de opleiding weer een aantal jaar gaan wachten op die baan bij de KLM.

Het zijn sombere tijden :niet_bli:...
 
Om het helemaal compleet te maken mogen de klassen die in 2010 starten niet meer gegarandeerd op selectie bij KLM.
 
Back
Top